فناوری های برتر متاورس که باید آنها را شناخت!

فناوری های برتر متاورس که باید آنها را شناخت!
زمان مطالعه: 8 دقیقه

متاورس، مفهومی از جهان دیجیتال سه‌بعدی است. فناوری های برتر متاورس وابسته به فضاهای مجازی خاصی است که می‌توان با استفاده از آواتار مخصوص خود در آنجا گشت‌وگذار کرد. در متاورس می‌توان بازی کرد، به خرید رفت، در کافی‌شاپ‌های مجازی با دوستان قرار گذاشت و در دفاتر مجازی با همکاران خود ملاقات کرد و بسیاری کارهای دیگر. برخی بازی‌های ویدئویی در حال حاضر نیز از عناصر متاورس در اکوسیستم‌های خود استفاده می‌کنند.

پروژه‌های رمزارز مانند دیسنترالند و سند‌باکس در حال حاضر نیز جهان دیجیتال خاص خود را دارند و از آن استفاده می‌کنند. مفهوم متاورس نسبتا جدید است و به همین دلیل اکثر کارایی‌های آن در حال توسعه است. شرکت‌هایی مانند فیسبوک (متا)، مایکروسافت و ان‌ویدیا نیز در حال ساخت نسخه‌های خاص خود از متاورس هستند.

شرکت‌های فناوری برای ارائه تجربه مجازی و سه‌بعدی از متاورس به استفاده از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا برای قدرت دادن به توسعه جهان سه بعدی روی آورده‌اند. از فناوری های برتر متاورس می‌توان به بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، بازسازی سه‌بعدی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا اشاره کرد.

مقدمه

ایده متاورس از اثر 1992 نیل استفنسون سرچشمه گرفت. رمان علمی تخیلی او به نام اسنوکر جهان آنلاینی را تصویر کرده است که در آن هر فردی می‌تواند از آواتارهای دیجیتال برای گشت‌وگذار در مناطق مختلف و فرار از جهان واقعی استفاده کند. چند دهه بعد شرکت‌های بزرگ فناوری به ساخت نسخه‌های خود از متاورس آینده‌نگرانه روی آوردند.

متاورس چیست؟

متاورس مفهومی است که بر دنیای دیجیتال سه‌بعدی و آنلاین با زمین‌ها و اشیای مجازی اشاره دارد. دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید از راه دور کار کنید، از موزه‌های مجازی دیدن و جدیدترین آثار هنری را مشاهده کنید یا در کنسرت مجازی به سایر طرفداران گروه راک محبوب خود بپیوندید و تمام این کارها را به راحتی در خانه خود انجام دهید.

اکسی‌اینفینیتی، سندباکس و دیسنترالند در حال حاضر نیز از برخی جنبه‌های مشخص متاورس برای وارد کردن عناصر مختلف زندگی به جهان آنلاین استفاده می‌کنند. با این‌حال، متاورس همچنان در حال توسعه است. هیچ شخصی نمی‌داند که در آینده یک متاورس واحد، بزرگ و همه‌جانبه خواهد بود یا متاورس‌های متعددی ایجاد خواهند شد که می‌توان در آنها رفت و آمد کرد.

با توسعه هر چه بیشتر فناوری های برتر متاورس انتظار می‌رود کاربردهای آن فراتر از بازی‌های ویدئویی و رسانه‌های اجتماعی گسترش پیدا کند. دور کاری، حکمرانی غیرمتمرکز و هویت دیجیتال صرفا برخی از ویژگی‌های بالقوه‌ای هستند که متاورس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این فناوری با کمک اتصال هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی چندبعدی به کاربران اجازه می‌دهند برای گشت‌ و گذار در فضاهای سه بعدی به طور فیزیکی قدم بزنند.

جدیدترین پیشرفت‌های متاورس

با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا در اکتبر 2021، متاورس به ترند جدید تبدیل شد. این غول رسانه جمعی برای فراهم کردن زمینه تغییر نام برند خود، منابع زیادی (حدودا 10 میلیارد دلار) را به بخشی به نام Reality Labs تزریق کرد. ایده اصلی، توسعه محتوا و نرم‌افزار متاورس و هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی است؛ چرا که مارک زاکربرگ معتقد است این نرم‌افزار در آینده همانند گوشی‌های هوشمند در همه‌جا فراگیر خواهد شد.

شیوع کووید 19 نیز علاقه به توسعه متاورس‌ها را سرعت بخشید. بدین ترتیب تقاضای روزافزونی برای روش‌های تعاملی‌تر ارتباط با دیگران ایجاد شده است. فضاهای سه‌بعدی مجازی که به همکاران اجازه می‌دهد در جلسات حاضر شوند، دور هم جمع شوند و با یکدیگر همکاری کنند در حال افزایش هستند. نرم‌افزار مش مایکروسافت که در نوامبر 2021 رونمایی شد نمونه‌ای از این فضاهای مجازی است. این نرم‌افزار فضاهای سه بعدی را به کاربران ارائه می‌کند تا با استفاده از آواتارهای خود با یکدیگر اختلاط و همکاری کنند که جلسات گروهی از راه دور را به پدیده جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر تبدیل کرده است.

برخی بازی‌های آنلاین نیز در حال استقبال از فناوری های برتر متاورس هستند. بازی موبایلی واقعیت افزوده پوکمون گو از اولین بازی‌هایی بود که به کاربران اجازه می‌داد از اپلیکیشن‌های موبایل، برای شکار پوکمون‌های مجازی در جهان واقعی استفاده کنند. فورت‌نایت نیز بازی محبوب دیگری است که محصول خود را به فعالیت‌های مختلفی در درون جهان دیجیتال از جمله میزبانی رویدادهای برندها و کنسرت‌ها گسترش داده است.

شرکت‌های فناوری همانند ان‌ویدیا علاوه‌بر رسانه‌های اجتماعی و سکوهای بازی‌های ویدئویی فرصت‌های جدیدی را در جهان‌های مجازی ایجاد کرده‌اند. ان‌ویدیا امنیورس یکی از سکوهای بازی است که برای لینک فضاهای سه‌بعدی به دنیای متشرک و تسهیل همکاری مجازی در میان مهندسان، طراحان و سازندگان طراحی شده است. این فناوری در حال حاضر در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال، گروه بی‌ام‌دابلیو در حال استفاده از امنیورس برای کاهش زمان تولید و بهبود کیفیت محصول با استفاده از تولید هوشمند است.

فناوری های برتر متاورس که به آن قدرت می‌دهند

شرکت‌ها برای سه‌بعدی سازی تجربه متاورس، به استفاده از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین فناوری‌های جهان مانند بلاک‌چین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بازسازی سه بعدی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا روی آورده‌اند.

بلاک‌چین و رمزارزها

فناوری بلاکچین راهکار غیرمتمرکز و شفافی برای اثبات مالکیت دیجیتال، قابلیت وصول الکترونیک، انتقال ارزش، حکمرانی، دسترسی‌پذیری و هم‌کنش‌پذیری ارائه می‌کند. رمزارزها امکان انتقال ارزش را همزمان با ایجاد روابط اجتماعی در جهان دیجیتال سه بعدی برای کاربران فراهم می‌کنند.

برای مثال، رمزارزها را می‌توان برای خرید زمین‌های مجازی در دیسنترالند استفاده کرد. بازیکنان با استفاده از رمزارزی به نام مانا می‌توانند قطعه زمین‌های 16 در 16 متر را به شکل توکن‌های غیرقابل مبادله خریداری کنند. مالکیت این زمین‌های مجازی با پیشتیبانی فناوری بلاکچین شناخته و تضمین می‌شود.

در آینده احتمالا می‌توان از رمزارزها برای انگیزه دادن به افراد برای کار در متاورس استفاده کرد. همانطور که شرکت‌های زیادی به منظور دورکاری، محیط کاری را به فضای مجازی منتقل می‌کنند ممکن است شاهد پیشنهادات شغلی مربوط به متاورس نیز باشیم.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

این فناوری‌ها نقاط ورود ما به جهان مجازی هستند. تفاوت بین واقعیت افزوده و مجازی در چیست؟

از فناوری های برتر متاورس واقعیت افزوده است که از عناصر بصری و شخصیت‌های دیجیتال برای دگرگون‌سازی جهان واقعی استفاده می‌کند. دسترسی به واقعیت افزوده بسیار آسان‌تر از واقعیت مجازی است و تقریبا روی هر گوشی هوشمند یا دستگاه الکترونیک مجهز به دوربین، قابل استفاده است. کاربران به کمک نرم‌افزارهای واقعیت افزوده می‌توانند محیط اطراف خود را با کمک تصاویر دیجیتال تعاملی مشابه آنچه در بازی موبایلی پوکمون گو شاهد بودیم مشاهده کنند. زمانی که بازیکنان این بازی دوربین گوشی خود را روشن می‌کنند می‌توانند پوکمون‌ها را در محیط جهان واقعی مشاهده کنند.

واقعیت مجازی کارکرد کاملا متفاوتی دارد. واقعیت مجازی شباهت زیادی به مفهوم متاورس دارد و به کمک رایانه، محیط کاملا مجازی را ایجاد می‌کند. سپس کاربران می‌توانند با استفاده از هدست‌ها، دست‌کش‌ها و حسگرهای واقعیت مجازی در آن گشت و گذار کنند.

روش کارکرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی الگوی اولیه متاورس را نشان می‌دهد. واقعیت مجازی در حال حاضر نیز دنیاهای کاملا دیجیتالی را ایجاد می‌کند که در آن از محتوای بصری تخیلی استفاده شده است. با بلوغ روزافزون فناوری واقعیت مجازی، این محصول از گسترش تجربه متاورس به شبیه‌سازی فیزیکی به کمک تجهیزات واقعیت مجازی برخوردار خواهد شد. بدین ترتیب، کاربران قادر خواهند بود افرادی که در نقاط دیگر جهان هستند را احساس کنند، بشنوند و با آن‌ها تعامل برقرار کنند. با توجه به هیاهوی زیادی که پیرامون متاورس شکل گرفته است می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک شرکت‌های متاورس بیشتری در توسعه تجهیزات واقعیت افزوده و مجازی سرمایه‌گذاری کنند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به صورت گسترده در زندگی روزمره ما استفاده شده است: برنامه‌ریزی راهبردهای تجاری، تصمیم‌گیری، تشخیص چهره، رایانش سریع‌تر و موارد بیشتر. در سال‌های اخیر متخصصان هوش مصنوعی روی مطالعه امکانات هوش مصنوعی در زمینه ساخت متاورس سه‌بعدی تمرکز کرده‌اند.

هوش مصنوعی از ظرفیت پردازش داده‌های فراوان با سرعت رعد برخوردار است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با ترکیب فناوری‌های آموزش ماشین ممکن است به قابلیت یادگیری از طریق تکرارهای پیشین خود دست یابند و با در نظر گرفتن داده‌های تاریخی به خروجی‌ها و بینش‌های منحصربه‌فردی به دست آورند.

هوش مصنوعی در متاورس برای شخصیت‌های غیرقابل کنترل در سناریوهای مختلف قابل استفاده خواهد بود. شخصیت‌های غیرقابل کنترل تقریبا در تمام بازی‌ها وجود دارند و یکی از عناصر محیط بازی هستند که برای واکنش و پاسخ‌گویی به اقدامات بازیکنان طراحی شده‌اند. به کمک توانایی‌های پردازش هوش مصنوعی شخصیت‌های غیرقابل کنترل را می‌توان در سراسر فضاهای سه بعدی قرار داد تا امکان انجام گفتگوهای مشابه زندگی عادی با کاربران را تسهیل کنند یا برخی از وظایف مشخص دیگر را انجام دهند. شخصیت‌های غیرقابل کنترل مجهز به هوش مصنوعی برخلاف کاربران انسانی به صورت مستقل اجرا می‌شوند و میلیون‌ها کاربر می‌توانند به طور هم‌زمان از آن‌ها استفاده کنند. این شخصیت‌ها هم‌چنین از قابلیت کارکرد به زبان‌های مختلف برخوردارند.

کاربرد دیگر هوش مصنوعی ایجاد آواتارهای متاورس است. موتورهای هوش‌مصنوعی را می‌توان برای تحلیل تصاویر دو بعدی یا اسکن‌های سه‌بعدی و ساخت آوارتارهایی واقع‌گرایانه‌تر و دقیق‌تر استفاده کرد. برای افزایش پویایی این فرآیند می‌توان از هوش مصنوعی برای ایجاد حالت‌های چهره، سبک‌ مو، لباس‌ها و ویژگی‌های مختلف و به منظور بهبود انسان‌های الکترونیکی که خلق می‌کنیم استفاده کرد.

بازسازی سه‌بعدی

در حالی که این فناوری محصول جدیدی به حساب نمی‌آید اما استفاده از بازسازی سه‌بعدی در زمان برجسته شدن صنعت املاک و مستغلات افزایش زیادی پیدا کرد چرا که مردم به خریداران بالقوه، اجازه بازدید شخصی از خانه‌ها را نمی‌دادند. به‌همین دلیل، برخی از بنگاه‌های املاک برای ایجاد امکان گردش مجازی در املاک به استفاده از فناوری بازسازی سه‌بعدی روی آوردند. در این فناوری نیز همانند متاورسی که در ذهن خود تصور می‌کنیم خریداران می‌توانستند بدون قدم گذاشتن در داخل خانه‌ها از هر نقطه جهان، خانه‌های جدید را بازدید کنند.

یکی از چالش‌های متاورس ایجاد محیط دیجیتالی است که تا حد امکان به جهان واقعی نزدیک باشد. متاورس با کمک بازسازی سه بعدی، ممکن است فضاهای واقع‌گرایانه‌تری که طبیعی به نظر می‌رسند ایجاد کند. با استفاده از دوربین‌های سه بعدی ویژه می‌توان به کمک پردازش الگوهای تصویری واقع‌گرایانه سه بعدی و دقیق از ساختمان‌ها، مکان‌های فیزیکی و اشیا جهان خود را به دنیای آنلاین منتقل کنیم. سپس داده‌های فضایی سه‌بعدی و تصاویر اچ‌دی 4K برای پردازش و ایجاد نمونه‌های مجازی در متاورس به رایانه‌ها منتقل می‌شوند تا کاربران بتوانند آن‌ها را در متاورس تجربه کنند. این نمونه‌های مجازی از اشیای جهان فیزیکی را می‌توان دوقلوی الکترونیک نامید.

اینترنت اشیا

مفهوم اینترنت اشیا ابتدا در سال 1999 معرفی شد. به بیان ساده اینترنت اشیا سامانه‌ای است که هر چیز واقع در جهان فیزیکی را به کمک حس‌گرها و دستگاه‌های مختلف به اینترنت متصل می‌کند. این دستگاه‌ها پس از اتصال به اینترنت، شناساگر منحصربه‌فردی خواهند داشت و از قابلیت ارسال و دریافت خودکار اطلاعات برخوردار خواهند بود. امروزه اینترنت اشیا، دماسنج‌ها، میکروفون‌هایی که با صدای افراد فعال می‌شوند، دستگاه‌های پزشکی و بسیاری دستگاه‌های دیگر را به طیف وسعی از داده‌ها متصل می‌کنند.

یکی از کاربردهای اینترنت اشیا در متاورس، جمع‌آوری و ارائه داده‌ها از دنیای فیزیکی است. این ویژگی، دقت نمایش دیجیتال اشیای جهان واقعی را افزایش می‌دهد. برای مثال، تغذیه اطلاعاتی اینترنت اشیا ممکن است روش عملکرد برخی اشیای مشخص متاورس را بر اساس وضعیت فعلی آب و هوا یا شرایط دیگر تغییر دهد.

اجرای اینترنت اشیا ممکن است اتصال یکپارچه‌ای میان جهان سه بعدی و تعداد زیادی از دستگاه‌های زندگی واقعی ایجاد کند. این ویژگی امکان ایجاد شبیه‌سازی لحظه‌ای در متاورس را فراهم می‌کند. برای بهینه‌سازی بیشتر محیط متاورس همچنین می‌توان از اینترنت اشیا به همراه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و برای مدیریت داده‌های جمع‌آوری شده استفاده کرد.

چالش‌های متاورس

متاورس در مراحل اولیه‌ توسعه خود قرار دارد. برخی از چالش‌های پیش‌ روی فناوری های برتر متاورس عبارتند از تایید احراز هویت و کنترل حریم خصوصی.

در جهان واقعی، شناسایی افراد غالبا چندان دشوار نیست. با این‌ حال، زمانی که افراد با آواتارهای خود در جهان دیجیتال گشت و گذار می‌کنند شناسایی افراد یا تایید هویت آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. برای مثال، بازیکنان بدخواه یا حتی ربات‌ها می‌توانند وارد دنیای متاورس شوند و خود را به جای افراد دیگر جا بزنند. آن‌ها می‌توانند از این رفتار خود برای آسیب زدن به شهرت این افراد یا کلاهبرداری از سایر کاربران استفاده کنند.

چالش دیگر متاورس حفظ حریم خصوصی است. متاورس برای ارائه تجربه سه‌بعدی به دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متکی است. این فناوری‌ها که از قابلیت‌های فیلمبرداری و شناساگرهای منحصربه‌فرد برخوردار هستند ممکن است در نهایت به نشت نامطلوب اطلاعات شخصی افراد منجر شوند.

سخن نهایی

در حالی که متاورس هم‌چنان در حال توسعه است بسیاری از شرکت‌ها مشغول بررسی ظرفیت آن هستند. دیسنترالند و سندباکس پروژه‌های مهمی هستند؛ اما شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، ان‌ویدیا و فیسبوک نیز در حال ورود به این حوزه هستند. با پیشرفت روزافزون فناوری‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به احتمال زیاد ویژگی‌های جدید هیجان‌انگیزی را در این جهان‌های مجازی و بی‌مرز مشاهده خواهیم کرد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

آنچه باید درباره متاورس (Metaverse) بدانید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa