رول‌‌ آپ‌ ZK یا رول‌ آپ‌‌ با دانش صفر چیست؟

رول‌‌ آپ‌ ZK یا رول‌ آپ‌‌ با دانش صفر چیست؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به زبان ساده، رول‌‌ آپ‌ ZK نوعی راه‌حل مقیاس‌بندی لایه 2 است که به بلاک‌چین‌ها این امکان می‌دهد که تراکنش‌ها را سریع‌تر اعتبارسنجی کرده و در عین حال، هزینه‌های سوخت (gas fee) را در پایین‌ترین سطج نگه دارند.

رول‌آپ‌های زد.کی عملکرد بهتری در مقایسه با بلاک‌چین‌های لایه 1 سنتی نظیر اتریوم دارند چون فرایندهای درون و برون‌زنجیره‌ای را ترکیب می‌کنند.

با آنکه شبکه اصلی اتریوم صریحاً از فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای برای پردازش تراکنش‌ها و اعتبارسنجی بلوک‌ها استفاده می‌کند، راه‌حل‌های رول‌‌ آپ‌ ZK کارکردهای برون‌زنجیره‌ای نیز ارائه می‌دهند. یکی از مولفه‌های اصلی که به رول‌آپ‌های زد.کی امکان می‌دهد در مقایسه با بلاک‌چین‌های لایه 1 بتوانند تراکنش‌ها را به‌طور موفقیت‌آمیزی سریع‌تر اعتبارسنجی کنند، درختان مرکل هستند.

درختان مرکل ساختار ریاضیاتی مهمی هستند که بلاک‌چین‌ها از طریق آنها می‌توانند از جعل داده‌ در سوابق درون‌زنجیره‌ای رول‌آپ‌ زد.کی جلوگیری کنند. رول‌‌ آپ‌ ZK معمولاً از دو درخت مرکل تشکیل می‌شود که هر دو در قرارداد هوشمند یا به‌عبارت دیگر در درون زنجیره ذخیره می‌شوند. یک درخت به ذخیره حساب‌ها تخصیص می‌یابد و درخت دیگر تمام ترازها را نگهداری می‌کند. هر نوع داده‌ای که از سوی رول‌‌آپ‌ ZK ایجاد و استفاده شده باشد در خارج از زنجیره ذخیره می‌شود.

چرا رول‌‌آپ‌ ZK، عملکرد بهتری دارند؟

یکی از دلایلی که رول‌آپ‌های زد.کی می‌توانند بسیار بهتر از راه‌حل‌های لایه 1 عمل کنند، ذخیره برون زنجیره‌ای داده‌هاست. درختان مرکل فقط از مهمترین داده‌های مرتبط با قرارداد هوشمند تشکیل شده‌اند و دسترسی به آنها و درخواست اطلاعات خروجی در مقایسه با راه‌های لایه 1 به‌مراتب کمتر است. به همین خاطر در قدرت و زمان پردازش بلاک‌چین صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

نتیجتاً، چون برای اعتبارسنجی تراکنش از ظرفیت کمتر بلاک‌چین استفاده می‌شود، هزینه‌ گس کاهش می‌یابد و راه‌حل‌های سطح 2 مخصوصاً رول‌آپ‌های زد.کی را راه‌حل مناسبی برای معامله‌گران خرد می‌کند.

چرا رول‌‌ آپ‌ ZK طرفداران زیادی دارد؟

رول‌‌ آپ‌ ZK هم در بین توسعه‌دهندگانی که به دنبال افزایش کارایی هستند و هم سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که به‌دنبال پردازش سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش هستند محبوبیت روزافزونی دارد. راه‌حل‌هایی نظیر Zcash به‌دلیل استفاده از رول‌‌ آپ‌ ZK در بین سرمایه‌گذاران جذاب شده است. با تداوم رشد فناوری بلاک‌چین، عملکرد و قیمت‌گذاری بهبود می‌یابد. راه‌حل‌های لایه 2 و رول‌آپ‌های زد.کی تنها آغاز دوره بعدی فناوری و سیستم‌های پیشرفته‌ی ارزهای دیجیتال هستند.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa