ETC یا اتریوم کلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

ETC یا اتریوم کلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ETC یا اتریوم کلاسیک، یک پلتفرم محاسباتی منبع-باز غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین و همچنین یک ارز دیجیتال است که امکان ایجاد و ثبت قراردادهای هوشمند را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

شبکه‌ی ETC به مجوز نیاز ندارد و مادامی که هر فرد کیف پول کریپتوی سازگار داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌ها را اجرا کند. این شبکه در سال 2016، به واسطه‌ی یک جدایی ایدئولوژیک و فنی در جامعه‌ اتریوم پس از حمله‌ شرم‌آور DAO تأسیس شد.

ظهور اتریوم کلاسیک

ایجاد یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO در اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است. به زبان ساده دستگاه نظارت و تصمیم‌گیری، یک DAO رمزگذاری‌شده است و از این رو به دخالت انسان نیازی ندارد.

در سال 2016، استارت‌آپ آلمانی Slock.it پروژه‌‌ی DAO معروف به “The DAO” را در اتریوم راه‌اندازی کرد. وقتی این پروژه بیش از 150 میلیون دلار از طریق جمع‌سپاری (کراودفاندینگ) تامین مالی کرد، هکرها توانستند در قرارداد هوشمند آن نفوذ و 50 میلیون دلار سرقت کنند. برای بازیابی وجوه، اکثر کاربران اتریوم – از جمله بنیانگذاران آن یعنی ویتالیک بوترین و گاوین وود – از یک تغییر اساسی در پروتکل اصلی بلاکچین یا هارد فورک (انشعاب سخت) حمایت کردند. این امر به تشکیل زنجیره‌ جدید اتریوم (ETH) انجامید.

اما، بخشی از این جامعه مخالف ایجاد انشعاب سحت بودند و به اصل “کد قانون است” پایبند بودند. آنها با بیان اینکه بلاکچین‌ها نمی‌توانند در مقابل امیال انسانی سر خم ‌کنند، پای زنجیره قدیمی ایستادند و نام آن را به Ethereum Classic  (ETC) تغییر دادند.

ازآنجاکه اتریوم کلاسیک، کد قدیمی بلاکچین Ethereum را به همان شکلی حفظ می‌کند، اغلب به عنوان کریپتوی “اصلی” اتریوم در نظر گرفته می‌شود.

مقایسه اتریوم کلاسیک با اتریوم

به لحاظ قابلیت‌های اصلی، ETC و ETH مشابه هم هستند. برای مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از کد منبع-باز برای توسعه و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند. همچنین می‌توانند توکن‌های ERC-20 را برای برنامه‌های خود ایجاد کنند.

فاکتور اصلی تمایز اتریوم کلاسیک عبارتست از عدم سازگاری آن با به‌روزرسانی‌ها در  بلاکچین اتریوم.

طبق تعریف، هارد فورک یک به‌روزرسانی ناسازگار رو به عقب است. با پیاده‌سازی یک سری قوانین جدید، زنجیره‌ جدید (همراه با کاربران آن (یعنی‌، گره‌ها)) کاملاً از زنجیره‌ی اصلی جدا می‌شوند. بنابراین، زنجیره‌ ‌اصلی (اتریوم کلاسیک) نمی‌تواند به هیچ یک از به‌روزرسانی‌هایی که روی زنجیره‌ جدید (اتریوم) انجام می‌شود دسترسی داشته باشد.

اکنون ممکن است این سؤال پیش آید: اگر ETC نتواند به‌روزرسانی شود، پس چه نیازی به آن است؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، بنیان اتریوم کلاسیک بیشتر ایدئولوژیک است. گفته می‌شود بیشترین اهمیت آن در حفظ کد اصلی و خالص Ethereum نهفته است. از این نظر، ETC به شکل سابق خود، فاقد تغییر شبکه‌ اتریوم عمل می‌کند.

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

Ether اصلی – ETC

ارز دیجیتال خالص اتریوم کلاسیک را Ether (اتر) هم می‌گویند که شاید منجر به سردرگمی بسیاری از افراد شود. اما تفاوت در نماد آنهاست. Ether جدید با ETH و ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک با ETC نمایش داده می‌شود.

از نظر قابلیت، هر دو Ether شبیه هم هستند. برای مثال، کاربران اتریوم کلاسیک برای انجام تراکنش با استفاده از ETC، هزینه سوخت (gas fee) پرداخت می‌کنند. در آخر اینکه، می‌توان با ETC همه‌ی کارهایی که با دیگر کریپتو‌ها انجام می‌شود را نیز انجام داد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa