شرکت های بزرگ حوزه متاورس کدام‌اند؟

شرکت های بزرگ حوزه متاورس کدام‌اند؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

متاورس در حال ورود به مرحله‌ توسعه‌ فوق‌العاده‌ای است. شرکت های بزرگ حوزه متاورس مانند گوگل و فیسبوک وارد این حوزه شده‌اند و به تولید محتوا و پلتفرم‌های متا مشغول هستند. همانطور که این روند به تدریج قدرت بیشتری پیدا می‌کند غول‌های فناوری با سکوهایی که در حال حاضر نیز به عنوان مکملی برای متاورس عمل می‌کنند فرآیند توسعه خاص خود را آغاز کرده‌اند.

رفتار شرکت های بزرگ حوزه متاورس

شرکت گوگل رویکرد ظریفی پیش گرفته است که برای اتصال جهان واقعی به جهان الکترونیک بر فناوری واقعیت افزوده (VR) تاکید دارد.

شرکت متا که پیش از این فیسبوک نام داشت مسیر مخالف را انتخاب کرده است و گام‌های واضحی در راستای متاورس برداشته است. این گام‌ها شامل تغییر نام شرکت نیز می‌شود. این شرکت در حال حاضر مالک سخت‌افزارهای ضروری واقعیت مجاری است و همچنین پروژه‌ رمزارز خاص خود به نام لیبرا را دارد.

شرکت مایکروسافت روی دفاتر و محیط‌های کاری مجازی در متاورس متمرکز شده است. شرکت‌ها در این پلتفرم می‌توانند فضاهای مجازی برای کارکنان خود ایجاد کنند تا در آن مشغول به کار شوند و در سطح و کیفیت بالاتر و عمیق‌تری از تماس‌های ویدئویی استاندارد با یکدیگر همکاری داشته باشند.

اگر چه شرکت بایننس در حال حاضر با جدیت به دنبال توسعه‌ متاورس نیست اما این شرکت زیرساخت‌های رمزارزی مهمی ارائه می‌کند. برای مثال، بازار توکن‌های NFT بایننس خریداران و فروشندگان دارایی‌های الکترونیک متاورس را گرد هم می‌آورد. بایننس هم‌چنین بازاری با نقدشوندگی مناسب برای معامله توکن‌های متاورس ارائه می‌کند.

اپیک‌گیمز (Epic Games) نیز دو استراتژی اصلی در زمینه متاورس دنبال می‌کند. این شرکت ابتدا به دنبال بهبود اصول تجربه کاربری و فناوری‌های خود برای پشتیبانی از بازیکنان بیشتر است. این شرکت هم‌چنین به دنبال کمک به سازندگانی است که دارایی‌های سه‌بعدی حرفه‌ای برای متاورس ایجاد می‌کنند.

شرکت چینی تنسنت (Tencent) نیز یکی از بزرگترین ناشران بازی‌های ویدئویی و ارائه‌دهندگان خدمات پیام‌رسان جهان است. آن‌ها به عنوان نقطه ورودی به دنیای متاورس تمرکز فعلی خود را با کمک فناوری‌های موجود روی صنعت بازی‌سازی گذاشته‌اند.

مقدمه

ساخت متاورس به زمان و تلاش زیادی نیاز خواهد داشت. با این‌حال، چه کسانی اکنون در راستای ساخت زیرساخت‌های لازم تلاش می‌کنند؟ یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده متاورس این است که دنیای مجازی صرفا توسط یک نهاد خاص قابل ساخت نیست. این دنیا، ترکیبی از جنبه‌های مختلف زندگی، کار و بازی است. بدین ترتیب، گروه‌های کوچک و شرکت‌ های بزرگ حوزه متاورس در زمینه ساخت این فناوری در مرحله یکسانی قرار دارند.

متاورس چگونه ساخته می‌شود؟

پیش از بررسی عمیق‌تر شرکت‌هایی که به دنبال ساخت متاورس هستند، ابتدا باید معنی ساخت متاورس را توضیح داد. ساخت متاورس مفهومی مشابه ساخت اینترنت است. برای اتصال به متاورس باید هم محتوا و هم فناروی لازم برای اتصال به آن وجود داشته باشد. می‌توان بازی‌های تعاملی بازی‌ کن و درآمد کسب کن، بازارگاه مجازی مبادله کالا یا روشی برای امکان استفاده از پلتفرم‌های هم‌کنش‌پذیر ساخت. در متاورس فرصت‌های زیادی برای تمام افراد وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

چرا شرکت‌ها به ساخت متاورس علاقه‌مند شده‌اند؟

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر نیز مالک پلتفرم‌های پیشرو در مناطق اصلی متاورس هستند. برای مثال، تنسنت مالک وی‌چت، متا مالک فیسبوک و اینستاگرام و اپیک‌گیم مالک فورت‌نایت است. به نظر می‌رسد این سکوها به نحوی در ساختار متاورس دخیل خواهند بود و به همین دلیل، ساخت راه‌حل‌های مخصوص هر شرکت در حوزه متاورس، معقول به نظر می‌رسد.

در زمینه نوآوری و درآمد نیز موفقیت‌های زیادی از سوی پروژه‌های متاورس رمزارزی مشاهده می‌شود. پروژه‌هایی مانند اکسی اینفینیتی، دسنترالند و رابلوکس الهام‌بخش نسل جدیدی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های جهانی بزرگ بوده‌اند. در حال حاضر استارت آپ‌ها و شرکت‌های فناوری برای توسعه روندهای فناوری جدید، رقابت می‌کنند. در ادامه به برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مربوط به شرکت های بزرگ حوزه متاورس و انتظاراتی که می‌توان از آن‌ها داشت، اشاره‌ای شده است.

گوگل

مدیرعامل شرکت گوگل در مصاحبه‌ای با بلومبرگ دیدگاه خود در رابطه با متاورس، اینگونه بیان کرده است که این حوزه «تحول عظیم در دنیای محاسبات رایانه‌ای با واقعیت افزوده» خواهد بود. در واقع، شرکت گوگل به دلیل محصول گوگل گلس خود در حال حاضر نیز تجربه زیادی در زمینه کار با واقعیت افزوده دارد. در نوامبر 2021 شرکت گوگل سازمان‌دهی بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را تغییر داد و آن‌ها را در قالب گروه جدید Google Labs ادغام کرد که ابزار ویدئو کنفرانس هولوگرافیکی به نام Project Starline را نیز شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد تمرکز فعلی شرکت گوگل بر اتصال افراد به یکدیگر به کمک آواتارها و همچنین اتصال دنیای فیزیکی و الکترونیکی باشد. اگر چه تاکنون پیشنهاد قطعی خاصی از سوی گوگل مشاهده نشده است، اما به نظر می‌رسد بنیان‌های آن آماده باشند.

فیسبوک (متا)

یکی از شرکت های بزرگ در حوزه متاورس، شرکت فیس‌بوک است که یکی از پرسروصداترین توسعه‌های متاورس در مقیاس بزرگ انجام داده است. این شرکت حتی نام خود را به متا تغییر داد تا جدیت خود در این زمینه نشان دهد. این در حالی است که فیسبوک، اینستاگرام و Oculus VR همگی تحت پوشش این برند هستند. شرکت متا در حال حاضر مالک بسیاری از عناصر اصلی متاورس است. موارد زیر، برخی از پیشرفت‌های این شرکت در حوزه متاورس و در مقیاس‌های کوچک‌تر است:

  1. پیام‌رسانی واقعیت مجازی: که برای کمک به اتصال سه بعدی کاربران اهمیت دارد.
  2. پراجکت کامبریا: نوعی هدست واقعیت مجازی است که با دنیای Oculus Quest VR سازگاری دارد.
  3. بازارگاه هورایزن: مکانی است که در آن خریداران، فروشندگان و سازندگان می‌توانند کالاهای الکترونیک را با یکدیگر مبادله کنند.

مارک زوکربرگ مدیر عامل این شرکت پیش از این نیز به اهمیت توکن‌های غیرقابل مبادله (NFT)، رمزارزها و بلاک‌چین‌ها در متاورس اشاره کرده است. از آنجا که رمرارز خاص این شرکت یعنی لیبرا در حال ساخت است احتمالا شاهد استفاده از آن در آینده متا خواهیم بود.

مایکروسافت

پیشنهاد اصلی مایکروسافت در زمینه‌ی متاورس نرم افزار Mesh for Teams این شرکت است که در سال 2022 منتشر خواهد شد. این نرم‌افزار نتیجه‌ی مستقیم روند کار از خانه است که در طی هم‌گیری و در طی جنون جدید متاورس قدرتمندتر شد. این نرم‌افزار در دستگاه‌های استاندارد و هدفون‌های واقعیت مجازی قابل استفاده خواهد بود و تجربه‌ی دائمی دفتر مجازی را ایجاد می‌کند.

ویژگی اصلی تجربه‌ی مش فور تیمز ساخت آواتاری مجازی است که به عنوان هویت الکترونیک شما عمل می‌کند. سپس می‌توانید از این آواتار برای بررسی مناطق و فضاهای مجازی در دنیای الکترونیکی که یکی از جنبه‌های مهم هر متاورسی است استفاده کنید.

بایننس

بایننس به دلیل اهمیت رمزارزها و بلاک‌چین نقش اساسی در متاورس دارد. متاورس امکان ایجاد نظام‌ها و فرآیندهای مالی جدیدی را فراهم می‌کند و بایننس نیز به تامین زیرساخت‌های لازم آن کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، بازار توکن‌های غیرقابل مبادله‌ی بایننس بازاری را برای مبادله‌ی دارایی‌های مجازی مربوط به توکن‌های غیرقابل تعویض بلاک‌چین‌های متعدد با یکدیگر برای خریداران و فروشندگان آن‌ها فراهم می‌کند. این ویژگی به بهبود هم‌کنش‌پذیری اکوسیستم‌های متاورس مختلف با یکدیگر کمک می‌کند.

صرافی بایننس هم‌چنین مجموعه‌ی بزرگی از جفت توکن‌های متاورس را ارائه می‌کند. ایجاد بازارهای دارای نقدینگی مناسب برای متاورس به پشتیبانی از رشد این صنعت کمک می‌کند.

اپیک گیمز

قطعا اپیک‌گیمز مالک یکی از پیشرفته‌ترین سکوهای متاورس امروزی یعنی فورت‌نایت است. محصولی که در ابتدا صرفا به شکل بازی ویدئویی کار خود را شروع کرد به سکوی اجتماعی گسترده و جهانی مجازی با بیش از 350 میلیون کاربر تبدیل شد. رویدادهای مجازی طیفی از افراد مشهور، برندها و مشارکت‌ها برای مراسم اهدای جوایز و برگزاری کنسرت را در بر می‌گیرند.

اپیک‌گیمز در زمینه‌ی متاورس دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اولین هدف این شرکت گسترش فورت‌نایت و تبدیل آن به سکویی است که از توانایی جذب و پشتیبانی از کاربران به مراتب بیشتر از 60 میلیون کاربر ماهانه‌ی فعلی آن برخوردار باشد. اپیک هم‌چنین خواستار «افزایش دسترسی به محتوای سه‌بعدی، واقعیت برافزوده و واقعیت مجازی و رشد اکوسیستم سازندگان است که برای ایجاد متاورس آزاد و به‌هم پیوسته اهمیت حیاتی دارند.» بدین ترتیب، هر فردی قادر به خلق محتواهای سه‌بعدی و کمک به بهبود کیفیت تجربه‌ی متاورس خواهد بود.

FORTNITE از شرکت های بزرگ حوزه متاورس

تنسنت

تنسنت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان بازی‌های ویدئویی در جهان عمل می‌کند و در عین حال مالک شبکه‌های اجتماعی و سکوهای پیام‌رسانی چینی وی‌چت و Tencent QQ است. هر دوی این مناطق برای توسعه‌ی متاورس اهمیت حیاتی دارند. به‌عنوان مثال، تنسنت کیوکیو در حال حاضر امکانات بازی کردن، بازرگانی الکترونیک، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم‌ها و چت صوتی را به‌طور یکجا در درگاه وب خود ارائه می‌کند. نرم‌افزار وی‌چت دارای نرم‌افزار پرداخت موبایلی است که از قابلیت اتصال به سکوهای رسانه‌های اجتماعی آن برخوردار است.

مدیران تنسنت در طی اعلام سود شرکت به اهمیت زیرساخت‌های بازی‌کردن خود در توسعه‌ی متاورس اشاره کردند. تنسنت در حال حاضر نیز دارای نرم‌افزارهای کاربردی و پروژه‌های کاری زیادی است. این شرکت قصد دارد تا پیشگام بازی‌وارسازی متاورس باشد و از تجربه‌ی خود در این صنعت استفاده‌ی اهرمی ببرد.

بااین‌حال، تنسنت به‌طور علنی نسبت به شرکت‌های دیگر تاکید کمتری برای سخت‌افزار واقعیت مجازی دارد. این شرکت در عوض به دنبال راهکارهای نرم‌افزاری برای افزایش مشارکت بازیکنان در متاورس است. این رویکرد با منافع آن‌ها در اپیک‌گیمز تولیدکننده‌ی بازی فورت‌نایت و Riot Games ناشر League of Legends پیوند دارد. به همین دلایل، تنسنت به احتمال زیاد از بازی‌های ویدئویی به عنوان جایگاه خاص خود در متاورس استفاده خواهد کرد.

سخن پایانی

رقابت برای توسعه‌ی متاورس در حال حاضر در جریان است. بااین‌حال، در متاورس برخلاف فناوری‌های دیگر فضای زیادی برای ایجاد نوآوری بدون تداخل با محصولات دیگر وجود دارد. پس از موفقیت مشاهده شده در زمینه‌ی توسعه‌ی رمزارزها و متاورس، غول‌های بزرگی مانند گوگل و متا (فیسبوک) در حال حاضر به فکر ادغام این طرح در برنامه‌های آینده‌ی خود افتاده‌اند. بااین‌حال، به احتمال زیاد رقابت مستقیم شرکت‌های دارای بودجه‌های بزرگ و گروه‌های کوچک توسعه‌دهنده‌ی رمزارز را در اینجا مشاهده خواهیم کرد. صرف‌نظر از اینکه کدام گروه یا شرکت در این مسابقه «برنده» خواهد شد به احتمال زیاد نوآوری و توسعه در این زمینه سرعت بالایی خواهند باشند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

آنچه باید درباره متاورس (Metaverse) بدانید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa