مشهورترین استراتژی‌ های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها (راهنمای ابتدایی)

مشهورترین استراتژی‌ های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها (راهنمای ابتدایی)
زمان مطالعه: 7 دقیقه

روش‌های بی‌شماری برای سود بردن از معاملات ارز دیجیتال وجود دارد. داشتن استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند نقش مهمی در سازماندهی، منسجم کردن و پیگیری موفقیت روش‌های معاملاتی ما داشته باشد. در این مقاله قصد داریم مشهورترین استراتژی‌ های معاملاتی را با هم بررسی کنیم.

منظور از استراتژی‌ معاملاتی کریپتو چیست؟

استراتژی معاملاتی را می‌توان به‌مثابه یک طرح و برنامه گسترده برای تمام فعالیت‌های معاملاتی توصیف کرد. استراتژی چارچوبی است که تمام تلاش‌های معاملاتی شما را هدایت می‌کند.

طرح معاملاتی با حذف بسیاری از تصمیمات غیرضروری به کاهش ریسک مالی کمک می‌کند. با آنکه داشتن استراتژی برای انجام معامله اجباری نیست اما گاهی می‌تواند حیاتی باشد. اگر رویداد غیرمنتظره‌ای در بازار اتفاق بیفتد (و حتماً چنین خواهد شد)، استراتژی شما، نه هیجانات، باید واکنش را مشخص کند. استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها از اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده و هیجانی که غالباً به زیان‌های مالی بزرگ می‌انجامد جلوگیری می‌کند.

برای مثال، یک استراتژی معاملاتی جامع شامل موارد زیر می‌شود:

  • در کدام کلاس دارایی‌ معامله می‌کنید
  • چه تنظیماتی در نظر می‌گیرید
  • از کدام ابزارها و اندیکاتورها استفاده می‌کنید
  • نقطه ورود و خروج شما را چه چیزی تعیین می‌کند (تعیین سطح حد ضرر)
  • چه چیزی اندازه‌ی پوزیشن معاملاتی شما را تعیین می‌کند
  • عملکرد پرتفوی خود را چگونه مستند و اندازه‌گیری می‌کنید

علاوه بر این، طرح معاملاتی شما می‌تواند رهنمودهای کلی دیگری نیز داشته باشد و حتی برخی جزئیات را نیز شامل شود. برای مثال، می‌توانید تعریف کنید که هرگز در روزهای جمعه یا زمانی که احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارید، معامله نکنید. یا می‌توانید یک برنامه‌ی زمانی برای معامله در روزهای خاصی از هفته تهیه کنید. آیا قیمت بین‌کوین را مرتبا در آخر هفته چک می‌کنید؟ آیا پوزیشن‌های معاملاتی خود را همیشه پیش از آخر هفته می‌بندید. این نوع رهنمود شخصی‌سازی‌شده را می‌توانید در استراتژی معاملاتی خود بگنجانید.

استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند از طریق پس‌آزمایی (بک تست) و پیش‌آزمایی (فوروارد تست)، ارزیابی شوند. در این مقاله به دو نوع استراتژی معاملاتی فعال و غیرفعال پرداخته می‌شود.

البته تعاریف استراتژی‌های معاملاتی، مطلق نیست و گاهی اوقات ممکن است با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. درواقع، شاید بتوان با ترکیب استراتژی‌های متعدد به یک راه حل ترکیبی رسید.

متداول‌ترین استراتژی‌ های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها

برای طراحی استراتژی معاملاتی دو مکتب اصلی تحلیل و تفکر وجود دارد: تحلیل تکنیکال (TA) و تحلیل فاندمنتال (FA). در ادامه در مورد استفاده از هرکدام از این تفکرات برای راهبردهای معین بحث خواهد شد، اما پیش از آن باید تفاوت این مفاهیم را بشناسیم.

از آنجا که تعداد زیادی استراتژی‌ معاملاتی وجود دارد، در این مقاله به متداول‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها اشاره شده است، با این حال، ممکن است برای سایر ابزارها و دارایی‌های مالی مانند فارکس، سهام، آپشن‌ها یا فلزات گرانبها نظیر طلا نیز استفاده شود.

تنها با داشتن یک استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها، می‌توانید شانس موفقیت و رسیدن به اهداف خود را بسیار بالا ببرید.

استراتژی‌های معاملاتی فعال

استراتژی‌های فعال به زمان و توجه نیاز دارند و به دلیل نیاز به پایش مداوم و مدیریت پیوسته‌ پرتفو به آنها فعال گفته می‌شود.

معاملات روزانه

معاملات روزانه شاید از مشهورترین استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها باشد که در گروه استراتژی‌های فعال قرار می‌گیرد.

معامله روزانه رمز ارزها به معنی ورود به یا خروج از یک پوزیشن معاملاتی در یک روز است و به همین خاطر، هدف سرمایه‌گذاری معامله‌گران روزانه، پیدا کردن تحرکات قیمتی روزانه است.

واژه‌ «معاملات روزانه» از بازارهای سنتی ریشه می‌گیرد. در این بازارها تنها در ساعات خاصی از روز امکان معامله وجود دارد. بنابراین، زمانی که معامله در این بازارها متوقف شود، معامله‌گران روزانه هرگز در پوزیشن‌های معاملاتی شبانه نمی‌مانند.

اکثر پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتالی در طول 365 روز سال و 24 ساعته باز هستند. بنابراین، در مورد بازار ارز دیجیتال، موضوع استفاده از معاملات روزانه اندکی متفاوت است. معاملات روزانه به یک سبک معامله‌ کوتاه‌مدت دلالت می‌کند که معامله‌گران در بازه‌های زمانی 24 ساعته یا کمتر به یک پوزیشن معاملاتی وارد و یا از آن خارج می‌شوند.

معمولا، معامله‌گران روزانه برای فرمول‌بندی اید‌ه‌های معاملاتی خود از روش پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است بسیاری از تکنیک‌های دیگر را برای یافتن ناکارایی‌های بازار به کار گیرند.

معاملات روزانه رمزارزها می‌تواند بسیار سودآور باشد اما اغلب بسیار پراسترس است و می‌تواند با ریسک بالایی همراه باشد. ازاین‌رو، معاملات روزانه فقط برای معامله‌گران حرفه‌ای توصیه می‌شود.

سوئینگ تریدینگ

سوئینگ تریدینگ نوعی استراتژی معاملاتی طولانی‌مدت است که پوزیشن‌های معاملاتی در آن برای بیش از یک روز باز می‌ماند اما معمولا بیش از چند هفته یا ماه طول نمی‌کشد. سوئینگ تریدینگ از برخی جنبه‌ها حد واسط معاملات روزانه و معاملات روند است.

سوئینگ تریدرها معمولاً سعی می‌کنند از موج‌های نوسانی که ممکن است چند روز یا هفته طول بکشد، سود ببرند. آنها ممکن است از ترکیب فاکتورهای تکنیکال و بنیادی برای فرمول‌بندی ایده‌های معاملاتی خود استفاده کنند. درحالت طبیعی، تغییرات بنیادی ممکن است طولانی‌تری باشد. بااین‌حال، الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تکنیکال می‌توانند نقش عمده‌ای در استراتژی سوئینگ تریدینگ ایفا کنند.

سوئینگ تریدینگ ممکن است از آسان‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها به ویژه برای مبتدیان باشد. امتیاز قابل‌توجه سوئینگ تریدینگ در مقایسه با معاملات روزانه این است که در مدت طولانی‌تری اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود، به اندازه‌ی کافی کوتاه هستند تا پیگیری آنها مشکل نباشد.

این سبک معامله به معامله‌گران زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری می‌دهد. در اکثر موارد، آنها زمانی کافی دارند که به رویدادهای معاملاتی واکنش نشان دهند. با این استراتژی می‌توان از تصمیمات شتاب‌زده و هیجانی دوری کرد. از سوی دیگر، در معاملات روزانه تصمیم‌گیری و اجرا غالباً باید با سرعت انجام گیرد که این موضوع برای مبتدیان ایده‌آل نیست.

معاملات روند

معاملات روند که به آن پوزیشن تریدینگ نیز گفته می‌شود، استراتژی است که با نگهداری پوزیشن‌ها برای دوره‌ زمانی طولانی‌تر، معمولا حداقل چند ماه، همراه است. همانگونه که از نام این معامله پیداست، معامله‌گران روند سعی می‌کنند از روندهای جهت‌دار سود ببرند. معامله‌گران طبق این استراتژی در روندهای صعودی وارد پوزیشن خرید و در روندهای نزولی وارد پوزیشن فروش می‌شوند.

معامله‌گران روند معمولا از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند. آنها همچنین باید امکان معکوس شدن روند را نیز در نظر بگیرند. بنابراین، می‌توانند از میانگین متحرک، خطوط روند و سایر اندیکاتورهای تکنیکال در استراتژی‌های خود برای افزایش میزان موفقیت و کاهش ریسک مالی استفاده کنند.

معاملات روند می‌تواند برای معامله‌گران مبتدی ایده‌آل باشد، مشروط براینکه راست آزمایی و مدیریت ریسک را به‌درستی انجام دهند.

اسکالپینگ (نوسانگیری)

اسکالپینگ یا نوسانگیری یکی از سریع‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌هاست. اسکالپرها بر آن نیستند که از حرکت‌های بزرگ یا روندهای طولانی بهره ببرند. این استراتژی روی شناسایی مکرر سود از حرکت‌های کوچک تمرکز دارد که سود بردن از اختلاف قیمت خرید و فروش، شکاف در نقدشوندگی یا سایر ناکارایی‌های بازار مثال‌هایی از آن است.

هدف نوسانگیران نگه داشتن طولانی مدت پوزیشن‌های معاملاتی نیست. بسیاری از اوقات، اسکالپرها برای چند ثانیه به یک پوزیشن معاملاتی ورود و از آن خارج می‌شوند. به همین دلیل است که اسکالپینگ غالباً با معاملات پربسامد (HFT) در ارتباط هستند.

اسکالپینگ زمانی می‌تواند یک استراتژی پرسود باشد که معامله‌گر در بازار یک ناکارایی پیدا کند. این دسته از معامله‌گران به دنبال این هستند که با سودهای کم در طول زمان، سود زیادی را برداشت کنند. استراتژی نوسانگیری عموماً برای بازارهایی با نقدشوندگی بالا ایده‌آل است.

اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی پیشرفته است که به‌دلیل پیچیدگی آن، برای متبدیان توصیه نمی‌شود. این سبک معامله مستلزم شناخت عمیق از سازوکارهای بازار است. علاوه بر این، اسکالپینگ عموماً برای معامله‌گران بزرگ (نهنگ‌ها) مناسب‌تر است. درصدهای کم با مقدار سرمایه کم، معمولا منطقی به نظر نمی‌آید ولی سود در پوزیشن‌های بزرگ بیشتر نمایان می‌شود.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری منفعل

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری منفعل امکان رویکرد غیرمداخلانه‌تری را فراهم می‌کند، طوری‌که مدیریت پرتفو به زمان و توجه کمتری نیاز دارد. با آنکه تفاوت‌هایی در استراتژی‌ها وجود دارد، اما هدف هر استراتژی و سرمایه‌گذاری، کسب سود است.

استراتژی خرید و نگهداری

«خرید و نگهداری» نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل است که معامله‌گران، دارایی را فارغ از نوسانات بازار با هدف نگهداری طولانی‌‌مدت خریداری می‌کنند.

این استراتژی معمولا در پرتفوهای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت استفاده می‌شود، جایی که هدف صرفا وارد شدن در بازار بدون توجه به زمان‌بندی است. ایده‌ استراتژی این است که در یک چارچوب زمانی به‌اندازه‌ کافی طولانی، زمان‌بندی یا قیمت ورود اهمیت چندانی نخواهد داشت.

استراتژی خرید و نگهداری تقریباً همیشه مبتنی بر تحلیل بنیادی است و معمولا به اندیکاتورهای تکنیکال توجهی ندارد. این استراتژی نیازمند پایش و توجه مداوم نیست.

باآنکه بیش از حدود یک دهه از ظهور بیت‌کوین و رمزارزها نمی‌گذرد، پدیده‌ HODL را می‌توان با استراتژی خرید و نگهداری مقایسه کرد. با‌این‌وجود، رمزارزها کلاس دارایی پرنوسان و پرریسکی محسوب می‌شوند. با آنکه خرید و نگهداری بیت‌کوین یکی از استراتژی‌های شناخته‌شده در فضای رمزارز به‌ شمار می‌آید، اما استراتژی خرید و نگهداری ممکن است برای سایر رمزارزها مناسب نباشد.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص

معمولا، سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص به معنای خرید صندوق‌های قابل معامله (ETFs) و شاخص‌ها در بازارهای سنتی است. این نوع محصول در بازارهای رمزارز نیز وجود دارد؛ هم به‌صورت صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و هم در بازار مالی غیرمتمرکز (DeFi).

ایده‌‌ موجود در این استراتژی، انتخاب سبدی از دارایی‌ رمزارزها و ایجاد توکنی است که عملکرد ترکیبی آن‌ها را دنبال کند. این سبد ممکن است از کوین‌های حاصل از یک بخش مشابه، نظیر کوین‌های خصوصی یا توکن‌های کاربردی، تشکیل شده باشد یا ممکن است یک کوین کاملاً متفاوت باشد، مشروط بر اینکه قیمت قابل اتکایی داشته باشد. اکثر این توکن‌ها به‌شدت به اوراکل‌های بلاک‌‌چین متکی هستند.

سرمایه‌‌گذاران چگونه می‌توانند از شاخص‌های رمزارز استفاده کنند؟ برای مثال، سرمایه‌گذار به‌جای انتخاب کوین‌های خصوصی (privacy)، می‌توانند در شاخص کوین‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند. با این روش، آنها می‌توانند بر روی کوین‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند با این تفاوت که ریسک انتخاب یک کوین را حذف کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص توکنایز شده احتمالا در سال‌های آینده محبوبیت بیشتری خواهد یافت. این روش سرمایه‌گذاری امکان انتخاب رویکرد غیرمداخله‌ای‌تری به سرمایه‌گذاری در صنعت بلاکچین و بازارهای رمزارز فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

طراحی استراتژی‌های معاملاتی در کریپتوکارنسی‌ها که با اهداف مالی و سبک شخصی شما سازگار باشد کار آسانی نیست. ما در این مقاله، برخی از متداول‌ترین استراتژی‌های معاملاتی را بررسی کردیم و امیدواریم که بتوانید مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید.

برای اینکه بدانید کدام استراتژی کارساز است باید آنها را زیر نظر بگیرد، بدون آنکه قواعدی را که تعیین کرده‌اید زیر پا بذارید. ثبت و نوشتن وقایع معاملاتی می‌تواند در تحلیل عملکرد هر یک از استراتژی‌ها بسیار مفید باشدبا دنبال کردن بلاگ اتراکس و مطالعه مقالات در خصوص طراحی انواع استراتژی معاملاتی میتوانید معاملات خود را بهبود ببخشید.

اما موضوع شایان توجه این است که مجبور نیستید از یک استراتژی برای همیشه پیروی کنید. با داده‌ها و سوابق معاملاتی می‌توانید، روش‌های‌ خود را تعدیل و بهینه کنید. به‌‌عبارت دیگر، استراتژی‌های معاملاتی باید به‌طور پیوسته همراه با تجربه‌ معاملاتی‌ شما ارتقا یابد.

همچنین تخصیص بخش‌های مختلف پرتفو به استراتژی‌های مختلف سودمند خواهد بود. بدین طریق می‌توانید عملکرد هر استراتژی را همزمان با اجرای مدیریت ریسک صحیح کنترل کنید.

اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

اتراکس، بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است که بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر را در اختیار شما قرار می‌دهد و در این زمینه بی‌ رقیب است. این صرافی با امنیت قوی، پشتیبانی حرفه‌ ای 24 ساعته، درگاه بانکی و عملیات خودکار، یکی از برترین ها در ایران محسوب می‌ شود.

یکی از مزایای برجسته اتراکس، داشتن کیف‌ پول اختصاصی با امنیت بالا است که به شما اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را بدون هزینه و کارمزد نگهداری کنید.

رابط کاربری آسان و مدرن اتراکس با پنجره خرید و فروش آنی رمزارز، از هر نقطه‌ای در جهان قابل دسترسی است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa