تاثیر ادغام بر پروتکل‌ های وام‌ دهی اتریوم چگونه است؟

تاثیر ادغام بر پروتکل‌ های وام‌ دهی اتریوم چگونه است؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر ادغام بر پروتکل‌های وام‌دهی _ به دلیل ارزش فرضی هارد فورک اتریوم، تقاضای اضافی برای ETH در بازارهای وام دهی DeFi وجود داشت. علاوه بر این، انتظار می‌رفت که استیبل کوین‌ ها در زنجیره فورک شده بی‌ارزش شوند، بنابراین آنها به رقابت برای دارایی‌هایی دامن زدند که در زنجیره فورک شده ارزش داشتند.

Aave و Compound به دلیل ساختار بازار و نگرانی‌های لیکویید شدن، وام‌گیری ETH را به ترتیب متوقف یامحدود کردند. Euler Finance تصمیم گرفت بازارهای وام دهی را بدون تغییر رها کند.

این باعث شد که Euler Finance به استفاده 100٪ از ETH در بازارهای خود دست یابد و پتانسیل اجرای پروتکل خود را ایجاد کند. با این حال، به دلیل نوسانات پایین ETH، هیچ لیکوییدی اتفاق نیفتاد. به همین دلیل، ساختار بازار مورد تست قرار نگرفت. تصمیم Compound و Aave برای توقف بازارهای وام دهی با افزایش استفاده از اویلر حمایت شد. این تصمیم باید در آینده مجدداً اتخاذ شود، اگر یک رویداد ارزش خارجی بزرگ دیگر رخ دهد (ایردراپ یا هارد فورک).

 

مقدمه

در 15 سپتامبر 2022، مکانیزم اتریوم به اثبات سهام (PoS) تبدیل شد. هیچ وقفه‌ای در عملکرد عادی اتریوم وجود نداشت و همه چیز طبق نقشه برنامه‌ریزی شده ادامه یافت. با این حال، در برخی از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک رویداد اهرم‌زدایی رخ داد. قبل از ادغام پروتکل‌های وام دهی بزرگی مانند AAVE وام ETH را به طور کامل متوقف کردند، زیرا پروتکل از ورشکستگی در صورت غیرممکن شدن لیکوییدی موقعیت می‌ترسید. دیگران مانند Compound عرضه WETH را به سقف ثابت محدود کردند.

با این حال، Euler Finance تصمیم گرفت که محدود کردن وام ETH یا افزایش حداکثر نرخ بهره از 100٪ ضروری نیست. تیم احساس می‌کرد که بازار استقراض با قیمت‌گذاری در ریسک نرخ بهره شناور کارآمد باقی می‌ماند و نگرانی‌های در مورد لیکویید شدن در اویلر توسط جریان‌های لیکوییدی جایگزین کنترل می‌شود. به همین دلیل، می‌توانیم مسائل و مکانیزم‌های بازارهای وام و تاثیر ادغام بر پروتکل‌های وام‌دهی را قبل، در حین و بعد از ادغام تجزیه و تحلیل کنیم.

 

بازارهای وام دهی اتریوم چگونه عمل می‌کنند؟

بازارهای وام دهی در اتریوم مانند صندوق‌های سرمایه گذاری متقابل بازار پول در امور مالی سنتی عمل می‌کنند. وام دهندگان دارایی‌ها را ارائه می‌دهند و وام گیرندگان سپس آنها را با نرخی، قرض می‌دهند. پروتکل‌های وام دهی اتریوم مانند Aave، Compound و Euler این ایده‌ها را با ایجاد استخرهای وام‌دهی بدون مجوز گسترش دادند که به هر کسی اجازه می‌دهد وام بدهد و بازدهی کسب کند و هر وام گیرنده‌ای این دارایی‌ها را وام بگیرد. در امور مالی سنتی، تنها زیرمجموعه خاصی از گروه‌ها می‌توانند از این صندوق‌ها وام بدهند و وام بگیرند و فرصت‌های بازدهی محدودی ایجاد کنند. در ازای باز کردن این فرصت‌ها برای عموم، بازارهای وام‌دهی اتریوم نیازمند وثیقه‌گذاری بیش از توان موقعیت‌های وام‌گیرنده هستند تا اطمینان حاصل شود که در صورت عدم وثیقه شدن وام (ارزش دارایی‌های وام گرفته شده کمتر از وثیقه) می‌توان پروتکل وام را کامل کرد.

در مرحله اول، اوراکل‌های قیمت، به پروتکل وام اجازه می‌دهند تا قیمت تقریبی وثیقه مورد استفاده در مقابل وام را بداند. محاسبه بسیاری از دارایی‌های مالی سنتی که به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند، غیرممکن است، و اگر به اشتباه قیمت‌گذاری شوند، می‌توانند منجر به بدهی بد (بدهی کمتر از دارایی‌های قرض‌داده‌شده) برای پروتکل شوند. وثیقه نامناسب باعث شد بسیاری از بانک‌ها در بحران مالی سال 2008 بدهی‌های بد زیادی داشته باشند و ورشکست شوند. دوم، پروتکل‌های وام دهی از ترکیب پذیری اکوسیستم اتریوم سود می‌برند. بازارهای وام می‌توانند به راحتی از نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز بهره ببرند تا لیکویید شدن موقعیت‌های تحت وثیقه را تسهیل کنند. اگر موقعیتی به بدهی بد برای پروتکل وام دهی نزدیک شود، پروتکل (یا اپراتورهایی که از طرف پروتکل کار می‌کنند) می‌توانند بدهی را با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز تسویه کنند.

 

تاثیر ادغام بر پروتکل‌های وام‌دهی چگونه بود

بازارهای Compound و Aave تحت تاثیر ادغام بر پروتکل‌های وام‌دهی قرار نگرفتند. این یک تصمیم حساب شده برای براندازی پویایی بازار توسط حاکمیت این پروتکل‌ها با محدود کردن یا توقف وام ETH برای Compound و Aave بود.

این ترکیب با 113.72 میلیون دلار ETH وام گرفته شده در حدود 6.86٪ APY به حداکثر رسید. این به دلیل محدودیت در استخراج ETH بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازار کارآمد است. انتظار می‌رود که نرخ‌های ضمنی بازار حول محور انتظارات آتی قیمت ETHW باشد، بنابراین وام‌گیرندگان مایلند به اندازه کافی نرخ بهره بپردازند تا این دارایی دریافتی را با این قیمت جبران کنند. Aave استخراج ETH را به طور کامل خاموش کرد، بنابراین بازارهای ETH آنها بدون تغییر باقی ماندند.

 

استفاده از ETH و در دسترس بودن وام

در 10 سپتامبر، تقریبا 20 هزار WETH از اویلر در یک ساعت حذف شد. این اقدام بلافاصله باعث اولین افزایش در نرخ بهره شد زیرا استفاده از WETH در اویلر به 100٪ رسید. این WETH توسط سه کیف پول بزرگ حذف شد که هم بدهی WETH را پرداخت می‌کردند و هم WETH را که به پروتکل قرض داده بود بازخوانی می‌کردند. این کیف پول‌ها ظرف چند روز پس از ادغام، WETH خود را به اویلر بازگرداندند این افزایش نقدینگی و افزایش نرخ‌های بهره، با ورود وام دهندگان جدید به بازار، تقلای مختصری برای بازدهی ایجاد کرد که سپس نرخ‌های بهره را به حالت عادی برگرداندند.

 

مشکل استفاده 100% چیست؟

پروتکل‌های وام دهی زمانی که وام یک دارایی به 100% می‌رسد با مشکل منحصر به فردی مواجه می‌شوند. این مشابه بانکی است که در امور مالی سنتی اداره می‌شود. فرار بانکی زمانی است که همه تلاش می‌کنند پول خود را همزمان از بانک خارج کنند و بانک را مجبور می‌کنند دارایی‌ها را با ارزش کمتری برای بازپرداخت وام دهندگان خود نقد کنند. برعکس در اجرای پروتکل وام دهی صادق است. وام دهندگان آنقدر از یک پروتکل وام می‌گیرند که وام‌های وثیقه شده با آن توکن را نمی‌توان نقد کرد، زیرا هیچ دارایی در پروتکل برای لیکویید شدن وجود ندارد.

این اتفاق با بسیاری از پروتکل‌های وام دهی در اکوسیستم Terra رخ داده است، که دارای UST (یک استیبل کوین الگوریتمی که قرار بود در قیمت 1 دلار باقی بماند) به 1 دلار کدگذاری شده بود. زمانی که UST یک دلار را شکست، کاربران دارایی‌هایی را به پروتکل قرض دادند که می‌دانستند وثیقه آنها کمتر از آنچه پروتکل انتظار می‌رفت ارزش دارد، و اساساً آنقدر از پروتکل‌ها وام گرفتند که دیگر لیکویید نمی‌شدند.

مسائلی مانند اینها دلیلی بود که Compound و Aave مقدار وام ETH را متوقف/محدود کردند. حاکمیت این پروتکل‌ها می‌خواست از اجرای یک استخر وام جلوگیری کند.

 

سخن پایانی

در نهایت، هیچ وام گیرنده‌ای در دوره زمانی قبل از ادغام شکست نخورد، بنابراین هیچ آبشاری از لیکویید شدن کاربران رخ نداد. این امر تا حدودی به دلیل نوسانات پایین ETH از لحاظ تاریخی و تا حدودی به دلیل لیکوییدهای نادر در اکثر پلتفرم‌ها بود. موقعیت‌های stETH از طریق بازده منفی ثابت ماند، زیرا در آن زمان اعتقاد بر این بود که بازدهی ETH تثبیت می‌شود (و حقیقت داشت).

با این حال، وضعیت دیگری در نهایت باعث می‌شود که یک رویداد عرضه انبوه در بازارهای وام رخ دهد. این می‌تواند یک فورک دیگر باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، اکوسیستم باید بازارهای وام دهی را متوقف کند تا اطمینان حاصل شود که اجرای انبوه لیکوییدی در بازارهای وام رخ نمی‌دهد. و تاثیر ادغام بر پروتکل‌های وام‌دهی را بدون ریسک پشت سر بزارند.

انتقال از PoW به PoS باعث شد که فعالان بازارهای وام دهی اتریوم را با تقاضای مازاد برای عرضه در ETH پر کنند. در حالی که بازارهای وام دهی برای اطمینان از عملکرد صحیح بازارها، وام ETH را محدود یا متوقف کنند در حالی که هیچ رویداد لیکوییدی انبوه به دلیل چندین عامل بازار اتفاق نیفتاد.

 

اتراکس، صرافی معتبر ارز دیجیتال در ایران

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با خدمات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله تأکید بر امنیت بالا با استفاده از تکنولوژی‌های رمزنگاری پیشرفته و رابط کاربری ساده و کاربرپسند درگاه مناسبی برای معاملات ارزهای دیجیتال توسط افراد مبتدی تا حرفه‌ای فراهم آورده است.

تنوع چشمگیر ارزهای قابل پشتیبانی، یکی از نقاط قوت اصلی اتراکس محسوب می‌شود. این صرافی به جز ارزهای دیجیتال مشهور مانند بیت‌کوین، اتریوم و ریپل، از بیش از 400 ارز دیجیتال معتبر دیگر نیز پشتیبانی می کند.

پشتیبانی ۲۴ ساعته و سرعت تراکنش‌ها از دیگر مزایای اتراکس است.

برای خرید اتریوم، بیت کوین و 400 ارزدیجیتال دیگر به پنل کاربری اتراکس مراجعه کرده و با احراز هویت آنی استارت معاملات در دنیای بلاکچین را بزنید.

 

همچنین بخوانید:

نحوه کارکرد وام دهی در کریپتوکارنسی

وام فلش در DeFi چیست

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa