تحلیل هفتگی شماره 14: وضعیت بازار در شرایط بحرانی استیبل کوین‌ها

تحلیل هفتگی شماره 14: وضعیت بازار در شرایط بحرانی استیبل کوین‌ها
زمان مطالعه: 7 دقیقه

تحلیل بیت‌کوین و آلت کوین و تحلیل هفتگی شماره 14 (1401/12/21)

در روزها و هفته‌های گذشته، اتفاقاتی شوک‌آور و ترسناک در بازار کریپتوکارنسی‌ها رخ داده است. کاربر گاهی احساس می‌کند که همه‌ی دنیا علیه این بازار به پا خواسته‌اند. هرروز که صبحی تازه را شروع می‌کنیم خبرها و اتفاقات بد تازه‌ای را در صفحات مجازی خود مشاهده می‌کنیم و بیت کوین دوباره وارده روند نزولی شده است. فعلا خوشی‌های سال جدید میلادی در ذهن کاربر از یاد رفته است. در تحلیل هفتگی شماره 14 از وبلاگ اتراکس با ما همراه باشید تا حمایت‌ها و مقاومت‌های پیش رو در چارت بیت‌کوین را باهم بررسی کنیم. و نگاهی به شرایط بحرانی استیبل کوین USDC بیندازیم.

 

مقدمه

بیت کوین نتوانست مقاومت سرسخت 25000 دلار را رد کند و بعد از برخورد به این ناحیه وارد فاز نزولی جدیدی شده است. هم‌زمان با اتفاقات تکنیکالی بازار، اتفاقات بنیادی و اخبار بسیار مهمی در حال به وقوع پیوستن هستند. استیبل کوین USDC برابری یک به یک با دلار آمریکا را از دست داده و دادستانی نیویورک شکایت‌های جدیدی را علیه صرافی کوکوین به ثبت رسانده است؛ در اظهاراتی اعلام کرده اتریوم و مابقی آلت کوین‌ها اوراق بهادار ثبت نشده هستند. حتی شرایط فراتر از این هم رفته و شکایت‌ها به صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل نیز سرایت کرده است.

آیا بیت کوین و بازار کریپتوکارنسی‌ها از این حجم از قانون‌گذاری و ورشکستگی‌های دومینووار جان سالم به در خواهند برد؟ امیدی به حمایت‌های روی چارت بیت کوین هست؟ آیا باید منتظر بحران مالی در سطح جهان باشیم؟ تکلیف بیت کوین در این بحران چه خواهد شد؟ با ما همراه باشید تا به جواب تمامی سوالات در تحلیل هفتگی شماره 14 برسیم.

 

تحلیل هفتگی شماره 14

بحران USDC از کجا شروع شد

شرکت Circle صادر کننده استیبل‌کوین USDC بیش از ۳ میلیارد دلار از ذخایر فیات خود را در بانک ورشکسته شده SVB نگهداری می‌کرده است. با ورشکستگسی بانک سیلیکون، فشار فروش روی USDC و همچنین DAI زیاد شد و سرمایه‌گذاران به سمت استیبل کوین تتر حرکت کردند. قیمت تتر در روز گذشته حتی تا ۱/۰۳ دلار هم پیش رفت و از سوی دیگر پگ USDC و برابری با یک دلار هم فعلا از دست رفته است. دیروز برای ساعاتی تا 0.85 دلار نیز سقوط کرد. البته امروز این پگ به کمترین سطح خود رسیده است و فعلا USDC با قیمت 0.98 دلار در حال نوسان است.

بررسی‌های سایت کریپتوکوانت از وضعیت USDC

تحلیل هفتگی شماره 14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
توکن سوزی‌های USDC در 24 ساعت گذشته

مدیرعامل کریپتوکوآنت در توییتی به بررسی استیبل‌کوین USDC پرداخته و گفته است: از دست دادن پگ یک دلاری و کاهش به زیر خط ۱ به معنای فروش سهام‌داران عمده است و در حال حاضر هیچ مدرک آنچینی مبنی بر ورشکستگی وجود ندارد.

سیرکل در 48 ساعت گذشته 2.34 میلیارد دلار USDC سوزانده است اما اگر داده‌های تاریخی را مشاهده کنید، این مقدار پول قابل توجهی نیست. این وضعیت USDC یک مورد کاملاً متفاوت از فروپاشی UST است. در ماه مه ۲۰۲۲ بنیاد لونا بیتکوین‌ها را به صرافی‌ها فرستاد و لونای نامحدودی را برای بازگرداندن پگ UST منتشر کرد که قبل از فروپاشی از طریق فعالیت‌های آنچین قابل‌ردیابی بود.

تحلیل هفتگی شماره 14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار توکن سوزی USDC. منبع: cryptoquant.com

 

حال USDC تنها استیبل‌کوینی است که به‌خوبی تنظیم شده است و توسط مؤسسات مالی سنتی ایالات متحده در بلاکچین‌های عمومی پشتیبانی می‌شود. درنهایت اگر سیرکل در این داستان شکست بخورد، می‌تواند موسسات مالی ایالات متحده را از راه‌اندازی کسب‌وکارهای مالی جهانی در بلاک‌چین‌های عمومی باز دارد.

تحلیل هفتگی شماره 14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
وضعیت متفاوت USDC در مقابل UST

 

تحلیل هفتگی شماره 14: بررسی داده‌های تحلیلی سایت کوین گلاس

در بررسی و تحلیل داده‌های تحلیلی سایت ذکر شده به سراغ قدرت خریدارها و فروشنده‌های قدرتمند خواهیم رفت. همچنین بررسی می‌کنیم که در طول هفته جاری کدام سناریوی نزولی یا صعودی برای بیت کوین محتمل‌تر است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قدرت فروشنده‌ها در تایم فریم‌های بالاتر یعنی 24 و 12 و 4 ساعته بسیار بیشتر است. حتی در سطوحی این قدرت برابر با 52 درصد است. درصورتی‌که در تایم فریم‌های پایین‌تر یعنی 1 ساعته و نیم ساعته قدرت خریدار بیشتر است و این امکان را فراهم می‌کنند که در مرحله اول قیمت بیت کوین امشب یا فردا صبح در حالت صعود باشد؛ سپس ادامه نزول خود را طی کند.

تحلیل هفتگی شماره 14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
قدرت خریدار و فروشنده. منبع: COINGLASS

 

بررسی اوردربوک‌ها و پیشنهاد معاملاتی در کوتاه مدت

برای درک این که اوردر بوک‌ها چگونه کار می‌کنند به تحلیل هفتگی شماره12 در وبلاگ اتراکس مراجعه کنید.

این شاخص به خوبی نقاط خروج و ورود دقیقی را به کاربر ارائه می‌دهد و قیمت طبق تصویر زیر در مرحله اول می‌تواند تا محدوده‌های 20900 الی 21100، حرکتی صعودی انجام داده و از محدوده‌های ذکر شده طبق گفته‌های بالا دوباره وارد نزول شود. برای اینکه متوجه شویم قیمت تا چه سطحی قرار است ریزش داشته باشد در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا چارت‌های تکنیکالی را نیز بررسی کنیم.

نکته مهم: اگر کندل هفتگی امشب بالاتر از قیمت 21700 به کار خود پایان دهد سناریوهای نزولی بی اعتبار خواهند شد. زیرا محدوده 21700 مقاومت هفتگی دو کندل قدرتمند را پوشش می‌دهد و شکست این ناحیه از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

تحلیل هفتگی شماره14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
دیوارهای خرید و فروش منبع:COINGLASS

 

تحلیل تکنیکالی بیت کوین در تایم فریم روزانه

بعد از اخبار ورشکستگی بانک‌های سیلورگیت و سیلیکون ولی و اتفاقات منفی هفته گذشته، بیت کوین ناحیه 23400 را به یک مقاومت قدرتمند تبدیل کرده است. همچنین از همین ناحیه شروع به ریزش تا محدوده 19500 و مویینگ 200 در تایم روزانه کرده است. فعلا موینگ 200 در 19500 حمایت خود را نشان داده است و انتظار می‌رود که قیمت بعد از یک صعود تا محدوده‌های 20900 الی 22000 که دارای گپ CME است، شروع به ریزش کند و اولین تارگت آن شکست مویینگ 200 و رسیدن به قیمت 18300 باشد. این نکته را نباید فراموش کنید که فردا جلسه اضطراری فدرال رزرو برگذار خواهد شد، و لحن بیان یا تصمیمات در این جلسه می‌توانند سرنوشت ساز باشند و سناریوهای نزولی را بی اعتبار کنند.

تحلیل هفتگی شماره 14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
چارت بیت کوین در تایم روزانه. منبع: tradingview

 

بررسی اندیکاتور RSI در تایم فریم ماهانه

با وجود تمامی نشانه‌های نزولی و شواهد بر افت بیشتر قیمت بیت کوین، یک نشانه صعودی معتبر وجود دارد. اگر به درستی عمل کند تمامی نشانه‌های نزولی را از بین خواهد برد.

RSI در تایم ماهانه بعد از شکست مقاومت‌های مشخص شده در تصویر زیر شروع به بازگشت به سمت این مقاومت به‌عنوان پولبک به ناحیه حمایتی جدید کرده است. درصورتی‌که این پولبک با موفقیت صورت بگیرد، قیمت دوباره صعود خود را آغاز خواهد کرد. اگر صعود اخیر بیت کوین تا محدوده 25000 دلار یک صعود فیک و جعلی بوده باشه این اندیکاتور نیز دوباره به زیر سطح حمایتی ماهانه خود نفوذ می‌کند و باید انتظار ریزش‌های عمیق‌تری را در قیمت داشته باشیم.

تحلیل هفتگی شماره14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار RSI در تایم ماهانه. منبع: tradingview

 

تحلیل هفتگی شماره 14: تحلیل شاخص نزدک

ازآن‌جا که بانک‌های ورشکسته شده در هفته گذشته تماما در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کردند تاثیر بسیار زیادی را روی سهام تکنولوژی از جمله نزدک گذاشته‌اند.

قیمت شاخص نزدک دوباره به زیر مویینگ 200 در تایم هفتگی نفوذ کرد و هم‌اکنون روی خط روند نزولی بلند مدت قرار گرفته است. درصورتی‌که این خط روند را به پایین بشکند، اوضاع برای کریپتوکارنسی‌ها و دیگر دارایی‌های ریسکی به شدت بحرانی خواهد شد. همچنین بازارها دچار اصلاحات قیمتی شدیدی می‌شوند. با این وجود اگر حمایت خود را حفظ کند دوباره وارد روند صعودی خواهیم شد.

تحلیل هفتگی شماره14صرافی ارزدیجیتال اتراکس
چارت شاخص نزدک در تایم فریم هفتگی. منبع: tradingview

 

سخن پایانی

بازار کریپتو هفته بسیار سخت و تلخی را پشت سر گذاشت و قیمت‌ها به شدت دچار نزول و اصلاح شدند. در حال حاضر زمزمه‌هایی از بحران مالی مانند سال 2009 شنیده می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد و در هفته‌های آینده بانک‌های بیشتری ورشکسته شوند باید به دنبال کف‌های قیمتی جدیدی در بیت کوین باشیم. البته این موضوع را فراموش نکنیم روز دوشنبه فدرال رزرو جلسه اضطراری تشکیل داده است و اگر از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود عقب‌نشینی کند بازار دوباره جان خواهد گرفت و از بحران مالی فاصله می‌گیرم.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که تا زمانی که بیت کوین ناحیه 25000 دلار را با کندل‌های هفتگی پر حجم شکست ندهد، روند نزولی به پایان نخواهد رسید.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

در صرافی ارز دیجیتال اتراکس می توانید به خرید و فروش بیش از 400 ارز دیجیتال مختلف بپردازید. در اتراکس از حساب کاربری شما به بهترین شکل محافظت می‌شود. استفاده از درگاه بانکی، احراز هویت سریع، کیف پول اختصاصی، پشتیبانی 24 ساعته و امکان واریز و برداشت وجه بدون محدودیت از ویژگی‌ های اتراکس است. همین حالا به اتراکس بپیوندید و معاملات سریع و امن را تجربه کنید.

برای خرید تمامی استیبل کوین‌های معتبر در تمامی شبکه‌های بلاکچینی به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. با گزینه خرید و فروش سریع این صرافی در سریع‌ترین زمان ممکن معاملات خود را انجام دهید و از کارمزدهای ارزان این پلتفرم لذت ببرید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa