توضیحی مفید و کاربردی بر وب 3 و فناوری بلاک‌چین

توضیحی مفید و کاربردی بر وب 3 و فناوری بلاک‌چین
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همزمان که دنیای اطراف ما، چه از لحاظ سنتی و چه از لحاظ تنکولوژی به پیشرفت و توسعه خود ادامه می‌دهد. در گوشه‌ای از این دنیا حوزه وب هم به سرعت در حال تکامل و پیشرفت خود است. امروزه وب 3 و فناوری بلاک‌چین باهم ترکیب شده‌اند و انقلابی هدفمند و بزرگ را شکل داده‌، و دگرگونی‌های عظیمی را در سیستم‌های مالی و نظارتی به وجود آورده‌اند.

مقدمه

چند سال پیش، وقتی کلمه “وب 3 و فناوری بلاک‌چین” را می‌شنیدیم، تنها چیزی که به آن فکر می‌کردیم ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و موارد مشابه بودند. اما اکنون این اصطلاح رشد کرده است تا موارد گسترده‌تر دیگر را حتی برای افراد غیر حرفه‌ای نیز در بر بگیرد.

 

وب 1.0 چیست؟

این اینترنت در دهه 90 است که برای ارسال و دریافت ایمیل و محتوای خبری کاملاً متنی بود. اینگونه تعریف می‌شود که این تکامل وب است، دوره‌ای که شرکت‌هایی مانند هیولت پاکارد (HP) و مایکروسافت در بالای قدرت قرار داشتند و شرکت‌هایی مانند گوگل هنوز در تلاش بودند تا مزیت تجاری ایده‌آل خود را در پارکینگ خانگی خود کشف کنند.

وب 2.0

اینترنت طی 15 تا 20 سال گذشته با قابلیت‌های افزوده‌شده مانند تعامل، شبکه‌های اجتماعی و غیره از طریق تکامل دستگاه‌های هوشمند دیجیتال، راه را برای پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی، انجمن‌های آنلاین و بازارهای آنلاین باز کرده است. حجم عظیمی از داده‌هایی که هنگام بازدید از سایت‌های مورد علاقه‌مان به‌جا می‌گذاریم، به طور جمعی نشان‌دهنده ردپای دیجیتالی ما هستند، متعلق به چند شرکت بزرگ فناوری منتخب مانند اپل، متا (فیس‌بوک)، مایکروسافت و گوگل است.

داده‌های کلان اسرار چندین رفتار و فعالیت‌های انسانی را در خود دارد که برای چندین شرکت دیگر بسیار جذاب شده است زیرا آنها را با قدرت ارائه خدمات شخصی‌تر و هدفمندتر به کاربران مجهز می‌کند. پس چرا داده‌های خود را به آنها نمی‌فروشیم؟

 

وب 3.0

موج جدیدی از اینترنت با ارائه یک سیستم غیرمتمرکز با فناوری‌های بلاک‌چین، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR). به زبان ساده، بلاک‌چین یک سیستم معماری برای اینترنت است که به دلیل نحوه ایجاد و ذخیره داده‌ها، هک کردن آن را تقریبا غیرممکن می‌کند. به این معنی که هیچ شرکت مرکزی مالک داده‌های شما نیست، چه رسد به اینکه آنها را برای برندهای دیگر تهیه کند.

بهترین معیار برای این کلمه « عدم تمرکز » اینترنت است.

پس از مراحلی که وب طی دهه‌ها تکامل یافته است، می‌دانیم که داده‌های کاربر تحت وب ۲.۰ عمدتاً متعلق به فناوری‌های بزرگ یا مرجعی است که سیستم را ایجاد کرده است – می‌تواند دولت، بانک‌ها و غیره باشد. وب 3 و فناوری بلاک‌چین این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که داده‌هایی را که از طریق یک شبکه مشترک ایجاد می‌کنند، داشته باشند. از این پس هر ناظر مرکزی را حذف کند. به‌طوری که برای اینکه یک سیستم بتواند داده یا تراکنش ایجاد شده را تعیین کند، باید تمام داده‌هایی را که قبل از آن در شبکه وجود دارد برداشته شود.

به همین دلیل است که کاربرد آن در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر سیستم‌های مالی تأثیر گذاشته است و همچنان بر سیستم‌های مالی تأثیر می‌گذارد زیرا به یک بحران نظارتی دامن می‌زند.

 

ارز دیجیتال

یکی از حوزه‌های حساس امروزی است، زیرا با گذشت هر دقیقه، دارندگان کریپتو یا به میزان زیادی ضرر می‌کنند یا مقدار زیادی پول به دست می‌آورند. امروزه تعداد زیادی از این ارزهای دیجیتال وجود دارد. آنها برای ارائه یک روش غیرمتمرکز مالی (DeFi) توسعه یافته‌اند. اگرچه این یک نوع سرمایه گذاری مخاطره‌آمیز است، اما تأثیر آن بر نحوه پرداخت ما برای کالاها و خدمات روزمره هنوز کاملاً آشکار نشده است. این به عنوان اولین منطقه‌ای است که در آن وب 3 و فناوری بلاک‌چین به کار گرفته شد. و موفقیت آن ثابت شده است که دروازه‌ای برای کاربرد بسیار گسترده‌تر در فناوری‌های جدید است.

وب 3 و فناوری بلاک‌چینصرافی ارزدیجیتال اتراکس
وب 3 و فناوری بلاک‌چین

 

NFT ها

NFT‌ها، نامی که احتمالاً در ماه‌های گذشته شنیده‌اید، روی وب 3 و فناوری بلاک‌چین اجرا می‌شود و یک هنر دیجیتال را با مجموعه‌ای از داده‌ها شناسایی می‌کند که آن را به سوابق قبلی مرتبط می‌کند، ارزش معاملاتی زیادی را برای هنرمندان و سازندگان دیجیتال تسهیل کرده است. از این رو هنر دیجیتالی را تسهیل می‌کند که تنها یک مبدا داشته باشد و اصالت آن تضمین می‌شود، اما مالکیت می‌تواند از طریق شبکه بلاک‌چین از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

متاورس

متاورس، که برای اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون در سال 1992 در “سقوط برفی” ظاهر شد، نوید دنیای مجازی را می‌دهد، بسیار شبیه دنیای واقعی که در آن مردم می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی مانند املاک، کفش‌های کتانی و سایر دارایی‌ها را داشته باشند.

کار با واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و فناوری‌های بلاک چین بسیار آسان می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که آینده، اینترنت باشد، فقط این که در حال حاضر در حال گذراندن مرحله تکامل خود است، درست مانند اینترنت در دهه 90. تامین انرژی متاورس با سیستم‌های پایه بلاک‌چین به ویژه برنامه‌های DeFi به معنای روش جدیدی برای کار، بازی، خرید، آموزش و غیره است.

 

سخن پایانی

این‌ها تنها مقداری از چگونگی تحول فناوری بلاک چین در صنایع است. با این حال، این تنها آغاز مسیر است. پیش‌بینی‌های شما در مورد آینده در حال ظهور اینترنت چیست و چگونه با آن و خودمان تعامل خواهیم داشت؟

 

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

با وجود محدودیت هایی که ایرانیان برای معامله در بازارهای ارز دیجیتال با آن روبرو هستند انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی بسیار مهم است. همچنین برخی صرافی ها ممکن است ارز دیجیتال مورد نظر شما را پشتیبانی نکنند و برای خرید و فروش آن نیاز به ثبت نام در یک صرافی دیگر باشد. اتراکس با هدف رفع این محدودیت ها آغاز به کار کرده و با پوشش بیش از 400 ارز دیجیتال به یکی از بی رقیب ترین صرافی های ایرانی تبدیل شده است. اتراکس با درگاه بانکی، احراز هویت آنی و پشتیبانی 24 ساعته به دنبال کسب جایگاهی شایسته در بین مشتریان است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa