دانلود اپلیکیشن

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال دش (Dash) بدانید!

واژه دش ترکیبی زبانی از کلمات «دیجیتال» و «پول نقد» است. ارز دیجیتال دش (Dash) مبتنی بر معاملات لحظه‌­ای و محرمانه محور و بر اساس نرم­‌افزار بیت کوین بنا نهاده شده است. دش (Dash) در طول زمان نام‌­های متفاوتی داشته است. ابتدا با نام ایکس کوین شروع به کار کرد، سپس نام آن به دارک کوین تغییر یافت و در…

فهرست محتوا

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال دش (Dash) بدانید!
Abbas Kafi
2 سال قبل

واژه دش ترکیبی زبانی از کلمات «دیجیتال» و «پول نقد» است. ارز دیجیتال دش (Dash) مبتنی بر معاملات لحظه‌­ای و محرمانه محور و بر اساس نرم­‌افزار بیت کوین بنا نهاده شده است. دش (Dash) در طول زمان نام‌­های متفاوتی داشته است.

ابتدا با نام ایکس کوین شروع به کار کرد، سپس نام آن به دارک کوین تغییر یافت و در نهایت نام دش برای این ارز دیجیتال انتخاب شد. همچنین در موتورهای جستجو ممکن است با نام دش کوین نیز معرفی شود.

مزیت بزرگ ارز دیجیتال دش (Dash) این است که معاملات دش همانند معاملات نقدی می­‌تواند به صورت ناشناس انجام شوند. این امر از طریق پروتکل­‌های پیچیده مربوط به شبکه‌­ای منحصربه فرد به نام مسترنود (master node) امکان‌­پذیر می­‌شود. مسترنود یکی از جنبه‌­های مهم مربوط به ارز دیجیتال دش است.

نحوه کار دش (Dash) چگونه است؟

در بیت کوین تمام کارها توسط ماینرها در یک شبکه واحد اجرا می‌شوند، در حالی که دش از شبکه‌­ای متشکل از دو ردیف استفاده می‌کند. در ردیف اول گره­‌هایی وجود دارد که در واقع رایانه‌هایی هستند که از طریق شبکه با یکدیگر در ارتباطند. ماینرها از این گره‌ها استفاده می‌کنند تا وظایف اصلی شبکه مانند تایید تراکنش ارز دیجیتال دش (Dash) را انجام دهند.

ردیف دوم شبکه دش، چیزی است که آن را از هم جدا می‌کند که شامل مسترنودهای تخصصی است. این ردیف از گره‌ها، مملو از رایانه‌هایی است که از بلاکچین تشکیل شده و قوانین شبکه را اجرا می‌­کنند.

مسترنودها توسعه شبکه را کنترل می‌کنند و همچنین باعث سهولت در انجام معاملات تخصصی مثل PrivateSend و InstantSend می­‌شوند.

مسترنود دش چیست و چگونه کار می­‌کند؟

مسترنودها رایانه‌­های موجود در ردیف دوم شبکه دش هستند. این مسترنودها نیاز به شخص سوم معتمد برای انجام تراکنش را حذف می‌کند، به همین خاطر، تراکنش‌ها به صورت ناشناس انجام می‌شود.

مسترنودها برای میزبانی گروه هزینه می‌کنند و برای تشویق آن­ها معمولا 45 درصد از پاداش بلاک به آنها پرداخت می‌­شود. معمولا هر سه تا چهار روز، هر مسترنود، یک دش دریافت می‌کند. علاوه‌براین، مسترنودها بابت ارائه خدمات به اشخاص، کارمزد دریافت می‌کنند.

مسترنود ویژگی‌های زیر را دارد:

  • InstantSend: همانطور که از عنوان مشخص است تراکنش به صورت لحظه‌ای انجام می‌­شوند.
  • PrivateSend: معاملات همانند معاملات نقدی به صورت ناشناس انجام می‌­شوند.
  • اداره به صورت غیرمتمرکز: مسترنودها شبکه را به صورت غیرمتمرکز اداره می­‌کنند. هر مسترنود یک رای دارد که می‌­تواند برای پیشنهادات مربوط به بودجه یا تصمیمات مهم مربوط به دش استفاده کند.
  • تحول جدید دش: یک پردازنده برای پرداخت به صورت غیرمتمرکز است.

ویژگی­‌های منحصر به فرد مذکور، مواردی هستند که اشخاص به دنبال دریافت مسترنود هستند. اما این گزینه برای همه مهیا نیست. پیش‌­نیازهای مشخصی برای دریافت مسترنود وجود دارند که باید برآورده شوند.

  • سرمایه‌­گذاری اولیه

موضوع نخست و مهم‌ این است که مسترنودها ملزم به ارائه وثیقه ۱۰۰۰ دش هستند. با توجه به ارزش یک دش بر اساس دلار آمریکا، یک مانع بزرگ محسوب می‌شود. اما به راحتی می­‌توان دش را از صرافی­‌های پولونیکس، بیت­فینکس و بیت­رکس خریداری کرد.

خرید در صرافی های خارجی همواره از ریسک بالای برخوردار است، و ممکن است به دلیل قطع همکاری صرافی های خارجی با کاربران ایرانی دارایی های شما مسدود و امکان بازیابی آن وجود نداشته باشد،بنابراین کاربران میتوانند ارزدیجیتال دش و تمامی رمزارزهای معتبر دنیای کریپتوکارنسی ها را در صرافی معتبر و پیشرو اتراکس خریداری کنند و همچنین میتواند ارزهای خریداری شده را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچگونه نگرانی و باامنیت کامل نگهداری کنند

  • زیرساخت بنیادی

در مرحله بعد به یک سرور خصوصی مجازی (VPS) نیاز دارد که لینوکس روی آن نصب شود و آدرس IP اختصاصی داشته باشد. رایانه باید بتواند به صورت شبانه‌­روزی کار کند. تحت هیچ شرایطی نباید اتصال به شبکه بیش از 60 دقیقه قطع شود.

  • زمان

هنگامی که الزامات اولیه عنوان شده در بالا فراهم شد، زمان اندکی برای تعیین بهترین شیوه انجام کارها نیاز است تا زمان کمتری صرف ارائه خدمات شود.

دش با بیت کوین چه تفاوتی دارد؟

پس از آغاز انقلاب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۹، بیت کوین به دلیل عدم وجود فضای رقابتی، شبکه عظیمی را ایجاد کرد. سپس با رشد شبکه، هر تصمیمی نیاز به مشورت با همه شرکای مرتبط با شبکه داشت که باعث ایجاد موانع متعدد شد.

کاستی‌های بیت کوین منجر به توسعه ارزهای رمزنگاری شده همچون دش شد. سازندگان ارز دیجیتال دش (Dash) قصد داشتند بلاکچینی بسازند که نقاط ضعف بیت کوین را نداشته باشد. بنابراین بلاکچین دش به عنوان اولین پروتکل خودگردان با بودجه شخصی معرفی شد. برخلاف بیت کوین، سازندگان دش کارمزد­هایی بابت تامین امنیت شبکه و اضافه کردن ویژگی‌های معاملاتی همچون سریع بودن روند تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

بیت کوین به طور متوسط به ده دقیقه زمان و دریافت شش نوع تاییدیه برای انتشار یک بلاک نیاز دارد. زمان تراکنش برای خریدهای بزرگتر می‌تواند تا یک ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. در حالی که تراکنش‌های دش در عرض چند ثانیه ارسال و تایید می‌شوند. در حالی که کاربران معاملات بیت کوین قابل پیگیری هستند کاربران دش می‌توانند حریم خصوصی خود را در معاملات حفظ کرده و به صورت ناشناس فعالیت کنند

دش بیت­کوین
رتبه ارز رمزنگاری شده 6 1
مارکت کپ $5.56 billion $216.15 billion
حجم  (24H) $232.4 million $9.74 billion
تاریخ تاسیس

January 18, 2014

January 3, 2009
سازنده ایوان دافیلد ساتوشی ناکاموتو

الگوریتم

X11 SHA-256
متوسط زمان بلوکی حدود 2.5 دقیقه حدود 10 دقیقه
حداکثر میزان کوین  million (est.)18.9 21 million
حریم خصوصی Anonymous (PrivateSend) Pseudonymous
نوآوری مسترنود- خودگردان اولین ارز رمزنگاری شده

ارز دیجیتال دش (Dash) در ابتدا با هدف رفع کمبودهای بیت کوین آغاز به کار کرد. اما دش مزیت‌­های زیادی در مقایسه با بیت کوین برای سرمایه گذاران دارد.

  • حفظ حریم شخصی

تمام تراکنش‌ها به صورت ناشناس انجام می‌شوند و هیچ فردی قادر نیست اطلاعات شخصی یا مالی را ردیابی کند. تنها شما امکان دسترسی به اطلاعات مالی خود را دارید.

  • سرعت تراکنش بالا

شبکه مسترنود دارای فناوری ابداعی InstantX است که کاربران قادرند تراکنش‌های خود را در طول چند ثانیه انجام دهند.

  • ایجاد امنیت

پروتکلی مطمئن همچون مسترنود، برای ایجاد امنیت کامل در معاملات وجود دارد.

  • ارسال راحت به سرتاسر دنیا

به راحتی می‌­توانید پول را برای اشخاص دیگر در سرتاسر دنیا ارسال کنید.

  • کارمزد پایین

بر خلاف سرویس‌­های پرداخت رایج همچون Moneygram، Western Union و PayPal اغلب تراکنش‌ها تنها چند سنت کارمزد دارند و میزان آنها به مسافت بستگی ندارند.

میزان عرضه ارز دیجیتال دش (Dash)

افرادی که بازار ارزهای رمزنگاری شده را به طور تخصصی دنبال می‌کنند، ممکن است در مورد عرضه کنترل ‌شده مطالبی شنیده باشند. این محدودیت یا کپ برای ارزهایی است که می­‌تواند استخراج شوند.

برای مثال، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین می‌تواند استخراج شود. عرضه دش (Dash) نیز دارای محدودیت‌هایی است. گفته می‌­شود که کپ ارز دیجیتال دش در محدوده 18 میلیون یا 19 میلیون دش است. در طول سه سال از زمان راه‌­اندازی آن، حدود 7.7 میلیون دش در گردش وجود دارد. انتظار می‌­رود باقیمانده آن در طول ۱۰ تا ۱۲ سال آینده یعنی سال 2030 استخراج و وارد بازار شود.

مزایای ارز دیجیتال دش (Dash)

همانند دیگر ارزهای دیجیتال، دش نیز دارای مزایا و معایبی است. قبلا در مورد مزیت‌­های دش صحبت شد. در زیر به صورت تیتروار عنوان می‌شود

  • حفظ حریم شخصی
  • سرعت تراکنش بالا
  • امنیت بالا
  • کارمزدهای پایین
  • ارسال راحت به سرتاسر دنیا

معایب ارز دیجیتال دش (Dash)

سوالی که مطرح می­‌شود این است که اگر دش حریم شخصی دارد، چگونه ۱۰۰ آدرس برتر در این شبکه، ثبت شده است؟

یک پاسخ می‌تواند این باشد که ایجاد حریم شخصی اختیاری است. مسئله دیگر آن است که صرفا یک شخص خاص یا گروهی از نزدیکان، مسترنود مربوط به تراکنش‌ها را کنترل می­‌کنند، لذا این تراکنش دیگر خصوصی نیست.

برخی منتقدان می‌گویند که PrivateSend موضوع منحصربه فردی نیست و این عنوان، صرفا تغییر نام تجاری سرویس‌­های موجود است. دو روز پس از انتشار عرضه اولیه دش، حدود 11% از 19 میلیون واحد محدودیت ارزی دش منتشر شد که این حرکت بسیار عجولانه بود و مشروعیت دش را مورد تردید قرار داد.

سخن پایانی

شبکه مسترنود دش از زمان تاسیس تاکنون، ویژگی‌های جدیدی مانند InstantX و خودگردانی شبکه را اضافه کرده‌است. از طریق شبکه مسترنود، هر ویژگی می‌تواند به صورت غیر متمرکز باشد. در واقع فاز بعدی دش که به «تحول» نامگذاری شده است به تجارت الکترونیک این امکان را می‌دهد که از طریق سیستم غیرمتمرکز، تراکنش‌ها با حداقل ریسک و حداکثر بازدهی باشند.

این موضوع که می‌تواند پیشرفت‌های جدیدی در سطح پروتکل در نظر گرفته شود نشان­‌دهنده ارزش بالقوه دش است و تضمین می‌کند که آینده دش بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

کشف دنیای ارزهای دیجیتال با اتراکس!

با ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال اتراکس، امکان معامله بیش از 350 رمزارز مختلف را تجربه کنید و با واریز و برداشت نامحدود، کنترل کامل را در دست داشته باشید. در اتراکس با احراز هویت آنی، پشتیبانی 24 ساعته، امکان سرمایه گذاری با حتی یک دلار، کارمزد بسیار کم، هیچ محدودیتی برای اتصال به بازار ارزهای دیجیتال نخواهید داشت. سرعت و امنیت همراه با سهولت معامله، تجربه‌ای بی‌نظیر را به شما هدیه می‌دهد. همین حالا به اتراکس بپیوندید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط