گیم‌ فای چیست و چگونه کار میکند و چه تفاوتی با دیگر بازی‌ های ویدئویی دارد؟

گیم‌ فای چیست و چگونه کار میکند و چه تفاوتی با دیگر بازی‌ های ویدئویی دارد؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

واژه گیم‌ فای (gamefi) به بازی‌ های بلاک‌ چینی به همراه کسب درآمد اشاره دارد. در این پلتفرم بازیکنان می‌توانند با انجام وظایف، مبارزه با سایر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، پاداش‌هایی از نوع ارز‌ دیجیتال و NFT کسب کنند. برخلاف بازی‌های ویدیویی سنتی، اکثر بازی‌های بلاک‌چینی به بازیکنان اجازه می‌دهند آیتم‌های بازی را به خارج از دنیای مجازی بازی منتقل کنند. با این روش بازیکنان می‌توانند پاداش‌هایی را که از این طریق کسب کرده‌اند در بازارهای مختلف با سایر کاربران معامله کنند.

مقدمه

از زمان ظهور بازی مطرح «Axie Infinity» گیم‌ فای به سرعت صنعت بازی‌های سنتی را تحت سلطه‌ی خود درآورده است. این پلتفرم از طریق ارائه فرصت کسب درآمد در حین سرگرمی گیمرها را به خود جذب کرده است. گیم‌فای چیست و چه تفاوتی با بازی‌های ویدئویی که می‌شناسیم دارد؟

گیم‌ فای چیست؟

واژه گیم‌ فای تلفیقی از دو کلمه بازی و فایننس است. این واژه به بازی‌ های بلاک‌چینی به همراه کسب درآمد برای کاربران اشاره دارد. اکوسیستم گیم‌فای از رمزارزها، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و فناوری بلاک‌چین برای ایجاد یک محیط بازی مجازی استفاده می‌کند.

اغلب بازیکنان می‌توانند با انجام وظایف، مبارزه با سایر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، پاداش‌های درون بازی کسب کنند. بازیکنان می‌توانند دارایی‌های خود را به خارج از بازی منتقل و در صرافی‌های ارز دیجیتال و بازارهای NFT معامله کنند.

گیم‌ فای چگونه کار می‌کند؟

در گیم‌ فای، پاداش می‌تواند به اشکال مختلف مانند رمزارز یا دارایی‌های درون بازی مانند سرزمین مجازی، آواتارها، سلاح‌ها و لباس‌ها باشد. هر پروژه گیم‌فای مدل و اقتصاد بازی متفاوتی را اتخاذ می‌کند. در بیشتر موارد، دارایی‌های درون بازی NFTهایی هستند که روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را در بازارهای NFT معامله کرد. با این حال، در موارد دیگر، دارایی‌های درون بازی باید به NFT تبدیل شوند تا بازیکنان بتوانند آن‌ها را مبادله کنند یا بفروشند.

به طور معمول، دارایی‌های درون بازی مزایای خاصی را برای بازیکنان فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پاداش‌های بیشتری دریافت کنند. اما، برخی از بازی‌ها آواتارها و لوازمی دارند که صرفاً بصری هستند و تأثیری بر روند بازی و درآمد ندارند.

بسته به بازی، بازیکنان می توانند با انجام وظایف، نبرد با بازیکنان دیگر، یا ساختن سازه های پولی در قطعه زمین خود جوایزی کسب کنند.برخی از بازی‌ها همچنین به بازیکنان اجازه می‌دهند که بدون بازی کردن،درآمد غیرفعالی داشته باشند،که یا از طریق استیک‌ کردن و یا از طریق قرض دادن دارایی‌ های بازی‌ شان به سایر بازیکنان صورت می‌گیرد. بیایید نگاهی به برخی از ویژگی های رایج در گیم‌ فای بیندازیم.

مدل بازی کسب درآمد (P2E)

در محور پروژه‌های گیم‌فای، شاهد بازی برای کسب درآمد (P2E) در قالب تحولی مهم در بازی‌ها هستیم. این روش کاملاً با سیاست پرداخت برای بازی (Pay-to-play) که بازی‌های ویدیویی سنتی آن را اتخاذ می‌کردند متفاوت است. مدل پرداخت برای بازی بدین صورت است که بازیکن باید قبل از شروع به بازی مبلغی را پرداخت نماید. برای مثال، بازی‌های ویدیویی مانند Call of Duty بازیکنان را مجاب می‌کنند که برای شروع بازی لایسنس یا اشتراک تمدیدی تهیه کنند.

در بیشتر موارد، بازی‌های ویدیویی سنتی هیچ بازده مالی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کنند و دارایی‌های درون بازی آن‌ها توسط شرکت بازی کنترل و نگهداری می‌شود. در مقابل، بازی‌های P2E می‌توانند به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی‌های درون‌بازی خود را بدهند و در عین حال فرصت‌هایی را برای کسب درآمد برای آن‌ها فراهم کنند.

 با این حال، به خاطر داشته باشید که همه چیز به مدل و طراحی بازی، که توسط پروژه‌های GameFi اتخاذ شده است، بستگی دارد. فناوری بلاک‌چین می‌تواند (و باید) به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی‌های درون بازی را بدهد، اما همیشه این طور نیست. قبل از ورود به بازی از نوع P2E، مطمئن شوید که نحوه عملکرد بازی چیست و چه کسی پشت پروژه است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بازی‌های P2E می‌توانند رایگان باشند و همچنان برای بازیکنان پاداش‌های مالی ایجاد کنند، اما برخی از پروژه‌های گیم‌فای از شما می‌خواهند قبل از بازی NFT یا دارایی‌های رمزنگاری شده خریداری کنید. به این ترتیب، آگاهی از آنچه که قرار است انجام دهید و ارزیابی خطرات (DYOR) همیشه مهم است. اگر یک بازی (P2E) برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ داشته باشد و پاداش آن کم باشد، به احتمال زیاد سرمایه اولیه خود را از دست خواهید داد.

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پولی آکسی اینفینتی است. این بازی NFT مبتنی بر اتریوم است که محبوبیت آن از سال 2018 در حال افزایش است. گیمرها می‌توانند از حیوانات خانگی NFT خود (Axies) برای کسب توکن‌های SLP با انجام ماموریت‌های روزانه و نبرد با بازیکنان دیگر استفاده کنند.

آنها همچنین می توانند در صورت رسیدن به یک رتبه PvP خاص، جوایز AXS را دریافت کنند. علاوه بر این، AXS و SLP را می توان برای پرورش Axies جدید استفاده کرد، که می توانند در بازی استفاده شوند یا در بازار رسمی NFT آنها معامله شوند.

به غیر از خرید و فروش Axies، بازیکنان می توانند Axies خود را به بازیکنان دیگر قرض دهند، که به مالکان این فرصت را می دهد تا بدون انجام بازی درآمد کسب کنند. این مدل قرض دادن به بورسیه (scholarship) معروف است. در این مدل، بورسیه‌شده‌ها (Scholars) می‌توانند از Axies قرض گرفته شده برای بازی و کسب پاداش استفاده کنند.

به عبارت دیگر، صاحبان Axie می توانند درآمد غیرفعالی داشته باشند در حالی که بورسیه‌شده‌ها می‌توانند بدون سرمایه گذاری این بازی را انجام دهند. سپس جوایز به دست آمده بین بورسیه‌شده‌ها و صاحبان Axies تقسیم می‌شود.

مالکیت دارایی دیجیتال

همانطور که گفته شد، فناوری بلاک‌چین امکان مالکیت دارایی دیجیتال را فراهم می‌کند، به این معنی که بازیکنان می‌توانند از دارایی‌های درون بازی خود به روش‌های مختلف درآمدزایی کنند.

همانند بازی‌های ویدیویی، بازیکنان می‌توانند آواتار، حیوانات خانگی، خانه، سلاح، ابزار و موارد دیگر داشته باشند. اما در گیم‌فای، این دارایی‌ها می‌توانند در قالب NFT در بلاک چین صادر یا ایجاد شوند. به این ترتیب بازیکنان می‌توانند کنترل کاملی بر دارایی‌های خود، به همراه اصالت و مالکیت قابل تأیید، داشته باشند.

برخی از بازی های متاورس محبوب مانند Decentraland و Sandbox بر مفهوم مالکیت زمین تمرکز دارند.  این بازی‌ها به بازیکنان اجازه می دهند از زمین مجازی خود کسب درآمد کنند. در Sandbox، گیمرها می توانند قطعه زمین‌های دیجیتالی املاک و مستغلات را خریداری کرده و آنها را برای درآمدزایی توسعه دهند.  برای مثال، آن‌ها می‌توانند از دیگر بازیکنانی که از زمینشان بازدید می‌کنند، هزینه دریافت کنند، با میزبانی رویدادها، جوایز کریپتو کسب کنند، یا زمین سفارشی‌شده خود را به بازیکنان دیگر اجاره دهند.

برنامه‌های DeFi

برخی از پروژه‌های گیم‌فای نیز محصولات و ویژگی‌های امور غیرمتمرکز (DeFi) را ارائه می‌کنند، مانند سهامداری (استیکینگ)، استخراج نقدینگی و ییلد فارمینگ (کشت سود).به طور معمول،بازیکنان می‌توانند توکن‌های درون بازی خود را برای کسب جوایز، باز کردن آیتم‌های اختصاصی یا دسترسی به سطوح جدید بازی استیک کنند.

اضافه کردن عناصر DeFi همچنین می‌تواند بازی‌های کریپتو را غیرمتمرکزتر کند. برخلاف استودیوهای بازی‌سازی سنتی که کنترل متمرکز بر به‌روز‌رسانی‌های بازی خود را دارند، برخی از پروژه‌های گیم‌فای به جامعه این پلتفرم این اجازه را می‌دهند تا در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت کند.  آن‌ها می‌توانند از طریق سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) در مورد به‌روزرسانی‌های آتی پیشنهاد و رأی دهند.

برای مثال، بازیکنان Decentraland می‌توانند با قفل کردن توکن‌های حاکمیتی خود (MANA) در DAO، به سیاست‌های درون‌بازی و سازمانی رأی دهند. هر چه توکن‌های بیشتری قفل کنند، قدرت رای آن‌ها بیشتر خواهد بود. این روش به بازیکنان اجازه می‌دهد تا مستقیماً با توسعه‌دهندگان بازی ارتباط برقرار کنند و بر روند توسعه‌ی بازی تأثیر بگذارند.

آیا بازی های ویدیویی گیم فای (GameFi) محسوب می شوند؟

بازیکنان بازی‌های ویدئویی سنتی نیز می‌توانند ارز درون بازی و دارایی‌های دیجیتالی را برای ارتقای شخصیت‌های خود در بازی جمع‌آوری کنند.  با این حال، این توکن‌ها و آیتم‌ها را نمی‌توان (یا قرار نیست) خارج از بازی معامله کرد. در بیشتر موارد، آن‌ها حتی ارزشی فراتر از محدوده بازی ندارند و حتی اگر داشته باشند نیز بازیکنان نمی‌توانند آن‌ها را در محیطی بیرون از بازی در دنیای واقعی معامله کنند.

اما در بازی‌های بلاک چین، توکن‌ها و دارایی‌های درون بازی معمولاً ارزهای دیجیتال و NFT هستند. برخی از بازی‌های بلاک‌چینی بجای کریپتو یا NFT از توکن‌های مجازی استفاده می‌کنند، اما بازیکنان همچنان در صورت تمایل باید بتوانند دارایی‌های درون بازی خود را به NFT تبدیل کنند. این بدان معنی است که گیمرها می‌توانند درآمد خود را به کیف پول های رمزنگاری شده انتقال دهند و دارایی های خود را در صرافی های ارز دیجیتال یا بازارهای NFT معامله کنند. سپس آنها می توانند سود رمزنگاری خود را به پول فیات (رایج) نیز تبدیل کنند.

بازی‌های گیم‌فای را از کجا شروع کنیم؟

هزاران بازی بلاک‌چینی در بازار وجود دارد و هر کدام از دیگری متفاوت عمل می‌کند. اما باید مراقب پروژه‌های کلاهبرداری و وب‌سایت‌های جعلی باشید.  اتصال کیف پول یا دانلود بازی‌ها از وب‌سایت‌های غیرمعتبر می‌تواند خطرناک باشد. در بهترین حالت، باید یک کیف پول رمزنگاری جدید به طور خاص برای این منظور ایجاد کنید و فقط از وجوهی استفاده کنید که اگر از دست دادید ضرر سنگینی متحمل نشوید.  در ادامه اگر مطمئن هستید بازی‌ای که پیدا کرده‌اید معتبر است، مراحل زیر را برای شروع دنبال کنید.

1. یک کیف پول رمزنگاری بسازید

برای دسترسی به دنیای گیم‌فای، به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند Trust Wallet یا متاماسک نیاز دارید.  بسته به بازی‌ای که در حال انجام آن هستید، ممکن است لازم باشد از کیف پول‌های مختلفی استفاده کنید یا به شبکه‌های بلاک‌چین مختلفی وصل شوید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید بازی های بلاک چین را در زنجیره هوشمند BNB (زنجیره هوشمند بایننس سابق) انجام دهید، ابتدا باید MetaMask خود را به شبکه BSC متصل کنید. همچنین می توانید از Trust Wallet یا هر کیف پول پشتیبانی شده دیگری استفاده کنید. وب‌سایت رسمی بازی را چک کنید تا از آنهایی که پشتیبانی می کنند مطلع شوید.

مطلب پیشنهادی: نحوه ساخت کیف پول تراست

همچنین می‌توانید کیف پول رمزنگاری خود را به بلاک‌چین اتریوم متصل کنید و به اکثر بازی‌های در حال اجرا در شبکه اتریوم دسترسی داشته باشید. با این حال، برخی از بازی‌ها مانند Axie Infinity و Gods Unchained کیف پول رسمی خود را برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد در شبکه ایجاد کرده‌اند.

بازی Axie Infinity بر روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است ولی تیم ساخت بازی یک زنجیره‌ی جانبی به نام Ronin ایجاد نمودند. به این ترتیب، باید از کیف پول رسمی Ronin برای تعامل با اکوسیستم Axie Infinity استفاده کنید. شبکه Ronin  به عنوان یک زنجیره جانبی باعث کاهش شدید هزینه‌های معامله و پرورش Axie و در نتیجه کاهش هزینه‌ی بازی کردن می‌شود.

2. کیف پول خود را به بازی متصل کنید

برای انجام بازی بلاک‌چینی، باید کیف پول خود را متصل کنید. مطمئن شوید که به وب‌سایت رسمی آن‌ها متصل هستید و یک کپی جعلی از سایت اصلی نیست. به وب‌سایت بازی بروید و به دنبال گزینه‌ای برای اتصال کیف پول رمزنگاری خود بگردید.

برخلاف بازی‌های آنلاین سنتی که نیاز به ایجاد نام کاربری و رمز عبور دارند، اکثر بازی‌های بلاک‌چینی از کیف پول رمزنگاری شما به عنوان حساب بازی استفاده می‌کنند، بنابراین احتمالاً از شما خواسته می‌شود تا قبل از اتصال به بازی، پیامی را که در کیف پول خود مشاهده می‌کنید تایید (امضا) کنید.

3. شرایط بازی را بررسی کنید

ای شروع بازی در اکثر پروژه‌های گیم‌فای شما نیاز دارید رمزارزهای دیجیتال یا NFTهای درون بازی بازی را خریداری کنید و سپس شروع به بازی کنید. الزامات بازی ها با یکدیگر متفاوت است، اما همیشه باید پتانسیل درآمد و خطرات کلی را در نظر بگیرید.  یادتان باشد زمان احتمالی تا بازگشت سرمایه اولیه خود و شروع سودآوری را تخمین بزنید.

اگر می‌خواهید Axie Infinity بازی کنید، به سه Axie در کیف پول بازی خود نیاز دارید. می‌توانید آن‌ها را از Axie Marketplace خریداری کنید. برای خرید Axies، به ETH (WETH) در کیف پول Ronin خود نیاز دارید. می‌توانید ETH را از صرافی‌های معتبر رمزارز مثل بایننس خریداری کنید و از پل رونین برای انتقال آن‌ها به کیف پول رونین خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی نحوه‌ی استفاده از کیف پول Ronin مراجعه کنید.

اگر پول ندارید یا نمی خواهید ریسک کنید، می‌توانید از برنامه‌های بورسیه‌ای (Scholarship) استفاده کنید. در این برنامه‌ها می‌توانید مقداری NFT قرض بگیرید ولی بعد از بازی، باید درآمد حاصله را با صاحب NFT تقسیم کنید.

آینده‌ گیم‌ فای

تعداد پروژه‌های گیم‌فای در سال ۲۰۲۱ رشد خوبی ار پشت سر گذاشت و احتمالاً در سال‌های آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. از مارس 2022، بیش از 1400 بازی بلاک چین در DappRadar فهرست شده است.  ما اکنون شاهد بازی‌های محبوب در بلاک‌چین‌های مختلف، مثا اتریوم، BNB Smart Chain (BSC)، Polygon، Harmony، Solana و بسیاری دیگر، هستیم.

با ادامه توسعه فناوری بلاک چین، انتظار می رود روند رو به رشد گیم‌فای با سرعتی سریع ادامه یابد. توانایی داشتن دارایی های درون بازی و کسب درآمد از بازی ها، گیم فای را، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، بسیار جذاب می کند.

سخن پایانی

شاید خیلی‌ها به یاد داشته باشند در روزهای اولیه پیدایش بیت‌ کوین افرادی بودند که شانس خود را برای بدست آوردن بیت‌کوین در بازی‌های ساده‌ای که در مرورگر‌ها قابل اجرا بودند امتحان می‌کردند .در حالی که بازی‌های  بیت‌کوین هنوز وجود دارند، ظهور اتریوم و قراردادهای هوشمند مطمئناً دنیای بازی‌های بلاک‌چینی را تغییر داده است و این پلتفرم‌ها اکنون می‌تواند تجربیات بسیار پیچیده‌تر و جالب‌تری را ارائه دهند.

به راحتی می‌توان دید که گیم‌فای چگونه گیمرها را با ترکیب کردن سرگرمی و مشوق‌های مالی جذب می‌کند. با افزایش محبوبیت بازی‌های بلاک‌چینی،به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد شرکت‌های بزرگی خواهیم بود که متاورس را توسعه داده‌اند.

 

صرافی اتراکس بهترین انتخاب برای ورود به بازار ارز دیجیتال

کاربران ارزهای دیجیتال میتوانند تمام خرید و فروش های خود را در صرافی ارز دیجیتال معتبر اتراکس انجام دهند، در این صرافی بدون محدودیت در مقدار وجه شروع به خرید و فروش بیش از 350 رمزارز کنید، یعنی میتوانید با کمترین مقدار ممکن از وجه خود از صرافی استیبل کوین یا هر ارز دیگری را دریافت کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa