SolScan چیست و چگونه می‌ توان از آن استفاده کرد؟

SolScan چیست و چگونه می‌ توان از آن استفاده کرد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سول‌ اسکن مرورگر بلاک‌‌چین جایگزین برای شبکه سولانا است. این مرورگر امکان دسترسی به داده‌های بلاک‌چین همچون تراکنش‌ها، قراردادها، حساب‌ها و موارد دیگر را به شما ارائه می‌دهد. گر به طور منظم از Solana استفاده می‌کنید یا هرگونه عیب‌یابی انجام می‌دهید، آشنایی با نحوه‌ی استفاده از مرورگر بلاکچین بسیار مفید خواهد بود.

سول‌اسکن SolScan همچنین دارای داشبوردهای DeFi و NFT و پلتفرم تجزیه و تحلیل است. همچنین می‌توانید از API آن‌ها برای ایجاد فیدهای سفارشی برای خودتان استفاده کنید. همه این خدمات را می‌توانید در هدر وب‌سایت مشاهده کنید.

مقدمه

Solana یک بلاک‌چین مبتنی بر گواه اثبات سهام (PoS) است که توسعه‌دهندگان پروژه می‌توانند در آن برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)، توکن و قراردادهای هوشمند بسازند. مانند هر بلاک‌چین فعال دیگری، کاربران سولانا نیز به ابزاری برای دسترسی به داده‌های بلاکچین نیاز دارند. سولانا ‌نیز مانند BscScan و EtherScan دارای Block Explorer اختصاصی (مرورگر بلاک‌چین) به نام SolScan است. با ما همراه باشید تا مهمترین ویژگی‌های این مرورگر و روش استفاده از آن را بررسی کنیم.

SolScan چیست؟

سول‌اسکن نوعی مرورگر بلاک‌‌چین است که از آن برای یافتن اطلاعات در بلاک‌چین Solana استفاده می‌شود. در واقع یک جایگزین محبوب برای مرورگر رسمی سولانا است. SolScan داده‌های پیچیده تراکنش را به اطلاعات قابل خواندن تبدیل می‌کند. این مرورگر بلاک هر چیزی که روی زنجیره ضبط شده است، از جمله تراکنش‌های رمزنگاری، آدرس‌ها، قراردادهای هوشمند، بلاک‌ها، توکن‌ها و موارد دیگر را در دسترس شما قرار می‌دهد. استفاده از آن رایگان است و نیازی به حساب کاربری ندارد، اما می‌توانید برای دسترسی به امکانات بیشتر، یک حساب کاربری ایجاد کنید و وارد حساب آن شوید.

چرا باید از سول‌اسکن مرورگر بلاک‌‌چین استفاده کنم؟

در دنیای ارز‌های دیجیتال، هر کسی که با یک شبکه تراکنش می‌کند باید از مرورگر آن نیز استفاده کند. در صورتی که نمی‌دانید کوین‌های استیک شده شما کجا قرار دارد و یا تراکنشی معلق است یا خیر، می‌توانید از سول‌اسکن استفاده کنید. سول‌اسکن مرورگر بلاک‌‌چین یا هر مرورگر بلاک چین دیگری به شما کمک می‌کند تا مکانیزم DApp‌هایی را که استفاده می‌کنید و تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید را به خوبی درک کنید. تمام اطلاعات سول‌اسکن مستقیما از بلاک‌چین سولانا می‌آید؛ بنابراین می‌توانید از صحت آن مطمئن باشید. استفاده از SolScan یا هر مرورگر بلاک‌چین دیگری به شما کمک می‌کند تا مکانیزم DApp هایی را که با آن‌ها تعامل دارید و تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید را درک کنید.

قالب سول‌اسکن مشابه اتراسکن و BscScan است، بنابراین درک آن آسان است. بسیاری از کاربران طراحی آن آن را به مرورگر رسمی سولانا ترجیح می‌دهند. استفاده از آن کاملاً رایگان بوده و شامل تعدادی ابزار مفید، فهرست‌ها و نمودار‌ها می‌شود. SolScan همچنین شامل مجموعه‌ای از APIهای عمومی است که می‌توانند داده‌های فوری را از سول‌اسکن به برنامه‌های سفارشی و ابزارهای شخص ثالث اعمال کنند.

چگونه تراکنش‌ها و آدرس‌ها را در سول‌اسکن مرورگر بلاک‌‌چین جستجو کنیم؟

یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های سول‌اسکن مرورگر بلاک‌‌چین قابلیت جستجوی تراکنش‌ها و آدرس‌های آن است. به این منظور لازم است که موارد زیر را انجام دهید: با هش درست، می‌توانید به سرعت به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید.  این اطلاعات شامل کارمزد تراکنش‌ها، تاییدیه‌ها، مهرهای زمانی، آدرس‌ها و موارد دیگر می‌شود.

تراکنش‌ها

  1. هر تراکنش سولانا با یک امضا در شبکه اصلی سولانا ثبت می‌شود که رشته‌ای طولانی از اعداد و حروف به شکل زیر است:

5JLcGJQfZjEEuh1bSDqyw2iEfLuFRoYRJY1paoSwrZC8c8zZFW3VqvxsJgjW3bsUjTrpEUDEtvs83PxsuR6hUWqz

  1. این امضا را کپی کرده و در نوار جستجوی SolScan قرار دهید و اینتر را بزنید.
  1. با این کار تمام اطلاعات موجود در مورد تراکنشی که جستجو کرده‌اید را مشاهده خواهید ‌کرد. این اطلاعات به سه دسته تقسیم می‌شوند: نمایش کلی [Overview]، تغییر موجودی SOL یا [SOL Balance Change]، و تغییر موجودی توکن [Token Balance Change].
  1. دسته [Overview] بیشتر جزئیات مورد نیاز شما را در خود جای می‌دهد. این جزییات شامل موارد زیر است:
امضاء یک رشته الفبایی‌عددی که به طور منحصر به فرد به هر تراکنش اختصاص داده می‌شود.  این امضا شناسه‌ای شبیه به هش تراکنش اتریوم یا TxID است.
بلاک شماره بلاکی که تراکنش شما در آن پردازش شده‌است. این شماره‌ها متوالی و نشان‌دهنده محل تراکنش شما در تاریخچه بلاک‌چین هستند.
مهر زمانی مهر زمانی مرتبط با بلوکی که تراکنش شما در آن پردازش شده است.
نتیجه وضعیت تایید تراکنش شما
امضاکننده آدرس کیف پولی که معامله را آغاز کرده‌است.
کارمزد کارمزد پرداخت شده بابت معامله.
اقدامات اصلی مروری بر فعالیت‌های مرتبط با معامله.
هش بلوک قبلی هش الفبایی برای شناسایی بلوک قبلی.
جزئیات دستورالعمل گزارش دقیق از اقدامات تراکنش.
گزارش برنامه گزارش دقیقی از نتایج دستورالعمل‌ها و عملکردها.
  1. برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر، گزینه‌های [Balance change SOL] و [Balance change Token] داده‌هایی درباره تغییرات موجودی رمز تراکنش برای همه طرف‌های درگیر ارائه می‌دهند.

آدرس‌ها:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک آدرس خاص، می‌توان از روشی مشابه استفاده کرد. همچنین می‌توانید تاریخچه مفصلی از فعالیت‌های آدرس را بررسی کنید.  با این کار می‌توانید نمایی کلی از تراکنش‌ها و تعاملات قرارداد هوشمند مربوط به کیف پول مورد نظر را مشاهده کنید.

  1. ابتدا آدرس سولانایی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید. این آدرس از امضا کوتاه‌تر است و چیزی شبیه به این است:

138KHwTqKNWGLoo8fK5i8UxYtwoC5tC8o7M9rY1CDEjT

  1. این آدرس را کپی کرده و در نوار جستجوی SolScan پیست کنید و Enter را بزنید.
  1. اکنون می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به حسابی که جستجو کردید را مشاهده کنید. بخش [Overview] موجودی حساب جاری را نشان می‌دهد، در حالی که برگه‌های پایینی بیشتر برای بررسی تاریخچه تراکنش استفاده می‌شوند.

نحوه‌ی یافتن توکن‌ها در سول‌اسکن

توکن‌ها به راحتی در سول‌اسکن قابل تایید هستند و می‌توانید جزئیات آنها را به طور کامل مشاهده کنید. فقط کافی است:

  1. آدرس توکن را کپی کرده و در نوار جستجوی SolScan قرار دهید و اینتر را بزنید. در این مثال، ما از توکن رپ شده (wrapped) بیت کوین استفاده کرده‌ایم، اما می‌توانید از نسخه رپ شده اتر یا هر توکن SPL دیگری در شبکه Solana استفاده کنید.

آدرس توکن شبیه زیر است:

9n4nbM75f5Ui33ZbPYXn59EwSgE8CGsHtAeTH5YFeJ9E

  1. در صورتی که آدرس را به درستی وارد کرده باشید، اطلاعات زیر را مشاهده می‌کنید.

توکن‌ها

حداکثر ارزش بازار رقیق شده این میزان برابر با حداکثر عرضه کل ضرب در قیمت فعلی توکن است،  که به آن ارزش بازار رقیق شده می‌گویند؛ زیرا شامل توکن‌های حبس شده نیز می‌شود.
حداکثر عرضه کل مجموع توکن‌هایی که برای یک ارز دیجیتال خاص وجود دارد، صرف نظر از اینکه قبلاً استخراج شده‌اند یا در آینده منتشر خواهند شد.
دارندگان تعداد کل آدرس‌هایی که دارای توکن هستند.
کانال‌های اجتماعی  لینک کانال‌های رسمی توکن در شبکه‌های اجتماعی
نام توکن نام و نشانه‌ی توکن در قالب: [نام توکن (نماد)].
آدرس توکن آدرس حرفی‌عددی که در قالب شناسه‌ به هر توکن اختصاص یافته است.
برنامه‌ی مالک یک نوع رده و شناسه منحصربه‌فرد که نشان‌دهنده برنامه مالک مخشص است که مسئوليت خواندن و نوشتن داده‌ها در بلاک چین را برعهده دارد.
اختیار حسابی (معمولاً چند امضایی) که دارای اختیار اعتبار سنجی تراکنش‌های درون شبکه است.
اعشارها یک توکن را چقدر می‌توان تقسیم کرد؟ (تعداد اعشار مجاز).
تگ‌ها تگ‌های توصیفی که برای نشان دادن ماهیت بکار می‌روند. می‌توان از تگ‌ها برای یافتن توکن‌هایی که در طبقه بندی مشابه قرار دارند استفاده کرد.
تراکنش‌ها فهرستی کامل و مرتب از تمام تراکنش‌های توکن.
دارندگان فهرست کاملی از تمام حساب‌هایی که توکن را دارند. این فهرست به‌ ترتیب و بر اساس مقدار توکن نگهداری شده و درصد سهم آن‌‌ها است‌.
آنالیز نمودار‌هایی که توزیع توکن‌ها و صاحبان آن‌ها را نشان می‌دهد.
بازارها فهرستی از تمام بازار‌های شناخته شده و جفت‌های پشتیبان توکن.

نکته مهم:

یکی از مزایا و برتری صرافی اتراکس نسبت به رقبای خود درایران این میباشد که این صرافی دارای کیف پول اختصاصی خود و دارای بیش از 320 رمزارز هست و در آینده نزدیک تعداد رمزارز های قابل خرید و فروش را به 600 عدد می رساند،کاربران حوزه ارزدیجیتال میتوانند رمز ارز سولانا و یا هر ارزدیجیتالی را با گزینه خرید و فروش سربع اتراکس در لحظه و بدون هیچ نوع کارمزدی معامله کنند

نحوه‌ی یافتن حساب‌های فعال سولانا

  1. با کلیک‌کردن بر روی گزینه [Analytics] می‌توانید تعداد حساب‌های فعال و دیگر معیارهای کلیدی بلاکچین را مشاهده کنید.
  1. صفحه Analytics مرورگر SolScan طیف گسترده‌ای از اطلاعات در مورد نودهای شبکه، تعداد تراکنش‌ها در ثانیه TPS))، توکن‌های جدید، NFTهای جدید و غیره را در خود جای می‌دهد. ذیل عنوان حساب‌ها Accounts]]، می‌توانید تعداد کیف پول‌های فعال روزانه را بیابید.
  1. توجه داشته باشید که می‌توانید دوره‌های مختلف زمانی را در گوشه‌ی بالا سمت راست انتخاب کنید.

نحوه دسترسی به داشبورد‌های DeFi در SolScan

  1. برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز DEX در اکوسیستم Solana دارای داشبورد داخلی در مرورگر بلاک‌چین Solana هستند. می‌توانید این داشبورد‌ها را به سرعت در زیر برگه [Defi] پیدا کنید.
  1. به عنوان مثال نگاهی به داشبورد Orca می‌اندازیم. این داشبورد اطلاعات اولیه در مورد کل ارزش قفل شده TVL))، حجم و جفت ارزهای دیجیتال فعال موجود در استخرهای نقدینگی آن را نشان می‌دهد.

نحوه دسترسی به داشبورد NFT در سول‌اسکن

  1. داشبورد NFT در SolScan دسترسی به NFT‌ها، تراکنش‌ها و کلکسیون‌های جدید را آسان می‌کند. می‌توانید این بخش را در بالای وب سایت پیدا کنید.
  1. داشبورد NFT امکان جست‌و‌جوی تمامی NFTهای موجود در Solana را به شما می‌دهد. برگه [Collections] لیستی از پروژه‌های NFT را بر اساس حجم معامله به شما ارائه می‌دهد. برگه [Trades] جدیدترین فروش‌ها را نشان می‌دهد، در حالی که برگه [New NFTs] جدیدترین توکن‌های NFT را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند می‌خواهید جدیدترین NFT‌های متاورس‌تان را بازبینی کنید، یک نود را بررسی کنید یا کیف پول‌های یک استارت‌آپ جدید را چک کنید،‌ در هر صورت به سول‌اسکن مرورگر بلاک‌‌چین سولانا احتیاج خواهید داشت. این ابزار بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم هر شبکه بلاک چین است. سول‌اسکن به یکی از پرکاربردترین ابزارها در شبکه Solana تبدیل شده‌ است؛ بنابراین یادگیری طرح و رابط کاربری آن مطمئنا می‌تواند راهگشا باشد.

اتراکس؛ بهترین صرافی ارز دیجیتال

به دنبال بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف با خدمات خودکار و درگاه بانکی هستید؟ اتراکس بهترین گزینه است!

اتراکس، یک صرافی ارز دیجیتال با خدمات خودکار و امکان پرداخت از طریق درگاه بانکی می‌باشد. با اتراکس، خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به سرعت و با امنیت بالا انجام می‌شود. این صرافی با مزایایی مانند سرعت، امنیت، تنوع، و سهولت در انجام معاملات، بهترین انتخاب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا، به اتراکس ملحق شوید و تجربه کار با یک صرافی مدرن و راحت را به عهده بگیرید. از خدمات ارزشمند اتراکس بهره‌ مند شوید و به راحتی ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa