ارز دیجیتال آوه (Aave) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال آوه (Aave) چیست و چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال آوه (Aave) یا آوی یک بازار پول غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد انواع دارایی‌های کریپتو را وام بدهند یا وام بگیرند. وجه تمایز آوی در تنوع رمزارزهایی است که کاربران می‌توانند وام بگیرند، و اینکه به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد از محل وجوهی که در اختیار وام‌گیرندگان قرار می‌دهند، درآمد غیرمستقیم کسب کنند.

معرفی ارز دیجیتال آوه

آوه در سال ۲۰۱۷ توسط توسعه‌دهنده‌ای به‌نام کولخوف ایجاد شد، او کسی است که روی ظرفیت‌های اتریوم برای تغییر سیستم مالی سنتی کار می‌­کرد. پیش از آنکه ارزش آوه در عرضه اولیه (ICO) به ۱۶.۲ میلیون دلار برسد، با نام ETHLend و با توکن بومی LEND راه‌اندازی شد. دیدگاه اولیه کولخوف ایجاد پلتفرمی بود که وام‌دهندگان رمز‌ارز را به وام‌گیرندگان لینک کند و درخواست‌های وام را با پیشنهاد مشخص منطبق سازد. اما شرایط نامطلوب مالی در سال ۲۰۱۸ منجر به بازنگری در مفهوم ETHLand شد و کولخوف را وادار به تعدیل و تغییر نام برند این پروژه به «آوی» کرد.

راه‌اندازی مجدد آوی

در سال ۲۰۲۰، ETHLand با نام جدید آوه دوباره راه‌اندازی شد. ویژگی اصلی آن، عملکرد الگوریتمی بازار مالی آوه بود. در ETHLand، تک­ تک وام‌گیرندگان به وام‌دهندگان مناسب مرتبط می‌شدند. ارز دیجیتال آوه (Aave) از سیستم استخر نقدینگی استفاده کرد، که در آن دارایی‌های وام کریپتو در یکجا جمع می‌شود و نرخ بهره به‌صورت الگوریتمی و با توجه به نوع دارایی‌ قرضی تعیین می‌شود.

در الگوریتم جدید، هر گاه یک دارایی با کمبود عرضه روبرو شود نرخ بهره افزایش می‌یابد تا وام‌دهندگان تشویق به مشارکت بیشتر شوند و برعکس، وقتی عرضه زیاد شود، نرخ بهره کاهش می‌یابد تا وام‌گیرندگان مایل به گرفتن وام باشند.

آوه امکان تبادل وام در انواع مختلف رمز‌ارزها را فراهم می‌کند. البته، بر اساس سیستم استخری، مبلغ وثیقه‌ای که وام‌گیرندگان باید واریز کنند بیشتر از مبلغی است که وام می‌گیرند. برای مثال، اگر وام‌گیرنده به دنبال وام ۱۰ دلاری اتر باشد، باید سپرده‌ای بیش از ۱۰ دلار بر حسب یک رمز‌ارز دیگر واریز کند.

در رابطه با نوسانات بازار کریپتو، پروتکل آوه الگوریتمی دارد که وقتی ارزش وثیقه وام‌گیرنده به زیر نسبت معینی می‌رسد به‌صورت خودکار آن را تسویه می‌کند. هر وام روی شبکه توسط قرارداد هوشمندی مدیریت و بوسیله حسابرسان طرف ثالث تأیید می‌شود.

مزایای توکن آوی

هنگام تغییر نام، آوه توکن AAVE را نیز معرفی کرد. استفاده از توکن AAVE روی بلاکچین مزایای زیر را به همراه دارد:

  • کاربرانی که AAVE را ‌به‌ عنوان وثیقه ثبت می‌کنند روی کارمزد تراکنش، مشمول تخفیف می‌شوند، و کاربرانی که AAVE قرض می‌گیرند مشمول پرداخت کارمزد نیستند.
  • همچنین، دارندگان AAVE بر حسب میزان آوه ای که دارند از حق حاکمیت روی شبکه برخوردار می‌شوند.

برخی ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال آوه (AAVE) عبارتند از:

aTokenها

تابع درآمد منفعل پروتکل آوه مبتنی بر توکن نوع دوم است که به آن aToken گفته می‌شود. aToken، با نسبت ۱:۱ با سپرده دارایی در استخر نقدینگی آوه صادر می‌شود. این توکن بر حسب رمز‌ارز سپرده‌گذاری‌شده تعیین و پس از بازپرداخت سوزانده می‌شود: برای مثال، واریز رمزارز DAI منجر به تولید توکن aDAI می‌شود.

aTokenها مشمول بهره هستند، به این معنا که وام‌دهندگان بابت صدور وام از استخری که دارایی‌های خود را در آن سپرده‌گذاری کرده‌اند، بهره دریافت می‌کنند. بهره به‌صورت آنی تعلق می‌گیرد و مستقیماً به کیف پول کاربران واریز می‌شود.

وام‌های فلش (Flash Loans)

آوه، علاوه‌ بر تأمین وام بر حسب رمز‌ارزهای مختلف، خدمات وام فلش را نیز ارائه می‌کند. وام‌های فلش نقدینگی استفاده نشده‌ درون استخر هستند که به وام‌گیرندگان اجازه می‌دهد وام‌های بدون وثیقه بگیرند و سپس وام را به عنوان بخشی از همان تراکنش – با کارمزد 0.09درصد – بازگردانند.

هدف از وام‌های فلش این است که وام‌گیرندگان بتوانند در فرصت‌های مالی کوتاه‌مدت در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنند، به این صورت که با استفاده از اهرم تفاوت قیمت، طی زمانی که وام را گرفته‌اند دست به معاملات فوری بزنند و به این ترتیب یک بلاک به زنجیره اضافه کنند. اگر وامی در همان بلاک بازپرداخت نشود، تراکنش برگردانده و وجوه برگشت داده می‌شود.

تبدیل نرخ (Switching Rate)

ارز دیجیتال آوه (Aave) برای رفع مشکل نوسانات بازار کریپتو خدمات تبدیل نرخ ارائه می‌دهد. تبدیل نرخ به وام‌گیرندگان اجازه می‌دهد نرخ بهره وام خود را قفل یا به دلخواه خود از نرخ‌های شناور استفاده کنند. در عمل، این یعنی وام‌گیرندگانی که انتظار رشد نرخ‌های بهره را دارند، وقتی از استخر نقدینگی آوه وام می‌گیرند می‌توانند نرخ بهره را ثابت انتخاب کنند.

کاربردهای ارز دیجیتال آوه

آوه به‌صورت محیطی کاملاً امن و غیرمتمرکز برای وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان طراحی شده است که امکان دسترسی کاربران از سراسر جهان را فراهم می‌کند و به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد از دارایی‌هایی که در استخر نقدینگی دارند درآمد منفعل یا غیرمستقیم کسب کنند.

آوه، جدا از داشتن ماهیت دیفای (DeFi)، ارزی منبع باز است که با فراهم‌کردن امکان توسعه انواع برنامه‌های طرف ثالث در شبکه اتریوم، عملکرد خود را گسترش می‌دهد. امروزه آوی با توسعه‌دهندگان متعددی شراکت دارد. از جمله:

آکسی اینفینیتی

آوه با بازی مبتنی بر اتریومی به نام «آکسی اینفینیتی» شراکت دارد که در آن بازیکنان به‌واسطه مهارت بازی خود می‌توانند توکن‌‌های آوه برنده شوند. آوه، NFT آن را به‌صورت کاراکتری منحصربفرد برای بازی ایجاد کرده است.

پیکسل‌کرافت استودیوز

ارز دیجیتال آوه (Aave) برای توسعه بازی Aavegotchi در شرکت سنگاپوری پیکسل‌کرافت استودیوز سرمایه‌گذاری کرده است. در این بازی افراد می‌توانند NFTهای سبک Tamagotchi را که توسط پروتکل‌های آوه طراحی شده‌اند جمع‌آوری کنند.

بالانسر

ارز دیجیتال آوه (Aave) در توسعه اپلیکیشن «مدیر دارایی بالانسر وی۲» با شرکت بالانسر همکاری کرده است. در این اپلیکیشن می‌توان با استفاده از دارایی‌های بلااستفاده استخرهای نقدینگی بالانسر در شبکه آوه درآمد منفعل کسب کرد. مدیر دارایی پلی است که تراکنش بین شبکه‌ها را تسهیل می‌کند.

سخن پایانی

یکی از اهداف آتی آوه فراهم‌کردن شرایطی است که همگان بتوانند بازار مالی خودشان را در بلاکچین اتریوم راه‌اندازی و استفاده کنند. آوه فهرستی از پارامترها را منتشر کرده است که تضمین می‌کند بازارسازان، بازارهای خود را منطبق با خط‌ مشی ریسک آوه توسعه می‌دهند.

آوه همچنین قصد دارد به سازمان کاملاً غیرمتمرکز مستقل (DAO) تبدیل شود، فرآیندی که شامل واگذاری تدریجی کنترل شبکه به جامعه ذی‌نفعان آوه است.

اتراکس؛ بهترین و امن ترین

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارز دیجیتال آوه هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز آوه یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی محبوب و حرفه‌ای اتراکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

اتراکس؛ جایی که است ارزهای دیجیتال به زندگی می‌ پیوندند. اگر به دنبال بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال متنوع با خدمات خودکار و درگاه بانکی هستید، اتراکس بهترین انتخاب است! اتراکس، بهترین صرافی ارز دیجیتال، جایی است که معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت سریع و ایمن انجام می‌شود.

همین حالا به جمع اتراکس بپیوندید و لذت کار با یک صرافی مدرن و ساده را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: وام دهی در کریپتوکارنسی ها

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa