توکن سوزی چیست و چه اهمیتی در کریپتوکارنسی‌ها دارد؟

توکن سوزی چیست و چه اهمیتی در کریپتوکارنسی‌ها دارد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

توکن سوزی، حذف توکن‌های خاص موجود از گردش، یا توزیع عادلانه را تعریف می‌کند. توکن سوزی ارزهای دیجیتال شامل ارسال توکن‌ها به آدرسی غیرقابل دسترسی است که توسط هیچ فردی مدیریت یا کنترل نمی‌شود. در بیشتر موارد، آدرس در دسترس نیست، و آن را کاملا غیر قابل استفاده می‌کند. در اصل، زمانی که توکن‌ها سوزانده می‌شوند، شبیه موردی است که شخصی یک ارز دیجیتال را به آدرسی که وجود ندارد ارسال می‌کند. توکن به‌طور کامل در فضای مجازی گم می‌شود و هرگز قابل استفاده نیست. مهم است که توجه داشته باشید که سوزاندن فقط توسط شخصی که ارز دیجیتال را ایجاد کرده است انجام می‌شود و فقط می‌تواند شامل توکن‌هایی باشد که در حال حاضر توسط صادر‌کننده نگهداری می‌شود.

 

مقدمه

توکن سوزی می‌تواند پس از عرضه اولیه توکن (ICO) رخ دهد. در ابتدای ICO، ایجادکننده تعداد توکن‌هایی را که قصد فروش آن را دارد مشخص می‌کند. با این حال، آنها ممکن است نتوانند تمام توکن‌هایی را که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند، بفروشند. در این شرایط، آنها توکن‌های باقی مانده را می‌سوزانند. پس از سوزاندن ارز دیجیتال، نیاز به اثبات توکن سوزی وجود دارد. فناوری بلاک‌چین کاملاً شفاف است و هر شخصی می‌تواند با استفاده از شناسه تراکنش (TXID) تأیید کند که سوزاندن توکن رخ داده است و بررسی کند که آیا سوزاندن اتفاق افتاده است یا خیر. شناسه تراکنش (TXID) هش تراکنش نیز نامیده می‌شود و برای شناسایی تراکنش‌های روی بلاک‌چین استفاده می‌شود. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را شناسایی می‌کند. این فرآیند تضمین می‌کند که هیچ استفاده خاصی از ارزهای دیجیتال سوخته شده وجود ندارد. اثبات سوزاندن توکن تضمین می‌کند که توکن نابود، و از بین رفته است.

 

توکن سوزی چگونه کار می‌کند

برای سوزاندن توکن‌ها چهار مرحله اصلی وجود دارد. اولین مرحله شامل این است که دارنده توکن، در فراخوانی بیان می‌کند که می‌خواهد تعداد مشخصی توکن را بسوزاند. مرحله دوم نیاز به تأیید دارد. یک قرارداد تأیید می‌کند که آیا آن دارنده توکن، تعداد خاصی از توکن‌ها را در کیف پول خود دارد و اینکه تعداد توکن‌های ذکر شده معتبر است یا خیر. توجه به این نکته مهم است که فقط اعداد مثبت اعتبار دارند. در صورتی که دارنده توکن تعداد توکن‌های اعلام شده را نداشته باشد یا عدد ذکر شده نامعتبر باشد، حذف توکن رخ نمی‌دهد. اگر فرد به اندازه کافی توکن داشته باشد، مقدار مشخص شده توکن از کیف پول دارنده توکن کم می‌شود. توکن‌ها سوزانده می‌شوند و تعداد جدیدی از توکن‌هادر کیف پول دارنده دارایی به‌روز می‌شوند.

قابل ذکر است که عملکرد توکن سوزی دائمی است و توکن‌ها برای همیشه از بین می‌روند. بازیابی این دارایی پس از سوزاندن آنها غیرممکن است.

در موقعیت‌های دیگر، ماینرها می‌توانند برای حفظ شبکه ارزهای دیجیتال با استفاده از گره‌های خود، کارمزد تراکنش‌هایی دریافت کنند. توکن‌های دیگر مقدار کمی از هر توکن را می‌سوزانند که برای بهبود ارزش توکن معامله می‌شود. همچنین ممکن است به‌عنوان انگیزه‌ای برای افراد در سرمایه‌گذاری در یک پروژه عمل کند. همچنین، برای شرکت‌ها عادی شده است که به سرمایه‌گذاران اطمینان دهند که توکن‌های فروخته نشده پس از ICO سوزانده می‌شوند.

 

چرا شرکت‌ها توکن‌ سوزی انجام می‌دهند؟

دلیل اصلی سوزاندن ارزهای دیجیتال، بهبود ارزش سایر توکن‌های است که هنوز در گردش وجود دارند. اکثر توکن‌ها دارای تعداد محدود و مشخصی از توکن‌ها هستند که باید در گردش باشند. اگر تقاضا برای یک توکن خاص ثابت بماند، ارزش توکن‌ها باید افزایش یابد زیرا عرضه محدود است. این مفهوم برگرفته از قانون عرضه و تقاضا است. اگر توکن‌های کمتری برای جلب رضایت کل بازار وجود داشته باشد، ارزدیجیتال ارزشمندتر و مطلوب‌تر می‌شود.

افزایش تقاضا و عرضه محدود با افزایش مداوم قیمت ارز دیجیتال مشخص می‌شود. با این حال، شرکت‌ها باید بدانند که سوزاندن توکن تضمینی برای بهبود قیمت توکن‌های باقی مانده نیست. صرف نظر از تعداد توکن‌های در گردش، ارزش ارزهای دیجیتال توسط تقاضا و عرضه تعیین می‌شود. یا مقدار پولی که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای یک توکن بپردازند. برخی از شرکت‌ها همچنین می‌توانند توکن‌هایی را که در گردش هستند، پیش خرید کنند و آنها را بسوزانند. چنین حرکتی می‌تواند ارزش توکن‌های را که در اختیار سرمایه گذاران است افزایش دهد و به سرمایه‌گذاری آنها پاداش دهد.

 

مزایای دیگر توکن سوزی

به غیر از بهبود ارزش توکن‌های موجود، از سوزاندن توکن می‌توان برای حذف توکن‌های فروخته نشده پس از ICO استفاده کرد. همانطور که قبلا ذکر شد، تعداد توکن‌های فروخته شده محدود است. توکن‌های فروخته نشده را می‌توان با سود فروخت، اما سناریوی بهتر شامل سوزاندن توکن‌های فروخته نشده است. پس از سوزاندن توکن‌های فروخته نشده، یک شرکت اطمینان سرمایه گذاران را افزایش می‌دهد که شرکت فقط از وجه جمع آوری شده از ICO استفاده خواهد کرد.

 

توکن سوزی ممکن است برای ایجاد سود وثیقه گذاری رخ دهد

یک پروژه خاص ممکن است سرمایه گذاران را به سهامدارانی تبدیل کند که واجد شرایط برای سود سهام هستند. توکن‌ها را می‌توان دوباره خرید و سوزاند. ارزش توکن‌های باقی‌مانده به دلیل کسری ایجاده شده افزایش می‌یابد که توکن را برای معاملات مطلوب و جذاب‌تر می‌کند. همچنین، به غیر از پرداخت مستقیم سود سهام به سهامداران، یک شرکت ممکن است سهامداران را با بهبود ارزش توکن‌های آنها پاداش دهد. در برخی شرایط، یک شرکت برنامه‌ای ایجاد می‌کند که آنها را ملزم می‌کند تا تعداد مشخصی از توکن‌ها را با قیمت رایج بازار بازخرید کنند تا ارزش سهامداران را بهبود بخشد.

 

توکن سوزی به تصحیح خطا کمک می‌کند

در برخی شرایط، یک شرکت می‌تواند خطاهای ایجاد کند که می‌تواند با توکن سوزی حل شود. به‌عنوان مثال، یک پروژه ممکن است مقدار زیادی توکن منتشر کند، توکن‌هایی صادر کند که برای سرمایه گذاری یا معامله مناسب نیستند، افزایش بی‌رویه تعداد توکن‌های صادر شده به دلیل یک خطای فنی، یا ایجاد آدرس نامعتبر برای پذیرش و ذخیره وجه است. هنگامی که مقدار بیش از حد توکن در دسترس عموم قرار می‌گیرد، ضروری است که توکن‌ها را قبل از آن بسوزانید تا از کاهش ارزش توکن‌های موجود جلوگیری کنید. فرآیند سوزاندن ساده است زیرا توکن‌های مازاد به یک آدرس مسدود شده یا ناموجود ارسال می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که وجه برداشت نمی‌شود.

 

مزایای توکن سوزی برای دارندگان توکن

مزیت اصلی توکن سوزی افزایش ارزش توکن‌های باقی مانده است. هر چه عرضه توکن‌ها در صرافی‌ها کمتر باشد، ارزش توکن‌های موجود بیشتر می‌شود. ارزش توکن‌ها به شدت به تقاضا و عرضه بستگی دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر پروژه‌ها یا ارزهای دیجیتال دارای تعداد محدودی توکن هستند. با این وجود، بازار کریپتو به شدت نوسان دارد و کاهش تعداد توکن‌های موجود برای سرمایه‌گذاران مفید است تا کل بازار را تحت فشار قرار ندهد. به عنوان مثال، بایننس هر ربع توکن‌های مختلفی می‌سوزاند. سوزاندن توکن‌ها تضمین می‌کند که شرکت تقاضای طولانی مدت برای دارایی‌های باقی مانده را به حداقل می‌رساند و آن را برای سرمایه گذاران در بلند مدت جذاب می‌کند.

سوالات متداول

آیا توکن سوزی باعث افزایش قیمت می‌شود؟

به‌طور کلی توکن سوزی باعث کاهش عرضه در بازار می‌شود اما نمی‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت باعث افزایش قیمت شود.

 

آیا اتراکس پروژه‌های که شامل توکن سوزی شوند را معامله می‌کند؟

بله، صرافی اتراکس تمامی ارزهای دیجیتال را برای معامله کاربران ارائه می‌دهد. و توکن‌های مانند بایننس کوین، اتریوم و شیبا و غیره را که برنامه‌های توکن سوزی دارند، برای خرید و فروش در پنل خود ارائه داده است. کافی است به این لینک مراجعه کرده و به معامله ارزهای دیجیتال مورد نظر خود بپردازید.

 

سخن پایانی

در نهایت، سوزاندن توکن کمبودی ایجاد می‌کند که بر روند بازار تأثیر می‌گذارد.

در جولای 2018، بایننس 2.5 میلیون توکن BNB را سوزاند که ارزش آنها 30 میلیون دلار بود. بایننس در توکن سوزی تهاجمی عمل کرده است و هدف آنها سوزاندن 50 درصد از عرضه BNB است. سوزاندن توکن همچنین به افزایش تعداد کاربران در پلتفرم بایننس کمک کرده است. افزایش تعداد سرمایه گذاران باعث افزایش تقاضا برای توکن‌های BNB باقی مانده و ارزش آنها می‌شود. شرکت‌های دیگر مانند KuCoin از 10 درصد سود سالانه خود برای بازخرید و سوزاندن توکن‌های خود برای کاهش عرضه استفاده می‌کنند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا خرید مجدد و سوزاندن توکن‌ها در بلند مدت پایدار خواهد بود وجود دارد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اعلام کرد که بازخرید توکن‌ها می‌تواند تلاش‌های مدیریتی و کارآفرینی سایر سرمایه گذاران را به همراه داشته باشد.

اگر این فرآیند صادقانه و معقولانه اجرا شود، بسیار محتمل است که فرآیند خرید و از بین بردن مقداری از توکن به یک رویکرد استاندارد و جدی در ICOهای آینده تبدیل شود. ICOهای آینده ممکن است بر اساس روش‌های کاهش تورم داخلی برای بهبود قیمت‌های توکن، مانند بازپرداخت و سوزاندن، ساخته شوند. همچنین، می‌تواند برنامه‌های ویژه‌ای را برای تشویق دارندگان توکن در نگه داشتن توکن‌های خود برای مدت طولانی‌تری وجود داشته باشد.

 

چرا اتراکس را انتخاب کنیم؟

صرافی ارز دیجیتال اتراکس، به عنوان یکی از برترین و معتبرترین مراکز معاملات رمزارز در ایران تلقی می‌شود. این مرکز معاملات ارز دیجیتال به واسطه ویژگی‌های خاص خود، از جمله کیف‌پول اختصاصی، محیط امن برای تراکنش‌ها، کارمزدهای رقابتی و پشتیبانی حرفه‌ای، به عنوان یک نماد اعتماد در دنیای ارزهای دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. اتراکس با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و تأکید بر امنیت، اطمینان می‌دهد که دارایی‌های مشتریان در یک محیط امن نگهداری می‌شود. تجربه‌ی آسان و سریع در تراکنش‌ها، همراه با پشتیبانی از بیش از 400 نوع رمزارز و رابط کاربری ساده و جذاب، اتراکس را به یکی از انتخاب‌های ویژه در بازار رمزارز ایران تبدیل کرده است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa