تفاوت ریپل در مقابل استلار در چیست؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

تفاوت ریپل در مقابل استلار در چیست؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

ریپل و استلار هر دو، دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و تراکنش‌های مالی طراحی شده‌اند. در حالی که آنها شباهت‌هایی مانند مبتنی بر بلاکچین و داشتن زمان پردازش سریع تراکنش، را باهم دارند. تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو نیز وجود دارد. بنابراین این سوال به‌وجود می‌آید که ریپل در مقابل استلار، چه تفاوتی‌هایی در آن‌ها وجود دارد؟

ریپل عمدتاً برای تسویه حساب‌های بین بانکی استفاده می‌شود و توسط یک شرکت متمرکز به نام Ripple پشتیبانی می‌شود. در حالی که استلار غیرمتمرکزتر است و بر ارائه خدمات مالی به افراد و مشاغل کوچک تمرکز دارد. در این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس، ما این تفاوت‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم. و به شما کمک می‌کنیم متوجه شوید کدام دارایی ممکن است برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر باشد.

 

ریپل (XRP) چیست؟

ریپل (XRP) یک ارز دیجیتال و پروتکل پرداخت است که توسط شرکت فناوری آمریکایی Ripple Labs ایجاد شده است. هدف این پلتفرم ارائه راه‌حل‌های پرداخت بین‌المللی سریع، ایمن و کم هزینه برای موسسات مالی در سراسر جهان است. هدف Ripple حل بسیاری از مشکلات سیستم‌های پرداخت برون مرزی سنتی است که اغلب کند، گران و غیرقابل اعتماد هستند. پروتکل پرداخت ریپل از فناوری بلاکچین برای ارائه تراکنش‌های فوری، ایمن و کم هزینه بین بانک‌ها و سایر موسسات مالی استفاده می‌کند. این سیستم به دلیل پتانسیل آن برای کاهش هزینه پرداخت‌های فرامرزی و زمان لازم برای تسویه تراکنش‌ها، به‌طور گسترده‌ای در بین موسسات مالی محبوب شده است.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ریپل، ارز دیجیتال آن، XRP است. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، XRP از طریق فرآیند رمزنگاری استخراج یا ایجاد نمی‌شود. در عوض، کل عرضه XRP (100 میلیارد) در زمان راه‌اندازی شبکه پرداخت ریپل ایجاد شد.

توکن XRP به‌عنوان یک ارز، برای تسهیل تراکنش‌های بین مرزی استفاده می‌شود و به بانک‌ها و سایر موسسات مالی اجازه می‌دهد تا ارز فیات را به سرعت و ارزان به XRP تبدیل کنند و آن را به ارز مقصد منتقل کنند. علاوه بر این، XRP به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش در شبکه ریپل عمل می‌کند و انتقال دارایی‌ها را در سراسر مرزها بدون نیاز به واسطه یا سازمان متمرکز تسهیل می‌کند.

در حال حاضر طبق داده‌های صرافی اتراکس، ریپل با قیمت 0.45 دلار یا 24 هزار تومان در حال معامله می‌باشد. همچنین نسبت به سقف قیمتی خود در سال 2021 حدود 76 درصد فاصله گرفته است. برای خرید این رمزارز با کمترین کارمزد به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید.

ریپل در مقابل استلارصرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار پرداخت‌های بین‌المللی XRP

همچنین بخوانید: هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال ریپل (XRP) بدانید

 

استلار (XLM) چیست؟

Stellar Lumens یک پلتفرم غیرمتمرکز است که برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و امکان ایجاد محصولات مالی سفارشی طراحی شده است. این پروژه در سال 2014 توسط جد مک کالب، یکی از بنیان‌گذاران ریپل و جویس کیم وکیل و کارآفرین ماهر، راه‌اندازی شد. هدف استلار این است که زیرساختی باز و در دسترس برای تراکنش‌های کم‌هزینه و پرسرعت باشد و افراد و مؤسسات را در سراسر جهان به هم متصل کند.

این پلتفرم از یک توکن بومی، XLM، به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال و مبادله ارزش استفاده می‌کند.

شبکه استلار توسط یک شبکه غیرمتمرکز اعتبار سنجی، مشابه گره‌ها در سایر سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین، که در مورد تراکنش‌ها به توافق می‌رسند، نگهداری می‌شود. اعتبار سنجی‌ها گره‌های تایید شده‌ای هستند که توسط ذینفعان سیستم، از جمله: اعتبار سنجی‌های دیگر و دارندگان XLM مورد اعتماد هستند. این راه‌اندازی امکان پردازش سریع و بسیار ایمن تراکنش را فراهم می‌کند؛ زیرا هیچ نهاد واحدی شبکه را کنترل نمی‌کند.

در حال حاضر طبق داده‌های صرافی اتراکس، ارز دیجیتال استلار با قیمت 0.08 دلار یا 4600 تومان در حال معامله می‌باشد. همچنین نسبت به سقف قیمتی خود در سال 2021 حدود 88 درصد فاصله گرفته است.  برای خرید این رمزارز با کمترین کارمزد به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید.

ریپل در مقابل استلارصرافی ارزدیجیتال اتراکس
نموداری که فرآیند انتقال پول در شبکه استلار را نشان می‌دهد.

 

شباهت های ریپل در مقابل استلار

ریپل و استلار شباهت‌های زیادی با هم دارند. جدا از اینکه جید مک کالب در ایجاد هر دو نقش داشته است، XRP و XLM در اهداف کلی خود شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، ریپل و استلار هر دو برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی و تراکنش‌های مالی با تمرکز ویژه بر اطمینان از سریع، امن و ارزان بودن این تراکنش‌ها برای افراد و موسسات در سراسر جهان طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، هر دو توکن با شرکت‌های فناوری، بانک‌ها و موسسات مالی برای ارتقای پذیرش و استفاده از پلتفرم‌های خود مشارکت کرده‌اند.

 

تفاوت‌های کلیدی ریپل و استلار

علی‌رغم شباهت‌های موجود در اهداف کلی ریپل و استلار، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. از توزیع و طراحی آن‌ها گرفته تا بازار هدف و موارد استفاده را شامل می‌شود. درک این تفاوت‌ها می‌تواند به افراد و موسسات کمک کند تا دارایی دیجیتالی را که نیازهای خاص آنها را برآورده می‌کند، بهتر انتخاب کنند.

 

طراحی و مخاطب هدف

ریپل توسط یک شرکت خصوصی به نام ریپل پشتیبانی می‌شود. ریپل از مردم برای استفاده از آن می‌خواهد مجوز دریافت کنند. به این معنی که بیشتر بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند که از این بلاکچین استفاده می‌کنند. هدف در اینجا ارائه راهی برای موسسات مالی برای انجام نقل و انتقالات بین‌المللی بدون استفاده از سیستم سوئیفت است. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید بانک‌ها بازار بزرگی هستند که می‌توانند سود زیادی به همراه داشته باشند.

در همین حال، استلار کاملاً غیرمتمرکز است و بر ارائه خدمات مالی به افراد و مشاغل کوچک به ویژه در کشورهای در حال توسعه تمرکز دارد. بنابراین Stellar Lumens قصد دارد به افراد بدون بانک توانایی تعامل با بازار در سطح جهانی را بدهد.

به‌طور خلاصه، هدف ریپل خدمت به نیازهای موسسات مالی است و هدف استلار خدمت به نیازهای افراد است.

 

توزیع توکن

یکی از تفاوت‌های اصلی ریپل در مقابل استلار توزیع توکن آنها است.

کل عرضه توکن‌های ریپل در زمان راه‌اندازی شبکه پرداخت ریپل ایجاد شد. در حالی که استلار به تدریج از طریق روش‌های مختلف مانند عرضه اولیه توکن (ICO) و ایردراپ‌ها منتشر شد. این مدل توزیع بر پویایی عرضه و تقاضای هر دارایی تأثیر می‌گذارد. به‌طوری که XRP دارای عرضه در گردش و ارزش بازار بسیار بیشتری نسبت به XLM است.

زمانی که Stellar Lumens راه‌اندازی شد، 100 میلیارد توکن XLM ایجاد شد. مقررات شبکه اجازه افزایش سالانه بیش از 1٪ تا رسیدن به سقف 105 میلیارد توکن را می‌دهد. با این وجود، کاربران Stellar به کاهش تعداد توکن‌ها به 50 میلیارد رأی دادند. بنابراین، نرخ تورم، قیمت‌ها را در بلاکچین تعیین می‌کند.

در مقابل، ریپل با حداکثر عرضه 100 میلیارد XRP معرفی شد که قابل تغییر نیست.

 

مکانیسم اجماع

پروتکل پرداخت XRP از یک الگوریتم اجماع به نام الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) استفاده می‌کند، در حالی که پروتکل پرداخت استلار از یک الگوریتم اجماع به نام پروتکل اجماع (SCP) استفاده می‌کند. در حالی که هر دو الگوریتم اجماع برای پردازش سریع و ایمن تراکنش طراحی شده‌اند، اما در رویکردشان برای دستیابی به اجماع متفاوت هستند.

پروتکل اجماع استلار از فرآیند رای‌گیری فدرال استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه، گره‌ها در شبکه استلار به فدراسیون‌های کوچکی دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام فهرستی از گره‌های مورد اعتماد خود را دارند. سپس تراکنش‌ها برای همه فدراسیون‌ها پخش می‌شود و هر گروه به‌طور مستقل تراکنش را تایید می‌کند و به آن رأی می‌دهد. یک تراکنش زمانی معتبر تلقی می‌شود که از چندین فدراسیون یک آستانه رای دریافت کند.

الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) یک الگوریتم اجماع است که توسط شبکه ریپل برای دستیابی به اجماع بین گره‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. RPCA از دورهای متعدد رای‌گیری و پروتکل‌های توافق استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که سوابق تراکنش در دفتر XRPL دقیق و ایمن هستند. برخلاف SCP، RPCA از Unique Node List (UNL) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. RPCA همچنین با سایر الگوریتم‌های اجماع متفاوت است؛ زیرا به استخراج یا استیکینگ متکی نیست، باعث می‌شود انرژی کمتری مصرف کند و برای پردازش تراکنش کارآمدتر باشد.

ریپل در مقابل استلارصرافی ارزدیجیتال اتراکس

 

ریپل در مقابل استلار در زمان حال

در حال حاضر ریپل درگیری زیادی با دادگاه و کمیسیون بورس و اوراق بهادار دارد!

شکایت SEC علیه شرکت ریپل از دسامبر 2020 آغاز شد. این شرکت و دو مدیر اجرایی آن – برد گارلینگ هاوس و کریس لارسن، به دلیل فروش 1.3 میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت نشده مورد شکایت قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، Stellar Lumens توانسته است از هرگونه نگرانی نظارتی دوری کند. پلتفرم Stellar حتی موفق به دریافت تاییدیه نظارتی از وزارت خدمات مالی نیویورک شد.

 

ریپل در مقابل استلار در زمان آینده

نتایج شکایت SEC در کل بازار کریپتوکارنسی احساس خواهد شد، اما بیشترین تاثیر برای ریپل است. همان‌طور که توسط برد گارلینگ هاوس، مدیر شرکت ریپل بیان شد، اگر دادگاه به نفع SEC رای دهد، ریپل بازار ایالات متحده را ترک خواهد کرد. بازار ایالات متحده حدود 25 درصد از معاملات ریپل را تشکیل می‌دهد، بنابراین از دست دادن آن ضربه جدی به شرکت وارد می‌کند. توکن‌های ریپل (XRP) به احتمال زیاد حتی اگر به‌صورت موقتی باشد، کاهش قیمت خواهند داشت.

یکی دیگر از تهدیدات دولت در قالب FedNow است. این یک سیستم پرداخت جدید است که توسط فدرال رزرو راه‌اندازی شده است که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت ارزهای فیات را انتقال داده و آنها را به استیبل کوین تبدیل کنند. بسیاری در حال حاضر آن را رقابتی مستقیم برای استلار و ریپل می‌دانند. بسته به اینکه این سرمایه‌گذاری توسط فدرال رزرو چقدر موفقیت‌آمیز است، این دو توکن ممکن است شاهد نوسانات قیمت قابل توجهی باشند.

 

ریپل یا استلار؛ کدام سرمایه‌گذاری بهتری است؟

سرمایه‌گذاری پرریسک ولی سودده

اگر به سرمایه جذب شده بازار نگاه کنیم، قطعا ریپل سرمایه‌‌گذاری خوبی به نظر می‌رسد. این ارز یک شبکه به خوبی تثبیت شده است که توسط یک شرکت خصوصی پشتیبانی می‌شود که با ارائه‌دهندگان بانکی و پرداخت در سراسر جهان ارتباط دارد.

اما تصمیم دادگاه در مورد پرونده ریپل یک شمشیر دو دلبه واقعی است که ممکن است مقیاس را به هر جهتی تغییر دهد. اگر SEC به نفع Ripple Labs رای دهد، احتمال اینکه XRP در نهایت به قیمت بالای 10 دلار برسد بسیار زیاد است. اگر مایل به ریسک هستید، اکنون زمان خوبی برای خرید برخی توکن‌های XRP است؛ زیرا تا زمانی که شکایت ادامه دارد، قیمت پایین خواهد ماند.

 

سرمایه‌گذاری کم ریسک

از سوی دیگر، Stellar Lumens با چالش‌های مشابهی روبه‌رو نیست و هر گونه رشد یا کاهش، بسیار کندتر و روان‌تر خواهد بود. اگر سرمایه‌گذاری بلندمدت را ترجیح می‌دهید و به‌صورت صبورانه آماده بازگشت سرمایه خود باشید، XLM ممکن است برای شما بهتر از XRP باشد.

در حالی که Ripple با شکایت SEC گرفتار شده است، Stellar Lumens همکاری خود را با VISA ،Tala و Circle اعلام کرده است که قیمت Stellar (XLM) را در روز اعلام 13.4 درصد افزایش داد. منطقی است که فرض کنیم با ایجاد شراکت‌های جدید استلار، قیمت آن همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در نهایت به 1 دلار می‌رسد.

 

سوالات متداول

ریپل (XRP) چیست؟

ریپل (XRP) یک ارز دیجیتال و پروتکل پرداخت است که توسط شرکت فناوری آمریکایی Ripple Labs ایجاد شده است. هدف این پلتفرم ارائه راه‌حل‌های پرداخت بین‌المللی سریع، ایمن و کم هزینه برای موسسات مالی در سراسر جهان است.

 

استلار (XLM) چیست؟

Stellar Lumens یک پلتفرم غیرمتمرکز است که برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و امکان ایجاد محصولات مالی سفارشی طراحی شده است. این پروژه در سال 2014 توسط جد مک کالب، یکی از بنیان‌گذاران ریپل و جویس کیم وکیل و کارآفرین ماهر، راه‌اندازی شد.

 

ریپل در مقابل استلار کدام بهتر است؟

هر دو ارزدیجیتال از فاندمنتال و بنیاد قوی برخوردار هستند، و در طول آغاز به فعالیت خود عملکردهای درخشانی از خود نشان داده‌اند. اینکه شما تصمیم به سرمایه‌گذاری در یکی از این رمزارزها بگیرید نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه دارید.

 

آنچه در مقاله ریپل در مقابل استلار مطالعه کردید…

در نهایت، XRP و XLM رقبای قدرتمندی در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که هر کدام مزایا و موارد استفاده منحصر به فرد خود را دارند.

تمرکز XRP روی پل زدن ارزهای فیات و تسویه سریع و کارآمد پرداخت‌های برون‌مرزی، آن را به یک انتخاب محبوب برای موسسات مالی تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، تاکید XLM بر ارائه خدمات مالی به غیر بانک‌ها و امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتای آسان، طرفداران وفاداری به دست آورده است.

هر دو توکن مشارکت قوی دارند و به نوآوری در زمینه‌های مربوطه خود ادامه می‌دهند. در نهایت، این به سرمایه‌گذاران و کسب و کارها بستگی دارد که نیازهای خاص خود را ارزیابی کنند و تعیین کنند که کدام ارز دیجیتال برای آنها مناسب است.

 

اتراکس: صرافی ارز دیجیتال معتبر در ایران

اتراکس یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران به حساب می‌آید. این صرافی ارز دیجیتال ایرانی به دلیل ارائه کیف‌پول اختصاصی برای مشتریان، محیط امنیتی برجسته، کارمزدهای رقابتی و پشتیبانی حرفه‌ای، به عنوان یک منبع قابل اعتماد و قدرتمند در تبادل ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. از تکنولوژی‌های پیشرفته برای تضمین امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند و با رابط کاربری جذاب و کارآمد، تجربه تراکنش‌های آسان و سریع را فراهم می‌کند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa