مقدمه‌ای بر استیکینگ پولکادات (DOT) و معرفی پلفترم فینوآ

مقدمه‌ای بر استیکینگ پولکادات (DOT) و معرفی پلفترم فینوآ
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که استیکینگ پولکادات (DOT) چیست؟ شبکه Polkadot یک بلاک‌چین کاملاً پیچیده است که شبکه‌های مختلف را در یک محیط امن به هم متصل می‌کند. Polkadot که به عنوان یک پروتکل ‘Layer-0’ توصیف می‌شود، تعامل بین زنجیره‌های ناسازگار را ممکن می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا به صورت موازی کار کنند.

 

مقدمه

در این مقاله، ما نگاهی به ویژگی‌های اصلی مکانیزمی داریم که امکان استیکینگ پولکادات (DOT) را فراهم می‌کند. و ویژگی‌های منحصر به‌فرد شبکه پولکادات را تا جایی که مربوط به استیکینگ است، توضیح خواهیم داد. ما همچنین به شما نشان می‌دهیم که چگونه DOT خود را با استفاده از رابط کاربری Polkadot به اشتراک بگذارید.

 

پولکادات چگونه کار می‌کند؟

توابع استیکینگ پولکادات (DOT) روی مکانیسم اجماع تایید شده اثبات سهام (NPoS) فعالیت می‌کند.

NPoS نسخه تکامل یافته مکانیزم سنتی اثبات سهام است. در حالی که هم NPoS و هم PoS پاداش‌ها را با استیکینگ فعال می‌کنند، در NPoS تنها گره‌هایی که توسط رأی‌دهندگان نامزد شده‌اند مجاز به اعتبارسنجی بلاک‌های جدید هستند.

در یک محیط Proof-of-Stake، شرکت کنندگان با دانش و منابع مورد نیاز برای اجرای گره‌ها محدود هستند، که می‌تواند منجر به تمرکز ناخواسته شود. این اعتباردهنده‌ها می‌توانند بر عملکرد شبکه تأثیر بگذارند و هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهند. مکانیسم NPoS با دادن حق رای به سرمایه‌گذاران و انتخاب اعتبارسنجی‌ها برای نمایندگی از آنها جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال پولکادات (dot) چیست

 

تایید کنندگان در مقابل نامزدها

اگر از خود می‌پرسید نامزد چیست، بدانید که تنها نیستید. Polkadot از یک سیستم ویژه استفاده می‌کند که در آن نامزدها، به عنوان مثال، افرادی که DOT دارند، مسئول انتخاب گره‌هایی هستند که مجاز به اعتبارسنجی هستند.

نامزدها نقش مهمی در حفظ ایمنی شبکه دارند. این مکانیسم با اجازه دادن به نام‌گذاران در ریسک و پاداش انتخاب ولیدیتورها، این احتمال را افزایش می‌دهد که فقط مطمئن‌ترین گره‌ها برای تبدیل شدن به اعتبارسنجی انتخاب شوند.

 

باندینگ در مقابل استیکینگ

اگر شما به‌عنوان دارنده توکن، می‌خواهید یک ولیدیتور معرفی کنید، اولین قدم این است که توکن‌های خود را روی بلاکچین قفل کنید. فرآیند قفل کردن توکن‌ها «باندینگ» نامیده می‌شود و ژتون‌های قفل‌شده به‌عنوان توکن‌های «پیوند» یا «پایه‌دار» شناخته می‌شوند. برای جدا کردن توکن‌های استیک شده، باید در نظر داشته باشید که شبکه پولکادات ۲۸ روز دوره عدم پیوند دارد.

پس از انتخاب اعتبار سنجی‌هایی که می‌خواهید از آنها پشتیبانی کنید، توکن‌های باند شده شما به آنها تخصیص داده می‌شود. برخلاف سایر مدل‌های Proof of Stake که به شما امکان می‌دهد فقط یک اعتبارسنجی را انتخاب کنید، NPoS Polakdot به نام‌گذاران اجازه می‌دهد تا حداکثر 16 اعتبارسنجی را انتخاب کنند و شبکه پاداش‌ها را به طور مساوی بین اعتبارسنجی‌ها توزیع کند.

توجه داشته باشید که در مورد یک رویداد کاهشی، هر دو نامزد و اعتبار دهنده جریمه می‌شوند. این انگیزه‌های نام‌گذاران را با انگیزه‌های اعتبارسنجی‌ها هماهنگ می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دارندگان توکن فقط اعتبارسنجی‌های مورد اعتماد را معرفی می‌کنند.

 

کنترلر در مقابل حساب‌های ذخیره

برای افزایش امنیت، برنامه Polkadot دو نوع حساب ارائه می‌دهد: یک حساب ذخیره و یک حساب کنترل.

حساب ذخیره: توکن‌هایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید / باند نگه می‌دارد. این حساب مانند یک حساب ذخیره‌سازی سرد است و برای باندینگ و عدم پیوند توکن‌ها و همچنین برای تعیین حساب کنترلر استفاده می‌شود.
حساب کنترل‌کننده برای انجام اقدامات مربوط به توکن‌های باند شده استفاده می‌شود. اکثر اقدامات استیکنگ، مانند تأیید روش‌های پرداخت پاداش، نامزد کردن اعتبارسنجی، یا عدم پیوند توکن‌های استیک شده، توسط حساب کنترل‌کننده انجام می‌شود.

 

ابزارها و برنامه‌ها برای قرار دادن پولکادات

برای تعامل با برنامه‌های Polkadot.js، ابتدا باید یک حساب برای سرمایه خود ایجاد کنید. اگر به دنبال راهی بدون دردسر برای قرار دادن توکن‌های خود هستید، ممکن است بخواهید از یک پلتفرم یکپارچه مانند Finoa استفاده کنید که نگهداری و استیکینگ پولکادات (DOT) را ترکیب می‌کند. به این ترتیب، می‌دانید که توکن‌های شما همیشه امن هستند و می‌توانید تنها با چند کلیک آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید در حضانت شخصی شرکت کنید، مطمئن‌ترین راه برای ایجاد آدرس Polkadot استفاده از امضاکننده Parity است. همچنین می‌توانید از رابط کاربری Polkadot در ترکیب با افزونه مرورگر استفاده کنید. استفاده از رابط کاربری Polkadot بدون افزونه به دلایل امنیتی توصیه نمی‌شود.

 

افزونه Polkadot.js

افزونه مرورگر Polkadot.js می‌تواند توسط هر بلاک چین مبتنی بر بستر برای مدیریت حساب‌های ذخیره و کنترل‌کننده استفاده شود، بنابراین فرآیند امضای تراکنش‌ها را ساده می‌کند.

با این حال، افزونه Polkadot.js یک کیف پول نیست، بنابراین نمی‌توان از آن برای ارسال وجه و توکن‌ها استفاده کرد. برای ارسال DOT، باید از رابط کاربری (UI) Polkadot.js استفاده کنید.

 

کاوشگر یا اکسپلور

بلاک‌چین اکسپلور ابزارهای آنلاین مفیدی هستند که به شما امکان می‌دهند آخرین فعالیت‌ها را در بلاک چین مشاهده کنید. این فعالیت‌ها شامل: تراکنش‌ها، آدرس‌ها، بلاک‌های اخیر و معیارهای مهمی مانند نرخ هش، میانگین کارمزد، اندازه بلاک و غیره است.

در رابط کاربری Polkadot، می‌توانید برخی از این داده‌ها را با پیمایش به « اکسپلور » در زیر تب «شبکه» ببینید. اگر به دنبال داده‌های زنجیره‌ای انباشته و آمارهای خاص هستید، می‌توانید از میان طیف وسیعی از کاوشگرها انتخاب کنید، که برخی از آنها با پشتیبانی خزانه‌داری پولکادات، مانند Subscan.io، توسعه یافته‌اند.

لیست کامل اکسپلورها را می‌توان در وب سایت Polkadot یافت.

استیکینگ پولکادات (DOT)صرافی ارزدیجیتال اتراکس
استیکینگ پولکادات (DOT) و ایجاد درآمد غیرمستقیم.

 

راهنمای استیکینگ پولکادات (DOT)

اگر می‌پرسید کجا توکن‌های پولکادات را می‌توان استیک کرد، اینها گزینه‌هایی هستند که باید در نظر بگیرید:

  • در صرافی‌هایی مانند Kraken و Binance فقط برای مقادیر کم توصیه می‌شود.
  • از طریق یک واسط، مانند استیکینگ فوق امن فینوآ.
  • با استفاده از کیف پول نرم افزاری، از طریق رابط کاربری Polkadot.
  • با استفاده از کیف پول سخت افزاری مانند لجر، از طریق برنامه Polkadot Ledger.
  • یکی از رایج‌ترین روش‌های استیکینگ از طریق رابط کاربری Polkadot است.

 

تعیین DOT با استفاده از Polkadot.js

در زیر نحوه انتخاب اعتبارسنجی و در اختیار گذاشتن DOT خود در چند مرحله ساده آمده است:

  • به https://polkadot.js.org/apps/#/staking بروید و کیف پول خود را وصل کنید.
  • روی «اقدامات حساب» در منوی سرصفحه Staking کلیک کنید.
  • روی دکمه “+ Nominator” (بالا سمت راست) کلیک کنید.
  • حساب‌های Stash و Controller خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که برای پرداخت کارمزد تراکنش مقداری DOT در حساب‌های خود نگه دارید.
  • مقداری را که می‌خواهید در قسمت «ارزش پیوندی» قرار دهید وارد کنید.
  • در صفحه بعدی، نامزد مورد نظر خود را جستجو کنید، سپس روی گزینه Bond & Nominate کلیک کنید.
  • روی “ثبت و ارسال” کلیک کنید و رمز عبور حساب خود را برای امضای تراکنش وارد کنید.

اگر این فرآیند خیلی پیچیده به نظر می‌رسد، توجه داشته باشید که هنگام انتخاب راه‌حل استیکینگ در فینوآ، می‌توانید از گذراندن همه این مراحل اجتناب کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد که دارایی‌ها را به صورت ایمن ذخیره کنید و آنها را تنها با چند کلیک، بدون نیاز به جابجایی رمزارزها از حساب خود، به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از زحمت پیروی از رویه‌های مختلف برای هر دارایی جدید جلوگیری کنید، رابط بصری Finoa از 9 دارایی اثبات سهام مختلف پشتیبانی می‌کند که دائماً اضافه می‌شوند. علاوه بر این، حضانت ایمن به این معنی است که هرگز نباید نگران مدیریت کیف‌پول‌های بلاک‌چینی متعدد و ذخیره کلید باشید.

مطالب مرتبط: ویژگی های بلاک چین پولکادات

استیکینگ پولکادات (DOT) با استفاده از یک پروکسی

Polkadot یک ویژگی استیکینگ پیشرفته را از طریق یک پروکسی ارائه می‌دهد که یک نسخه قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر از حساب کنترلر است. پروکسی‌ها شبیه به حساب‌های کنترل‌کننده هستند، اما شما را قادر می‌سازند تا امنیت خود را افزایش دهید و بدون نیاز به دسترسی مکرر به حساب “سرد” خود (حساب مخفی) خود را به طور موثر تعویض کنید.

پروکسی‌ها انواع مختلفی دارند که پراکسی staking یکی از آنهاست. پروکسی استیکینگ شما، با حساب کنترلر شما یکسان نیست. در عوض، به‌عنوان «بادیگارد» حساب کنترل‌کننده عمل می‌کند و به اشتراک گذاشتن توکن‌های باند شده بدون افشای حساب ذخیره کمک می‌کند. وقتی یک پراکسی staking راه‌اندازی می‌کنید، همه چیز توسط پروکسی امضا می‌شود و حساب ذخیره‌سازی کمتر آسیب‌پذیر می‌شود. نقش پراکسی staking تسهیل این مراحل از طرف حساب ذخیره است. توجه داشته باشید که پروکسی به تراکنش‌های مربوط به انتقال دسترسی ندارد. اگر پروکسی به خطر بیفتد، حساب ذخیره به سادگی می‌تواند آن را با یک حساب جدید جایگزین کند.

 

اجرای اعتبارسنجی پولکادات

آخرین اما نه کم‌اهمیترین، گزینه دیگری برای به اشتراک گذاشتن توکن‌های پولکادات، اجرای اعتبارسنجی خود است. اگرچه پیچیدگی فنی بالای این روش استیکینگ آن را برای اکثر کاربران غیرقابل دسترس می‌کند، ما در اتراکس آن را برای جامع‌تر کردن مقاله خود اضافه کرده‌ایم.

اجرای یک اعتبارسنجی فرآیند پیچیده‌ای است که به ترکیبی از تجربه مدیریت سیستم، تخصص فناوری بلاک‌چین و یک پشته سخت افزاری حرفه‌ای و قابل اعتماد نیاز دارد.

مهم‌ترین جنبه اجرای اعتبارسنجی امنیت است. نقش گره‌های اعتبارسنجی ایمن نگه داشتن شبکه است که اجرای آنها را در شبکه زنده یک مسئولیت بزرگ نگه می‌دارد . آنها نه تنها در قبال توکن‌های سهام خود پاسخ می‌دهند، بلکه در قبال دارایی‌های واگذار شده به آنها نیز مسئول هستند. برای اینکه یک اعتبار سنجی تا حد امکان ایمن باشد، چند شرط باید رعایت شود:

 

چند شرط مهم برای ایمن نگه داشتن اعتبارسنج ها

  • اعتبار سنجی‌ها باید در دسترس بودن بالایی داشته باشند.
  • ارائه‌دهنده باید زیرساختی داشته باشد که از کلیدهای امضای اعتبارسنجی محافظت کند تا از کنترل مهاجمان جلوگیری کند.
  • یک سیستم نظارت قوی شامل در دسترس بودن 24 ساعته در حال تماس برای پاسخگویی به حوادث است.

 

سخن پایانی

Polkadot یک اکوسیستم بلاک‌چین بالغ است که گزینه‌های گسترده‌ای را در مورد استیکینگ ارائه می‌دهد. خبر خوب این است که، صرف نظر از سطح تخصص خود، می‌توانید راه‌حلی را پیدا کنید که بتواند به نیازهای فنی و امنیتی شما پاسخ دهد. در انتها شما می‌توانید ارزدیجیتال پولکادات را با کمترین کارمزد در پلتفرم معاملاتی اتراکس خرید و فروش کنید.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

در اتراکس امنیت شما برای ما در اولویت قرار دارد، در صرافی ارز دیجیتال اتراکس شما به بیش از 400 رمزارز متنوع دسترسی دارید. برای خرید و فروش بیت کوین ،اتریوم و سایر ارزها می توانید به سرعت و بدون نیاز به احراز ویت مراحل ثبت نام در اتراکس را انجام دهید. نکته مهم اینمه کارمزد معاملات در اتراکس بسیار پایین است. سرعت و کارایی نیز از مزایای اتراکس است؛ با فناوری پیشرفته و سرورهای قوی، معاملات شما به سرعت و بدون تاخیر انجام می‌شود.

رابط کاربری دوستانه و آسان اتراکس به شما کمک می‌کند به راحتی با ابزارها و قابلیت‌های مختلف آشنا شوید. اگر به دنبال تجربه‌ای جدید از معامله‌گری در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، همین حالا به اتراکس بپیوندید. ثبت‌نام رایگان است و شما می‌توانید به‌سرعت به معامله‌گری در بازارهای مختلف بپردازید.

با اتراکس، دنیای جدیدی از معامله‌گری را تجربه کنید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa