10 مورد از گرانترین NFT های فروخته شده در طول تاریخ را بشناسید

10 مورد از گرانترین NFT های فروخته شده در طول تاریخ را بشناسید
زمان مطالعه: 7 دقیقه

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که عموماً در زمینه هنر و کلکسیون‌های دیجیتالی کاربرد دارند. در این مقاله، به برخی از گرانترین NFT ها فروخته شده تا امروز نگاهی خواهیم انداخت و آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد. ظهور NFT ها موجب ایجاد کمیابی برای اشیای دیجیتال شد و ارزش بالایی را هم برای خالقان اثر و هم برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.

مقدمه

NFT ها در سال 2021 با رشد تصاعدی روبرو شدند و ده‌ها هزار سرمایه‌گذار را برای جمع‌آوری هنرهای دیجیتال در قالب‌های مختلف به دنیای خود جذب کردند.  برخی از آن‌ها حتی رکوردهای قیمتی را نیز جا به جا کردند. در این مقاله، نگاهی به برخی از گرانترین NFT های فروخته شده تا به امروز مثل اثر Everydays: The First 5000 Days به قیمت 69.3 میلیون دلار و یک مشت کریپوپانک می‌اندازیم که حضور پررنگی با قیمت‌های بسیار بالا در این فهرست دارند. NFT چیست و چرا ارزش دارد؟

منظور از NFT چیست؟

توکن غیر قابل تعویض (NFT) توکنی است که روی یک بلاک‌چین برای نشان دادن یک دارایی منحصر به فرد صادر می‎شود. این دارایی می تواند یک سند، یک اثر هنری، یک قطعه موسیقی یا حتی املاک باشد. NFT قابل تعویض نیست، زیرا هر دارایی دیجیتالی که به صورت توکن NFT درآمده است، شناسه‌ی مخصوص به خود را دارد.

حتی اگر دو NFT بسیار شبیه به هم باشند، باز هم قابل تعویض نیستند.  بنابراین در حالی که یک بیت کوین برابر بیت کوین دیگر بوده و این دو قابل معامله با یکدیگر هستند، NFTها این گونه نیستند.  به همین دلیل است که از فناوری NFT برای اثبات اصالت و مالکیت دارایی‌ها بر روی بلاک چین استفاده می‌شود. NFTها می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی کاملی مانند آیتم‌های بازی برای کسب درآمد، سرزمین متاورس یا نسخه‌های نمادین دارایی‌های دنیای واقعی باشند.

چه چیزی به NFT ها ارزش می‌ دهد؟

ارزش NFT با عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. اگر NFTها را به عنوان نمادی از یک دارایی واقعی در نظر بگیریم، ارزش گذاری آن‌ها برای‌مان ساده‌تر می‌شود. اما بیشتر اوقات NFT ها فقط در در دنیای دیجیتالی و بستر زنجیره (چین) وجود دارند.

هر کلکسیون NFT عرضه متفاوتی دارد. هر واحد این توکن‌ها نیز می‌تواند میزان عرضه متفاوتی داشته باشد. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند تعیین کند که NFT چقدر ارزش دارد. به عنوان مثال، مجموعه‌های محدود با کاربردهای خاص، اغلب ارزش بیشتری دارند. همچنین تیم سازنده، به همراه هنرمندان یا افراد جامعه، می‌توانند بر تقاضای NFTها تاثیر بگذارند.

به عبارت دیگر، ارزش NFT می‌تواند به خالق آن، ارزش آن در بازی‌های P2E یا صرفاً احساسات جامعه و بازار مرتبط باشد. موارد زیادی از پروژه‌های موفق NFT وجود دارد، اما موارد بیشتری وجود دارد که شکست خورده‌اند. قبل از معامله یا سرمایه گذاری در حوزه NFT، تحقیقات خود DYOR را به صورت کامل انجام دهید و از سرمایه‌ای که امکان از دست دادن آن را ندارید استفاده نکنید.

گران‌ترین NFTها ی فروخته شده تاکنون

بیایید به برخی از گران‌ترین NFTها که فروخته‌شده تا ماه می 2022 نگاهی بیندازیم. قیمت‌هایی که در ادامه می‌آیند بر مبنای زمان فروش هستند.

1. Everydays: The First 5000 Days ؛ به قیمت 69.3 میلیون دلار

Everydays: The First 5000 Days یک اثر هنری دیجیتالی است که مایک وینکلمن، طراح و گرافیست آمریکایی، معروف به بیپل آن را ساخته است. این NFT در فوریه 2021 به قیمت 69.3 میلیون دلار فروخته شد و آن را متاکوان، سرمایه گذار NFT، از طریق حراجی در Christie’s خریداری شد.

NFT کلاژی از 5000 اثر هنری قبلی بیپل است. از سال 2007، بیپل شروع به آپلود روزانه یک تصویر جدید در فید اینستاگرام خود به مدت 13 سال کرد. آثار هنری «روزمره» او اغلب در مناظر پسا آخرالزمانی می گذرد و معمولاً تا حدودی با اخبار فعلی یا فرهنگ جامعه ارتباط دارد.  این کلاژ NFT را می‌توان نمایانگر پیشرفت Beeple به عنوان یک هنرمند دیجیتال در نظر گرفت.

2. Clock؛ به قیمت 52.7 میلیون دلار

ساعت (Clock) یک تایمر متغیر را نشان می‌دهد که تعداد روزهایی را که جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، در زندان گذرانده است می‌شمارد. آسانژ درگیر یک پرونده بسیار بحث برانگیز است. او با استرداد از بریتانیا به آمریکا به اتهام جاسوسی متعدد و امکان دارد به 175 سال حبس محکوم شود.

این NFT توسط هنرمند دیجیتال، پاک (Pak) و خود آسانژ برای حمایت از هزینه‌های حقوقی او به وجود آمد. این اثر هنری دیجیتال در فوریه 2022 به ارزش 16.953 اتریوم در AssangeDAO حراج شد که یک سازمان غیرمتمرکز (DAO) است که برای تامین مالی گروهی فروش NFT تاسیس شده است. AssangeDAO به غیر از اتریومی که برای خرید Clock استفاده کرد، هنوز 17.422 اتریوم را که در مراحل اولیه برای خرید NFT جذب کرده بود، در اختیار دارد.

پاک و آسانژ نه تنها Clock را به وجود آوردند، بلکه امکان ایجاد توکن غیر قابل تعویض را برای همه فراهم کردند. کاربران می‌توانند پیام‍های سانسور شده را با هر قیمتی که بخواهند یا به صورت رایگان توکن کنند.  پیام به تصویری تبدیل می‌شود که کلمات را به صورت خط خورده نشان می‌دهد که انگار سانسور شده است. عواید حاصل از این سری NFT به سازمان‌های طرفدار آزادی که آسانژ و پاک انتخاب می‌کنند تعلق می‌گیرد.

3. HUMAN ONE؛ به قیمت 28.9 میلیون دلار

یکی دیگر از NFT های رکورد شکن بیپل، HUMAN ONE است که اولین اثر هنری فیزیکی است که او خلق کرده است. این اثر هنری در نوامبر 2021 در حراج Christie’s به قیمت 28.9 میلیون دلار به فروش رفت.

HUMAN ONE یک مجسمه متحرک سه بعدی با 4 صفحه دیجیتالی است. این اثر هنری ویدیویی بی‌پایان از سفر یک فضانورد در مکان‌های متفاوت و در زمان‌های مختلف روز را نمایش می‌دهد. این اثر ترکیبی، جاه طلبی‌های هنری بیپل را فراتر از قلمرو دیجیتال منعکس می‌کنند.

4. CryptoPunk #5822؛ به قیمت 23.7 میلیون دلار

این کریپتو پانک‌ های پیکسلی به عنوان یکی از اولین پروژه‌های معروف NFT همچنان در فهرست گران‌ترین NFTها که فروخته شده قرار دارند. کریپتوپانک شماره 5822 به قیمت 8000 اتر در فوریه 2022 به مدیر عامل یکی از استارت‌آپ فناوری بلاک‌چین فروخته شد. این مورد به کمیاب‌ترین نسخه موجودات فضایی تعلق دارد. به این صورت که تنها 9 عدد از آنها در کل این مجموعه از توکن‌ها وجود دارد. چیزی که آن را فوق العاده خاص می‌کند این است که این مورد یکی از 333 کریپتوپانک با دستمال سر است.

5. CryptoPunk #7523 ؛ به قیمت 11.75 میلیون دلار

یکی از گران‌ترین NFTها که خانواده CryptoPunk تعلق دارد. قبل از فروش کریپتوپانک شماره 5822، شماره 7523 گران‌ترین کریپتوپانک بود.

کریپتوپانک شماره 7523 اشاره کرد در حراجی Sotheby’s به قیمت 11.75 میلیون دلار در طول همه‌گیری کووید در ژوئن 2021 به حراج گذاشته شد. این توکن نه تنها بخشی از مجموعه بسیار کمیاب موجودات فضایی است، بلکه تنها موجود فضایی است که ماسک دارد. این چیزی است که خریدار در مورد این کریپتوپانک خاص دوست داشت.

6. Tpunk #3442 ؛ به قیمت 10.5 میلیون دلار

برخی افراد TPunk ها را نسخه ترون CryptoPunkها می‌دانند که به همان صورت پیکسلی هستند و ویژگی‌ها و کمیابی متفاوتی دارند. یکی از کمیاب‌ترین آنها تی‌پانک شماره 3442 با چهره جوکر است.  در آگوست 2021 جاستین سان، مدیر عامل Tron این توکن را به قیمت 120 میلیون TRX خریداری کرد. این گران‌ترین NFT بود که تا به حال در بلاک‌چین Tron فروخته شده است. با این حال، سان Tpunk را نگه نداشت. او بلافاصله پس از خرید آن را به APENFT اهدا کرد.

7. CryptoPunk #4156 ؛ به قیمت 10.26 میلیون دلار

بله، باز هم یکی دیگر از کریپتوپانک‌ها در میان گران ترین NFTها قرار دارد.  کریپتوپانک‌ شماره 4156 یک میمون با باندانای آبی است. مالک قبلی آن شخصی با نام مستعار «Punk 4156» بود که این NFT را به قیمت 1.25 میلیون دلار در فوریه 2021 خریداری کرد. با این حال، او NFT را به قیمت 10.26 میلیون دلار در دسامبر همان سال فروخت.

8. CryptoPunk #5577 ؛ به قیمت 7.7 میلیون دلار

در رتبه هشتم کریپتوپانک میمونی شکل دیگری قرار دارد؛ این بار با کلاه گاوچرانی. CryptoPunk شماره 5577 در فوریه 2022 به قیمت 2501 ETH فروخته شد. اگرچه خریدار آن تایید نشده است، بسیاری بر این باورند که او رابرت لشنر، مدیر عامل Compound Finance بوده است که پس از خرید توییت «Yeehaw» را منتشر کرد.

9. CryptoPunk #3100 ؛ به قیمت 7.58 میلیون دلار

کریپتوپانک شماره 3100 که در مارس 2021 به قیمت 7.58 میلیون دلار فروخته شد همچنین یکی از 9 کریپتوپانک کمیاب است و یک هدبند نیز دارد. مالک این توکن، از ماه می 2022 آن را با قیمت 35000 ETH لیست کرده است. اگر روزی فردی این توکن را با این قیمت بخرد، بزرگترین فروش توکن غیر قابل تعویض در تاریخ CryptoPunk خواهد بود.

10. CryptoPunk #7804 ؛به قیمت 7.57 میلیون دلار

کریپتوپانک شماره 7804 ششمین از گران‌ترین NFTها کریپتوپانک در لیست ما است. این توکن هم از مجموعه بیگانگان است که یک پیپ با کلاه افتابی و عینک آفتابی دارد. کریپتوپانک شماره 7804 متعلق به مدیر عامل شرکت نرم افزاری Figma بود که با افتخار از آن به عنوان «مونالیزای دیجیتال» یاد می‌کرد. این NFT در مارس 2021 به قیمت 7.57 میلیون دلار فروخته شد.

از کجا می‌توانم NFT بخرم؟

شما می‌توانید NFT خود را از بازارهای مختلف خریداری کنید.  بسته به بلاک چینی که توکن مد نظر شما روی آن قرار دارد، برای خرید به یک کیف پول سازگار و ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده نیاز دارید. به عنوان مثال، قیمت‌ NFT های مبتنی بر شبکه هوشمند بایننس تقریباً همیشه بر حسب BNB یا BUSD هستند، در حالی که NFT‌ های بلاک چین اتریوم معمولاً با اتر (ETH) ارزش گذاری می‌شوند.

می‌توانید رمزارزهای مورد نیاز را از صرافی بایننس خریداری کنید و آن‌ها را به کیف پولی که قابلیت اتصال به بازار NFT را دارد منتقل کنید.

اگر NFT را از بازار NFT بایننس می‌خرید، به آسانی می‌توانید وجوع خود را به Funding Wallet منتقل کنید. NFT مورد نظر را انتخاب کنید و روی [Buy Now] یا [Make Offer] کلیک کنید. برای مشاهده جزئیات بیشتر، راهنمای بازار NFT بایننس را چک کنید.

اگر به دنبال خرید NFT در بازارهای دیگر هستید، کیف پول‌های افزونه مرورگر مانند کیف پول متامسک یا بایننس چین گزینه‌های خوبی هستند.  بعد از انتقال وجوه‌تان از بابننس به کیف پول، برای شروع آن را به بازار NFT متصل کنید. فراموش نکنید که URL مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در وب سایت رسمی هستید.  اگر کیف پول خود را به وب‌سایت‌های جعلی یا مشکوک متصل کنید، ممکن است وجوه شما به سرقت برود.

سخن پایانی

شکی نیست که محبوبیت NFT ها در حال افزایش است و به طور مداوم رکورد قیمتی بالاتری را می‌زنند. در این مقاله 10 مورد از گران‌ترین NFT ها را به شما معرفی کردیم. در حالی که بیشتر NFT ها آثار هنری کلکسیونی هستند، تعداد زیادی از NFT ها نیز وجود دارند که کاربردهای متنوعی دارند. با جا افتادن NFT ها، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پذیرش و هم‌چنین کاربردهای بیشتری نیز نسبت به کلکسیون‌های صرفاً دیجیتالی کسب کنند و حتی فروش بیشتری داشته باشند.

اتراکس، پنجره‌ ای مطمئن به دنیای ارزهای دیجیتال

با سرعت و امنیت، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تجربه کنید. در اتراکس، همه چیز برای راحتی شما آماده است: از درگاه بانکی تا خدمات خودکار. معامله کنید، دارایی‌ های خود را مدیریت کنید و به سود و فرصت‌ های بی‌نهایت دست یابید. هم‌اکنون عضو شوید و به دنیای ارزهای دیجیتال پا بگذارید.

صرافی ارزهای دیجیتال اتراکس، با امکانات پرداخت از طریق درگاه بانکی و خدمات خودکار، بهترین انتخاب برای تجارت ارزهای دیجیتال است. در این صرافی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به سرعت و با امنیت بالا انجام می‌ شود. در اتراکس از مزایایی همچون امنیت، تنوع و سهولت معاملات بهره‌ مند خواهید شد.

همچنین میتوانید در صرافی اتراکس به خرید وفروش بیش از 320 رمز ارز بپردازید که این تعداد در اینده نزدیک به بیش از 600 رمزارز معتبر خواهید رسید صرافی اتراکس در ایران یکی از معدود صرافی های میباشد که تمامی شبکه های حوزه کریپتو را پشتیبانی میکند و کاربر میتواند هر ارزی را در هر شبکه خرید و فروش کند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa