دانلود اپلیکیشن

آیا ارز دیجیتال near protocol یک بلاکچین کم ارزش است؟

مقدمه بازار صعودی قبلی تحت سلطه بلاکچین‌های لایه یک جایگزین مانند؛ Solana، Avalanche و Fantom بود. با این حال، یک پروتکل با فناوری عالی در مدار باقی ماند: پروتکل NEAR. بیایید ببینیم ارز دیجیتال near protocol چیست، چگونه فناوری آن نسبت به سایر زنجیره‌ها، متمایز است و آیا می‌توان آن را در بازار صعودی بعدی رونق داد یا خیر؟ ارز…

فهرست محتوا

آیا ارز دیجیتال near protocol یک بلاکچین کم ارزش است؟
Abbas Kafi
2 سال قبل

مقدمه

بازار صعودی قبلی تحت سلطه بلاکچین‌های لایه یک جایگزین مانند؛ Solana، Avalanche و Fantom بود. با این حال، یک پروتکل با فناوری عالی در مدار باقی ماند: پروتکل NEAR. بیایید ببینیم ارز دیجیتال near protocol چیست، چگونه فناوری آن نسبت به سایر زنجیره‌ها، متمایز است و آیا می‌توان آن را در بازار صعودی بعدی رونق داد یا خیر؟

ارز دیجیتال near protocol چیست

بلاک چین NEAR در سال 2020 توسط بنیاد NEAR و بنیانگذاران Illia Polosukhin و Alexander Skidanov منتشر شد. هدف آن این است که یک بلاک چین مقیاس‌پذیر باشد که برای توسعه دهندگان و کاربران ساده باشد. برای مقیاس‌بندی از فناوری شاردینگ به نام Nightshade استفاده می‌کند. در اصل، این ویژگی اجازه می‌دهد تا چندین نمونه مختلف بلاک چین به صورت موازی اجرا شوند و با هم به توافق برسند، که می‌تواند به مقیاس پروتکل تا 100000 تراکنش در ثانیه کمک کند.

 

ارز دیجیتال near protocol چگونه کار می‌کند

هر کدام از قطعات NEAR می‌توانند معماری منحصر به فردی داشته باشند که انعطاف پذیری و ماژولار بودن را برای توسعه و استفاده فراهم می‌کند. در حال حاضر دو قطعه اصلی وجود دارد: Aurora و NEAR. زنجیره Aurora با EVM سازگار است، به این معنی که می‌تواند از همه برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند مشابه اتریوم با مزایای مقیاس‌پذیری NEAR پشتیبانی کند.

همچنین دارای یک توکن حاکمیتی به نام AURORA است که برای اداره Aurora DAO و رأی‌گیری در مورد نحوه استفاده از خزانه داری استفاده می‌شود. بلاک چین بومی NEAR از معماری به نام WASM استفاده می‌کند که از زبان برنامه نویسی Rust مانند Solana استفاده می‌کند. در آینده، NEAR می‌تواند برای پشتیبانی از دیگر انواع معماری یا پارادایم‌های جدید گسترش یابد.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال near protocol

NEAR دارای برخی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های لایه 1 است. به عنوان مثال، تمام کیف‌ پول‌های آن‌ها مبتنی بر قرارداد هستند، به این معنی که هر عملیات یا اقدامی که برای یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود می‌تواند روی کیف پول نیز اجرا شود. این می‌تواند شامل جلوگیری از خروج بیش از مقدار مشخصی از وجه از کیف پول در هر روز معین، پشتیبانی از احراز هویت چند امضایی بومی و اجرای بدون درز تراکنش باشد. علاوه بر این، NEAR از یک قرارداد نام‌گذاری بسیار کاربرپسندتر برای آدرس‌ها نسبت به زنجیره‌های دیگر استفاده می‌کند – هر آدرس می‌تواند در قالب آدرسName.near باشد. علاوه بر این، توسعه دهندگان 30 درصد از کارمزد تراکنش‌های تولید شده توسط قراردادهای هوشمند خود را برای ایجاد انگیزه در توسعه دریافت می‌کنند. این مکانیسم بومی تضمین می‌کند که پایداری طولانی‌مدت برنامه‌ها نباید قربانی ایجاد ارزش برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند شود.

 

برنامه‌های DeFi ارز دیجیتال near protocol

حتی با وجود این مزیت‌های تکنولوژیکی، این زنجیره متحمل ضرر زیادی در TVL در این بازار نزولی شد و هنوز برنامه‌های کاربردی قابل توجهی را در داخل اکوسیستم ایجاد نکرده است. Aurora از 1.3 میلیارد دلار ارزش کل امروز به 76 میلیون دلار سقوط کرد و زنجیره NEAR از حدود نیم میلیارد به 80 میلیون دلار کاهش یافت. این باعث می‌شود مجموع TVL Aurora و NEAR حدود 150 میلیون دلار باشد که به طور فاجعه‌باری پایین است. تقصیر از دست دادن TVL تا حدی متوجه توکن USN است، که تلاش NEAR برای ایجاد یک استیبل کوین غیرمتمرکز بود. پس از از دست دادن بنیاد خود، این پروژه رها شد و همراه با آن 120 میلیون دلار در TVL هزینه کرد.

در سال 2022، نزدیک به 500 میلیون دلار از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک پذیر، به رهبری Tiger Global و در کنار Dragonfly Capital و A16z، جمع‌آوری کرد. متأسفانه، سه نفر از سرمایه‌گذاران آن‌ها، یعنی Three Arrows Capital، FTX Ventures و Alameda از زمان افزایش سرمایه‌شان ورشکست شدند، اما این تأثیر منفی بر NEAR نداشته است. با این خزانه عظیم، NEAR امیدوار است پیچیده‌ترین مشکلات خود را در رابطه با کمبود فعالیت از طریق مشوق‌های رمزی و حمایت اکوسیستم برطرف کند.

 

سخن پایانی

بازار لایه یک به شدت رقابتی است و چندین پروژه جدید مانند Aptos و Sui تهدید می‌کنند که از NEAR پیشی بگیرند. اگر NEAR نتواند از خزانه عظیم، روابط موجود و فناوری قوی خود سرمایه‌گذاری کند، ممکن است زنجیره بعدی در خطی از تعداد زیادی باشد که به پتانسیل آن عمل نکردند. همانطور که گفته شد، با توجه به سابقه قبلی NEAR در ارائه فناوری خود، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم آنها در آوردن توسعه دهندگان و برنامه‌های کاربردی جدید به اکوسیستم خود شکست خواهند خورد و احتمالاً NEAR را به زنجیره بلوکی انتخابی برای بازار صعودی بعدی تبدیل خواهد کرد.

 

اتراکس، بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با خدمات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله تأکید بر امنیت بالا با استفاده از تکنولوژی‌های رمزنگاری پیشرفته، احراز هویت آنی، پشتیبانی 24 ساعته، سرعت تراکنش‌ها و رابط کاربری ساده و کاربرپسند درگاه مناسبی برای معاملات ارزهای دیجیتال توسط افراد مبتدی تا حرفه‌ای فراهم آورده است. یکی از نقاط قوت اصلی اتراکس پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال معتبر از جمله ارزهای دیجیتال مشهور مانند بیت‌ کوین، اتریوم، ریپل و دیگر ارز های دیجیتال است.

برای خرید ارز دیجیتال near protocol و سایر ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد و در سریعترین زمان ممکن به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید و بعد از ثبت نام و احراز هویت آنی سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط