استیکینگ NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

استیکینگ NFT چیست و چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

استیکینگ NFT یا سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل تعویض، روش جدیدی برای کسب درآمد منفعلانه در جهان رمزارزهاست. این روش به دارندگان این توکن‌ها اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را در پلتفرم‌های غیرمتمرکز و در ازای دریافت پاداش قفل کنند. انجام تمام این امور بدون نیاز به فروش مجموعه NFTها نیز ممکن است.

استیکینگ NFT مشابه کشت سود (Yield Farming) غیرمتمرکز برای پاداش دادن به شرکت‌کنندگان بر مکانیزم اثبات سهام متکی است. کاربران با قفل کردن NFTهای خود می‌توانند پاداش‌هایی بر مبنای درصد بازده سالانه و تعداد توکن‌هایی که سپرده‌گذاری کرده‌اند دریافت کنند.

از آنجا که عرضه کلی NFTها معمولا پایین است، سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله ممکن است در سطح فردی مزایایی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

مقدمه

زمانی که در مورد NFT صحبت می‌کنیم بیشتر افراد آن‌ها را به شکل قطعات هنری دیجیتال و اشیای کلکسیونی تصور می‌کنند که ممکن است ارزش آن‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا کند. برخی پروژه‌ها، قسمتی از درآمد خود را با جامعه دارندگان آن توکن‌ها به اشتراک می‌گذارند. این درآمدها معمولا از فروش در بازارهای ثانویه و برخی حق امتیازها ناشی می‌شوند.

با رشد روزافزون بازار NFTها، توسعه‌دهندگان، هنرمندان و کلکسیون‌داران کاربردهای جدید این توکن‌ها را بررسی می‌کنند. یکی از جدیدترین کاربرد این توکن‌ها در پلتفرم‌های سپرده‌گذاری است. برای مثال، در برخی متاورس‌های مخصوص بازی، کلکسیون‌داران می‌توانند توکن‌های خود را برای تقویت توانایی‌های شخصیت خود سپرده‌گذاری و پاداش‌های بیشتری کسب کنند.

استیکینگ NFT چیست و این فرآیند چگونه کار می‌کند؟

همانطور که از نام این فرآیند پیداست استیکینگ NFT به قفل کردن توکن‌ها در سکوها یا پروتکل‌های خاص، برای دریافت پاداش سپرده‌گذاری و سایر امتیازات اشاره دارد. این ویژگی به دارندگان توکن‌های غیرقابل مبادله امکان دریافت درآمد منفعلانه در زمان مالکیت خود بر این توکن‌ها اعطا می‌کند.

اگر چه استیکینگ NFT در مقایسه با سایر مفاهیم کشت سود غیرمتمرکز هم‌چنان در مراحل نوزادی خود به سر می‌برد اما این فرآیند عملکرد مشابهی دارد. با قفل کردن توکن‌های غیرقابل مبادله در سکوها می‌توان با توجه به درصد بازده سالانه، مدت زمان سپرده‌گذاری و تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری شده پاداش‌هایی دریافت کرد.

سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله فرصت جدیدی برای کسب درآمد از دارایی فراهم می‌کند که به طور بالقوه ممکن است افراد بیشتری را به مشارکت در این بازار جذب کند و به افزایش تقاضای توکن‌های غیرقابل مبادله و قابل سپرده‌گذاری منجر شود.

استیکینگ NFT درست همانند سپرده‌گذاری بیت کوین یا اتریوم عمل می‌کند. برای انجام این کار تنها به کیف رمزارزی که از این توکن‌ها پشتیبانی کند نیاز است. با این‌حال، هر توکن غیرقابل مبادله‌ای را نمی‌توان برای کسب پاداش سپرده‌گذاری کرد. ملزومات سپرده‌گذاری این توکن‌ها از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر متغیر هستند و بهتر است پیش از خرید توکن‌های NFT شرایط پروژه‌ را بررسی کرد.

توکن‌های غیرقابل مبادله را در کجا می‌توان سپرده‌گذاری کرد؟

تا دسامبر 2021 بیشتر فرصت‌های استیکینگ NFT از مدل بازی‌های play to earn ناشی شده بودند.

MBOX و زوکیپر دو نمونه بارز هستند. برخی پروژه‌های دیگر مانند پلتفرم بایننس فن توکن و دوج کپیتال نیز قابلیت سپرده‌گذاری توکن‌های NFT را در پلتفرم خود ایجاد کرده‌اند.

موباکس (MBOX)

موباکس یکی از بازی‌های مدل بازی کن و درآمد کسب کن متاورس است که کشت سود غیرمتمرکز را با توکن‌های غیرقابل مبادله ترکیب می‌کند. این بازی که بر روی زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده است به بازیکنان اجازه‌ استیکینگ NFT و کسب پاداش برحسب رمزارز بومی این بازی یعنی MBOX اعطا می‌کند.

متاورس MOBOX موموورس نیز نامیده می‌شود و NFT آن نیز مومو نامیده می‌شوند. می‌توان از بازارگاه توکن‌های غیرقابل مبادله، موموهای خود را ضرب، کسب یا خریداری کرد. هر مومو از ویژگی‌های خاص خود و قدرت هشی که به صورت تصادفی تولید می‌شود برخوردار است. با سپرده‌گذاری موموهای منحصربه‌فرد می‌توان توکن حکمرانی MBOX را کشت کرد. هرچه موموی بیشتری جمع‌آوری شود پاداش بیشتری برحسب MBOX دریافت خواهید کرد.

توکن‌های NFT مومو را می‌توان در پلتفرم شرکای MOBOX نیز به کار برد و توکن‌های NFT پروژه‌های شریک این بازی نیز می‌تواند در MOBOX استفاده شود. برای مثال، می‌توان از توکن‌های غیرقابل مبادله پنکیک‌سواپ، بدون برداشت از پنکیک‌سواپ در موموورس استفاده کرد. بدین ترتیب، توانایی ورود به مبارزات گروهی و کسب پاداش سپرده‌گذاری کیک در پنکیک‌سواپ را در کنار استفاده از آن‌ها در بازی‌های MOBOX برای کسب پاداش‌های MBOX به دست می‌آورید.

زوکیپر (ZOO)

زوکیپر یکی از نرم‌افزارهای کشت سود غیرمتمرکز است. این نرم‌افزار امکان استیکینگ NFT در استخرهای نقدینگی مختلف را فراهم می‌کند. تمام استخرهای نقدینگی در زوکیپر امکان کشت سود دوگانه دارند، بدین معنا که می‌توان هم توکن ابزاری ZOO و هم توکن WASP که تامین‌کننده‌ نقدینگی WanSwap است را کسب کرد.

برای افزایش پاداش‌های APY می‌توان به دلخواه خود توکن‌های غیر قابل مبادله‌ای که در اختیار دارید را به مدت زمان مشخصی تا 180 روز قفل کنید. هم‌چنین، می‌توان توکن‌های NFT به نام زوبوستر را برای بیشینه‌سازی پاداش‌های دوره‌ قفل کرده و توکن‌های WSLP خود را سپرده‌گذاری کرد. توکن‌های زوبوستر نوعی کارت NFT هستند که با خرید صندوق‌های طلا از نرم‌افزار غیرمتمرکز یا سپرده‌گذاری توکن‌های ZOO به دست می‌آیند.

پاور استیشن توکن‌های NFT در پلتفرم بایننس فن توکن

بایننس، اولین صرافی رمزارزی است که خدمات شارژ توکن‌های غیرقابل مبادله نیز ارائه می‌کند. دارندگان توکن در پلتفرم بایننس فن توکن می‌توانند برای دریافت پاداش‌های بیشتر به شکل توکن بایننس فن، توکن‌های NFT تیم مورد علاقه خود را شارژ کنند. توکن‌های ارائه شده در سکوی بایننس فن توکن نوعی توکن ابزاری هستند که باشگاه‌های ورزشی صادر می‌کنند.

توکن‌های بایننس فن به طرفداران تیم‌های ورزشی، امکان استفاده از امتیازات ویژه‌ای مانند تخفیف بلیط تماشای مسابقات و خرید کالاهایی که به شکل محدود عرضه می‌شوند، حق رای یا شرکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری امور باشگاه اعطا می‌کنند.

پاوراستیشن توکن‌های غیر قابل مبادله یکی از ویژگی‌های نوآورانه پلتفرم بایننس فن توکن است. طرفداران باشگاه‌های ورزشی با شارژ توکن‌های پشتیبانی شده در پاوراستیشن توکن تیم مربوطه می‌توانند سطح طرفداری خود را ارتقا دهند و پاداش‌های بیشتری بر مبنای توکن‌های بایننس فن دریافت کنند. هرچه توکن‌ها مدت زمان بیشتری شارژ شوند طرفداران پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

استیکینگ NFT به شرکت‌کنندگان این فرآیند اجازه می‌دهد تا از کلسیون‌های بدون استفاده توکن‌های غیرقابل مبادله خود درآمد اضافی کسب کنند. سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله موارد استفاده جدیدی برای توکن‌های غیرقابل مبادله ایجاد می‌کند که پیش از این کشف نشده بودند.

اگر چه اظهار نظر قطعی در این زمینه خیلی زود است اما به احتمال زیاد در آینده شاهد ایجاد فرصت‌های جدیدی برای سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله خواهیم بود. این مسئله نه تنها در مورد کلکسیون‌داران توکن‌های غیرقابل مبادله بلکه در صنعت بازی و سایر حوزه‌های فناوری بلاکچین نیز صادق خواهد بود.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

7 نکته مهم در رابطه با NFT که نباید از آن غافل بود!

چگونه توکن‌های NFT خودتان را بسازید؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa