ارز دیجیتال ماتیک نتورک؛ ویژگی ها، مشکلات و امنیت آن

ارز دیجیتال ماتیک نتورک؛ ویژگی ها، مشکلات و امنیت آن
زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارز دیجیتال ماتیک نتورک، راه‌حل لايه 2 است كه با استفاده از زنجيره‌های جانبی برای محاسبه خارج از زنجيره به مقياس‌پذيری دسترسی دارد، ضمن اينكه با استفاده از چارچوب پلاسما و شبكه غيرمتمركز اعتبارسنج‌های اثبات سهام (PoS) امنيت دارايی را تضمين می‌كند.

پلتفرم‌های قرارداد هوشمند بلاكچين و رمزارزها توجه زيادی به خود جلب كرده‌ است، اما به دليل مشکلاتی مثل مقياس‌پذيری و تجربه كاربری، هنوز هم موفق به پذيرش گسترده نشده است. حتی اتريوم هم كه گسترده‌ترين پلفترم قراردادهای هوشمند است، برنامه‌های غيرمتمركز (Dapps) قابل‌توجهی ندارد كه بطور گسترده مورد پذيرش قرار گرفته باشد.

موارد معدودی وجود دارند كه در آن يك يا چند اپلیکیشن بطور موقت پایگاه کاربری دست یافته‌اند، اما در طول زمان‌هايی كه بار شبكه بالا بوده، اين امر منجر به فلج شدن كل شبكه شده است. ضرورتاً اين بدان معناست كه حتی پلتفرم‌های پیشرفته که بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند، آماده پذيرش عمومی نيستند.

از طرف ديگر، برخی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند وجود دارند كه به لحاظ توان عملیاتی تراكنش بالاتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما سرعت تراكنش خود را با غيرمتمركزسازی همگام می‌سازند. همچنين، بسياری از راه‌حل‌ها، بلاك‌چين‌های خود را طوری مطرح می‌کنند که اثرات شبکه DApps و سایر پروژه‌هایی مثل اتریوم که هم‌اکنون در پلتفرم اجرا می‌شود را نادیده می‌گیرد. حتی مهمتر اينكه، آنها جامعه توسعه‌دهنده عظيم و اكوسيستم توسعه‌دهنده‌ها كه در پلتفرم‌هایی مثل اتريوم وجود دارد را ناديده می‌گيرند.

ارز دیجیتال ماتیک نتورک سعی می‌كند مشکلات مقياس‌پذيری و کاربردی بودن را حل كند، ضمن اينكه تمركززدايی را به خطر نمی‌اندازد و از اكوسيستم و جامعه توسعه‌دهندگان موجود نيز استفاده می‌كند.

شبكه ماتيك يك راه‌حل مقياس‌بندی خارج از زنجيره یا سایدچین برای پلتفرم‌های موجود جهت حل مشکلات مقياس‌پذيری و بهبود تجربه کاربری عملكردهای DApps و کاربر ارائه می‌کند.

ويژگی‌ها‌ی كليدی ارز دیجیتال ماتیک نتورک

  • مقياس‌‌پذيری

تراكنش‌های سريع، كم‌هزينه و ايمن در زنجيره‌های جانبی ماتيك با قطعيت در زنجيره اصلی و اتريوم به عنوان اولين لايه سازگار زنجيره پايه 1، بدست آمده‌اند.

  • توان عملیاتی بالا

دستيابي به توان عملیاتی TPS 10000 در يك زنجيره جانبی منفرد در شبكه آزمايشی داخلی؛ برای مقياس‌بندی افقی بايد چندين زنجيره ديگر اضافه شود.

  • تجربه كاربری

UX روان و جذب توسعه‌دهنده از زنجيره اصلی و زنجيره ماتيك؛ اپلیکیشن‌های و SDK محلی موبايل با پشتيبانی از WalletConnect

  • امنيت

اپراتورهای زنجيره ماتيك، خود در سيستم PoS، سهامدار هستند.

  • زنجيره‌های جانبی عمومی

زنجيره‌های جانبی ماتيك در ماهيت عمومی خود  (برخلاف زنجيره‌های DApp انفرادی)، بدون مجوز و قادر به پشتيبانی از پروتكل‌های چندگانه هستند.

ارزش پیشنهادی ارز دیجیتال ماتیک نتورک

ماتيك، در مقایسه با لایه 2، هم به لحاظ رويكرد فنی و هم پتانسيل پشتيبانی از انواع موارد استفاده، منحصربه‌فرد است.

  • لايه 2 ماتيك يك متغير مبتنی بر حساب از نوع پلاسما بادوام‌تر (MoreVP) است. اين چارچوب پلاسما برای تضمين امنيت دارايی‌ها در زنجيره اصلی مورد استفاده قرار می‌گيرد (مانند توكن‌های ERC-20 و ERC-721 برای اتريوم)، درحالی‌كه تراكنش‌های كلی بوسيله شبكه اثبات سهام که بر اساس تندرمینت ساخته شده‌اند، ايمن هستند. زنجيره‌های جانبی ماتيك ضرورتاً از نوع زنجيره‌های توانمند شده بوسله EVM هستند و منجر به استقرار آسان قراردادهای هوشمند می‌شوند، كه باعث شده به ابزاری آسان برای توسعه‌دهندگان اتريوم تبديل شود تا از آن برای مقياس‌بندی برنامه‌های غيرمتمركز استفاده شوند.
  • از لحاظ تجاری، زنجيره‌های جانبی ماتيك از نظر ساختاری برای پشتيبانی بسياری از پروتكل‌های امور مالی غيرمتمركز (DeFi) كه در اكوسيستم اتريوم در دسترس است، كارآمد هستند.
  • فلسفه اصلی ماتيك، توانمندسازی برنامه‌های غيرمتمركز برای رقابت با تجربه كاربری است كه امروزه توسط برنامه‌های متمركز شكل گرفته است.
  • اتريوم اولين زنجيره پايه است كه شبكه ماتيك از آن پشتيبانی می‌كند، اما ماتيك قصد دارد از زنجيره‌های پايه بيشتری، بر اساس پيشنهادات جامعه و اجماعات، پشتيبانی كند، تا بستر بلاك‌چين لايه 2 غيرمتمركز تعاملی را توانمند سازد.

ماتيك سعی دارد تا به درجه بالايی از تمركززدايی با اجرا غيرمتمركز، ضمن تضمين انتقال‌های تقريباً فوری، دستمزد پايين و شرايط اقتصادی مساعد برای تراكنش‌های خُرد، دست يابد.

منبع باز ماتيك درصدد ارائه كيف‌پول ماتيك، APIهای پرداخت و SDKها، راه‌حل‌های شناسايی و توانمندسازی است كه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به طراحی، اجرا و انتقال برنامه‌های غيرمتمركز ساخته شده بر مبنای بسترهايی همچون اتريوم، بپردازند.

از اركان كليدی ايدئولوژی شبكه ماتيك، تجربه كاربر است كه تاكنون برای برنامه‌های كاربردی بلاكچين خيلی ضعيف بوده است. تيم ماتيك از قبل كتابخانه‌های مرورگر وب/موبايل با كيفيت بالا و با تجربه توسعه‌دهنده عالی ساخته‌اند، كه به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که برنامه‌هايی برای كاربر نهايی دنيای واقعی در مقياس بزرگ بسازند. نقشه‌راه ماتيك همچنين شامل پشتيبانی از انتقال‌های درون زنجيره و مبادلات غيرمتمركز نسل سوم، منابع نقدينگی و غيره است.

مشکلات ارز دیجیتال ماتیک نتورک

برنامه‌های كاربردی غيرمتمركز، تحول عظيمی ايجاد كرده‌اند اما اكوسيستم بلاكچين موجود آماده مقياس‌پذیری بر اساس آن تقاضا نيست. لازم است تأييدات بلاك كُند، محدوديت‌های اندازه بلاك و محاسبات – در بلاكچين‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند – قبل از دستيابی به هدف پذيرش انبوه از جانب كاربران، حل شوند. و مهمتر از همه، به تجربه عالی از جانب كاربر نیز نياز دارد.

برخي مشکلات مربوط به بسترهای بلاكچين موجود، شامل موارد زیر می‌شوند:

تراكنش‌های كُند

تراكنش‌های بلاكچين، كُند و متغير هستند و گاهی اوقات موجب تشديد زمان واكنش می‌شوند. بيشتر پروتكل‌های بلاكچين در خصوص اندازه بلاك محدوديت دارند و برای ايجاد يك بلاك ممكن است مقدار زمان مشخصی لازم باشد. هر تراكنش نيز به دليل سازماندهی مجدد زنجيره بالقوه، بايد منتظر تأييدات چندين بلاك باشد.

از آنجا که بلاک‌ها به صورت غیرمتمرکز باقی بمانند، اغلب اين محدوديت‌ها برای بلاك‌چين عمومی لازم هستند. ابتدا باید بلاك مورد تأييد قرار بگيرد و توسط تعداد مشخصی از گره‌ها دانلود شود تا واقعاً به صورت غيرمتمركز باقی بماند.

کارمزدهای خيلی بالا

روز به روز بازار بلاكچين رشد می‌كند و دارايی‌های رمزی بطور فزاينده‌ای ايجاد، منتقل و فروخته می‌شوند، كه اغلب شامل چندين توكن هستند. هر برنامه غيرمتمركز سيستم اقتصادی و توكن مخصوص به خود دارد. پرداخت آنها برای خدمات خودشان مستلزم انتقال‌های درون زنجيره‌ای است. اتريوم برای هر تراكنش هزینه سوخت یا gas fee تعيين می‌كند.

کارمزدها عامل مهمی برای پاداش به اعتبارسنج‌ها و جلوگيری از حمله امنيتی مانند DoS هستند. اما مسئله اينجاست كه کارمزدها بر اساس ميزان تاخیر استخر تراكنش، به دليل اندازه محدود بلوك‌ها، متغير هستند.

توان عملیاتی پایین تراكنش‌ها

بلاكچين‌های عمومی بايد زمانی را برای تأخير توليد بلاك ميانی درنظر بگيرند، تا زمان كافی برای انتشار بلاك تأمين شود. همچنين، لازم است اندازه بلاك پايين باشد، تا انتشار سريع بلاك در سراسر شبكه تأمين شود. اين یعنی تعداد تراكنش‌ها در یک بلاك خاص بايد نسبتاً محدود باشد.

مقياس‌پذيری

هر بلاك در بلاكچين بايد بوسيله چندين گره و/يا حالت محاسبه در مورد قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاك‌چين، مورد تأييد قرار بگيرد. هر گره بايد نسخه‌ای از وضعيت و همه بلاك‌ها را مديريت كند. درحالیكه اندازه زنجيره هر روز افزايش می‌یابد، متناظراً، حفظ و تأييد اعتبار كل بلاكچين دشوارتر می‌شود. اين امر در كل باعث ايجاد ريسك بزرگی برای ايده تمركززدايی می‌شود.

كانال‌های پرداخت خُرد چندگانه

برخی راه‌حل‌های كانال پرداخت، به حل مشکل پرداخت‌های خُرد پرداخته‌اند. اما، باز كردن و مديريت كانال‌هايی با برنامه‌های غيرمتمركز چندگانه يا كاربران زياد، پيچيده است. علاوه‌براین، سرعت و سهولت پرداخت‌های واسطه‌ای روی كانال‌ها هنوز مورد بحث است.

قابليت استفاده کم

سيستم فعلی برای كاربران ناوارد بد است. برای مثال، اگر كاربران بخواهند توكن‌های مبتنی بر ERC20 خود را خرج كنند به اتر نياز دارند و بايد کارمزدها را به صورت گاز (gas) پرداخت كنند.

از آنجا كه تعداد ICOها افزايش می‌يابد، ممكن است كاربران بخواهند از برنامه‌های غيرمتمركز با توكن‌های مختلف، به عنوان پرداخت استفاده كنند. بدون معامله درون‌زنجيره‌ای، قابليت تبديل يك رمز به رمز ديگر، نشان‌دهنده چالش جديدی برای سرمايه‌گذاران است. اين امر نشان‌دهنده پيچيدگی مديريت چندين توكن و مبادله توكن‌ها برای پرداخت در پلتفرم‌های مختلف است.

شبكه ارز دیجیتال ماتيك نتورك

شبكه ماتيك اين مسائل را با ايجاد بستری غيرمتمركز با استفاده از نسخه تطبيق‌يافته چارچوب پلاسما حل كرده است، كه برای تراكنش‌های سريع‌تر و خيلی كم‌هزينه‌تر در زنجيره اصلی، ارائه می‌كند.

شبكه ارز دیجیتال ماتيك نتورك مسئله توان عملیاتی کُند تراكنش را با استفاده از لايه توليدكننده بلاك، حل كرده است. توليدكننده‌های بلاك اين توانایی را به سيستم می‌دهند تا با سرعت زيادی به توليد بلاك‌ بپردازند. اين سيستم با استفاده از نقاط بررسی PoS كه تحت فشار زنجيره اصلی اتريوم هستند، تمركززدايی را تضمين می‌كند. اين امر ماتيك را قادر می‌سازد تا از لحاظ تئوری به تراكنش‌های لايه دو در زنجيره يك طرفه دست پيدا كند.

اجماع و امنيت

اكوسيستم ارز دیجیتال ماتیک نتورک برای فراهم كردن برخی قابلیت‌ها، بازيگران زير را خواهد داشت

  1. كاربر نهايی
  2. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غيرمتمركز: انتظار می‌رود توسعه‌دهندگان برای مقياس‌بندی اپ‌ها و ارائه UI/UX بهتر برای كاربران نهایی خود، از شبكه ماتيك استفاده كنند.
  3. سهام‌داران: سهامداران باید توكن‌ها را سهام‌گذاری/پس‌انداز كنند تا شرايط لازم برای ایفای نقش در شبکه ماتیک داشته باشند. آنها در زنجيره اصلی با استفاده از مكانيسم اجماع اثبات سهام با اكثريت دو سوم، به تأييد اعتبار تراكنش‌ها و مطرح كردن نقاط بررسی، می‌پردازند. آنها همچنين رويكردهای بلاك را در ميان خود انتخاب می‌كنند، كه لازم است مطابق با معيارهايی باشد تا بلاك‌ها در زنجيره‌های جانبی توليد شود.
  4. توليدكنندگان بلاك: توليدكنندگان بلاك بوسيله سهامداران انتخاب می‌شوند كه به نوبه خود موجب می‌شوند زمان ايجاد بلاكچين سريع‌تر شود. آنها بايد سهم قابل‌توجهی ارائه كنند تا بتوانند نامزد شوند.

اثبات كلاهبرداری

شبكه ارز دیجیتال ماتیک نتورک برای بالا بردن امنيت تراكنش‌ها، در زنجيره اصلی به اثبات كلاهبرداری می‌پردازد. مكانيسم به هر فرد در زنجيره اصلی این توانایی را می‌دهد جزئيات تراكنش‌هایی که ظن کلاهبرداری دارد را ارائه كند. اگر چالش اثبات شود، سهام طرفين درگير در كلاهبرداری گرفته می‌شود و فرد گزارش‌دهنده، آن سهام را به عنوان تشویق، دريافت خواهد كرد.

کاربردهای ارز دیجیتال ماتیک نتورک

بنياد ماتيك متعهد به ارائه اكوسيستمی كاربرپسند و مقياس‌پذير برای اپلیکیشن‌های غيرمتمركز شخص ثالث است. بنيادهايی مثل اتريوم و سایر پلتفرم‌ها به ارتقا اَپ‌های متنوع غيرمتمركز زنجيره پايه (مانند اپلیکیشن‌های غيرمتمركزی كه در حال حاضر بر اساس اتريوم ساخته شده‌اند و در آينده بر اساس NEO و EOS ساخته خواهند شد) خواهند پرداخت تا تراكنش‌ها/اَپ‌های كه كاربر با آنها مواجه می‌شود را روی شبكه ماتيك بسازند و به آن منتقل كنند. همچنين اعطا پاداش و تأمين وجه برای توسعه‌دهندگان برنامه طرف ثالث، جهت ايجاد موارد استفاده مختلف روی شبكه ماتيك، وجود خواهد داشت.

پرداخت‌ها

شبكه ماتيك، به عنوان واسطی برای كاربران، SDKها و APIهای پرداخت برای اپلیکیشن‌های غيرمتمركز، معامله‌گران و كاربران خواهد بود تا به صورت لحظه‌ای دارايی‌های رمزی را پذيرش يا پرداخت كنند (برای مثال، توكن‌های ERC20، اترها، توكن‌های ERC721).

تيم توسعه ماتيك برنامه دارد اين سيستم را در سه مرحله گسترش دهد:

  1. پرداخت‌های توكن ERC20 و اتر
  2. انتقال درون زنجيره‌ای چندين دارايی و پرداخت از طريق مبادلات سواپ اتمی و ارائه‌كنندگان نقدينگی
  3. يكپارچه‌سازی سيستم پرداخت off-ramp توانمند شده بوسيله فيات از طريق ارائه‌كنندگان نقدينگی فيات

مبادلات سواپ اتمی

قراردادهای هوشمند ماتيك به كاربران اجازه خواهد داد تا با هر رمزارزی كه ترجيح می‌دهند پرداخت انجام دهند و دارايی‌هايشان را بر همين منوال دريافت كنند. ماتيك از طريق سواپ اتمی مابين دارایی‌های رمزی درون زنجيره‌ای، مبادله انجام می‌دهد.

ارائه‌كنندگان نقدينگی

اشخاص ثالث می‌توانند از شبكه ماتيك برای مبادله هر نوع توكنی با توكن‌های ديگر، با اهرم ضریب صفر (0x) يا سایر ارائه‌كنندگان نقدينگی، ضمن تبديل دارايی‌های رمزی، استفاده كنند. در مورد فيات، تيم توسعه‌دهنده ماتيك در نظر دارد با ارائه‌كنندگان نقدينگی فيات بر اساس ارز كشورهای بزرگ، همكاری كند.

صرافی غيرمتمركز (DEX) و پشتيبانی از بازار

انتظار می‌رود شبكه ارز دیجیتال ماتیک نتورک همه ویژگی‌های يك پلتفرم معاملاتی سریع و آسان را داشته باشد. شبكه ماتيك قادر به پشتبانی از صرافی‌های غيرمتمركز است و امكان معامله معتبر و آسان رمزارزها را فراهم می‌کند. صرافی غيرمتمركز، آينده دارايی‌های ديجيتال است و امنيت و قدرت پرداخت بهتری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز ارائه می‌كند.

بستر وام‌دهی

شبكه ماتيك بسترها را برای معامله‌گران آماده می‌کند تا به ارزيابی ارزش اعتباری كاربرانش از طريق سابقه تراكنش‌های آنها بپردازد. اين كار باعث می‌شود معامله‌گران بتوانند هنگام معامله با كاربرانی كه سرمايه كافی ندارند، به آنها توكن قرض دهند. شبكه ماتيك انتظار دارد از پروتكل Dharma برای ارائه وام توكنی به كاربران، استفاده شود.

احراز هويت

اپلیکیشن‌های غيرمتمركز به امضا تراكنش‌ها نياز دارند، اما اين امر بايد بدون ارسال كليدهای خصوصی برای هر DApp روی مرورگر وب يا اَپ موبايل باشد. تيم توسعه ماتيك معتقد است كه كاربران بايد بدون نگرانی از بابت امنيت، روی كليدهای خصوصی خود كنترل داشته باشند. شبكه ماتيك اين موضوع را با سيستم شناسايی باز حل خواهد كرد و تجربه‌ای يكپارچه برای كاربران ايجاد می‌كند.

اين سيستم همچنين بر اساس معيارهای انتخاب شده توسط كاربران، راهی برای تأييد خودكار برخی تراكنش‌ها، ارائه می‌کند. اين امر موجب تكرار پرداخت‌ها در شبكه ماتيك خواهد شد.

بازی‌ها

انتظار داريم بازی‌ها بخش بزرگی از شبكه ارز دیجیتال ماتیک نتورک باشند. دارايی‌های درون بازی كه به صورت NFTها (ERC721) هستند، معامله می‌شوند. توسعه‌دهندگان نيز اگر بخواهند، قادر به ذخيره وضعيت بازی در زنجيره‌های جانبی خواهند بود.

زيرساخت

تيم توسعه ماتيك بر اساس اين گفته ساده عمل می‌کند؛ آن را ساده و يكپارچه کن. به همين منظور، اين تيم زيرساخت جديدی حول شبكه ماتيك ارائه خواهد كه كيف ‌پول‌های كاربرپسند برای كاربران فرد

كيف ماتیک

تيم توسعه ارز دیجیتال ماتیک نتورک، برنامه موبايل كيف پلاسما را يكپارچه با WalletConnect ايجاد كرده است تا امنيت ذخيره كليدها، دسترسی شهودی به ويژگی‌های ارائه شده توسط شبكه ماتيك را تضمين كند و همچنين مكانيسمی يكپارچه برای اتصال برنامه‌های غيرمتمركز مبتنی بر مرورگر به اپ‌های موبايل باشد.

كيف ماتيك به عنوان ابزاری آماده برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غيرمتمركز عمل خواهد كرد تا كاربران خود را روی شبكه بدست آورند و بطور سريع و كارآمد با زنجيره‌های جانبی ماتيك كار كنند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال پولکادات (dot) بدانید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa