کشت سود در DeFi و درآمدی که برای شما خواهد داشت!

کشت سود در DeFi و درآمدی که برای شما خواهد داشت!
زمان مطالعه: 12 دقیقه

کشت سود در DeFi روشی برای کسب رمزارزهای بیشتر با استفاده از دارایی ارز دیجیتال فعلی است که از طریق فرآیند وام‌دهی وجوه خود به دیگران تحت عنوان قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. بدین ترتیب در ازای ارائه این خدمات، کارمزدی به شکل رمزارز دریافت می‌کنید. باید کار ساده‌ای باشد، این طور نیست؟ شتاب‌زده قضاوت نکنید.

افرادی که به کشت سود در DeFi مشغول هستند از استراتژی‌های بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. آن‌ها به منظور بیشینه کردن بازدهی، رمزارزهای خود را به طور مدام بین بازارهای مختلف وام‌دهی جابجا می‌کنند. آن‌ها برای پیدا کردن بهترین استراتژی کشت سود نیز به شدت مخفی‌کار هستند. چرا؟

هرچه افراد بیشتری از این استراتژی‌ها اطلاع داشته باشد اثربخشی آن‌ها کمتر خواهد شد. کشت سود در واقع همان غرب وحشی (wild west) امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که افراد برای داشتن شانس بیشتر کشت در بهترین مزارع، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مقدمه

جنبش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در خط مقدم نوآوری فضای بلاک‌چین قرار داشته است. اما چه ویژگی خاصی نرم‌افزارهای DeFi را منحصربه‌فرد می‌کند؟ این نرم‌افزارها به مجوز نهاد دیگری نیاز ندارند که این یعنی هر فرد، هر شی یا هر قرارداد هوشمندی که به اینترنت متصل باشد و با کیف‌پولی پشتیبانی شود می‌تواند با آن‌ها تعامل کند.

علاوه‌براین، این نرم‌افزارها غالبا به اعتماد هیچ متصدی نگهداری وجوه یا نهادهای واسطه‌ای نیاز ندارند. این ویژگی‌های جدید، چه کارایی‌های جدیدی برای کاربران فراهم می‌کند؟

کشت سود یکی از مفاهیم جدیدی است که در این فضا پدیدار شده است. کشت سود روش جدیدی برای دریافت پاداش در ازای نگهداری رمزارزهاست که از پروتکل‌های نقدینگی بدون‌مجوز استفاده می‌کند. این فرآیند به هر فردی اجازه می‌دهد با استفاده از فضای غیرمتمرکز «لگوهای پول» که بر روی اتریوم ساخته شده‌اند درآمد منفعلی کسب کند. کشت سود ممکن است روش نگهداری دارایی‌های رمزارز توسط سرمایه‌گذاران HODL را در آینده تغییر دهد. چرا دارایی‌های رمزارز خود را بلااستفاده نگهداری کنید در حالیکه می‌توانید آن‌ها را به کار گیرید و کسب سود کنید؟

افرادی که کشت سود می‌کنند چطور به مزارع خود رسیدگی می‌کنند؟ چه سودی می‌توان از این کار انتظار داشت؟ اگر بخواهید به کشت سود روی بیاورید از کجا باید شروع کنید؟ در این مقاله سعی شده است تمام سوالات مربوط به کشت سود در DeFi پاسخ داده شود.

کشت سود چیست؟

کشت سود که به استخراج نقدینگی نیز شهرت دارد، روشی برای دریافت پاداش رمزارزها از طریق نگهداری آن‌هاست. به بیان ساده‌تر این مسئله به معنای قفل کردن رمزارزها و دریافت پاداش از این کار است.

در برخی موارد می‌توان کشت سود را معادل سپرده‌گذاری کوین (استیکینگ) در نظر گرفت. با این‌حال، در پشت پرده این کار فرآیندهای پیچیده فراوانی وجود دارد. این فرآیند در اغلب موارد به کاربرانی نیاز دارد که به آن‌ها تامین‌کننده نقدینگی (LP) گفته می‌شود که وجوه خود را به استخرهای نقدینگی اضافه کنند.

استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی در عمل قرارداد هوشمندی است که وجوه رمزارز را در خود نگهداری می‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی در ازای کاری که برای این استخرها انجام می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش می‌تواند از کارمزدهای سامانه‌های DeFi یا منابع دیگر تامین شود.

برخی استخرهای نقدینگی، پاداش‌ خود را به صورت چندین توکن مختلف به کاربران پرداخت می‌کنند. این توکن‌هایی که به عنوان پاداش دریافت شده‌ است، می‌تواند در استخرهای نقدینگی دیگری برای سپرده‌گذاری شود و به همین ترتیب این کار ادامه پیدا کند.

به‌احتمال زیاد، تا کنون متوجه شده‌اید که از این الگو چه استراتژی‌های فوق‌العاده‌ پیچیده‌ای ممکن است پدیدار شود. اما ایده اصلی این است که تامین‌کنندگان نقدینگی وجوه خود را در استخر نقدینگی خاصی سپرده‌گذاری کنند و پاداشی را در ازای انجام این کار دریافت کنند.

کشت سود در DeFi معمولا با استفاده از توکن‌های ERC20 روی شبکه اتریوم انجام می‌شود و توکن‌های پاداش نیز معمولا نوعی توکن‌ ERC20 خواهد بود. با این‌حال، ممکن است این وضعیت در آینده تغییر کند. چرا؟ برای اینکه در حال حاضر بیشتر این فعالیت‌ها بر روی فضای اتریوم روی می‌دهد.

با این‌حال، پل‌های بین‌زنجیره‌ای (cross-chain bridge) و سایر پیشرفت‌های مشابه ممکن است به اپلیکیشن‌های DeFi اجازه دهد تا در آینده از وابستگی به بلاک‌چین‌های منحصربه‌فرد رها شوند. به‌ عبارتی، این اپلیکیشن‌ها می‌توانند روی بلاک‌چین‌های مختلف که با قابلیت‌های قراردادهای هوشمند سازگار هستند اجرا شوند.

افرادی که کشت سود می‌کنند معمولا در جست‌وجوی بازده بالاتر، پیوسته وجوه خود را بین پروتکل‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند. در نتیجه ممکن است پلتفرم‌های DeFi مشوق‌های اقتصادی دیگری را برای جذب سرمایه بیشتر به کاربران ارائه کند. درست همانند صرافی‌های متمرکز، نقدینگی معمولا نقدینگی بیشتری را جذب می‌کند.

چه چیزی منجر به رونق کشت سود شد؟

علاقه شدید و ناگهانی به کشت سود در DeFi را احتمالا می‌توان به آغاز فعالیت توکن COMP نسبت داد که نوعی توکن حکمرانی برای فضای امور مالی مرکب است. توکن‌های حکمرانی، حقوق حکمرانی را به توکن‌داران عرضه می‌کند. بااین‌حال، اگر بخواهید تمرکززدایی شبکه را تا حد ممکن افزایش دهید این توکن‌ها چطور باید بین افراد توزیع شود؟

یکی از روش‌های رایج راه‌اندازی بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز، توزیع توکن‌های حکمران به کمک الگوریتم‌های رایانه‌ای و به همراه مشو‌ق‌های نقدینگی است. این مشوق، تامین‌کنندگان نقدینگی را برای «کشت» سود توکن‌های جدید در این پروتکل جذب می‌کند.

اگرچه شروع به کار توکن COMP به اختراع کشت سود منجر نشد اما محبوبیت این نوع الگوی توزیع توکن را به شدت افزایش داد. از آن زمان به بعد سایر پروژه‌های DeFi، طرح‌های نوآورانه‌ای را برای جذب نقدینگی به فضای خود ابداع کرده‌اند.

ارزش کل قفل شده (TVL) به چه معناست؟

بهترین معیار ارزیابی برای سلامت کلی کشت سود در DeFi چیست؟ ارزش کل قفل شده.

این معیار نشان می‌دهد چه میزان رمزارز در وام‌دهی DeFi و سایر بازارهای پول قفل شده است.

در برخی مواقع، ارزش کل قفل شده مجموع کل نقدینگی در استخرهای نقدینگی را نشان می‌دهد. این معیار شاخص مناسبی برای بررسی سلامت DeFi و به طور کلی بازار کشت سود است. این معیار همچنین برای مقایسه‌ «سهم بازاری» پروتکل‌های مختلف DeFi نیز کارایی مطلوبی دارد.

یکی از مکان‌های مناسب برای دنبال کردن ارزش کل قفل شده، سایت DeFi Pulse است. این پلتفرم به شما نشان می‌دهد که کدامیک بیشترین میزان اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال را در DeFi قفل کرده‌ است. بدین صورت ممکن است درک کلی از وضعیت فعلی کشت سود در DeFi داشته باشید.

طبیعتا، هرچه ارزش قفل شده پروتکلی بالاتر باشد احتمالا کشت سود بیشتری دارد. در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان ارزش کل قفل شده را بر مبنای اتریوم، دلار ایالات متحده یا حتی بیتکوین اندازه‌گیری کرد. هر یک از این معیارها چشم‌انداز متفاوتی از وضعیت بازارهای پولی DeFi ارائه می‌کند.

کشت سود در DeFi چگونه است؟

کشت سود با الگوی بازارسازی خودکار (AMM) ارتباط نزدیکی دارد. این فرآیند معمولا به تامین‌کنندگان نقدینگی (LPs) و استخرهای نقدینگی نیاز دارد.

تامین‌کنندگان نقدینگی وجوه خود را در استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند. این استخرها به بازاری تبدیل می‌شود که به کاربران امکان وام‌دهی، استقراض یا مبادله توکن‌ها را می‌دهد. کاربرد این پلتفرم‌ها، کارمزدهایی برای کاربران دارد که متناسب با سهم هر تامین‌کننده نقدینگی بین آن‌ها توزیع می‌شوند. این فرآیند مبنای عملکرد بازارسازهای خودکار است.

بااین‌حال، نحوه‌ی اجرای هریک از بازارسازها می‌تواند تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشد (جدای از اینکه فناوری جدیدی به حساب می‌آیند). شکی نیست که در آینده رویکردهای جدیدی را مشاهده خواهیم کرد که روش‌های اجرای فعلی را بهبود خواهند بخشید.

توزیع توکن‌های جدید علاوه‌بر این هزینه‌ها می‌تواند انگیزه دیگری برای افزودن وجوه به استخرهای نقدینگی ایجاد کند. برای مثال، شاید راهی برای خرید زیاد یک توکن در بازارهای آزاد وجود نداشته باشد، در حالی که این نقدینگی می‌تواند به مقدار قابل توجهی در استخرهای نقدینگی موجود باشد.

قوانین توزیع به نحوه خاصی از اجرای هر پروتکل بستگی دارد. بنابراین تامین‌کننده نقدینگی بر مبنای میزان نقدینگی که به استخرها وارد می‌کند، سود دریافت می‌کند.

وجوه سپرده‌گذاری شده معمولا استیبل کوین‌هایی هستند که ارزش آن‌ها با دلار ایالات متحده تثبیت شده است. اگرچه استفاده از این کوین‌ها یک الزام نیست. برخی از رایج‌ترین استیبل‌کوین‌هایی که در DeFi استفاده می‌شوند عبارتند از: DAI, USDT, USDC, BUSD و کوین‌های دیگر.

برخی پروتکل‌ها، توکن‌هایی را ضرب می‌کنند که نشان‌دهنده کوین‌هایی است که در آن سیستم سپرده‌گذاری شده‌اند. برای مثال، اگر کوین DAI را در کامپاند (Compound) سپرده‌ کنید توکن cDAI یا Compound DAI دریافت خواهید کرد و اگر اتریوم را سپرده‌ کنید توکن cETH دریافت می‌کنید. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، این فرآیند ممکن است لایه‌های پیچیده‌ای داشته باشد.

بازده‌ کشت سود در DeFi چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا برآورد بازده کشت سود به صورت سالانه محاسبه می‌شود. این محاسبات میزان سودی را که طی یک سال آینده می‌توانید از این فرآیند انتظار داشته باشید نشان می‌دهند.

برخی از معیارهای رایج که برای این کار استفاده می‌شوند عبارتند از درصد رشد سالانه (APR) و بازده سالانه (APY). تفاوت اینجاست که در معیار اول یعنی درصد رشد سالانه تاثیر ترکیبی توکن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود در حالی در معیار درصد بازده سالانه این تاثیر لحاظ می‌شود. ترکیب در این حالت به معنای سرمایه‌گذاری مجدد و مستقیم سودهای حاصل از یک پروتکل برای کسب سود بیشتر است. بااین‌حال، توجه داشته باشید که ممکن است از دو معیار درصد رشد سالانه و درصد بازده سالانه به جای یکدیگر استفاده شود.

هم‌چنین، باید به خاطر داشت که این محاسبات تنها برآورد و پیش‌بینی سود هستند. در این فضا حتی برآورد پاداش‌های کوتاه‌مدت نیز دشوار است. چرا؟ کشت سود، فرآیندی به شدت رقابتی و بازاری بسیار سریع است که گاهی اوقات نوسانات سریعی در پاداش‌ها ایجاد می‌شود. اگر استراتژی کشت سود خاصی برای مدتی موثر واقع شود بسیاری از افرادی که به دنبال کشت سود هستند بی‌درنگ تلاش خواهند کرد تا از این فرصت استفاده کنند و بدین ترتیب ممکن است این استراتژی توانایی تولید سود بالای خود را از دست بدهد.

معیارهای درصد رشد سالانه و درصد بازده سالانه از معیارهای پرکاربرد در بازارهای قدیمی هستند و شاید امورمالی غیرمتمرکز نیاز داشته باشد تا معیارهای خاص خود را برای محاسبه بازده این سرمایه‌گذاری‌ها ابداع کند. به دلیل سرعت بالای امور مالی غیرمتمرکز شاید برآورد سود به شکل هفتگی یا ماهانه معقول‌تر باشد.

وثیقه‌گذاری در امورمالی غیرمتمرکز به چه معنا است؟

معمولا اگر به دنبال استقراض دارایی باشید باید وثیقه‌ای برای پوشش وام خود ارائه کنید. این وثیقه در اصل به عنوان بیمه وام شما عمل می‌کند. این بیمه چه اهمیتی دارد؟ اهمیت این بیمه به پروتکلی که وجوه خود را به آن عرضه می‌کنید وابسته است اما شاید به نرخ دقیق وثیقه‌گذاری خود نیز نیاز پیدا کنید.

اگر ارزش وثیقه شما به زیر آستانه مشخصی که توسط این پروتکل الزامی شناخته شده است سقوط کند ممکن است وثیقه شما در بازار آزاد نقد شود. برای جلوگیری از نقد شدن وثیقه خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ وثیقه بیشتری به پروتکل اضافه کنید.

برای تاکید مجدد اشاره می‌کنیم که هر پلتفرم مجموعه قوانین خاص خود یعنی نرخ وثیقه‌گذاری خاص خود را دارد. علاوه‌براین، در این پلتفرم‌ها معمولا از مفهومی به نام وثیقه‌گذاری بیش از اندازه نیز استفاده می‌شود. یعنی استقراض‌کنندگان بایستی وثیقه‌ای که ارزش آن بالاتر از میزان وام آن‌ها است سپرده‌گذاری کنند. چرا؟ برای کاهش ریسک سقوط شدید ارزش وثیقه‌ها در بازار که به نقد شدن حجم بالایی از این وثیقه‌ها در این سامانه منجر می‌شود.

بدین ترتیب، فرض کنید که پروتکل وام‌دهی خاصی که شما از آن استفاده می‌کنید به نرخ وثیقه‌گذاری 200% نیاز دارد. بدین ترتیب، به ازای هر 100 دلار ارزشی که در این پروتکل قرار می‌دهید می‌توانید 50 دلار وام بگیرید. بااین‌حال، معمولا بهتر است وثیقه‌ای بیشتر از آستانه لازم در پروتکل سپرده‌گذاری کنید تا بتوانید ریسک نقد شدن وثیقه را بیشتر کاهش دهید. با این‌وجود، بسیاری از پلتفرم‌ها از نرخ‌های وثیقه‌گذاری بسیار بالایی (مانند 750%) استفاده می‌کنند تا کل معاملات را از خطر نقد شدن وثیقه‌ها در امان نگه دارند.

ریسک‌های کشت سود

کشت سود فرآیند ساده‌ای نیست. سودآورترین استراتژی‌های کشت سود به شدت پیچیده هستند و استفاده از آن‌ها تنها به کاربران حرفه‌ای توصیه می‌شود. علاوه‌براین، کشت سود معمولا برای افرادی مناسب است که سرمایه زیادی برای عرضه آن به شبکه دارند (یعنی نهنگ‌های شبکه).

کشت سود آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست و اگر از کارهایی که انجام می‌دهید به خوبی سر در نیاورید به احتمال زیاد پول خود را از دست خواهید داد. در بالا به شما توضیح دادیم که چطور ممکن است وثیقه شما نقد شود. بااین‌حال، این سوال باقی می‌ماند که از چه ریسک‌های دیگری باید آگاه بود؟

یکی از ریسک‌های واضح کشت سود قراردادهای هوشمند هستند. به دلیل ماهیت امورمالی غیرمتمرکز بسیاری از پروتکل‌های موجود توسط گروه‌های کوچک ساخته می‌شوند و توسعه پیدا می‌کنند و با اشکالات برنامه‌نویسی کوچکی همراه هستند. این مسئله می‌تواند ریسک اشکالات برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند را افزایش دهد.

حتی در پروتکل‌های بزرگ‌تری که توسط سازمان‌های حسابرسی معتبر ارزیابی می‌شوند نیز نقاط ضعف و اشکالات برنامه‌نویسی خاصی وجود دارد که با گذشت زمان کشف می‌شوند. به دلیل ماهیت تغییرناپذیر بلاک‌چین این مسئله می‌تواند به از دست رفتن وجوه شما منجر شود. در هنگام قفل کردن وجوه خود در قراردادهای هوشمند باید این موضوع را در نظر بگیرید.

علاوه‌براین، یکی از بزرگ‌ترین مزایای امورمالی غیرمتمرکز یعنی ایده ترکیب‌پذیری در عین حال یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های آن نیز به حساب می‌آید. اجازه بدهید تاثیر این مسئله را بر کشت سود بررسی کنیم.

همانطور که پیش از این بررسی کردیم پروتکل‌های امورمالی غیرمتمرکز بی‌نیاز از کسب مجوز هستند و بدون هیچ‌گونه وقفه و مشکلی می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند. به‌همین دلیل، کل فضای امورمالی غیرمتمرکز به شدت به هریک از اجزای سازنده‌ی آن متکی است. زمانی که می‌گوییم این نرم‌افزارها با یکدیگر قابل ترکیب هستند در واقع به همین نکته اشاره می‌کنیم یعنی این نرم‌افزارها به راحتی می‌توانند با یکدیگر کار کنند.

چرا این ترکیب‌پذیری نوعی ریسک به حساب می‌آید؟ اگر تنها یکی از این اجزای سازنده مطابق انتظاری که از آن می‌رود کار نکند ممکن است به کل فضای امورمالی غیرمتمرکز آسیب بزند. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های کشاورزان سود و استخرهای نقدینگی را ایجاد می‌کند. بدین ترتیب، نه تنها باید به پروتکلی که وجوه خود را در آن سپرده‌گذاری می‌کنید اعتماد کنید بلکه بایستی به تمام پروتکل‌های دیگری که ممکن است پروتکل مورد استفاده‌ی شما به آن‌ها متکی باشد نیز اعتماد کنید.

سکوها و پروتکل‌های کشت سود

چطور می‌توان پاداش‌های کشت سود را به دست آورد؟ راه مشخص و ثابتی برای کشت سود وجود ندارد. در واقع، ممکن است استراتژی‌های کشت سود، ساعت به ساعت تغییر کنند. هر پلتفرم، استراتژی خاص، قوانین و ریسک‌های خاص خود را خواهد داشت. اگر می‌خواهید به کشت سود روی بیاورید بایستی با نحوه عملکرد پروتکل‌های نقدینگی غیرمتمرکز آشنایی پیدا کنید.

تا اینجا ایده اولیه این کار توضیح داده شد. شما وجوهی را در قرارداد هوشمندی سپرده‌گذاری می‌کنید و پاداشی در ازای انجام این کار دریافت می‌کنید. با این‌حال نحوه اجرای این فرآیند ممکن است از پروتکلی به پروتکل دیگر به شدت تغییر کند. به همین دلیل عاقلانه نیست که سرمایه‌ای که به سختی کسب کرده‌اید کورکورانه در پروتکل خاصی سپرده‌گذاری کنید و امید کسب سود بالایی داشته باشید. یکی از قواعد اصلی مدیریت ریسک این است که باید بتوانید کنترل سرمایه‌گذاری خود را در دستان خود حفظ کنید.

بدین ترتیب، این سوال مطرح می‌شود که این افراد از کدام سکوهای پرطرفدار استفاده می‌کنند؟ تعداد سکوهایی که مناسب این کار هستند چندان زیاد نیست بلکه تنها مجموعه‌ای از چند پروتکل وجود دارد که هسته اصلی استراتژی‌های کشت سود را تشکیل می‌دهند.

کامپاند فایننس

کامپاند بازار پول مبتنی بر الگوریتم رایانه‌ای خاصی است که به کاربران خود اجازه وام‌دهی و استقراض دارایی‌ها را می‌دهد. هر فردی که به کیف‌پول اتریوم دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی‌های خود را به استخر نقدینگی کامپاند عرضه و ترکیب توکن‌ها در سکوهای دیگر را آغاز کند. نرخ‌های سود معمولا بر مبنای الگوریتم‌های خاص و براساس میزان عرضه و تقاضا تعدیل می‌شوند.

کامپاند یکی از پروتکل‌های اصلی فضای کشت سود است.

میکر دائو

میکر سکوی اعتباری غیرمتمرکزی است که از ایجاد توکن DAI یکی از استیبل‌کوین‌هایی که ارزش آن با کمک الگوریتم خاصی به ارزش دلار ایالات متحده متصل شده است پیشتیبانی می‌کند. هر کسی می‌تواند صندوق میکری برای خود افتتاح کند و دارایی‌های وثیقه‌ای خود مانند ETH, BAT, USDC,  یا  WBTC را در آن ذخیره کند. این دارایی‌ها توکن‌هایی DAI خاصی به عنوان بدهی در ازای این وثیقه‌ی قفل شده تولید خواهند کرد. با گذشت زمان بهره‌ای به این بدهی تعلق می‌گیرد که به آن هزینه ثبات گفته می‌شود و نرخ آن توسط دارندگان توکن MKR تعیین می‌شود.

افراد می‌توانند از میکر برای ضرب توکن DAI و استفاده از آن‌ها در استراتژی‌های کشت سود استفاده کنند.

سینتتیکس

سینتتیکس پروتکل دارایی مصنوعی است. این پروتکل به هر فردی اجازه می‌دهد توکن‌های شبکه سینتتیکس SNX یا اتریوم را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنند و دارایی‌های مصنوعی در ازای آن‌ها ضرب کنند. دارایی‌های مصنوعی چه چیزهایی هستند؟ در عمل هر چیزی که اطلاعات قیمت قابل اعتمادی داشته باشد می‌تواند دارایی مصنوعی باشد. این مسئله عملا امکان افزودن هر دارایی مالی به سینتتیکس را فراهم می‌کند.

ممکن است در آینده سینتتیکس امکان استفاده از همه نوع دارایی‌های مختلف را برای کشت سود فراهم کند. می‌خواهید از کیسه‌های طلای برای استراتژی‌های کشت سود استفاده کنید؟ شاید دارایی‌های مصنوعی روشی برای انجام این کار در اختیار شما قرار دهند.

آوی

آوی پروتکل غیرمتمرکز خاصی برای وام‌دهی و استقراض است. نرخ‌های بهره این پروتکل با کمک الگوریتم‌های رایانه‌ای و بر اساس شرایط فعلی بازار تعدیل می‌شوند. وام‌دهندگان در ازای سپرده‌گذاری وجوه خود توکن‌های «aToken» دریافت می‌کنند. پس از سپرده‌گذاری، بلافاصله به این توکن‌ها سود و بهره ترکیبی تعلق خواهد گرفت.

افرادی که به دنبال کشت سود هستند از آوی که یکی از پروتکل‌های وام‌دهی و استقراض غیرمتمرکز است به شدت استفاده می‌کنند.

یونی‌سواپ

یونی‌سواپ پروتکل صرافی غیرمتمرکزی است که امکان معاوضه بی‌نیاز به اعتماد توکن‌ها را با یکدیگر برای کاربران فراهم می‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی برای ایجاد هر بازار ارزشی معادل دو توکن سپرده‌گذاری می‌کنند. سپس، معامله‌گران می‌توانند با این استخر نقدینگی معامله کنند. تامین‌کنندگان نقدینگی نیز در ازای تامین نقدینگی هزینه‌ای را از هریک از معاملاتی که در این استخر انجام می‌شود، به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

یونی‌سواپ به دلیل ماهیت بی‌اصطکاک یکی از محبوب‌ترین سکوهای مبادله‌ی بی‌نیاز به اعتماد توکن‌ها بوده است. این مسئله ممکن است برای بسیاری از راهبردهای کشت سود مفید باشد.

کرو فایننس (Curve Finance)

کرو فایننس پروتکل صرافی غیرمتمرکزی است که منحصرا برای مبادله‌ی کارآمد استیبل‌کوین‌ها ساخته شده است. کرو فایننس برخلاف پروتکل‌های مشابه دیگر مانند یونی‌سواپ به کاربران خود اجازه می‌دهد تا استیبل‌کوین‌های پرارزش را با لغزش قمیتی به نسبت پایین با یکدیگر مبادله کنند.

همانطور که احتمالا می‌توانید تصور کنید به دلیل فراوانی استیبل‌کوین‌ها در حوزه کشت سود، استخرهای کرو فایننس به یکی از اجزای اصلی این زیرساخت تبدیل شده‌اند.

بلنسر

بلنسر یکی از پروتکل‌های نقدینگی مشابه یونی‌سواپ و کرو است. بااین‌حال، تفاوت اصلی آن با این پروتکل‌ها، امکان تخصیص سفارشی توکن‌ها در یک استخر نقدینگی برای کاربران است. این مسئله به تامین‌کنندگان نقدینگی اجازه می‌دهد به جای تخصیص 50/50 توکن‌ها که در صرافی یونی‌سواپ ضروری است استخرهای سفارشی را در صرافی بلنسر ایجاد کنند. در اینجا نیز تامین‌کنندگان نقدینگی همانند یونی‌سواپ هزینه‌ای را از هر معامله‌ای که در استخر نقدینگی آن‌ها انجام می‌شود به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

بلنسر به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که برای ایجاد استخرهای نقدینگی ایجاد می‌کند به یکی از نوآوری‌های مهم برای استراتژی‌های کشت سود تبدیل شده است.

یرن.فایننس

یرن.فایننس فضایی غیرمتمرکز متشکل از تجمیع‌کنندگان نقدینگی برای خدمات وام‌دهی مانند آوی، کامپاند و پروتکل‌های دیگر است. هدف این سامانه بهینه‌سازی وام‌دهی توکن با پیدا کردن سودآورترین خدمات با کمک الگوریتم‌های رایانه‌ای است. وجوه سپرده‌گذاری شده به توکن‌های yToken تبدیل می‌شوند که پس از سپرده‌گذاری به صورت دوره‌ای تراز آن‌ها مجددا تعدیل می‌شود تا بیشترین سود را به سپرده‌گذاران اعطا کند.

یرن.فایننس برای دسته‌ای از کشاورزان سود مفید است که می‌خواهند پروتکل‌ها به صورت خودکار بهترین استراتژی‌های کشت سود را برای آن‌ها پیدا کنند.

سخن پایانی

این انقلاب امور مالی غیرمتمرکز چه پدیده‌های نوینی دیگری را می‌تواند خلق کند؟ نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه نرم‌افزارهایی جدیدی با استفاده از مولفه‌های فعلی ساخته خواهند شد. بااین‌وجود، پروتکل‌های نقدینگی بی‌نیاز به اعتماد و سایر محصولات امورمالی غیرمترکز قطعا پیشرفته‌ترین فناوری در حوزه‌ی امورمالی، اقتصاد رمزارزی و علوم رایانه‌ای خواهند بود.

بدون شک، بازارهای پول امورمالی غیرمتمرکز می‌توانند به ایجاد نظام مالی بازتر و قابل دسترس‌تری که هر فردی با اتصال به اینترنت می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد کمک می‌کنند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می‌خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

استخرهای نقدینگی در DeFi چه نقشی دارند؟

نکاتی در رابطه با شناسایی کلاهبرداری در DeFi

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa