ارز دیجیتال دوج کوین (Dogegoin) چیست + نکاتی درباره آن

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogegoin) چیست + نکاتی درباره آن
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin)، میم‌ کوین اصلی است و برای پیشکسوتان رمزارزها، بسیار شناخته‌ شده است. این رمز ارز ابتدا در قالب یک شوخی به وجود آمد اما درنهایت راهش را به عنوان گزینه‌ای سازگار و قابل‌دسترس‌ در کنار بیت کوین پیدا کرد.

Dogecoin چیست؟

امروزه، برای خیلی از افراد خرید ارز دیجیتال دوج کوین نقطه‌ ورود به دنیای کریپتوکارنسی‌هاست. Dogecoin یک رمزارز مبتنی بر Luckycoin است (خود Luckycoin مبتنی بر Litecoin است). Dogecoin در اصل طراحی شد تا بتواند جایگزین مناسبی برای Bitcoin، Litecoin و سایر رمزارزها باشد.

این رمزارز از سال 2015 تاکنون هیچ به‌روزرسانی خاصی نداشته است (اگرچه ممکن است از پیشرفت‌هایی در کد Litecoin بهره ببرد). ارزش واقعی دوج کوین در جامعه‌‌ای قوی و پرشور نهفته است که به ناگاه اطراف آن پدیدار شد.

شش حقیقت جالب در خصوص Dogecoin

  • Dogecoin در اصل در نتیجه‌ یک شوخی توسط جکسون پالمر در نوامبر 2013 تأسیس شد. وقتی بیلی مارکوس (برنامه‌نویس) با او تماس گرفت، آنها تصمیم گرفتند Dogecoin را به واقعیت تبدیل کنند.
  • Dogecoin به نحوی طراحی شد که یک شکل سازگار و قابل‌حصول‌‌تری از رمزارز باشد که می‌توانست به کاربرانی که از پیچیدگی بیت کوین خسته شده بودند، دسترسی داشته باشد. حتی نام آن نیز از میم مشهور اینترنت اخذ شده است.
  • Dogecoin یکی از بزرگترین و فعال‌ترین جوامع در دنیای رمزارزها را دارد. این جامعه گرد هم آمده تا تلاش‌های خیرخواهانه‌ی متعدد‌ و پروژه‌های دیگر را از نظر مالی تأمین کند. آنها حتی موفق به دریافت حمایت مالی از NASCAR شدند.
  • امروزه یکی از متداول‌ترین کاربردهای Dogecoin استفاده از خدمات مشاوره است. این کاربرد شبیه به یک “لایک” است اما تأثیر بیشتری دارد.
  • از سال 2015 یعنی زمانیکه جکسون پالمر با اعلام اینکه “به یک مرخصی طولانی‌مدت می‌رود” پروژه را ترک کرد، هیچ به‌روزرسانی یا توسعه‌ی فنی‌ای در پروژه انجام نشده است.
  • در سال 2021، به واسطه‌ی هجوم کاربرانی که به دنبال سطوح بالای GME بودند، Dogecoin شاهد یک افزایش قیمت عمده‌ بود. وقتی ایلان ماسک راجع به Dogecoin توئیت کرد و آن را “رمزارز مردم” نامید، این روند بیشتر تقویت شد.

وجه تمایز Dogecoin چیست؟

نکته‌ی اصلی که ارز دیجیتال دوج کوین را از بسیاری رمزارزهای دیگر جدا می‌کند این است که یک رمزارز تورم‌زا است و نه تورم‌زدا.

وقتی رمزارزی مثل Dogecoin، تورم‌زا باشد، بدین معنا است که هیچ محدودیتی در تعداد کوین‌های در گردش وجود ندارد.

بیت کوین و بسیاری از رمزارزها، با سقف عرضه‌ طراحی شده‌اند. مشکل احتمالی اینجاست که با رسیدن به این سقف ممکن است ادامه‌ کار سیستم برای ماینرها دیگر سودآور نباشد که می‌تواند یا انگیزه ماینرها را با توجه به کارمزد بالای تراکنش‌ها به شدت کاهش دهد یا زمان تراکنش‌ها را بسیار طولانی کند.

ماینرها با Dogecoin پاداش می‌گیرند

خالق Dogecoin سعی داشت این مشکل را با این تضمین حل کند که ماینرها همیشه با Dogecoin جدید پاداش می‌گیرند و بنابراین انگیزه‌ای برای استخراج کوین‌های بیشتر وجود خواهد داشت.

یک رویکرد مبتنی بر تورم نیز برای جایگزینی کوین‌های از دست‌رفته و حفظ Dogecoin در 100 میلیارد کوین ثابت طراحی شده است.

ارز دیجیتال دوج کوین - صرافی ارز دیجیتال اتراکس

جامعه‌ی Dogecoin

همانطور که قبلاً اشاره شد، دارایی اصلی Dogecoin، تکنولوژی پشت آن نیست بلکه جامعه‌ای است که حول آن شکل گرفته است.

بسیاری از اعضای این جامعه ترجیح می‌دهند Dogecoin را به عنوان یک ارز در نوع خود تصور کنند، و همواره عبارت “1doge=1doge” [Doge فقط باید برای معاملات استفاده شود و نه سرمایه‌گذاری] را تکرار می‌کنند.

بیشتر افراد جامعه، به ویژه اعضای قدیمی‌تر، در خصوص برآورد قیمت‌های بالقوه‌ی Doge مردد هستند. اگرچه این تردید سبب نمی‌شود کاربران امیدوار نباشند که قیمت Dogecoin سر به فلک بکشد!

خالق Doge چه می‌گوید؟

حتی خالق Dogecoin، جکسون پالمر معتقد است موفقیت Dogecoin نشان می‌دهد که رمزارز تا چه حد از اهداف اصلی خود دور شده است:

من به تیم اصلی توسعه‌ Dogecoin برای پایدار و ایمن نگه‌داشتن نرم‌افزار بسیار ایمان دارم، اما فکر می‌کنم در مورد وضعیت فضای رمزارز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد، اینکه ارزی با تصویر یک سگ روی آن که هنوز هم به‌روزرسانی نرم‌افزار را در بیش از 2 سال منتشر نکرده است سقف بازار $1B+ دارد. (جکسون پالمر – خالق Dogecoin)

تاریخچه‌ای کوتاه در خصوص Dogecoin

در 27 نوامبر 2013، جکسون پالمر یک شوخی‌ کرد که منجر به تولد یک رمزارز جدید شد. پالمر گفت: “در Dogecoin سرمایه‌گذاری کنید- مطمئن باشید که این بزرگترین دستاورد است.”

این شوخی توجه بسیاری از کاربران را جلب کرد، از جمله بیلی مارکوس، برنامه‌نویسی که با پالمر تماس گرفت تا درباره‌ی احتمال تبدیل جوک‌کوین او به واقعیت، بحث و تبادل نظر کند.

تنها یک هفته بعد، در 6 دسامبر، استخراج و معامله‌ Dogecoin میسر شد. چیزی که به عنوان یک شوخی در مورد وضعیت رمزارز شروع شده بود، به یک پروژه‌ی جدی مبدل شد.

در اواخر ژانویه و اوایل فوریه‌ی 2021، Dogecoin با هجوم ناگهانی کاربران از انجمن WallStreetBets تقویت شد. این امر منجر به سیل ناگهانی پول نقد شد که در مدت کوتاهی قیمت‌ها را به 0.75 رساند، یعنی بالاترین قیمت رمزارز تا آن زمان.

مقایسه ارز دیجیتال دوج کوین با بیت کوین

  Dogecoin (DOGE) Bitcoin (BTC)
هدف با یک شوخی شروع شد اما سریعاً به یک کریپتوی مبتنی بر جامعه تبدیل شد ارز دیجیتال غیرمتمرکز
زمان تأسیس 2013 2009
مؤسس جکسون پالمر ساتوشی ناکاموتو (الیاس)
سقف بازار بیش از 1 میلیارد دلار بیش از 500 میلیارد دلار
بالاترین قیمت 0.072 $ (ژانویه 2021) 64000$ (نوامبر 2021)
پایینترین قیمت 0.000087$ (می 2015) 0.06 $ (جولای 2010)
چه مدت طول کشید تا به 100$ برسد؟ بی‌پاسخ 51 ماه
حامیان اصلی ایلان ماسک جف کروز (گلدمن ساکس) پیتر تیل (سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر) کریستین لاگارد (IMF) مارک اندرسن (پیشگام اینترنت)
سقف عرضه هیچ (عرضه‌ی در گردش کنونی: bn+ 125) 21000000
روش استخراج GPU ASIC
روش اجماع اثبات کار اثبات کار
هش ریت شبکه* حدود TH/s 300 حداکثر تا Qh/s 100
سختی استخراج 3405638 4143878474754

 Dogecoin چگونه استخراج می‌شود؟

دولت یا بانک، یک مؤسسه‌ متمرکز است که قادر به چاپ فیزیکی پول خودش است. در مقابل، رمزارزهایی مثل Dogecoin برای تولید توکن‌های جدید یک رویکرد غیرمتمرکز اتخاذ می‌کنند و DOGE توسط جامعه‌ آن خلق می‌شود.

اثبات کار (POW) فرعی چیست؟

تکنولوژی اصلی پشت Dogecoin مبتنی بر Litecoin است و ماینرهای LTC حتی با استفاده از اثبات کار (POW) فرعی قادر به استخراج Dogecoin هستند.

این جابجایی، به ماینرهای Litecoin امکان می‌دهد تا با استفاده از توان محاسباتی خود برای حل معادلات پیچیده، تراکنش‌های دوج کوین را پردازش کنند.

پس از اینکه معادله حل شد، بلاک جدیدی به شبکه‌ Dogecoin افزوده می‌شود و ماینر با DOGE پاداش می‌گیرد. این سیستم پاداش دو هدف دارد.

نخستین هدف این است که ماینرها را تشویق می‌کند توان محاسباتی را به تکمیل تراکنش‌ها در بلاکچین Dogecoin اختصاص دهند. دومین هدف نظارت بر ایجاد DOGE جدید است که بعداً توسط ماینرها توزیع می‌شود.

محرک قیمت Dogecoin چیست؟

Dogecoin یک رمزارز است و مانند همه‌ ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات بوده و مستعد صعودها و نزول‌های بزرگ است. Dogecoin، گذشته‌ی بسیار آشفته‌ای را تجربه کرده و مستعد تغییرات ناگهانی قیمت است.

آیا Dogecoin توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند؟

مانند سایر رمزارزها، محرک اصلی قیمت DOGE توجه رسانه‌ها است. در اوایل سال 2018  درحالیکه تعدادی از رسانه‌ها به این موضوع توجه کردند Doge بیش از 0.2 میلیارد دلار فروش داشته است.

ایلان ماسک نیز در ژوئیه‌ی 2020 این کوین را علناً تأیید کرد، امری که منجر به افزایش 14درصدی قیمت  آن شد. نظرات کلی‌تر در خصوص Dogecoin را ببینید.

در اوایل سال 2021 این ارز دیجیتال، در پشت پدیده‌ Wallstreetbets GameStop بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این نوع وقایع منجر به هدایت پول معامله‌گران جدید به یک ارز می‌شود.

به‌روزرسانی‌های دوج کوین

Dogecoin از سال 2015 تاکنون هیچ به‌روزرسانی خاصی نداشته، از این رو هرگونه شایعه در خصوص ویژگی‌های جدید ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها شود. اعلام بروزرسانی می‌تواند منجر به افزایش ارزش یک رمزارز می‌شوند.

انجمن فعال Dogecoin

لازم است به انجمن فعال دوج کوین توجه کنید. کاربران Dogecoin به در دست گرفتن بازار معروفند. در سال 2021 تعدادی از کاربران این جامعه با موفقیت Dogecoin را در بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف ایالات متحده تبلیغ کردند.

در کنار همه میم‌ها و شوخی‌ها، این جامعه گاهی اوقات تلاش می‌کند تا رویدادهای جدی مانند جمع‌آوری کمک‌های مالی را ترتیب دهد. اگر کاربران دوج کوین، با موفقیت جمع‌آوری کمک‌های مالی را انجام دهند، این امر توجه رسانه‌ها را به خود جلب خواهد کرد که احتمالاً منجر به افزایش قیمت مطلوب DOGE می‌شود.

چشم‌انداز قیمت Dogecoin

حتی با توجه به استانداردهای رمزارز، Dogecoin تغییرات قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. بازار رمزارزها هنوز در حال توسعه است و در کوتاه‌مدت باید منتظر یک بازار ناپایدار با افزایش‌ها و اصلاحات زیاد باشید.

دوج کوین همانند بسیاری از رمزارزهای دیگر، روند صعودی کلی را در میان‌مدت و بلندمدت داشته است. با ورود بیشتر معامله‌گران برجسته در معاملات رمزارزها، انتظار می‌رود قیمت‌ها با دوره‌های فرسایشی‌تری به سمت بالا حرکت کنند.

نحوه‌ی خرید Dogecoin

خرید و معامله‌ مستقیم‌ دوج کوین به سادگی سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم است. می‌توان Dogecoin را در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معروف خریداری کرد. از جلمه این صرافی ها  میتوان از اتراکس نام برد، در این صرافی بیش از 350 رمزارز برای خرید و فروش وجود دارد که این تعداد بزودی به بیش از 600 رمزارز ارتقا خواهد یافت، همچنین بعد از خرید رمزارز مورد نظر میتوانید آن را در کیف پول اختصاصی این صرافی نگهداری کنید.

سخن پایانی

اگرچه این ارز دیجیتال به عنوان یک شوخی و جوک ساخته شد اما در بسیاری از جهات دارای عملکرد فوق العاده ای بوده است، و تاکنون توانسته از چندین بازار نزولی و بحرانی جان سالم به در ببرد. کاری که ارزهای مانند لونا یا توکن بومی صرافی FTX از پس آن بر نیامدن و با شکست مواجه شدند!طبق داده های سایت تحلیلی و اماری کوین مارکت کپ دوج کوین در زمان نگارش این مقاله با قیمت 0.07 معامله و دارای مارکت کپ 9 میلیارد دلاری و در رنک 9 بازار قرار دارد.

اتراکس راهی امن برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال

اتراکس، یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و متمایز با بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر، خدمات امن و سریع و تیم پشتیبانی حرفه‌ای است. با تمرکز بر امنیت، تنوع ارزها و خدمات خودکار، اتراکس تجربه‌ ی نوآورانه‌ ای از معاملات ارزهای دیجیتال را فراهم می‌ آورد.

رابط کاربری آسان و مدرن اتراکس، امنیت بالا و پشتیبانی 24 ساعته از ویژگی‌ های دیگر این صرافی است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa