آشنایی با زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC)

آشنایی با زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC)
زمان مطالعه: 4 دقیقه

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) را می‌توان نسخه پیشرفته زنجیره بایننس (BS) دانست. ابتدا زنجیره بایننس با هدف انجام معاملات فوق‌سریع بهینه‌سازی شد اما برای دستیبابی به این هدف باید تعدیلاتی‌ در زنجیره صورت می‌گرفت. یکی از ایرادات این زنجیره در مقایسه با بلاک‌چین‌های دیگر، عدم انعطاف‌پذیری آن ازنقطه‌نظرِ قابلیت‌ برنامه‌نویسی بود.

اینجا بود که زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) آمد تا این وضعیت را تغییر دهد. بلاکچین جدیدی که با محیط تمام‌عیار خود امکان توسعه‌ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با عملکرد بالا را فراهم می‌آورد. زنجیره هوشمند بایننس برای سازگاری میان‌زنجیره‌ای با زنجیره بایننس ساخته شد تا کاربران از هر دو فضا بهترین بهره را ببرند.

مقدمه

زنجیره‌ی بایننس را صرافی بایننس در 2019 با هدف تسهیل معاملات سریع و غیرمتمرکز (یا غیرحضانتی) راه‌اندازی کرد. شاید عجیب نباشد که بزرگترین اپلیکیشن غیرمتمرکز (یا DApp) روی این زنجیره، بایننس DEX یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز است.

با این حال، به‌دلیل محدودیت‌های ذاتی سیستم‌های بلاکچین، این زنجیره انعطاف‌پذیری چندانی ندارد – اجرای قراردادهای هوشمند در سیستمی که برای معاملات سریع بهینه شده است، می‌تواند ازدحام قابل‌ملاحظه‌ای در شبکه ایجاد کند.

همچنان مقیاس‌پذیری یکی از چالش برانگیزترین موانع توسعه‌‌‌ بلاکچین است. با این دید، زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) پا به میدان می‌گذارد.

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) را می‌توان بلاکچینی توصیف کرد که در موازات زنجیره‌ بایننس کار می‌کند. برخلاف زنجیره بایننس، زنجیره هوشمند بایننس دارای قابلیت قرارداد هوشمند و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. هدف از طراحی این زنجیره آن بود که ضمن معرفی قراردادهای هوشمند در اکوسیستم آن، توان عملیاتی بالای زنجیره بایننس نیز دست نخورده باقی بماند.

در اصل، این دو بلاکچین در کنار یکدیگر کار می‌کنند. شایان ذکر است که زنجیره هوشمند بایننس اصطلاحاً راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دو یا برون‌زنجیره‌ای نیست، بلکه بلاک‌چین مستقلی است که حتی در صورت آفلاین شدن زنجیره بایننس نیز می تواند به کار خود ادامه دهد. با همه‌ این اوصاف، این دو زنجیره ازنقطه‌نظرِ طراحی شباهت زیادی دارند.

از آنجا که زنجیره هوشمند بایننس با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارد، با پشتیبانی از دنیای غنی ابزارها و برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم راه‌اندازی شده است. این امر از لحاظ تئوری، انتقال پروژه‌ها از اتریوم را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. به این معنی که اپلیکیشن‌هایی مانند متاماسک را می‌توان به‌آسانی برای کار با زنجیره هوشمند بایننس پیکربندی کرد.

زنجیره‌ هوشمند بایننس چگونه کار می‌کند؟

اجماع

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) با بهره‌گیری از الگوریتم اجماع اثبات سهام می‌تواند به زمان بلاک تقریباً سه‌ثانیه برسد. به‌طور ویژه، این شبکه از سازوکاری به نام اثبات اعتبار سهام (PoSA) استفاده می‌کند، که در آن مشترکان شبکه با استیک کردن بایننس کوین (BNB) به اعتبارسنج تبدیل می‌شوند. اعتبارسنج‌ها درصورت پیشنهاد بلاک معتبر به این زنجیره، کارمزد تراکنش‌های اعمال‌شده در آن بلاک را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که برخلاف بسیاری از پروتکل‌ها، به دلیل غیرتورمی بودن بایننس کوین، هیچ سوبسید بلاکی برای استخراج بایننس کوین‌های جدید وجود ندارد. برعکس، به‌دلیل توکن سوزی از سوی تیم بایننس، عرضه‌ رمزارز بایننس کوین با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

سازگاری میان‌زنجیره‌ای

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) به‌عنوان سیستم مستقل اما مکمل زنجیره‌ بایننس موجود طراحی شد. در این شبکه، از معماری دو زنجیره‌ای با هدف انتقال یکپارچه‌ دارایی‌ها از یک بلاکچین‌ به بلاک‌چین دیگر استفاده می‌شود.

به این ترتیب، می‌توان از معاملات سریع روی زنجیره بایننس و ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرتمند روی زنجیره هوشمند بایننس، همزمان بهره برد. این قابلیت همکاری، کاربران را در معرض اکوسیستم وسیعی با هزاران هزار کاربرد قرار می‌دهد.

توکن‌های BEP2 و BEP8 در زنجیره بایننس را می‌توان با توکن‌های معادل با استاندارد جدید BEP20 که برای زنجیره‌ هوشمند بایننس معرفی شده است معاوضه کرد. این استاندارد از توابعی نظیر توابع اتریوم استفاده می‌کند.

شاید ساده‌ترین راه برای جابجایی توکن‌ها (یعنی، BEP-2 به BEP-20 یا برعکس)، استفاده از کیف پول زنجیره بایننس باشد که روی کروم  و فایرفاکس قابل‌دسترس است.

امور مالی غیرمتمرکز روی زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC)

شاید بدانید که تعداد از دارایی‌های دیجیتال نظیر بیت‌کوین (BTC)، لایت‌کوین (LTC)، اتریوم (ETH)، ایاس (EOS) یا ریپل (XRP) در حال حاضر به‌صورت «کوین‌های وابسته» (Peggy Coins) روی زنجیره بایننس موجود هستند.

این‌ توکن‌ها از طرف دارایی‌ها روی زنجیره‌های بومی‌ خود حمایت می‌شوند. برای مثال می‌توان توکن‌های خود را به 10 بیت‌کوین (BTC) متصل و 10 توکن جدید BTCB روی زنجیره‌ بایننس دریافت کرد. هر زمان بخواهید می‌توانید 10 توکن BTCB خود را با 10 توکن BTC معامله کنید؛ و این یعنی قیمت BTCB از قیمت BTC بومی پیروی می‌کند.

انعطاف‌پذیری زنجیره هوشمند بایننس این امکان را فراهم کرده است که از دارایی‌های حاصل از زنجیره‌های مختلف بتوان در فضای رو به‌رشد دیفای استفاده کرد. برای مثال، کاربران با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند پنکیک سواپ می‌توانند دارایی‌ها را با یکدیگر تبادل کنند، در کشت سود مشارکت کنند و به طرح‌های پیشنهادی رای بدهند.

سخن پایانی

زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) عملکرد زنجیره‌ اصلی بایننس را بسیار گسترش داده و به جمع پروتکل‌های پیشرفته‌ای پیوسته است که با هدف پر کردن شکاف میان بلاکچین‌های مختلف طراحی شده‌اند. زنجیره هوشمند بایننس هنوز ابتدای راه است، اما چشم‌انداز استیکینگ بایننس کوین در کنار سازگاری با ماشین مجازی اتریم (EVM)، این پلتفرم را به یک موتور ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرتمند تبدیل کرده است.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

 

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa