دانلود اپلیکیشن

معرفی ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)، اکوسیستم توکن هواداری

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟ ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)، اولین بلاکچین در جهان است که با هواداران تیم­‌های ورزشی تعامل می‌­کند و اکو سیستم پاداش‌ را ایجاد کرده است. چیلیز روی توکن‌ ­سازی تیم‌های ورزشی فعالیت می‌کند. این رمز ارز پلتفرم‌های متعدد دارد که هواداران تیم­‌های ورزشی، با استفاده از این رمزارز می‌توانند توکن‌های هواداری را خرید و فروش و برای…

فهرست محتوا

معرفی ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)، اکوسیستم توکن هواداری
Abbas Kafi
2 سال قبل

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟ ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)، اولین بلاکچین در جهان است که با هواداران تیم­‌های ورزشی تعامل می‌­کند و اکو سیستم پاداش‌ را ایجاد کرده است. چیلیز روی توکن‌ ­سازی تیم‌های ورزشی فعالیت می‌کند.

این رمز ارز پلتفرم‌های متعدد دارد که هواداران تیم­‌های ورزشی، با استفاده از این رمزارز می‌توانند توکن‌های هواداری را خرید و فروش و برای مشارکت در نظرسنجی‌های مربوط به تیم‌ مورد علاقه خود  از آن استفاده کنند. حتی در آینده این توکن­‌ها می‌توانند بر تیم‌ها حکمرانی و به طور موثر تمرکززدایی کنند و مدیریت تیم­‌های ورزشی را بعهده گیرند.

مولفه های اصلی ارز دیجیتال چیلیز

سه مولفه اصلی برای اکوسیستم ارز دیجیتال چیلیز (CHZ) وجود دارد:

  • سایت com جایی است که در آن توکن­‌های هواداری چیلیز ایجاد و فروخته می‌شوند. همچنین در این سایت تصمیمات مدیریتی گرفته می‌شوند و کاربران می‌توانند پاداش‌های مربوطه را جمع‌آوری و میزان بیشتری از چیلیز خریداری کنند.
  • اولین صرافی ارزدیجیتال در جهان net است که به طرفداران ارز رمزنگاری شده و معامله‌گران امکان مبادله توکن‌های هواداری موجود را می‌دهد.
  • توکن چیلیز کل اکو سیستم را کنترل می‌کند.

پلتفرم ماین‌نت و سوسیوس (Socios) چیلیز، توسط بنیانگذار آن الکساندر دریفو در سال ۲۰۱۶ طراحی شد و در سال ۲۰۱۹ این اکوسیستم راه­‌اندازی شد.

در حال حاضر، این شرکت بیش از 80 متخصص در بیش از ۲۵ کشور دارد که این تعداد به سرعت در حال گسترش است. پس از آغاز به کار پلتفرم سوسیوس در سال ۲۰۱۹، اکنون این پلتفرم شامل ۳۴ رشته ورزشی پرطرفدار است که در درجه اول مسابقات فوتبال و اتومبیل­رانی (NASCAR) قرار دارند. همانطور که گفته شد، هدف طراحی پلتفرم سوسیوس و توکن چیلیز، امکان حمایت از تیم‌های ورزشی مورد علاقه از طریق معاملات مبتنی بر بلاکچین است.

تیم سازنده چیلیز امیدوار است هواداران تیم‌های ورزشی و همچنین باشگاه‌ها، به تراکنش این ارز روی آورند و با استفاده از ابزارهای بلاکچین، درآمدزایی کنند.

کلیات ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)

پلتفرم چیلیز، صدها میلیون طرفدار ورزشی را قادر می‌سازد تا از طریق رای دادن به تصمیمات خاص، به طور مستقیم در نظرسنجی‌­های مربوط به تیم‌ مورد علاقه خود مشارکت کنند. بنابراین، امکان جذب شرکای بیشتر نیز از این طریق وجود دارد.

در حالی که چیلیز ابتدا با مسابقات فوتبال شروع کرد و اخیرا مسابقات اتومبیلرانی NASCAR اضافه شده است، احتمالا ورزش‌های دیگری مثل بیسبال و بسکتبال نیز اضافه می‌شود. تیم‌­های استون مارتین، کوگنیزانت و آلفا رومئو، از اولین تیم­‌های مسابقات فرمول یک بودند که توکن هواداری راه‌اندازی کردند.

استفاده از توکن چیلیز و توکن‌­های غیرقابل معاوضه به سرعت بین سرمایه‌­گذاران محبوب شد. تیم سازنده چیلیز می‌تواند با استفاده از پلتفرم توکن­‌های غیرقابل معاوضه مانند Sorare.com توکن­‌ها را گسترش دهند.

تیم‌های ورزشی به طور فزاینده‌ای تمایل دارند عضو چیلیز شوند چرا که می­‌توانند هواداران خود را به برنامه جذب و از این شیوه درآمدزایی کنند. نکته مثبت آنجاست که هیچ رقیب مستقیمی برای چیلیز وجود ندارد و اکنون پس از گذشت چندین ماه از راه اندازی چیلیز، هر دو رقیب بالقوه آن یعنی بتریوم و اشورا کوین نیز خدمات یکسانی ارائه می‌کنند.

ارز دیجیتال چیلیز (CHZ) چگونه باعث افزایش مشارکت هواداران می­‌شود

در حال حاضر، هواداران تیم‌­های ورزشی صرفا تراکنش‌های پایه و ابتدایی با ورزشکاران و تیم‌های مورد علاقه خود دارند. آن‌ها می‌­توانند بازی تیم محبوب خود را از طریق تلویزیون یا به صورت حضوری در ورزشگاه­‌ها مشاهده و همچنین محصولات باشگاه‌ها را خریداری کنند.

با این حال، هواداران هیچ کنترل یا نظارتی روی تیم‌ها یا ورزشکاران ندارند. چیلیز می‌تواند سبب تغییر این موارد شود و به هوادارانی که مشتاق‌اند در ورزش‌­های حضوری و مجازی تاثیرگذار باشند، کمک کند. بنابراین، تحول فعلی برای افزایش مشارکت هواداران در تصمیم‌­گیری تیم‌­های ورزشی می‌تواند موضوع جدید و جذابی ­باشد.

در حال حاضر، هواداران هیچ گزینه‌­ای برای تاثیر مستقیم روی تصمیمات باشگاه مانند جابه‌­جایی اعضا و یا تشکیل تیم جدید ندارند. چیلیز پلتفرمی برای هواداران ایجاد کرده‌ است که بتوانند در تصمیم‌گیری‌های تیم محبوب خود مشارکت داشته باشند.

این امر به صورت ویژه از طریق پلتفرم Socios.com که سیستمی جهت اداره جامعه بوده و با توکن CHZ معرفی شده است، اجرا می‌شود. این شیوه به هواداران فرصت و توانایی می‌دهد تا بتوانند در روند تصمیم‌گیری تیم محبوبشان تاثیرگذار باشند.

بنابراین از طریق ایجاد سیستم توکن‌­های غیرقابل معاوضه مبتنی بر بلاکچین که امکان ایجاد، فروش و مبادله مقدار محدودی توکن­‌های هواداری را می­‌دهد، فراهم شده است. بلاکچین چیلیز، علاوه بر ایجاد دسترسی هواداران برای تاثیرگذاری بر تصمیمات تیم‌های مورد علاقه خود، راه‌­حلی نیز برای نحوه مدیریت تیم ارائه و آن را به یک سرگرمی تبدیل می‌کند که می‌تواند فرصت بزرگی برای ایجاد یک صنعت بزرگ شود. زیرا هواداران امکان حق رای برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سازمان‌های ورزشی و  شرکای آن‌ها را خواهند داشت.

پیشینه تاریخی ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)

در حال حاضر سوابقی از امکان رای دادن در مجموعه­‌های ورزشی وجود دارد که از روش سوسیوس حمایت می‌کنند. برای نمونه، در باشگاه‌­های  فوتبال بارسلونا، رئال‌مادرید، پورتو و بنفیکا، گروه‌هایی متشکل از هواداران و مدیران ایجاد شده‌­اند که با داشتن حق رای در انتخاب اعضای هیات‌مدیره و رهبران تیم و به صورت فعال در تصمیم‌گیری و مدیریت تیم‌ها با یکدیگر مشارکت می‌­کنند.

از این شیوه به عنوان مدیریت غیرمستقیم تیم‌ها نام برده می­‌شود. همچنین NFL حمایت تیم پکرز بای گرین که متعلق به مردم است را دارد. پکرز بیش از ۳۰۰,۰۰۰ سهامدار دارد که در زمینه مدیریت و رهبری سازمان‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. روند باید به صورت دموکراتیک باشد یعنی هیچ نهادی اجازه ندارد بیش از ۴ % از ۵ میلیون سهم موجود را داشته باشد.

برنامه چیلیز در دنیای واقعی

تیم فوتبال بارسلونا در ژوئن ۲۰۲۰، توکن هواداری بارسا یا BAR را در پلتفرم سوسیوس ایجاد کرد. هواداران این تیم بیش از ۱.۳ میلیون دلار از این توکن‌ها را در مدت دو ساعت خریداری کردند. از آن زمان تاکنون، این هواداران در تصمیم­گیری‌­های مربوط به اداره باشگاه فوتبال بارسلونا مشارکت داشته­‌اند.

در روز دوشنبه حدود ساعت 11.00 به وقت گرینویچ، بیش از ۶۰۰ هزار توکن به قیمت 2.26 دلار به فروش رسید. فروش توکن در دو ساعت به پایان رسید. در روز چهارشنبه، قیمت‌ها تا ۶.۷۲ دلار بالا رفت و در عرض ۲۴ ساعت، میزان حجم مبادله شده به 2.5 میلیون دلار رسید.

همچنین در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۱، مسابقه هنرهای رزمی بین برندهای لوگنان انگلیسی و شیمون موراس برزیلی برگزار شد که اولین مسابقه برگزار شده بر اساس رای‌گیری مستقیم هواداران بود. این مبارزه از طریق شبکه ESPN پخش شد و لوگنان در راند اول با مدت زمان 2:05 دقیقه حریف را ضربه فنی کرد و پیروز میدان شد. توکن­‌های هواداری این مبارزه در کمتر از 10 دقیقه به ارزش 500.000 دلار به فروش رسیدند.

مدل تجاری چیلیز

در ادامه، تعدادی از شیوه­‌های کسب درآمد در پلتفرم سوسیوس ارائه شده است. یکی از روش‌های پیشرو، پرداخت کارمزد برای تراکنش‌های انجام شده در پلتفرم است. اساسا دو جریان درآمدی وجود دارد که توسط تیم سازنده چیلیز مشخص شده‌اند. مورد اول کارمزدهای تجاری تولید شده در پلتفرم سوسیوس و دیگری کارمزدهای خدمات آتی است که می‌تواند منجر به رشد و تکامل پلتفرم شود.

کارمزد معاملات انجام شده در بازار

 تمام تراکنش‌های همتا به همتا که در پلتفرم سوسیوس انجام شده‌­اند، تابع پرداخت کارمزد خرد خواهند بود. این موضوع، شامل خرید و فروش مالکیت توکن­‌های هواداری تیم‌های خاص، لیگ‌ها و رویدادها می‌شود.

هزینه‌های خدمات آتی

تمام ویژگی‌های اجتماعی و رقابتی موجود در پلتفرم، از جمله امور مربوط به جدول رده­‌بندی لیگ، چالش‌های روزانه تراکنش‌های همتا به همتا و مبادله دارایی­‌های دیجیتالی، مشمول پرداخت کارمزد ارائه خدمات به کاربران می­‌شوند.

درآمد حاصل از کارمزد­های خرد تولید شده از طریق فروش و مبادله توکن­‌های هواداری، بین تمام اعضای تیم، لیگ و شرکا تقسیم خواهد شد. البته هنگامی که لیست توکن­‌های هواداری تهیه و در پلتفرم سوسیوس فروخته می‌شوند، بخش زیادی از پول‌های جمع‌آوری‌شده مستقیماً به لیست شرکا تخصیص داده می­‌شود که این امر باعث ایجاد انگیزه برای پیوستن تیم‌ها به پلتفرم سوسیوس و تعامل با هواداران می­‌شود.

یکی از حوزه‌هایی که به گفته سازندگان چیلیز همیشه رایگان خواهد بود، قسمت اخذ رای و واحد تصمیم­‌گیری دارندگان توکن‌­های هواداری است.

توکن چیلیز (CHZ)

چیلیز یک توکن روی شبکه ERC-20 و BEP-20 است که فواید زیر را دارد:

  • سیستم رای‌گیری بر اساس پلتفرم سوسیوس است.
  • از طریق ارائه پیشنهاد توکن‌­های هواداری بر روی پلتفرم مربوطه فعالیت می‌­کند. هواداران برای داشتن توکن هواداری، حتما باید CHZ را خریداری کنند.
  • باید بازی‌ها و چالش‌­های درون برنامه‌­ای خریداری شوند.

توکن چیلیز با سفارش‌های خصوصی با قیمت 0.0215 دلار عرضه و حدود ۳ میلیون از کل عرضه که ۸.۹ میلیون توکن بود، فروخته شد. در مدت زمانی طولانی پس از انتشار توکن، معامله توکن در دامنه‌ای بین 0.01 تا 0.015 دلار انجام شد. سپس در تاریخ 13 مارس 2021 تا قیمت 0.8915 دلار بالا رفت. پس از آن در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۲۱، قیمت توکن کاهش پیدا کرده و در قیمت 0.2551 دلار مبادله شد. البته این قیمت بالاتر از ارزش واقعی این توکن است و امکان دارد کاهش قیمت را تجربه کند.

توکن چیلیز به صورت انحصاری سایت Socios.com را تقویت می‌­کند تا هواداران بتوانند از طریق توکن‌های هواداری در رای­‌گیری­‌ها و نظرسنجی­‌ها مشارکت و از تراکنش‌های انجام شده، پاداش دریافت کنند.

توکن CHZ قدرت نقدشوندگی بالایی دارد و در برخی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صرافی­‌های جهانی مانند HBTC و بایننس مبادله می‌شود.

به نظر می‌­رسد توکن چیلیز در طول زمان تورم­‌زا باشد که با سازوکارهای زیر سعی در کنترل آن دارند:‌

  • حدود 20% از کارمزد خالص معاملات انجام شده چیلیز به net اختصاص می‌­یابد.
  • حدود 10% از سود خالص عرضه توکن­‌های طرفداری­ (FTOs) به پلتفرم net اختصاص یافته یا به مدت سه ماه قفل می­‌شود.
  • حدود 20% از سود خالص NFT و کالاهای قابل انتشار توسط چیلیز دریافت می­‌شود.

سخن پایانی

وجود روند افزایشی در جذب تیم‌های ورزشی در پلتفرم سوسیوس باعث شده است که معامله­‌گران و هواداران، تمایل بیشتری برای پیوستن به این برنامه داشته باشند. با ایجاد یک اکوسیستم در حال رشد، زمینه­‌های دستیابی به موفقیت فراهم شده است.

تیم سازنده این برنامه، مجموعه‌­ای مفید از فن‌آوری، توسعه تجاری، پتانسیل بازار و تجربه تیمی را دارد که در ایجاد مشارکت­‌های جدید و افزایش اشتیاق هواداران عضو پلتفرم، بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این، چیلیز توکن مناسبی از رمز ارزهاست و کاربردهای دیگری برای این توکن در حال اضافه شدن است.

ممکن است سرمایه‌گذاران به دلیل افزایش قیمت سریع این توکن و سپس آغاز روند نزولی قیمت، در نگهداری آن احتیاط کنند. لذا با وجود نوسانات اخیر در بازار ارزهای رمزنگاری شده بهتر است معامله‌گران برای پیشگیری از ایجاد ضرر، تا بهبود شرایط منتظر بمانند.

تیم سازنده در حال افزودن شریک جدید به پلتفرم است و برای ایجاد موفقیت پایدار و بلندمدت پلتفرم سوسیوس و توکن چیلیز تلاش می‌­کند. در حال حاضر تعداد زیادی ورزش وجود دارد که هنوز عضو پلتفرم نیستند و این امر نشان­‌دهنده ایجاد فرصت برای رشد گسترده پلتفرم است.

زمانی که توکن جدید هواداری ایجاد می‌­شود، تعدادی از توکن­‌های در حال گردش خارج می­‌شوند که این امر منجر به کاهش عرضه و افزایش ارزش توکن­‌های باقیمانده می­‌شود. در حالت کلی این پروژه امیدوار­کننده است و اگر بتوان تیم­‌های جدید ورزشی را به این پلتفرم اضافه کرد، ارزش پروژه و توکن­‌های مربوط به آن به شدت افزایش خواهند یافت.

اتراکس، صرافی ارزهای دیجیتال با مزایای برتر

با ورود به صرافی ارز دیجیتال اتراکس، امکان معامله بیش از 350 رمزارز در دستان شما است. اتراکس با امکان واریز و برداشت نامحدود، آسان و سریع، کارمزد بسیار کم، احراز هویت آنی، معاملات امن و پشتیبانی 24 ساعته، همیشه در کنار شما است. با خرید حتی یک دلار، می توانید به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید. با اتراکس، تجربه‌ ای متفاوت از جهان ارزهای دیجیتال داشته باشید!

ارز دیجیتال چیلیز و سایر ارزهای دیجیتال را میتوانید از طریق صرافی اتراکس بصورت سریع خرید و فروش کنید،ا ین صرافی دارای بیش از 350 رمزارز میباشد و در آینده نزدیک این تعداد را به بالای 600 رمزارز می رساند،صرافی اتراکس با پشتیبانی از تمامی شبکه های بلاکچین تحولی نو در صرافی های داخل کشور ایجاد کرده است.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط