استیبل کوین‌ های غیرمتمرکز: دوران جدید شکوفایی مالی

استیبل کوین‌ های غیرمتمرکز: دوران جدید شکوفایی مالی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بعد از اینکه بیت‌ کوین و سایرارزهای دیجیتال از روند نزولی خود تا به امروز خارج شدند، قانون‌گذاری دوباره روی حوزه کریپتوکارنسی‌ها فوکوس کرده است. این بار به سراغ استیبل کوین‌ ها رفته است. در چند ماه اخیر استیبل کوین‌ های معروفی مانند: USDC و BUSD دچار نوسانات شدیدی شده‌اند. حتی در برخی مواقع برابری 1:1 در مقابل دلار را از دست می‌دادند. از این رو بسیاری از مردم، آینده چندان جذابی را برای استیبل کوین‌های متمرکز متصور نیستند. بسیاری از کارشناسان و اقتصاد دانان بر این باورند که استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در آینده‌ای نزدیک باعث شکوفایی مالی و نجات اقتصاد جهانی می‌شوند.

 

مقدمه

استیبل‌ کوین‌ها نقش بسیار زیاد و اساسی را در کریپتوکارنسی‌ها ایفا می‌کنند. بعد از بیت‌کوین و اتریوم دارای بیشترین حجم معاملات و نقدینگی هستند از این رو بررسی آن‌ها حائز اهمیت است. این مقاله  از وبلاگ صرافی ارزدیجیتال اتراکس به بررسی آینده استیبل کوین‌های غیرمتمرکز و تأثیر زیاد آن بر ارزش و تقاضای آنها پس از قوانین نظارتی بر کریپتوکارنسی‌ها می‌پردازد.

سرکوب قانونی اخیر استیبل کوین BUSD توسط دپارتمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS)، نگرانی‌هایی را در مورد آینده آنها ایجاد کرده است.

اگر استیبل کوین‌ها به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی شوند، می‌توانند مشمول الزامات نظارتی جدید شوند و به‌طور خیلی زیادی تقاضا را کاهش دهند و بر ارزش آن‌ها تأثیر بگذارند. این امر همچنین می‌تواند سابقه‌ای برای سایر ارزهای دیجیتال ایجاد کند و منجر به افزایش بیشتر نظارتی در فضای کریپتوکارنسی شود.

در نتیجه، علاقه فزاینده‌ای به استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به وجود خواهد آمد که ممکن است شفافیت بیشتر و عدم ثبات نظارتی کمتری را ارائه دهد. آیا آنها آینده حوزه مالی هستند؟

 

تعریف استیبل کوین‌ های غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای جلوگیری از نوسانات، به یک دارایی خارجی مانند ارز فیات یا کالا متصل می‌شوند.

برخلاف استیبل کوین‌های متمرکز، شفاف و غیرقابل نگهداری هستند، به این معنی که توسط یک شرکت یا طرف واحد، کنترل نمی‌شوند. در عوض، الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند به‌طور خودکار عرضه را کنترل می‌کنند.

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز امنیت و شفافیت بیشتری نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز که با اتهامات کلاهبرداری و تخلف مواجه شده‌اند، ارائه می‌دهند. آنها را می‌توان برای حفظ ارزش ثابت خود تنظیم کرد و می‌تواند توسط معامله‌گران روزانه برای جلوگیری از نوسانات استفاده شود. انواع مختلفی از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز وجود دارد که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

مزایای استیبل کوین‌های غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مزایای متعددی در مقایسه با استیبل کوین‌های متمرکز دارند، مانند:

عدم تمرکز

آنها توسط هیچ سازمان مرکزی کنترل نمی‌شوند، به این معنی که هیچ نقطه شکست یا نقطه مرکزی کنترلی وجود ندارد. این می‌تواند به کاهش خطر تقلب، سانسور و سایر انواع رفتارهای مخرب کمک کند.

شفافیت

آنها اغلب روی پلتفرم‌های بلاکچین منبع باز ساخته می‌شوند که به هر کسی اجازه می‌دهد کد و تراکنش‌ها را مشاهده کند. این شفافیت را افزایش می‌دهد و عملکرد استیبل کوین را آسان‌تر می‌کند.

بی اعتماد

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز را می‌توان بدون نیاز به واسطه‌های قابل اعتماد، مانند بانک‌ها یا صرافی‌ها، معامله و تبدیل کرد. این امر خطر ریسک طرف مقابل را کاهش می‌دهد و معاملات را سریعتر و ارزان‌تر می‌کند.

مصون از بانک‌های مرکزی

استیبل کوین‌های متمرکز اغلب به یک ارز فیات متصل می‌شوند و تابع سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی هستند. از سوی دیگر، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مشمول اقدامات بانک مرکزی نیستند؛ به این معنی که می‌توانند حتی در دوره‌های بی‌ثبات اقتصادی یا تورم، پیوند خود را با دلار حفظ کنند.

در برابر سانسور مقاوم‌تر است

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز می‌توانند خارج از سیستم بانکداری سنتی عمل کنند و در برابر سانسور مقاومت بیشتری دارند. به این معنی است که آنها می‌توانند توسط افراد و سازمان‌هایی که ممکن است به خدمات مالی سنتی دسترسی نداشته باشند، مانند آنهایی که در کشورهای دارای دولت‌های ناپایدار یا کنترل‌های سرمایه سختگیرانه هستند، استفاده شوند.

 

آیا استیبل کوین‌های غیرمتمرکز می‌توانند آینده ساز باشند؟

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به دلیل توانایی آن‌ها در اجتناب از بسیاری از محدودیت‌های قانونی و چالش‌هایی که استیبل کوین‌های متمرکز با آن مواجه هستند، به‌طور چشم‌گیری محبوب شده‌اند.

کارآفرینان و توسعه‌دهندگان در تلاش هستند تا راه‌حل‌های جدیدی ایجاد کنند که ثبات مالی درون زنجیره‌ای را ارائه می‌دهد و راهی برای دستیابی به پذیرش جهانی خارج از صرافی‌ها و محدودیت‌های اقتصادهای سنتی ارائه می‌دهد.

 

استیبل کوین‌های غیرمتمرکزصرافی ارزدیجیتال اتراکس
استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز

طبق مطالعه‌ای که توسط Economics Design، یک شرکت تحقیقاتی در زمینه اقتصاد بلاک‌چین، هیچ یک از استیبل کوین‌های کاملا الگوریتمی یا آنهایی که می‌توانند در آن جهت تکامل یابند، در حال حاضر آماده نیستند.

استیبل کوین‌ها به عاملی حیاتی در موفقیت صنعت دیفای تبدیل شده‌اند و کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که بدون آن‌ها، شاهد رشد و نوآوری قابل توجهی نبودیم که صنعت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

 

برترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز

توکن DAI

DAI از طریق ارز مبتنی بر اتریوم که در صندوق‌های MakerDAO سپرده‌گذاری شده است، ثابت نگه داشته می‌شود. کاربران می‌توانند ارز DAI خود را با استفاده از وجه سپرده شده به‌عنوان وثیقه برداشت کنند. MakerDAO استیبل کوین را به دلار آمریکا در نسبت 1 به 1 نگه می‌دارد.

LUSD

LUSD یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که برای حفظ ارزش پایدار با استفاده از سیستم قرارداد و الگوریتم‌های هوشمند طراحی شده است. روی بلاکچین اتریوم عمل فعالیت می‌کند و توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال که در یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) به نام پروتکل نقدینگی نگهداری می‌شوند، پشتیبانی می‌شود.

USDD

USDD یک استیبل کوین در بلاکچین TRON است که هدف آن جلوگیری از مکانیسم‌هایی است که منجر به بی‌ثباتی می‌شود. با توجه به دلار آمریکا، با بیش از 50 میلیون حساب در حال حاضر در بین سرمایه‌گذاران محبوبیت پیدا کرده است. این نکته، سود چشم‌گیر غیرفعال را با حداکثر 30 درصد سود برای استیکینگ ارائه می‌دهد.

 

سخن پایانی

سرکوب نظارتی اخیر در مورد استیبل کوین‌ها توسط NYDFS نگرانی‌هایی را در مورد آینده استیبل کوین‌های متمرکز ایجاد کرده است.

با این حال، استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز مزایای متعددی از جمله تمرکززدایی، شفافیت و مصونیت برای بانک‌های مرکزی دارند. آنها می‌توانند خارج از سیستم‌های بانکداری سنتی عمل کنند و در برابر سانسور مقاومت بیشتری دارند. درنتیجه آنها را به یک راه حل بالقوه برای کسانی که در کشورهای دارای کنترل سرمایه سختگیر هستند تبدیل می‌کند.

در حالی که توسعه استیبل کوین‌ غیرمتمرکز واقعا چالش برانگیز بوده است، آنها به بخش مهمی از صنعت ارزهای دیجیتال و موفقیت DeFi تبدیل شده‌اند. همان‌طور که صنعت ارزهای دیجیتال به تکامل خود ادامه می‌دهد، جالب است که ببینیم چگونه استیبل کوین‌های غیرمتمرکز آینده این جایگاه را شکل خواهند داد.

 

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با ویژگی‌ های بی‌نظیر خود یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای ایرانیان است. این پلتفرم با داشتن یک کیف پول اختصاصی به کاربران خود امکان نگهداری ارزهای دیجیتال را می‌دهد. با کارمزد بسیار کم، می‌توانید معاملات خود را به سادگی انجام دهید. همچنین، تیم پشتیبانی 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما است. برای اطمینان از امنیت تراکنش‌ ها، اتراکس از روش‌های پیشرفته‌ای برای واریز و برداشت وجه استفاده می‌کند. احراز هویت آنی باعث می‌شود تا شما بدون وقفه و تاخیر بتوانید حساب کاربری خود را فعال کنید. برخلاف بسیاری از صرافی‌های دیگر، اتراکس واریز و برداشت بدون محدودیت را فراهم کرده‌است. با پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال، انتخاب‌های زیادی در اختیار شما قرار دارد. رابط کاربری بی‌نظیر و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های مثبت این صرافی است.

برای خرید تمامی استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید، و بدون محدودیت مشغول به معامله استیبل کوین موردنظر خود شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa