دانلود اپلیکیشن

منظور از سینتتیکس (SNX) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

سینتتیکس (SNX) نوعی پروتکل DeFi برای دارایی‌های رمزارز مصنوعی است. این رمزارز که به همراه Maker ،Compound ،Uniswap و چند رمرارز دیگر از بازار کم رونق ۲۰۱۸ عبور کرده‌اند، راه را برای تبدیل شدن سیستم مالی غیرمتمرکز به یکی از بخش‌های بزرگ در فضای ارزهای دیجیتال هموار کرده است. مقدمه سینتتیکس (SNX) در قالب پروژه‌ ارز دیجیتال استیبل‌کوین به نام…

فهرست محتوا

منظور از سینتتیکس (SNX) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
Abbas Kafi
2 سال قبل

سینتتیکس (SNX) نوعی پروتکل DeFi برای دارایی‌های رمزارز مصنوعی است. این رمزارز که به همراه Maker ،Compound ،Uniswap و چند رمرارز دیگر از بازار کم رونق ۲۰۱۸ عبور کرده‌اند، راه را برای تبدیل شدن سیستم مالی غیرمتمرکز به یکی از بخش‌های بزرگ در فضای ارزهای دیجیتال هموار کرده است.

مقدمه

سینتتیکس (SNX) در قالب پروژه‌ ارز دیجیتال استیبل‌کوین به نام Heaven کار خود را شروع کرد و در زمان رکود بازار رمزارزها، دچار تحول بزرگی شد و به پروتکلی برای دارایی‌های مصنوعی تبدیل شد. جامعه‌ طراح سینتتیکس پیشگام بسیاری از مکانیزم‌هایی بوده‌اند که اکنون از استانداردهای حوزه‌ DeFi محسوب می‌شوند.

سینتتیکس یکی از بلوک‌های اصلی DeFi در اتریوم است. با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع بر بستر مقیاس‌بندی لایه ۲، به احتمال زیاد یکی از اجزای کلیدی DeFi در آینده‌ نزدیک باقی خواهد ماند.

سینتتیکس (SNX) چیست؟

سینتتیکس نوعی پروتکل برای دارایی‌های مصنوعی است که امکان صدور آنها را بر بستر اتریوم فراهم می‌کند. می‌توان دارایی مصنوعی را نوعی محصول مشتق‌شده در نظر گرفت. این پروتکل امکان سرمایه‌گذاری در یک دارایی را بدون مالکیت آن فراهم می‌کند.

چه چیزی می‌تواند دارایی مصنوعی یا «سینت» (Synth) باشد؟

تقریباً هر چیزی که فید قیمت مطمئنی دارد. بیت‌کوین یا اتریوم، کالاهایی مثل طلا و نقره و ارزهای رایج مثل دلار آمریکا (USD) نمونه‌هایی از آن محسوب می‌شوند. حتی سینت‌های معکوس نیز وجود دارند که معکوس دارایی پایه هستند و راهکار آسانی در اختیار معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا پوشش ریسک دارایی‌های موجود و موقعیت‌های کشت سود  ارائه می‌کند.

طبق این ایده، معامله‌گران با استفاده از سینتتیکس (SNX) می‌توانند به دارایی‌های مشخصی که داخل زنجیره وجود ندارند دسترسی پیدا کنند. سینتتیکس امکان ایجاد شاخص‌هایی مثل شاخص DeFi را فراهم می‌کند که قیمت سبدی از دارایی‌های چندگانه در DeFi را دنبال می‌کند.

سینتتیکس (SNX) چگونه کار می‌کند؟

سینت‌ها از اوراکل‌های قیمتی غیرمتمرکز برای دنبال کردن قیمت دارایی‌های پایه استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که سینت با رمزارز به پشتوانه‌ ذخایری مثل استیبل‌کوین، تفاوت دارد. آنچه به سینت ارزش می‌دهد، نه ذخایر متعارف، بلکه مکانیزم‌های درون‌زنجیره پیچیده و قراردادهای هوشمند است.

برای مثال، BUSD نوعی استیبل‌کوین است که در آن هر BUSD معادل ۱ دلار آمریکا از ذخایر را نشان می‌دهد. به طریق مشابه، پشتوانه‌ پکس گلد پکسوس (PAXG) شمش‌های طلای فیزیکی است. به نوعی، اگر صاحب PAXG باشید، صاحب ذخایر طلای معادل آن هستید. به عبارت دیگر، PAXG توکنی است که مالکیت طلا را نشان می‌دهد.

سینت‌ها از این حیث متفاوت هستند. آنها قیمت دارایی‌ها را از طریق مکانیزم پیچیده‌ قراردادهای هوشمند دنبال می‌کنند. مالکیت sXAU به این معنا نیست که صاحب هر گونه طلای پایه‌ای باشید. صرفاً به این معناست که با قیمت طلا سر و کار دارید.

چرا باید دنبال چنین دارایی باشید؟

همانگونه که قبلاً گفته شد، این موضوع راه‌کار مناسبی برای اثرپذیری از قیمت دارایی بدون مالکیت واقعی بر آن است. به دلیل اینکه، سینت‌ها از توکن‌های ERC-20 شبکه اتریوم محسوب می‌شوند، سایر پروتکل‌های DeFi نیز به آسانی می‌توانند با آن‌ها ادغام شوند.

مطالب مرتبط:ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟

سینت‌ها را می‌توان در جاهایی مثل Uniswap ،Sushi یا Curve سرمایه‌گذاری کرد و می‌توان نقدشوندگی لازم را تامین و کارمزد تراکنش را مانند سایر توکن‌های ERC-20 دریافت کرد.

توکن شبکه‌ سینتتیکس (SNX)

با این اوصاف، اگر پشتوانه‌ آن‌ها دارایی پایه نباشد، در این صورت با چه چیزی تضمین (وثیقه) می‌شوند. این کار عمدتاً با توکن این پلتفرم یعنی SNX صورت می‌گیرد. اخیراً، سینتتیکس ETH را نیز به عنوان وثیقه‌ تحت پوشش اضافه کرده است.

سینتتیکس (SNX) با بیش‌وثیقه‌گذاری عمل می‌کند؛ به عبارت دیگر، هر دارایی مصنوعی با ارزشی بیشتر از ارزش اسمی خود وثیقه‌گذاری می‌شود.

سینت‌ها با استیک کردن وثیقه (SNX) توسط کاربران و ضرب دارایی مصنوعی به پشتوانه‌ آن ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر، هر سینت اساساً نوعی بدهی به پشتوانه‌ وثیقه قرار داده شده است.

هر موقعیت بدهی باید نسبت وثیقه‌گذاری مشخصی را حفظ کند. این نسبت توسط حاکمیت تعیین می‌شود. هدف از این نسبت اطمینان از وثیقه‌گذاری کافی سینت‌ها و فقدان کسری در سیستم، حتی در زمان وقوع رویدادهای غیرمنتظره مثل سقوط بازار شدید است.

استیک‌کنندگان باید این نسبت را به صورت دستی با ضرب و سوزاندن سینت‌ها یا اضافه کردن وثیقه‌ بیشتر مدیریت کنند تا مطمئن شوند می‌توانند به کسب پاداش‌های استیکینگ ادامه دهند.

نقدشوندگی نامتناهی و نبود اسلیپج قیمتی

سینتتیکس (SNX) خود را به عنوان صرافی دارای «نقدشوندگی بی‌نهایت» تبیلغ می‌کند، چرا که هیچ دفتر سفارش یا اسلیپیجی به معنای رایج آن وجود ندارد. در عوض قیمت‌گذاری بر اساس مکانیزم الگوریتمی تعیین می‌شود که با نحوه‌ کار بازارساز خودکار (AMM) شباهت دارد.

اساساً وقتی معامله‌ای را روی شبکه‌ سینتتیکس انجام می‌شود، طرف معامله‌ شما فرد یا بازارساز نیست. در عوض بخشی از بدهی‌تان را از استخر بدهی پرداخت می‌کنید و همین مبلغ را با سینت دیگری وام می‌گیرید.

این مکانیزم، پیچده و ظریف است، ولی مساله‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که معامله‌ روی شبکه‌ سینتتیکس مانند معامله در دفتر سفارش بایننس یا استخر نقدشوندگی یونی‌سواپ نیست.

سینتتیکس و Optimism

چرا تا به الان کل شاخص نزدک با صرافی سینتتیکس ادغام نشده است؟ کارمزدها و ضمانت‌های اجرایی بر روی شبکه‌ اصلی اتریوم تناسب دقیقی با بیشتر معامله‌گران و سبک‌های معاملاتی ندارد. برای همین است که قراردادهای سینتتیکس بر روی راهکار لایه ۲ به نام جمع‌آوری (رول‌آپ) خوش‌بینانه مستقر خواهند شد که به طور خاص به پیاده‌سازی آن توسط شرکت Optimism اشاره می‌کند.

رول‌آپ‌ها راهکاری عالی برای مقیاس‌پذیر کردن بلاکچین‌ها هستند. برخلاف سایر راهکارهای مقیاس‌پذیری مثل سایدچین‌ها، که مسئولیت امنیت خود را با استفاده از مجموعه اعتبارسنج‌های متمایز برعهده دارند، رول‌آپ‌ها امنیت خود را از بلاکچین اتریوم دریافت می‌کنند.

این یکی از وجوه تمایز کلیدی است. رول‌آپ‌ها می‌توانند همان مزایای مقیاس‌پذیری سایدچین‌ها (مثل افزایش توان عملیاتی تراکنش و کارمزد تراکنش کمتر) را، بدون تضعیف امنیت، داشته باشند.

با این حال، قراردادهای سینتتیکس (SNX) یکی از قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر موجود هستند. انتقال آن‌ها به چنین فناوری پیشرفته‌ای به ایمن‌ترین شیوه‌ ممکن کار آسانی نیست. مدتی است که Optimism با سینتتیکس در پشت صحنه همکاری می‌کند و انتظار می‌رود استقرار آن بر روی شبکه‌ اصلی در تابستان ۲۰۲۱ صورت بگیرد.

سخن پایانی

سینتتیکس (SNX) پروتکل دارایی مصنوعی روی اتریوم است. سینت‌ها قیمت دارایی پایه را بدون آن که کاربران در واقعیت مجبور به مالکیت خود دارایی باشند دنبال می‌کنند. سینتتیکس یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های موجود در حوزه‌ی DeFi است که ساختار حاکمیت غیرمتمرکزی از طریق SynthetixDAO دارد. اگرچه درک پروژه‌ی سینتتیکس چندان آسان نیست، ولی امکان دارد شاهد افزایش استقبال از این پروژه با استقرار آن در برنامه‌ی رول‌آپ Optimism باشیم.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط