مفاهیم مهم درباره بیت کوین که لازم است با آن ها آشنا باشید

مفاهیم مهم درباره بیت کوین که لازم است با آن ها آشنا باشید
زمان مطالعه: 9 دقیقه

امروزه بیت کوین به یک ابزار سرمایه‌گذاری مدرن در یک بازار نوظهور تبدیل شده است. به همین دلیل در این مقاله به مفاهیم مهم درباره بیت کوین و بازار کریپتوکارنسی پرداخته شده است.

مقدمه

جالب است بدانید که اولین خرید رسمی با بیت‌کوین را جکسون ویل با خرید دو پیتزا انجام داد – هر پیتزا به قیمت 10،000 بیت‌کوین به او فروخته شد. امروزه، ارزش این مبلغ 160میلیون دلار (با قیمت هر بیت کوین 16 هزار دلار)  است.

بیت‌کوین چیست؟

بیت کوین (که با نماد «₿» نشان داده می‌شود) هم یک فناوری و هم یک ارز دیجیتال است – آن را «ارز اینترنتی» نیز می‌نامند. بیت کوین توسط دولت‌ یا مؤسسه‌ای مالی کنترل نمی‌شود، به همین دلیل هیچ بانکی ارتباط مستقیمی با این رمز‌ارز ندارد. خرید و معامله با استفاده از بیت کوین مستقیماً بین دارندگان ناشناس بیتکوین در بلاکچین (سیستمی که از هیچ شماره حساب، نام یا دیگر مشخصات هویتی استفاده نمی‌کند) انجام می‌شود.

تصادفی نیست که پس از سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ بیت کوین به این سرعت ابداع شد.بیت کوین با حذف هر گونه واسطه شرکتی، مجالی برای فساد باقی نمی‌گذارد – چیزی که درباره سایر نهادهای مالی صدق نمی‌کند.

این شرایط هزینه‌های غیرضروری را قطع و انتقال وجه بیت کوین در سراسر جهان را آسان می‌کند. وقتی پولی را از طریق بانک‌ها یا مؤسسات مالی انتقال می‌دهید، مبالغی را تحت عناوینی مثل کارمزد تبدیل ارز، کارمزد خدمات بانکی و کارمزد سپرده‌گذاری یا انتقال به درگاه‌های پرداخت مانند پی‌پال یا استریپ پرداخت می‌کنید. جالب است که اگر این کارمزدها نبودند، مؤسسات و کسب‌وکارها چطور می‌توانستند درآمد کسب کنند؟

اما در آن سو، بیت کوین به‌صورت دیجیتالی، مستقیم و ناشناس منتقل می‌شود. این ارز قدرت را به دست خریداران و فروشندگان برمی‌گرداند.

بیت کوین در برابر دلار

برای اینکه درکی از کلیت این «ارز دیجیتال» داشته باشید، بیایید آن را با ارز بسیار شناخته‌شده‌ای که گاه عاشق آن هستید، یعنی دلار، مقایسه کنیم.

بیت کوین در دهه گذشته راه زیادی را طی کرده است. ابتدا ارزش یک بیتکوین (₿ ۱) برابر با $ 0.008 دلار بود. ظرف پنج روز قیمت این ارز با رشد ۹۰۰ درصدی به $ 0.08 رسید.

برخی اصطلاحات و مفاهیم مهم درباره بیت‌کوین

بلاک‌ چین

تراکنش‌های بیت کوین برای ثبت عمومی و جلوگیری از کلاهبرداری روی بلاکچین (زنجیره بلاک‌ها) ثبت می‌شود. تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید به زنجیره اضافه می‌شود.

بیت

بیت واحدفرعی بیت کوین است، که به آن میکروبیت‌کوین گفته می‌شود. هر ساتوشی برابر با ₿ 0.00000001 و هر بیت برابر با ₿ 0.000001 است. در نتیجه ₿ ۱ برابر با 1،000،000 بیت است.

بیت‌ کوین

واژه بیت کوین (Bitcoin با حرف اول بزرگ) به کلیت این ارز و فناوری اشاره دارد. اما وقتی با حرف اول کوچک نوشته می‌شود اشاره به واحد ارز دارد. همچنین به‌صورت مخفف آن را به شکل BTC یا XBT نیز می‌نویسند.

تأییدیه

تأییدیه زمانی است که تراکنشی توسط شبکه پردازش و روی یک بلاک ثبت شود. تأییدیه‌های چندگانه زمانی رخ می‌دهند که چندین تراکنش روی دنباله‌ای از بلاک‌ها ثبت شوند، و هر تراکنش، ریسک تراکنش معکوس را کاهش می‌دهد.

کریپتوگرافی (رمزنگاری)

کریپتوگرافی به معنی نگارش یا رمز‌گشایی کد است. این فرآیند نوعی عمل ریاضی است که تراکنش‌ها و محیط‌های آنلاین امن را برای ما فراهم می‌کند، که همان حساب‌ها یا کیف پول‌های «رمز‌گذاری‌شده» هستند.

ماینینگ (استخراج)

ماینینگ استعاره‌ای برای سیستم اثبات کار بیت کوین است – طی این فرآیند، ماینر‌ها مسائلی ریاضی حل می‌کنند و هر مسأله تعیین‌کننده اعتبار تراکنش هر بیت‌کوین در مبادله بیت‌کوین‌هاست. این محاسبات پیچیده ریاضی باعث افزایش امنیت نشر بیت‌کوین‌های جدید می‌شود. این کار شبیه معدن‌کاری طلا و جواهرات است، جز اینکه با استفاده از انواع  سخت‌افزار‌ها ونرم‌افزارهای ماینینگ انجام می‌شود.

ماینینگ فقط یکی از راه‌ها – و سخت‌ترین و سودمندترین راه – برای کسب بیت‌کوین است. بلاکی که به‌عنوان پاداش حل این مسائل ریاضی اعطا می‌شود ۱۲.۵ توکن است. همانند دلار آمریکا، تعداد محدودی بیت کوین در اقتصاد شناور است. سقف آن ۲۱ میلیون است.

کلید خصوصی

یکی از مفاهیم مهم درباره بیت کوین، کلید خصوصی است که داده مطمئنی است که حق شما برای مصرف بیت کوین از طریق یک کیف پول معین را تأیید می‌کند. این کلید شبیه رمز عبور بیت‌کوین است. هر کیف پول، کلید خصوصی خودش را دارد.

امضا

امضا، داده رمز‌نگاری‌شده است که مالکیت بیت‌کوین شما را تأیید می‌کند – این داده در واقع قسمت عمومی و قابل مشاهده کلید خصوصی شماست. اما نگران نباشید، رمزنگاری به شما اطمینان می‌دهد که هیچ شخصی قادر به حد‌س‌زدن یا رمز‌گشایی کلید خصوصی یا سایر اطلاعات شما نیست.

روش خرید و کسب بیتکوین چیست؟

روش‌های متعددی برای دریافت، کسب یا خرید بیت‌کوین وجود دارد. از آنجا که بیت‌کوین کاملاً دیجیتال است، دستیابی فیزیکی به آن ساده نیست. روش‌های زیر نیازمند آن است که برای کسب بیت‌کوین، زمان یا پول یا هر دو را صرف کنید. با ترکیب این استراتژی‌ها می‌توانید بیت‌کوین بیشتری کسب کنید. همچنین می توانید بیت کوین یا هر نوع رمزارز دیگر را در صرافی اتراکس با واریز تومان خریداری کنید. ناگفته نماند این صرافی دارای بیش از 350 رمزارز است و بزودی این تعداد به 600 رمزارز می رسد که در نوع خود در ایران جزو اولین ها است.

تبادل بیت‌کوین با پول واقعی

با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توان بیت‌کوین و سایر ارزها را از طریق کارت‌های اعتباری، تراکنش بانکی و حتی پرداخت‌های پی‌پال خریداری کرد. رایج‌ترین صرافی‌های آنلاین خارجی Bitfinex، Bitstamp و Coinbase هستند. به دلیل تحریم، می‌توان صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از جمله صرافی اتراکس را نیز انتخاب کرد که به صورت غیرمستقیم برای شما ارز مورد نظر را خریداری می‌کند یا می‌فروشد.

همچنین می‌توان در خودپرداز بیت‌کوین، مغازه‌های خرده‌فروشی، بانک یا مسقیماً با فرد دیگری، شخصاً معامله کنید.

پذیرش بیتکوین به‌عنوان پرداخت وجه

(به‌عنوان فروشنده) فقط کافی است آدرس بیت‌کوین خود را با خریدار به اشتراک بگذارید. همچنین، در سایت‌هایی مانند Purse می‌توانید اقدام به فروش کالا و خدمات بر حسب بیت‌کوین کنید.

انجام وظایف برای کسب بیت‌کوین

سایت‌هایی به‌نام «فاست‌ بیت‌کوین» وجود دارد که کار اصلی آنها اعطای بیت‌کوین در ازای صرف زمان است – بازی‌ کردن، مشاهده تبلیغات، یا نوشتن درباره رمز‌ارزها. در حالی که این کار روشی قانونی (و به‌نظر ساده) برای کسب بیت‌کوین است، بازگشت سرمایه زمانی شما بسیار اندک است.

کسب درآمد از طریق قرض‌دادن بیت‌کوین

قرض دادن و وام‌دهی نیز از مفاهیم مهم درباره بیت کوین به شمار می‌رود. به این معنا که اگر در حال حاضر بیت‌کوین دارید، می‌توانید درآمد بیشتری از آن کسب کنید. می‌توان بیت کوین خود را وام داد و بهره آن را دریافت کرد. این کار را می‌توانید با همکار یا دوست خود یا از طریق سایتی مانند Bitbond انجام دهید.

دریافت انعام به بیت‌کوین

سایت‌هایی مانند Bitfortip بابت وظایف یا کارهای عجیبی که به شما محول می‌کند، پاداش‌هایی بر حسب بیت‌کوین پرداخت می‌کند. برخی سایت‌ها بابت شرکت در نظرسنجی، جواب دادن به سؤالات و به ‌اشتراک‌گذاری محتوا انعام بیت‌کوینی می‌دهند.

توجه: بیت‌کوین نوسانات بسیار شدیدی دارد. قیمت معاملاتی آن می‌تواند طی چند ساعت صدها دلار نوسان کند. در حالیکه عده‌ای افراد از بیت کوین به‌عنوان ارز روزانه استفاده می‌کنند، عده‌‌ای دیگر بیت‌کوین را مانند سهام خریداری می‌کند. به این معنی که آن را می‌خرند، رها می‌کنند، و فقط زمانی می‌فروشند که قیمت مثل موشک بالا رفته باشد.

نحوه نگهداری و استفاده از بیت‌کوین

بیت کوین از نظر نحوه نگهداری منحصربفرد است. نمی‌توانید آن را زیر بالشت بگذارید یا در قلک بیاندازید. بلکه برای این کار باید از کیف پول بیت کوین استفاده کنید.

کیف پول بیت کوین شبیه کیف پول واقعی است. اما به‌جای نگهداری خود ارز، کلید (های) خصوصی خود را در آن نگهداری می‌کنید که با بیتکوین‌های قابل مصرف شما در ارتباط هستند. به‌ کمک کیف‌ پول‌های بیت‌کوین می‌توان موجودی بیت‌کوین را مشاهده و به دیگران بیت‌کوین پرداخت کرد.

قبل از خرید، کسب یا جمع‌آوری بیت‌کوین، ابتدا باید کیف پول بیت‌کوین خود را راه‌اندازی کنید. انواع نسبتاً متفاوتی از کیف پول وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. تفاوت آنها در روش‌های نگهداری است: نگهداری «داغ» یا “Hot Storage” به این معنی که رمزارز شما به‌صورت آنلاین نگهداری می‌شود و نگهداری «سرد» یا “Cold” که به معنی روشی کاملاً آفلاین برای نگهداری است.

کیف پول‌ های نرم‌افزاری بیت‌ کوین

برای افرادی که به معامله ارزهای دیجیتال رو می‌آورند، شناخت انواع کیف‌پول‌ها و بهترین کیف پول بیت کوین، از مفاهیم مهم درباره بیت کوین است که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

کیف پول‌های نرم‌افزاری شامل کیف‌ پول‌های رایانه‌ای (یا دسکتاپ)، آنلاین و موبایلی است. این کیف‌ها روی دستگاه شما اجرا می‌شوند و البته برخی‌ از آنها مبتنی بر فضای ابری هستند – به عبارتی، در دسته نگهداری داغ قرار می‌‌گیرند.

نگهداری آنلاین برای دسترسی سریع و تراکنش ساده عالی است، اما از طرفی بیشتر در معرض جرایم سایبری قرار دارد. همچنین، بسته به نوع کیف پول، در صورت خرابی دستگاه ممکن است کیف پول در معرض ریسک خراب شدن و نابودی قرار بگیرد.

کیف پول‌های دسکتاپ روی یک رایانه شخصی یا لپتاپ دانلود می‌شوند و فقط از طریق همان دستگاه قابل دسترسی هستند. مثالی از این کیف‌ پول‌ها Armory است.
کیف‌ پول‌های آنلاین مبتنی بر فضای ابری و از هر دستگاهی قابل دسترسی هستند. این کیف‌پول‌ها از نظر استفاده ساده‌ترین کیف‌ پول‌ها – و ساده‌ترین کیف‌ها برای هک‌ شدن – هستند. توصیه می‌شود هیچگاه مقادیر هنگفت بیت‌کوین را در کیف پول‌های آنلاین نگهداری نکنید. نمونه‌هایی از این نوع کیف پول Coinspace و BitGo هستند.
کیف پول‌های موبایلی از طریق یک اپلیکیشن عمل می‌کنند و راحت‌ترین گزینه هستند. برای مثال می‌توان به متاماسک و تراست ولت اشاره کرد.

کیف پول‌ های سخت‌ افزاری

این کیف پول‌ها روی دستگاه‌های خارجی مانند هارد دیسک یا USB اجرا می‌شوند. برای دسترسی به آنها لازم است دستگاه مورد نظر به رایانه وصل کرد. این کیف پول‌ها از نوع نگهداری سرد محسوب می‌شوند، زیرا داده‌ها را به‌صورت کاملاً آفلاین نگهداری می‌کنند.

نگهداری سرد بهترین امنیت را فراهم می‌کند و بهترین گزینه برای مقادیر زیاد بیت‌کوین است، اما ممکن است راه‌اندازی آن‌ها ترسناک باشد، کاربری راحتی نداشته باشند و در معرض خرابی، مفقودی یا سرقت فیزیکی قرار بگیرند. برای نمونه می‌توان به Ledger، Trezor و Keepkey اشاره کرد.

کیف پول‌ های کاغذی بیت‌کوین

کیف پول‌های کاغذی بیت‌کوین دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می‌آید – تکه‌های کاغذ که حاوی کلید‌های خصوصی هستند. به‌جای نرم‌افزار یا سخت‌افزار که در معرض بدافزارها، جرایم سایبری و خرابی باشند، صرفاً کافی است دنبال کیف پول‌های کاغذی بیت کوین باشید. این کیف‌ پول‌ها نوع دیگری از نگهداری سرد هستند و تولید آن‌ها بسیار ساده است. سایت‌هایی مانند WalletGenerator.net می‌توانند در این زمینه مفید باشند. تمام چیزی که نیاز دارید یک ارتباط اینترنتی و چاپگر است.

نحوه استفاده از بیت‌کوین

وقتی کیف پول بیت‌کوین خود را راه‌اندازی می‌کنید، آدرسی عمومی برای بیت کوین شما ایجاد خواهد شد. این آدرس چیزی شبیه به این است: 1GV5Vye4LCfpkM9V5oFSQsZk8kq2vBxvCK.

آدرس بیتکوین شبیه به ایمیل یا آدرس فیزیکی است. این آدرس تنها اطلاعات لازم برای پرداخت بیت‌کوینی به شما و تنها داده رابط عمومی است که به‌عنوان بخشی از تراکنش به اشتراک خواهید گذاشت. هر تراکنش از یک آدرس بیت‌کوین منحصربفرد استفاده می‌کند.

برای مصرف بیت‌کوین فقط کافی است آدرس بیت‌کوین خود را با گیرنده به‌اشتراک بگذارید تا آن را با کیف پول خودش رمزگشایی کند. در این لحظه، تراکنشی روی بلاکچین ثبت می‌شود و سایر کاربران می‌توانند آن را ببینند.

ریسک‌های بیت‌کوین

از مفاهیم مهم درباره بیت کوین که برای هر شخصی که وارد دنیای ارز دیجیتال می‌شود، شناخت ریسک‌های این بازار است. بیت‌کوین به‌شدت  فاقد نظارت است، بازار نسبتاً ناپایداری دارد و بابت حوادث کلاهبرداری مشهور است. بر این اساس، توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری سنگین در بیت‌کوین تحقیقات مفصلی انجام دهید.

فرصت‌های عالی و ریسک‌های بالا همیشه در کنار هم هستند. بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی روش‌های حفظ امنیت بیت‌کوین در عین وجود ریسک به شرح زیر است:

فقط مقادیر اندک را در کیف پول‌های مبتنی بر فضای ابری نگهداری کنید و مقادیر بیشتر را در کیف‌ پول‌های آفلاین بگذارید.
به‌طور منظم از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید و کلیدهای خصوصی و سایر داده‌ها را در محلی امن و آفلاین نگهداری کنید.
برای حفظ امنیت بیت‌کوین‌هایتان از نرم‌افزار‌های مختلف استفاده کنید.

با پیشرفت فناوری کلاهبرداری‌های بیت‌کوینی نیز پیچیده‌تر می‌شوند. پس مراقب این کلاهبرداری‌ها باشید. تعداد کمی روش‌های کلاهبرداری وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

کلاهبرداری از کیف پول. کیف پول‌های آنلاین تقلبی بابت پول شما درخواست پیش‌پرداخت می‌کنند یا آدرس بیت‌کوینی به شما می‌دهند که به یک کلاهبردار (اسکمر) ختم می‌شود، نه به شما. کیف پول‌های سخت‌افزاری تقلبی نقطه‌ ضعف‌هایی درونی دارند که وقتی به‌صورت دیجیتالی فعال می‌شوند کلاهبرداران به‌سادگی می‌توانند بیت‌کوین‌های شما را به سرقت ببرند.
کلاهبرداری‌های مرتبط با ماینینگ. از آنجا که ماینینگ بیت‌کوین نیازمند زمان و منابع قابل‌توجه است، شرکت‌های ماینینگ تقلبی به شما پیشنهاد می‌دهند – در ازای دریافت وجه – از شما ماینینگ کنند. برخی دیگر فضای سرور را برای ماینینگ بیت‌کوین «اجاره می‌دهند». با اینکه برخی از این شرکت‌ها قانونی هستند، برخی نیز کلاهبردار یا طرح‌های پانزی هستند.
کلاهبرداری در صرافی. هیچ نهاد نظارتی‌ برای پایش مبادله کوین‌ وجود ندارد، و این امر بیت‌کوین را در معرض خطر کلاهبرداران و هکر‌ها قرار می‌دهد. صرافی‌های کلاهبردار غالباً قیمت‌های غیرواقعی برای تبدیل ارز پیشنهاد می‌دهند و در وب‌سایت‌های ناایمن فعالیت می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد، برخی مفاهیم مهم درباره بیت کوین که برای ورود به این بازار نیاز است، توضیحات مختصری ارائه شود. با این حال، بسیاری از مردم تردید دارند که آیا بیت‌کوین به‌ عنوان یک ارز شکست می‌خورد یا خیر.

نوسانات شدید و ناپایداری این ارز باعث چنین نگرانی شده است که فقط زمان می‌تواند نشان دهد که آیا این ارز موفق خواهد شد و خواهد توانست موج‌های بزرگی در اقتصاد راه بیاندازد یا خیر.

اتراکس بهترین و سریعترین در ایران

اتراکس، بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است که بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر را در اختیار شما قرار می‌ دهد و از این نظر یکی از بی رقیب ترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران می باشد. از دیگر برتری های اتراکس می توان به امنیت قوی، پشتیبانی حرفه‌ ای 24 ساعته، درگاه بانکی و عملیات خودکار را نام برد.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس یکی از معدود صرافی هایی است که دارای کیف پول اختصاصی میباشد، کیف پول اختصاصی این مزیت را برای کاربر فراهم میکند که در حین خرید و فروش، انواع ارزدیجیتال ارزهای خود را در داخل کیف پول اتراکس بدون هیچگونه هزینه و کارمزدی نگهداری کنند، این کیف پول از امنیت بالایی برخوردار میباشد همچنین کاربر میتواند با انتخاب گزینه خرید یا فروش سریع در اتراکس در کوتاهترین زمان ممکن ارزهای خود را خرید یا فروش کند.

اتراکس دارای رابط کاربری آسان و مدرن و پنجره خرید و فروش آنی رمزارز بوده و از همه نقاط جهان قابل دسترسی است.

 

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa