پامپ ارز دیجیتال چیست و روش های تشخیص و سیگنال آن

پامپ ارز دیجیتال چیست و روش های تشخیص و سیگنال آن
زمان مطالعه: 6 دقیقه

برای کسانی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارند، حتماً اصطلاح پامپ و دامپ (Pump and Dump) ارز دیجیتال به گوششان خورده است. همانطور که می دانید، نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار شدید است و قیمت ها به صورت لحظه ای تغییر می کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بر اساس تبلیغات گسترده اقدام به خرید یک ارز دیجیتال می کنید.

پس از خرید، متوجه می شوید که قیمت ارز دیجیتال خریداری شده بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن در بازار است. در واقع، این افت شدید قیمت باعث می شود تا ضرر مالی زیادی را متقبل شوید. اصطلاح پامپ و دامپ ارز دیجیتال به همین موضوع اشاره دارد. اگر می خواهید بیشتر در مورد پامپ ارز دیجیتال و روش های تشخیص آن بدانید، با ما همراه باشید.  

 

پامپ ارز دیجیتال چیست؟

پامپ ارز دیجیتال زمانی رخ می دهد که قیمت ارز دیجیتال در بازار به دلیل خرید فرد یا گروهی به شدت بالا می رود. در واقع، قیمت ارز دیجیتال نه به خاطر شرایط بازار بلکه به دلیل حجم بالا خرید گروهی از افراد افزایش می یابد. به این طریق، تعادل بازار ارزهای دیجیتال به هم می خورد و بسیاری از افراد، سرمایه خود را از دست می دهند.

اصطلاح دامپ ارز دیجیتال برای شرایطی استفاده می شود که قیمت ارز دیجیتال تحت تاثیر حجم بالا فروش قرار می گیرد. به عبارت دیگر، پامپ و دامپ ارز دیجیتال در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. تغییر قیمت ازطریق خرید یا فروش حجم بالایی از ارزهای دیجیتال توسط افرادی صورت می گیرد که به دنبال ایجاد تغییرات گسترده در مدت زمان کوتاه هستند.

در واقع، اقدامات این گروه از افراد موجب می شود تا سرمایه گذاران غیرحرفه ای و معمولی شروع به خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار کنند. به این ترتیب، دارایی و سرمایه افراد معمولی در خرید و فروش های ناشی از نوسان بازار از بین می رود. این موضوع به نفع کسانی است که دامپ یا پامپ ارز دیجیتال را راه انداخته اند. پامپ و دامپ معمولاً هنگام عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) رخ می دهد چراکه خریداران آماده خرید هستند.

به این نکته توجه داشته باشید که پامپ و دامپ برای ارزهای دیجیتال جدید یا نه چندان شناخته شده انجام می شود. دستکاری قیمت این ارزهای دیجیتال بسیار راحت تر است و هزینه چندان زیادی هم ندارد. به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به ندرت هدف پامپ یا دامپ قرار می گیرند چراکه تغییر قیمت بازار این ارزهای دیجیتال نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد.  

 

سیگنال های پامپ ارز دیجیتال

از آنجایی که افراد بسیار زیادی بدون دانش کافی وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوند، کلاهبرداری در این بازار نیز رو به افزایش است. در واقع، کلاهبرداران از ناآگاهی این افراد سوءاستفاده می کنند و آن ها را هدف قرار می دهند. به این ترتیب، به سودهای بسیار کلان دست پیدا می کنند. البته، اصطلاح پامپ و دامپ فقط به بازار ارزهای دیجیتال محدود نمی شود.

به طور کلی، منظور از سیگنال های پامپ ارز دیجیتال، پیام های گروهی هستند که در خصوص خرید یک ارز دیجیتال ارسال می شوند. این پیام ها معمولاً توسط کلاهبردارانی ارسال می شوند که می خواهند با تغییر قیمت به سودهای هنگفت دست پیدا کنند. سیگنال های ارسالی توسط کلاهبرداران به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سیگنال های شفاف
  • سیگنال های غیر شفاف

در سیگنال های شفاف به راحتی از اصطلاح پامپ ارزهای دیجیتال در پیام های ارسالی استفاده می شود. به این ترتیب، اعضای گروه در جریان طرح های پامپ ارزهای دیجیتال قرار می گیرند. در سیگنال های غیر شفاف، هیچ اشاره ای به طرح پامپ ارزهای دیجیتال نمی شود. به عبارت دیگر، اعضای گروه از کلاهبرداری ادمین گروه هیچ اطلاعی ندارند.

اکثر کلاهبرداران از شبکه های اجتماعی ازقبیل: اینستاگرام، تلگرام و دیسکورد برای ارسال سیگنال های پامپ ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. این پیام ها حاوی لینک عضویت در گروه هستند. البته، عضویت در این گروه ها با پرداخت هزینه (بین 50 تا 250 دلار) همراه خواهد بود. معرفی سیگنال پامپ برای افراد عضو در این گروه ها انجام می شود. برخی از گروه ها نیز در قبال عضویت از فرد می خواهند تا از افراد دیگر برای عضویت در گروه دعوت کنند.  

پامپ ارز دیجیتال چیست و روش های تشخیص و سیگنال آن

چگونه پامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال برای افراد معمولی می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل است که این نوع سرمایه گذاری برای تمام افراد توصیه نمی شود. یک اشتباه کوچک با ضرر مالی بسیار زیادی همراه خواهد بود. تشخیص پامپ ارز دیجیتال از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در بازار به شمار می رود. عدم شناخت این روند می تواند با از دست دادن سرمایه همراه باشد.

البته، تشخیص درست پامپ ارزهای دیجیتال نیز موجب کسب سود می شود. استراتژی های مختلفی برای تشخیص پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال وجود دارند. در ادامه، به معرفی برخی از مهم ترین روش های تشخیص می پردازیم.  

 

تحقیق پیش از سرمایه گذاری

بررسی دقیق و کامل توکن قبل از سرمایه گذاری روی یک ارز دیجیتال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این بررسی به شما کمک می کند تا با روندهای غیرمعمول در بازار ارزهای دیجیتال آشنایی پیدا کنید. برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح های پامپ ارز دیجیتال از منابع معتبر استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شبکه های اجتماعی نمی توانند به عنوان یک منبع معتبر در نظر گرفته شوند. بهترین منبع، سایت های معتبر در زمینه اخبار ارزهای دیجیتال است.  

 

خرید منطقی ارزهای دیجیتال

احساسات هیچ نقشی در خرید موفقیت آمیز ارزهای دیجیتال ندارند. در واقع، خرید ارزهای دیجیتال باید بر اساس منطق انجام شود، نه تبلیغات گسترده رسانه های اجتماعی. بنابراین، تحقیق و کسب اطلاعت کامل قبل از انتخاب و خرید ارزهای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. سرمایه گذاری بدون منطق و احساساتی در بازار ارز با ریسک بالایی همراه است و احتمال ضرر مالی در چنین سرمایه گذاری هایی بسیار بالا خواهد بود.  

 

عدم اعتماد به تبلیغات گسترده رسانه های اجتماعی

تبلیغات همواره برای جذب مخاطبان بیشتر انجام می شوند. تبلیغات ارزهای دیجیتال در رسانه های اجتماعی نیز معمولا شامل رویدادهای غیرواقعی هستند. در نتیجه، اعتماد کردن به آن ها با ریسک سرمایه گذاری بالایی همراه است. به این نکته توجه داشته باشید که اکثر طرح های پامپ ارز دیجیتال با تبلیغات گسترده آغاز می شوند تا سرمایه گذاران غیر حرفه ای را به خود جذب کنند. در نتیجه، سرمایه خود را با اعتماد به رسانه های اجتماعی به خطر نیندازید.  

 

خرید در هنگام افزایش ناگهانی قیمت ممنوع است!

زمانی که احساس می کنید قیمت ارز دیجیتال به دلیل تبلیغات گسترده به صورت ناگهانی افزایش می یابد، اقدام به خرید نکنید. در واقع، طرح های پامپ و دامپ ارز دیجیتال معمولاً با افزایش ناگهانی قیمت همراه هستند. بنابراین، اگر قیمت یک ارز دیجیتال در مدت زمان کوتاهی با افزایش چند درصدی همراه بود، احتمال پامپ ارز دیجیتال وجود دارد چراکه این یک روند غیرطبیعی است. در چنین مواردی، تحلیل بازار می تواند به تشخیص درست کمک کند.  

 

بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش های تشخیص طرح های پامپ ارز دیجیتال، بررسی وایت پیپر است. با بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال متوجه می شوید که آیا عملیات تجاری دارنده توکن واقعی است یا خیر. به منظور بررسی وایت پیپر حتماً به وب سایت توکن مورد نظر خود مراجعه کنید. برای افرادی که در بررسی وایت پیپر ارزهای دیجیتال مشکل دارند، مشاوره با افراد متخصص و خبره در این زمینه توصیه می شود.  

 

در سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هوشیار باشید!

اگر به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید، باید بدانید که طرح های پامپ و دامپ همیشگی هستند. انتظار می رود که این طرح ها با افزایش محبوبیت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال تشدید شوند. در واقع، بسیاری از کلاهبرداران ازطریق ایجاد تغییرات گسترده در قیمت ارزهای دیجیتال به سود هنگفت دست پیدا می کنند.

البته، فراموش نکنید که شما هم به عنوان سرمایه گذار می توانید از طرح های پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال سود ببرید. اگر فکر می کنید که تبلیغات در رابطه با یک توکن خاص افزایش یافته است، روند آن را دنبال کنید. زمانی که قیمت توکن شروع به افزایش کرد، می توانید اقدام به خرید آن ارز دیجیتال کنید. فروش باید در زمان رسیدن قیمت به اوج انجام شود. اگر توکن های خود را در روند کاهش قیمت بفروشید، ضرر مالی می کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که کسب سود از طرح های پامپ ارز دیجیتال برای افراد معمولی امکان پذیر نیست. این کار نیاز به تحلیل دقیق بازار ارزهای دیجیتال دارد. بنابراین، با تشخیص درست طرح های پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را حفظ و در صورت امکان، کسب درآمد کنید!

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اگر به دنبال یک صرافی قدرتمند و کامل هستید که بیش از 400 ارز دیجیتال را پشتیبانی کند، اتراکس جوابگوی تمام نیازهای شماست. ما با ارائه کیف پول اختصاصی، واریز و برداشت بدون محدودیت، و پشتیبانی از تمامی شبکه‌های بلاکچین، برترین تجربه را به شما ارائه خواهیم داد.

اتراکس، یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی است که درصدد است با خدمات ارزنده ای که ارائه می دهد جزو بهترین ها باشد. اتراکس با کیف پول اختصاصی و درگاه بانکی امنیت معاملات شما را بهبود می بخشد. در اتراکس از پشتیبانی 24 ساعته متخصصین ما برخوردار خواهید بود و هیچ محدودیت در واریز و برداشت وجه نخواهید داشت.

احراز هویت در اتراکس به صورت آنی انجام می شود، حداقل کارمزد از شما دریافت می شود، تمامی شبکه‌های بلاکچین را پشتیبانی می شوند پس برای معامله ارزهای دیجیتال ساده و سودآور همین حالا به جمع ما بپیوندید.

 

منبع: investor و investopedia

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa