خلاصه‌ ای از کتاب استاندارد بیت کوین اثر سیف‌ الدین آموس

خلاصه‌ ای از کتاب استاندارد بیت کوین اثر سیف‌ الدین آموس
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

نفوذ دولت در حال افزایش است

تا حدی به این دلیل است که ما برخی از قابلیت‌های تفکر انتقادی خود را برای راحتی کار برون سپاری کرده‌ایم. وقتی دولت کارهای سنگینی را در مورد یک نگرش انجام می دهد، کنترل جمعیت خود بسیار آسان تر است. یکی از راه‌هایی که دولت برای دست‌اندازی بیش از حد خود انجام می‌دهد، ابزارهای پولی و مالی است. این راحت است زیرا مانند پنهان‌کاری است. برای پیگیری برنامه‌هایی که مستلزم هزینه‌های گزاف هستند، نیازی به اجماع دولت‌ها نیست. هدف این کتاب این است که به خواننده نشان دهد این افراط پنهان تا چه حد می‌تواند مخرب باشد. نویسنده راه‌حلی را در قالب ارز دیجیتال بیت کوین ارائه می‌دهد. خلاصه کتاب استاندارد بیت کوین برخی از نکات مهم را توضیح می‌دهد.این کتاب به همان اندازه که در مورد بیت کوین است، آغازگر اقتصاد پایه است. ما در اتراکس این خلاصه را به سه نکته محدود می کنیم که برایمان جالب بوده است.

 

نویسنده و انگیزه های او برای نوشتن کتاب استاندارد بیت کوین

نویسنده، Saifedean Ammous، علاوه بر کتاب استاندارد بیت کوین، سه کتاب در مورد اقتصاد نوشته است : اصول اقتصاد و اخیراً استاندارد فیات . او دوره های اقتصاد را از طریق وب سایت خود www.saifedean.com برگزار می‌کند. او پادکست «استاندارد بیت کوین» را اجرا می‌کند و با پادکست‌های معروف دیگری که لکس فریدمن از جمله پادکست های مهم آن است، مصاحبه کرده است.

“دکتر  آموس دارای مدرک دکترا در توسعه پایدار از دانشگاه کلمبیا است، جایی که پایان نامه دکترای او اقتصاد سوخت های زیستی و منابع انرژی جایگزین را مورد مطالعه قرار داد. او همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت توسعه از دانشکده اقتصاد لندن و لیسانس مهندسی از دانشگاه آمریکایی بیروت است.

نویسنده به صراحت دلایل خود را برای نوشتن کتاب استاندارد بیت کوین بیان نمی‌کند، بنابراین من در خلاصه این کتاب چند فرض مطمئن را بیان خواهم کرد. دکتر آموس از وجود بیت کوین سود زیادی برده است. او توانست از یک موقعیت سخت در سرزمین مادری خود، اسرائیل (سرزمین فلسطین) خارج شود، به تحصیلات عالی در آمریکا دست یابد و به عنوان یک منتقد صریح وضعیت موجود دولت به شهرت برسد. این موفقیت را به بیت کوین نسبت می‌دهد. او “چگونگی” این دستاوردها را در این کتاب توضیح می‌دهد. به طور دقیق‌تر، او موانع موجود توسط دولت را که مانع از موفقیت فرد می‌شود، توضیح می‌دهد. او توانست از طریق بیت کوین این موانع را دور بزند.

 

اهمیت نسبت سهام به جریان در ارز

پول، به عنوان یک مفهوم، به دو شکل وجود دارد: پول سخت و پول نرم. دو عامل وجود دارد که به تعیین سخت یا نرم بودن یک نوع پول کمک می‌کند. این عوامل عبارتند از: موجودی پول موجود و مقدار پول جدیدی که در حقیقت جریان دارد. نسبت سهام به جریان بالاتر به این معنی است که موجودی پول فعلی بزرگتر از پول جدیدی است که در گردش جریان دارد. به عنوان مثال، طلا سخت‌ترین شکل پول است زیرا از بالاترین نسبت موجودی به جریان برخوردار است. از آنجایی که این یک منبع کمیاب است و استخراج آن نسبتاً سخت است، طلای جدیدی که در گردش قرار می‌گیرد هرگز از موجودی فعلی پیشی نخواهد گرفت. این یک محدودیت واقعی برای رهبران دولت ایجاد کرد که مبالغ گزافی را برای ساختن امپراطوری خود خرج کنند. اما، اگر اراده‌ای وجود داشته باشد، راهی وجود دارد. آنها با «تمسخر» ارز، واقعیت آزاردهنده کمبود را دور زدند. آنها سکه‌های طلا را مصادره کردند، مقداری طلا را جدا کردند، سکه‌های جدید ضرب کردند. و آنها را به گردش درآوردند. این به اندازه کافی خزانه دولت را برای حمایت از برنامه‌های هزینه‌های فزاینده پر کرد. هر چه نسبت سهام به جریان بالاتر باشد، در کاهش اثرات منفی افزایش عرضه پول (تورم) بهتر است.

 

انگیزه های سیاسی جدایی از استاندارد طلا

مشکل استفاده از پول سخت این است که محدودیت‌هایی برای خرج کردن ایجاد می‌کند. این برای هیچ رهبر دولتی که سعی در تحت تأثیر قرار دادن رأی دهندگان خود دارد ایده آل نیست. این برای هیچ رهبر دولتی که سعی در گسترش نفوذ خود دارد ایده آل نیست. استفاده از پول سخت این رهبران را مجبور کرد که تصمیمات سختی در مورد برنامه‌های بودجه بگیرند. آنها نمی‌توانند به طور کامل یک پروژه رام شدنی  را بدون تأثیرگذاری بر پروژه دیگری تأمین کنند. پول جدید به اندازه کافی سریع به منابع موجود سرازیر نمی‌شد تا بتواند همه چیز را تامین کند. اما «پول نرم» را ایجاد کنید. پول نرم نسبت موجودی به جریان کمتری دارد (نرخ ورود پول جدید به عرضه موجود بالاتر است). این باعث ایجاد انعطاف بیشتر برای رهبران شد. اما هزینه‌ای برای جامعه داشت- تورم. از نظر فنی، “تورم” به سادگی به این معنی است که مقدار پول بدون افزایش متناسب در کالاها یا خدمات افزایش می‌یابد. با این حال، ما «تورم» را با قیمت‌های بالاتر در کل مرتبط می‌دانیم. محصول فرعی آن عرضه افزایش یافته است.

رهبران گذشته و حال، در حال حرکت از پول سخت به پول نرم برای تأمین بودجه برنامه های هزینه‌های جاه طلبانه خود مقصر هستند. امپراطوران روم با برداشتن بخشی از طلا از سکه‌های موجود، ارزش پول خود را پایین آوردند. با گذشت زمان، سکه‌های طلای بیشتری از آن برداشته بودند. در دوران مدرن، این “تحقیر” شکل حرکت از استاندارد طلا را در سال 1914 به خود گرفت. از آن نقطه، دولت به معنای واقعی کلمه می‌توانست پول بیشتری برای تامین بودجه برنامه‌های هزینه‌های بلندپروازانه چاپ کند.

 

تاریخچه به قدرت رسیدن دلار

هیچ برنامه ای برای بازگشت به استاندارد طلا وجود ندارد. امروز ارزهای ذخیره داریم. بر اساس استاندارد طلا، دارندگان دلار می‌توانند پول خود را در برابر معادل آن به طلا بازخرید کنند. موضوع دیگه این نیست. اکنون دلار برای طلا قابل بازخرید نیست. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای ویران شده متفقین در کنفرانسی که اکنون به عنوان کنفرانس برتون وودز شناخته می‌شود، تشکیل جلسه دادند. در این کنفرانس، ایالات متحده پیشنهاد داد که اقتصاد خود را بدون هیچ شرطی به روی متحدان اروپایی خود باز کند تا بتوانند اقتصاد خود را دوباره راه اندازی کنند. اخطار این بود که ایالات متحده می خواست با طلا پرداخت شود. تمام طلای اروپایی سفر به اقیانوس اطلس را آغاز کرد و در نهایت به فورت ناکس رسید. ترتیب اولیه این بود که این طلا در هر زمان قابل بازخرید است. در دهه 1960، فرانسوی ها ایالات متحده را با این پیشنهاد پذیرفتند و شروع به بازخرید امتیازات طلای خود کردند. در سال 1971، رئیس جمهور نیکسون به اندازه کافی قدرتمند بود. او دستور توقف بازخرید طلا را صادر کرد. اساساً در آن مقطع، دلار آمریکا به ارز ذخیره جهان تبدیل شد. هر بدهی معوقی که به ایالات متحده صادر شود با هیچ چیز دیگری جز “اعتماد و اعتبار کامل” دولت ایالات متحده بر نمی‌گردد. ما از آن زمان تحت این قانون کار می‌کنیم.

 

چرا باید بیت کوین بخرید؟

هزینه مازاد دولت یک مسئله است. دولت از دو طریق پول دریافت می‌کند. می‌تواند مالیات را افزایش دهد یا می تواند پول قرض کند. مورد اول مستلزم رضایت حاکمیت است و همه ما می‌دانیم که چگونه می‌تواند آشکار شود. رای دهندگان مالیات را دوست ندارند و افزایش مالیات را حتی کمتر دوست دارند. مورد دوم مستلزم قرض گرفتن از یک وام دهنده مایل است که اخیراً چین بوده است. آنها عاشق دلار آمریکا هستند. خروجی سالانه سرمایه چین به میزان 1 تریلیون دلار وجود دارد. قرض گرفتن پول بیشتر و بیشتر در حال تبدیل شدن به یک هنجار است. بودجه متوازن مربوط به گذشته است. آخرین باری که بودجه متعادل شد در زمان دولت کلینتون بود. به سختی هدف، فقط یک محصول جانبی بود. کنگره همچنان به افزایش سقف بدهی ادامه می‌دهد که به این معنی است که دولت هرگز مخارج مضحک خود را تحت کنترل نخواهد گرفت.

 

نویسنده  کتاب استاندارد بیت کوین در مورد مفهومی به نام “تله پول آسان” صحبت می‌کند. این تله بیان می‌کند که «هر چیزی که به عنوان ذخیره ارزش استفاده شود، عرضه آن افزایش می‌یابد، و هر چیزی که بتوان عرضه آن را به راحتی افزایش داد، ثروت کسانی را که از آن به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‍کردند، نابود می‌کند» (صفحه 5). شکل فعلی پول ما به راحتی قابل افزایش است. و اگر افزایشی در عرضه وجود داشته باشد، آنهایی که در این شکل پولی پس انداز کرده اند، شاهد کاهش شدید ارزش خواهند بود.

 

راه‌حل بیت کوین چیست

بیت کوین یک راه حل ارائه می‌دهد. بیت کوین سخت‌ترین شکل پولی است که تاکنون اختراع شده است. تولید آن پرهزینه است که طبیعتاً به این معنی است که آسان نیست. و اگر تولید آن آسان نباشد، هرگز نسبت موجودی به جریان پایینی وجود نخواهد داشت (موجودی فعلی همیشه از نرخی که بیت کوین‌های جدید وارد موجودی می‌شوند کم می‌کند). تنها مانع پیش روی بیت کوین پذیرش است. دولت ها تلاش کرده‌اند بیت کوین را ممنوع کنند، اما شکست خورده‌اند. نابودی بیت کوین به چیزی شدیدتر از تحریم‌های دولت نیاز دارد. نابودی بیت کوین مستلزم انقراض اینترنت است. در آن مرحله، ما چیزهای بزرگتری نسبت به ارز برای نگرانی خواهیم داشت.

بیت کوین مشکل پول آسان نامناسب را برطرف می‌کند. ایجاد آن دشوار است و به توان محاسباتی زیادی نیاز دارد. قدرت محاسباتی که توسط ماینرها در سراسر جهان بدست می‌آید. برای این ماینرها انگیزه‌های مالی وجود دارد تا شبکه را به همان صورتی که از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال 2008 بوده است حفظ کنند. مسئله بیت‌کوین این است که اگرچه می‌تواند به طور بالقوه تبدیل به بهترین ذخیره‌کننده ارزش در جهان شود، اما برای تراکنش‌های کوچکتر و سریع‌تر بی‌فایده است. با شناسایی این محدودیت، بیت کوین این پتانسیل را دارد که از نقش قبلی طلا به عنوان دارایی ذخیره انتخابی پیشی بگیرد. ایجاد دلارهای قابل بازخرید برای بیت کوین ما را به دنیای پیش از فیات باز می‌گرداند. دنیایی که در آن محدودیت‌های مشخصی برای خرج کردن وجود داشت.

 

سخن پایانی

من در مورد آینده بیت کوین کاملاً متقاعد نیستم. اتفاقاتی گذشت که من نمی‌توانستم آن‌ها را ببینم. بیت کوین ممکن است دارایی ذخیره آینده باشد، اما ممکن است دوباره اینطور نباشد. من به بیت کوین اعتقاد دارم، اما در مورد اینکه چگونه رویدادهای آینده ممکن است بر آن تأثیر بگذارد نیز شک دارم. چگونه می‌توان این تفاوت ها را تطبیق داد؟ من معتقدم که به  دلایلی که من در مورد آن صحبت کردم، باید مقداری بیت کوین داشته باشیم. اما من همچنین معتقدم یک راه هوشمندانه برای انجام آن وجود دارد. راه اشتباه این است که یک وام مسکن دوم بگیرید و با بیت کوین همه کار کنید. راه بهتر برای انجام آن همان روشی است که من خرید هر دارایی سرمایه‌ای را توصیه می‌کنم – کم کم. میانگین هزینه دلار ممکن است بهترین راه برای داشتن این دارایی بحث برانگیز باشد. و تنها زمان نشان خواهد داد که دارندگان بیت کوین در کدام سمت بحث قرار خواهند گرفت. مانند هر سرمایه گذاری دیگری، به پذیرندگان اولیه پاداش داده می‌شود. وقتی مطمئن شویم که بیت کوین برای ماندن آمده است، برای درو کردن مزایای نگهداری خیلی دیر خواهد بود.

 

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال معتبر و سریع

ما در صرافی ارز دیجیتال اتراکس در تلاشیم تا شما معاملات خود در دنیای ارزهای دیجیتال را با خیال راحت و در محیطی امن و سریع انجام دهید. اتراکس دارای کیف پول اختصاصی بدون کارمزد می باشد، در صرافی اتراکس شما می توانید خرید و فروش بیش از 400 ارز دیجیتال مختلف را با استفاده از درگاه بانکی و احراز هویت خودکار انجام دهید.

برای خرید ارزهای دیجیتال مورد علاقه خود با بالاترین سرعت و امنیت همین حالا به اتراکس بپیوندید و معاملات امن و سریع به همراه پشتیبانی 24 ساعته را تجربه کنید. برای ثبت نام در صرافی اتراکس از این لینک استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: معرفی کتاب برای تقویت هوش مالی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa