منظور از نانس (Nonce) در ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از نانس (Nonce) در ارزهای دیجیتال چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نانس (Nonce) در واقع مخفف این عبارت است: «عددی که تنها یک مرتبه قابل استفاده است» و در حوزه‌ استخراج رمزارزها همان عددی است که به بلوک هش‌شده یا رمزگذاری‌شده در بلاکچین اضافه می‌شود و در صورت هش مجدد با محدودیت‌های شدیدی روبرو خواهد شد.

نانس عددی است که ماینرهای بلاکچین به دنبال حل آن هستند. ماینرهای بلاکچین پس از یافتن پاسخ، رمزارزی به عنوان پاداش استخراج بلوک دریافت می‌کنند.

نکات اصلی

  • نانس (Nonce) یا «عددی که تنها یک مرتبه قابل استفاده است» به اولین عددی اشاره دارد که یک ماینر بلاکچین باید برای استخراج بلوک در شبکه‌ آن را پیدا کند.
  • زمانی که ماینر پاسخ این مسئله‌ ریاضی را پیدا می‌کند رمزارزی به عنوان پاداش استخراج بلوک و زمان و مهارتی که صرف آن کرده است، دریافت می‌کند.
  • پیدا کردن نانس‌ها دشوار است و روشی برای حذف ماینرهای کم‌استعدادتر به حساب می‌آید.
  • دنیای استخراج رمزارزها چالش‌برانگیز است و افراد غالبا حتی از همان ابتدا به قدرت محاسباتی بالایی برای پیدا کردن نانس نیاز دارند.
  • نانس‌ها برای طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های شبکه‌سازی رایانه‌ای از جمله تایید خریدها، تاییدیه‌های دو فاکتوری یا انواع دیگر روش‌های بازیابی حساب کاربری و شناسایی استفاده می‌شوند.

مفهوم نانس‌ها

بلاکچین ستون اصلی رمزارزهاست. برای حفظ امنیت شبکه‌ بلاکچین، داده‌های بلوک‌های پشین رمزنگاری یا «هش» می‌شوند و به مجموعه‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌شوند. این فرآیند با پردازش بلوک ورودی به کمک تابعی که خروجی با طول ثابت تولید می‌کند انجام می‌شود.

تابعی که برای تولید هش به کار می‌رود تابعی قطعی است. به عبارت دیگر، هر زمان که ورودی یکسانی به آن داده شود خروجی یکسانی تولید خواهد کرد. این مسئله یعنی، تابع قادر به تولید کارآمد ورودی هش شده است؛ طورری که تشخیص ورودی آن را بسیار دشوار می‌کند (و به افزایش امنیت بلاکچین منجر می‌شود). در صورت تغییر جزئی مقدار ورودی هش بسیار متفاوتی تولید خواهد شد. این نظام پیچیده به حفظ حریم خصوصی در شبکه بلاکچین منجر می‌شود.

فرضیات ویژه

افزودن تراکنش‌ها به بلاکچین مستلزم توان پردازش رایانه‌ای بالاست. افراد و شرکت‌هایی که بلوک‌های بلاکچین را پردازش می‌کنند، ماینر بلاکچین نامیده می‌شوند. ماینری که قبل از سایر افراد، هشی را تولید کند که با مجموعه مشخصی از ملزومات شبکه مطابقت داشته باشد که هش هدف نامیده می‌شود، پاداشی دریافت خواهد کرد.

فرآیند حدس هش در بلوک اصلی (block header) آغاز می‌شود. بلوک اصلی شامل عدد نسخه بلوک، مهر زمانی، هش استفاده شده در بلوک پیشین و هش مرکل روت، نانس و هش هدف است.

اگر هش تولید شده با ملزومات تعیین شده برای هش هدف مطابقت داشته باشد در این صورت بلوک جدید به بلاکچین افزوده خواهد شد. به فرآیند آزمودن پاسخ‌های مختلف برای حدس زدن نانس، پروتکل اثبات کار گفته می‌شود و ماینری که بتواند مقدار آن را پیدا کند بلوک بعدی و پاداشی به شکل رمزارز را در ازای انجام این کار دریافت خواهد کرد.

نانس طلایی مقدار هش کمتر از سطح دشواری تعیین شده، تولید می‌کند که به معنای تطابق هش با ملزومات تشکیل بلوک بعدی است.

نحوه پیدا کردن نانس (Nonce)

از آنجا که این رشته و آرایه به صورت تصادفی تولید می‌شود، تعیین رشته‌ و آرایه‌ای که باید به عنوان نانس به کار برده شود مستلزم تکرار فرآیند آزمون و خطا و به دفعات فوق‌العاده زیاد است. هر ماینر باید مقدار نانس را حدس بزند و آن را به هش هِدِر فعلی اضافه کند، مقدار آن را مجددا هش و مقدار نهایی با هش هدف مقایسه کند.

اگر مقدار هش حاصل با ملزومات تعیین شده مطابقت داشته باشد، ماینری که پاسخ این معادله ریاضی را پیدا کرده است، مجوز ایجاد بلوک بعدی و همچنین پاداش آن را دریافت می‌کند.

حدس درست هش در اولین تلاش بسیار بعید است. استخراج‌کنندگان برای یافتن هش درست باید تعداد زیادی از نانس‌های مختلف را آزمایش کنند. هر چه دشواری پیدا کردن هش بیشتر باشد (یعنی سطح دشواری کمتر از هش هدف باشد) یافتن پاسخ تابع هش زمان بیشتری طول خواهد کشید.

سطح دشواری بلوک در کل شبکه یکسان است به این معنی که شانس پیدا کردن هش صحیح برای تمام ماینرها یکسان خواهد بود. شبکه‌های رمزارز معمولا برای تعداد بلوک‌هایی که می‌خواهند در طی یک دوره مشخص پردازش شوند هدف مشخصی را تعیین می‌کنند و برای تضمین دست‌یابی به این هدف سطح دشواری یافتن هش را به صورت دوره‌ای تعدیل می‌کنند.

اگر تعداد بلوک‌های پردازش شده کمتر از هدف تعیین شده باشد، دشواری پیدا کردن هش را کاهش می‌دهند. طوری که کاهش سطح دشواری با نسبت کل زمان مورد نیاز برای یافتن این هش‌ها با حداقل زمان پردازش لازم برابر شود.

کاربردهای نانس (Nonce)

نانس‌ها برای طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های شبکه‌سازی رایانه‌ای از جمله تایید خریدها، تاییدیه‌های دو فاکتوری و انواع دیگر روش‌های بازیابی حساب کاربری و نرم‌افزارهای تایید هویت، امضاهای الکترونیک، رمزنگاری داده و غیره استفاده می‌شوند.

سوالات پرتکرار در مورد نانس (Nonce)

نانس در حوزه رمزارزها به چه معناست؟

نانس یا مخفف عبارت «عددی که تنها یک مرتبه قابل استفاده است» به عددی اشاره دارد که به بلوک هش‌شده یا رمزنگاری‌شده در یک بلاکچین افزوده می‌شود و در صورت هش مجدد با محدودیت‌های دشواری مواجه خواهد شد. نانس عددی است که ماینرهای بلاکچین به دنبال حل آن و در ادامه دریافت پاداش آن هستند.

نانس بلاک‌چین چیست؟

نانس (Nonce) بلاک‌چین عددی است که به بلوک هش شده یا رمزنگاری شده در یک بلاکچین اضافه می‌شود.

نانس طلایی چیست؟

نانس طلایی مقدار هشی را تولید می‌کند که کمتر از سطح دشواری تعیین شده است. این هش ملزومات تشکیل بلوک بعدی را تامین می‌کند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

7 ارز دیجیتال پایدارتر از بیت کوین

مطالب مشابه

با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa