منظور از اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) چیست؟

منظور از اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) چیست؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) به برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که بر روی سیستم محاسباتی توزیع‌شده یا همان شبکه بلاک‌چین اجرا می‌شوند. بااینکه Dappها را می‌توان به شیوه‌های مختلفی تعریف کرد اما آن‌ها معمولاً با ویژگی‌های زیر توصیف می‌شوند.

  • متن باز

 کد منبع، عمداً در دسترس عموم قرار داده شده است؛ به این معنا که هر کسی می‌تواند آن را تایید، استفاده، کپی یا تصحیح کند.

  • غیرمتمرکز

ازآنجایی‌که DAppها بر روی شبکه بلاک‌چین اجرا می‌شوند، به‌وسیله نهاد یا مرجع واحدی کنترل نمی‌شوند. نگهداری آنها نیز توسط کاربران یا نُودهای مختلفی صورت می‌گیرد.

  • امن از نظر رمزنگاری

اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) به‌وسیله رمزنگاری محافظت می‌شود؛ یعنی تمامی داده‌ها در بلاک‌چینی عمومی ثبت و نگهداری می‌شوند. لذا هیچ تک‌نقطه خرابی وجود ندارد.

اپلیکیشن‌های قدیمی مشکلات مختلفی داشتند که سعی شده در DApp رفع شوند. مزیت اصلی DApp در مقایسه با اپلیکیشن‌های قدیمی اینجاست که آن‌ها معماری متمرکزی داشتند و داده‌های سِرورهایشان توسط نهاد واحدی کنترل می‌شد. یعنی تک‌نقطه خرابی داشتند که آنها را مستعد مشکلات فنی و حملات مخرب می‌کرد.

سِرور متمرکزی که در معرض خطر است می‌تواند کل شبکه اپلیکیشن را مختل و آن را موقتاً یا به‌طور دائم غیرقابل‌استفاده کند. به‌علاوه، سیستم‌های متمرکز غالباً در معرض درز یا سرقت داده‌ها هستند که برای کاربران شخصی و شرکت‌ها ریسک زیادی دارد.

DAppها تنوع زیاد و کاربردهای مختلفی دارند. آن‌ها را می‌توان برای بازی، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، کیف‌های پول ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های مالی (DeFi) به کار برد.

اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) از طریق سیستمی توکنی (توکن‌های دیجیتالی که با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد شده‌اند) عمل می‌کنند. توکن‌ها می‌توانند مختص DApp خاصی باشند (مثلاً توکن Steem در Steemit استفاده می‌شود) یا این‌که می‌توانند در بلاک‌چینی به کار روند که DApp را میزبانی می‌کند؛ نظیر CryptoKitties که از اتر (ETH) استفاده می‌کند.

خلاصه این‌که DAppها به‌صورت پروژه‌های متن‌بازی طراحی شده‌اند که بر روی شبکه بلاک‌چین اجرا می‌شوند. ماهیت توزیع‌شده چنین شبکه‌هایی به نوبه خود باعث شفافیت، عدم تمرکز و مقاومت در برابر حملات می‌شود.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

SolScan چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

استاندارد ERC-20 چیست؛ کار توکن‌های ERC-20، مزایا و معایب

چرا باید به Airdrops اهمیت دهید؟آیا ارزش سرمایه گذاری دارند؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa