تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروز در این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس تصمیم گرفتیم در مورد چیزی صحبت کنیم که همه ما با گوشت و استخوان آن را احساس کرده‌ایم. تورم! سال 2023 نه تنها در ایران یک تورم وحشتناک و افسار گسیخته به‌وجود آمده است بلکه در سراسر جهان این تورم احساس می‌شود و زندگی تمامی اقشار جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟ آیا می‌تواند باعث شکوفایی یا برعکس، نابودی این حوزه شود؟ بیایید باهم نگاهی به این اتفاق بیندازیم و بررسی کنیم آیا تورم برای ارزهای دیجیتال خوب است یا بد؟

 

چرا تورم خوب است؟

تورم می‌تواند برای افزایش هزینه‌ها مفید باشد. تورم دلیل این موضوع است که قیمت خودرو فردا گرانتر از امروز است. ممکن است خرید آن ماشین را به تعویق بیندازید، اگر همه این کار را انجام دهند و کسی پول خرج نکند، شرکت‌ها از دستیابی به سود ناکام خواهند ماند و دستمزدها در نهایت کاهش می‌یابد.

تورم منجر به هزینه‌های زیادی می‌شود که به نوبه خود باعث تولید، افزایش سود و افزایش دستمزدها می‌شود. این دستمزدهای بالاتر باعث هزینه‌های بیشتر می‌شود. حفظ این چرخه رونق تا حدی دلیلی است که بانک‌های مرکزی سطح متوسط ​​تورم را ضروری می‌دانند.

 

تورم بار بدهکاران را کاهش می‌دهد

در اینجا یک مثال ساده وجود دارد: دولتی که 10 دلار از یک نهاد دیگر وام می‌گیرد، باید یک سال بعد، در نتیجه تورم، 8 دلار را به صورت واقعی بازپرداخت کند.

برعکس، اگر کاهش تورم عادی بود، ممکن بود دولت یک سال بعد مجبور شود 12 دلار را به‌صورت واقعی بازپرداخت کند. ناگهان، وام گرفتن از جذابیت کمتری برخوردار خواهد شد. بدهی منبع اصلی رشد اقتصادی است. اگر تورم وجود نداشت و بار بدهی را کاهش می‌داد، احتمالاً استقراض کاهش می‌یافت.

با این گفته‌ها، بسیاری از مردم ممکن است قبل از خرید مواد غذایی یا گرفتن وام، نرخ تورم را بررسی نکنند. این دیدگاه که تورم می‌تواند در نتیجه کاهش بار بدهی چیز خوبی باشد، انتقادات زیادی را به‌خصوص از سوی جوامع فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال دریافت کرده است.

 

چرا تورم بد است؟

تورم ممکن است مردم را به مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر تشویق کند.

تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال را می‌توان اینجا متوجه شد؛ با توجه به اینکه تورم ارزش پول نقد را از بین می‌برد، مردم به شدت تشویق می‌شوند که پول خود را در دارایی‌های مختلف بگذارند. گاهی اوقات، این موضوع افراد را وادار می‌کند که تصمیم بگیرند در دارایی‌هایی فراتر از تحمل ریسک خود سرمایه‌گذاری کنند. ممکن است برای یک صندوق تامینی عاقلانه باشد که درصد کمی از پرتفوی خود را به یک ارز دیجیتال جدید اختصاص دهد، اما ممکن است برای یک سرمایه‌گذار  متوسط، ایده بسیار پرریسکی باشد. از حباب دات کام گرفته تا سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از مرد چنین سرمایه‌گذاری‌های پرریسک کرده‌اند.

 

هدف‌گذاری تورم می‌تواند منجر به تورم فراری شود

تورم خودشکوفایی است. کارگری را در یک فروشگاه مواد غذایی تصور کنید که می‌بیند قیمت همه چیز در اطرافش افزایش می‌یابد و به همین دلیل از رئیس خود درخواست افزایش حقوق می‌کند. رئیس موافقت می‌کند، اما با درک اینکه هزینه‌های نیروی کار او سر به فلک می‌کشد، قیمت مواد غذایی خود را افزایش می‌دهد تا سودآور بماند.

در اصل، افزایش قیمت فقط منجر به افزایش بیشتر قیمت می‌شود. تصور کنید فردا به فروشگاه بروید و ببینید که قیمت سیب در طول یک روز دو برابر شده است. اگر تولیدکنندگان به افزایش قیمت‌ها سریع‌تر ادامه دهند، ثبات قیمت در یک اقتصاد فرو می‌پاشد و مردم دچار وحشت می‌شوند “اقتصاددانان از آن به‌عنوان مارپیچ دستمزد” قیمت یاد می‌کنند.

 

چه تورمی را می‌توان خوب در نظر گرفت؟

تورم متوسط ​​به‌طور کلی خوب در نظر گرفته می‌شود.

بلایایی مانند مارپیچ قیمت_ دستمزد و بحران بدهی‌ها می‌توانند در محیط‌های فوق تورم رخ دهند. به همین دلیل است که هدف بانک‌های مرکزی معمولاً تورم متوسط ​​​​2 درصد است. با این حال، جالب است که، بنجامین فریدمن، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، با استناد به فقدان تحقیقات تجربی جدی مبنی بر این ارزش، این 2 درصد را “یک شرمساری بزرگ” نامید.

هنگامی که تورم به‌طور قابل توجهی از 2 درصد بیشتر شود، بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی را کاهش می‌دهند یا سیاست انقباظی را اتخاذ می‌کنند. امروز، این چنین سیاست پولی است که بیشترین تأثیر را بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد.

 

آیا تورم برای ارزهای دیجیتال خوب است یا بد؟

تورم به‌طور کلی برای ارزهای دیجیتال خوب است، زمانی که در اطراف اهداف 2 درصدی بانک‌های مرکزی قرار دارد در این دوره‌ها، سیاست‌های پولی ضعیف است. نرخ‌های بهره، پایین باقی می‌مانند و طبقات دارایی‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال در رالی صعودی قرار می‌گیرند.

تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال صرافی ارزدیجیتال اتراکس

برعکس، زمانی که تورم شروع به فراتر رفتن از هدف 2 درصدی می‌کند، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. تورم زیاد باعث تشدید سیاست‌های پولی می‌شود. زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، بازارها به سمت دارایی‌های مطمئن‌تر حرکت می‌کنند، به‌ویژه کالاهای معتبری مانند طلا یا نقره. به عنوان مثال، در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-19، قیمت طلا افزایش یافت.

اگرچه در ابتدا قرار بود ارزهای دیجیتال به‌عنوان محافظ در برابر تورم عمل کنند، اما امروزه واقعاً اینطور نیست. با این حال، ممکن است در آینده باشد.

 

افکار نسبت به ارزهای دیجیتال با گذشت زمان تغییر می‌کند

اخیراً، ارزهای دیجیتال بسیار شبیه به سهام فناوری عمل می‌کنند. تورم پایین، نرخ بهره را پایین نگه داشته است، که به دلیل آن کریپتوکارنسی‌ها رشد کردند. تورم بالا باعث کند شدن در رشد شد و قیمت ارزهای دیجیتال در کل کاهش یافت.

اگرچه همیشه اینطور نبوده است. زمانی بود که بیت‌ کوین هیچ ارتباط واضحی با نرخ تورم، سیاست اقتصادی، یا عملکرد سهام نداشت. یک روند مشابه بار دیگر در حال ظهور است و همبستگی بین ارزهای دیجیتال مختلف با سهام فناوری و سیاست بانک مرکزی در حال از بین رفتن است.

علی‌رغم افزایش نرخ بهره، بیت کوین نسبت به سهام فناوری از نظر ارزش ثابت‌تر از گذشته باقی مانده است. به این دلیل است که تصورات نسبت به بیت کوین در حال تغییر است. زمانی که بیت کوین به‌عنوان یک امنیت در نظر گرفته می‌شد، اکنون بیشتر به‌عنوان یک کالا تعبیر می‌شود، زیرا مردم به کمبود آن پی می‌برند.

دیدگاه‌ها نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال تکامل خواهند یافت و هیچ رویکرد متعادلی در هنگام نسبت دادن نرخ تورم به حرکت قیمت ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

 

سوالات متداول

چرا تورم خوب است؟

تورم می‌تواند برای افزایش هزینه‌ها مفید باشد. تورم دلیل این موضوع است که قیمت خودرو فردا گرانتر از امروز است. ممکن است خرید آن ماشین را به تعویق بیندازید، و اگر همه این کار را انجام دهند و کسی پول خرج نکند، شرکت‌ها از دستیابی به سود ناکام خواهند ماند، و دستمزدها در نهایت کاهش می‌یابد.

 

چرا تورم بد است؟

تورم ممکن است مردم را به مشارکت در سرمایه گذاری‌های پرریسک‌تر تشویق کند. با توجه به اینکه تورم ارزش پول نقد را از بین می‌برد، مردم به شدت تشویق می‌شوند که پول خود را در دارایی‌های مختلف و پرریسک بگذارند.

 

آیا تورم برای ارزهای دیجیتال خوب است یا بد؟

تورم به‌طور کلی برای ارزهای دیجیتال خوب است، زمانی که در اطراف اهداف 2 درصدی بانک‌های مرکزی قرار دارد در این دوره‌ها، سیاست‌های پولی ضعیف است. نرخ‌های بهره، پایین باقی می‌مانند و طبقات دارایی‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال در رالی صعودی قرار می‌گیرند.

 

آنچه در مقاله تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال مطالعه کردید

به‌عنوان یک افزایش مستمر و عمومی در سطح قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، تاثیر تورم بر ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت. عموماً به‌عنوان نشانه‌ای از کاهش قدرت خرید ارزهای ملی مطرح می‌شود و در صورتی که یک کشور تورم قوی داشته باشد، این تأثیر به‌طور خاص قابل مشاهده است.
تورم می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیری بر ارزهای دیجیتال داشته باشد. در صورتی که ارزهای دیجیتال با ارزش‌های ملی یا ارزهای قابل مبادله دیگر ارتباط مستقیم داشته باشند، افزایش قیمت‌ها می‌تواند به افزایش قیمت این ارزها نیز منجر شود. به عنوان مثال، اگر یک کشور دارای ارز دیجیتال خاصی باشد و ارزش آن به ارزش پول ملی وابسته باشد، تورم می‌تواند باعث کاهش ارزش این ارز دیجیتال نسبت به دیگر ارزها شود.

 

اتراکس: صرافی امن و سریع ارزهای دیجیتال در ایران

اتراکس یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است. با کیف‌پول اختصاصی برای مشتریان، محیط امنیتی برجسته، کارمزدهای رقابتی و پشتیبانی حرفه‌ای، به عنوان یک منبع اعتماد و قدرتمند در تبادل ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اتراکس از تکنولوژی‌های پیشرفته برای ایجاد امنیت بیشتر در تراکنش‌ها استفاده می‌کند و با رابط کاربری جذاب و کارآمد، تجربه تراکنش‌های آسان و سریع را فراهم می‌کند.

برای خرید و فروش تمامی ارزهای دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی‌ها به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. و با کمترین کارمزد و در تمامی شبکه‌های بلاکچین مشغول به معامله شوید.

 

مطالب مرتبط:

اثرات رکود اقتصادی بر دنیای کریپتوکارسی

عوامل تاثیرگذار بر بازار کریپتوکارنسی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa