ارز دیجیتال تزوس و نکاتی که قبل از خرید آن باید بدانید!

ارز دیجیتال تزوس و نکاتی که قبل از خرید آن باید بدانید!
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارز دیجیتال تزوس (XTZ)، شبکه بلاکچین متصل به توکن‌ دیجیتالی است که آن را «تِز» یا «تِزی» هم می‌نامند. در این شبکه، دارندگان توکن بابت مشارکت در سازوکار اجماع اثبات سهام، پاداش دریافت می‌کنند.

تزوس شروعی نویدبخش و عرضه‌ی اولیه بسیار موفقی داشت اما پس از آن با تاخیرها و مسائل قانونی بی‌شماری مواجه شد. با این حال، تزوس از بازار خرسی جان سالم به در برد. این موضوع تا حدودی به مدد سازوکار اثبات سهام منحصربه‌فرد تزوس بود. بین اکتبر 2019 و فوریه‌ی 2020، قیمت تز بیش از سه‌برابر شد و به بالاترین میزان خود رسید. تزوس در 2021 همچنان مورد توجه بوده و در بین 40 رمزارز ممتاز قرار دارد.

نکات کلیدی

  • تزوس  شبکه بلاک‌چینی متصل به توکن‌ دیجیتالی است که آن را «تز» یا «تزی» هم می‌نامند.
  • تزها استخراج‌محور نیستند. آنها به سازوکار اثبات سهام متکی هستند.
  • تزوس در عرضه اولیه‌ عملکرد بسیار موفقی داشت اما پس از آن با دعاوی حقوقی و افت قیمت مواجه شد.
  • قیمت تز در اوایل 2020 به بالاترین میزان رسید و به گمانه‌زنی مجدد درباره پتانسیل سرمایه‌گذاری آتی آن منجر شد.

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس

تزوس نیز مانند بیت‌کوین و اتریوم دفترکل توزیع‌شده است و از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. تزوس نیز مانند اتریوم برای استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده است. طبق گفته‌ی سازندگان تزوس، ریشه‌ی واژه‌ی «تزوس»، به‌معنای «قرارداد هوشمند»، به یونان باستان برمی‌گردد.

با این حال، تزوس از عرضه‌های قبلی فراتر رفته است. تزوس به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد که مستقیماً قواعد شبکه را کنترل کنند؛ و از این جهت، مفهوم قرارداد هوشمند را یک گام جلوتر می‌برد.

تزوس یک شبکه‌ی تکامل‌یابنده است. انعطاف‌‌پذیری مذکور یکی از جنبه‌های اساسی سیستم تزوس به شمار می‌آید. فقدان انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری در بیت‌کوین مشکلات زیادی به‌وجود آورد. رشد اتریوم عمدتاً به‌دلیل انعطاف‌پذیری آن است و تزوس نیز از این روال پیروی می‌کند.

تفاوت تزوس در چیست

یکی از عناصری که تزوس را متمایز می‌کند، حاکمیت آن است. بسیاری از بلاک‌چین‌ها در تدوین گزینه‌های طراحی جدید به تیم‌های توسعه و جوامع استخراج متکی هستند. با این حال، تزوس می‌کوشد فرایند تصمیم‌گیری را به خود شبکه‌ی کاربران اضافه کند.

تزوس با استفاده از این سیستم می‌تواند مشوق‌هایی را برای مشارکت کاربران در فرآیند توسعه ایجاد نماید. از این طریق، فرایند توسعه‌ دموکراتیک شده و نگهداری غیرمتمرکز می‌شود. گرچه تزوس نیز همانند بلاک‌چین‌های دیگر غیرمتمرکز است، اما دارای سازوکاری است که اجازه‌ی تصمیم‌گیری جمعی را فراهم می‌آورد. دارندگان توکن تزوس درمورد توسعه‌ی پروتکل‌های معلق حق رای دارند.

نگرانی‌ها درباره‌ تزوس

تزوس شبکه‌ی قدرتمند و انعطاف‌پذیری است و توجه زیادی را در عرضه‌ی اولیه‌ی کوین به خود جلب کرد. این عرضه در 1 جولای 2017 شروع شد. تزوس 232 میلیون دلار فروخت و به یکی از بزرگترین عرضه‌های اولیه‌ در تمام دوران تبدیل شد.

با این حال، پس از موفقیت عرضه اولیه‌ی کوین، بین صاحبان حقوقی آن یعنی رئیس تزوس جان گاورز و آرتور و کاتلین بریتمن اختلاف زیادی ایجاد شد.

اختلاف مذکور باعث شد که راه‌اندازی خود پلتفرم تزوس برای همیشه به تاخیر بیافتد. شبکه تزوس تا مارس 2018 راه‌اندازی نشده بود، هر چند کاتلین بریتمن قبلاً گفته بود که پلتفرم تزوس ظرف چند هفته در فوریه راه‌اندازی خواهد شد.

تاخیر در راه‌اندازی، یکی از دلایلی بود که برای تزوس مسائل حقوقی به بار آورد. سرمایه‌گذاران، دعاوی حقوقی طرح کردند و معتقد بودند که تز اوراق بهادار ثبت‌نشده هستند. هدف از دعاوی حقوقی عودت وجوهی بود که سرمایه‌گذاران صرف خرید عرضه اولین کوین کرده بودند. تزوس نهایتاً کوین خود را در 2018 عرضه کرد.

 آینده ارز دیجیتال تزوس

آینده تزوس روشن به نظر می‌رسد. گرچه افزایش سریع قیمت تزوس در کوتاه مدت بیانگر احتیاط است، اما دستیابی به بالاترین میزان باعث می‌شود که برخی مسائل حل شود. خصوصاً، تمام کسانی که می‌خواهند پول خود را پس بگیرند می‌توانند تز خود را در بازار بفروشند و سود ببرند.

مهم‌تر اینکه، تزوس با جان به در بردن از بازار خرسی و رسیدن به رکوردهای جدید، توان بقای خود را اثبات کرد. به نظر می‌رسد تزوس برخلاف باور خیلی از افراد، آینده مناسب‌تر است. با این حال، سرنوشت نهایی تزوس بستگی به ارزش نوآوری‌های فناورانه‌ی آن و توانایی‌اش برای کسب پشتیبانی خواهد داشت.

 

قبل از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال تزوس این نکات را در نظر بگیرید.

  1. تزوس اخیراً اعلام کرد که قرار است دارایی‌های توکنیزه‌شده برای سه شرکت سوئیسی فراهم کند.

در پایان آگوست، اینکور بنک، ایناکتا و کریپتو فاینس گروپ اعلام کردند که برای ساخت توکن‌های DAR-1 از تزوس استفاده خواهند کرد. این توکن‌های جدید برای انطباق با مقررات ضدپول‌شویی و بهبود حاکمیت قرار است از قراردادهای هوشمند استفاده کنند. اینکور بنک همچنین اعلام کرد که خدمات استیکینگ برای شبکه‌ تزوس راه‌اندازی خواهد کرد.

این قرارداد موید این استدلال تزوس است که زبان قرارداد هوشمند تزوس سازگاری بسیار خوبی با قراردادهای مالی دارد. توسعه‌دهندگان تزوس معتقدند تزوس از زبان میشلسن استفاده می‌کند و گم شدن یا انجماد به‌دلیل باگ در کد وجود نخواهد داشت.

  1. تزوس خود را بلاکچین خودترمیم‌گر می‌نامد.

تزوس می‌گوید بلاکچین خودترمیم‌گر آن یکی از چیزهایی است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. بلاک‌چین تزوس «طراحی شده است تا تکامل یابد.» ایده این است که افرادی که صاحب تزوس هستند بتوانند برای تایید تغییرات به صورت درون‌زنجیره‌ای پیشنهاد و رای دهند و نیازی به بحث‌های درون‌‌زنجیره‌ای وجود نداشته باشد. سپس، به‌روزرسانی‌های بهبودیافته به‌طور خودکار پیاده خواهند شد.

در مقابل، حاکمیت برون‌زنجیره‌ای مستلزم بحث‌ بیشتر در کنفرانس‌ها، فروم‌ها و فهرست پستی است. دراین حالت، تصمیم‌گیری می‌تواند کندتر و مشکل‌تر شود.

  1. نوسانات تزوس اهمیت دارند!

رمزارزها سرمایه‌گذاری‌های پرنوسانی هستند؛ ارزش آنها به‌طور قابل توجهی کم و زیاد می‌شود و می‌توان آن را به رولر کوستر تشبیه کرد. اگر به این امید سرمایه‌گذاری می‌کنید که 170% در کوتاه مدت به‌دست بیاورید، ممکن است نامید شوید.

در عوض، می‌توانید عملکرد تزوس را در طولانی مدت در نظر بگیرید. مثل هر سرمایه‌گذاری دیگر، در تزوس نیز باید در مورد فاکتورهای بنیادی تحقیق کرد و مسائلی را که باید حل شود فهمید. هیچ تضمینی وجود ندارد، اما این رویکرد یعنی در طولانی مدت می‌توانید اطمینان داشته باشید که تزوس عملکرد خوبی خواهد داشت.

  1. تزوس سعی دارد رسوایی‌های اولیه خود را پشت سر بگذارد.

ما مدل حاکمیت تزوس را در بالا به‌ اختصار بررسی کردیم، اما کشاکش‌های داخلی را که مانع توسعه اولیه آن شد ذکر نکردیم. پس از عرضه اولیه کوین در 2017 که بسیار هم موفقیت‌آمیز بود، اختلافات داخلی میان سازندگان کوین (آرتور و کاتلین بریتمن) و بنیاد تزوس باعث شد تاخیرات چشم‌گیری در راه‌اندازی پلتفرم روی دهد.

توکن‌های نویدبخش تزوس تقریباً یک سال بعد عرضه شد و باعث شد سرمایه‌گذاران اقدام قانونی کنند. فقط سال گذشته بود که بنیاد تزوس 16.5 میلیون دلار را به سرمایه‌گذارانی که پول خود را از دست داده بودند، جبران کرد.

چالش دیگر این است؛ در زمانی که تزوس در حال حل‌وفصل مسائل داخلی بود، سایر رمزارزها نظیر کاردانو (ADA)، سولانا (SOL) و پولکادوت (DOT) در حال توسعه‌ فناوری‌های خود بودند. یک سال، در دنیای رمزارزها زمانی طولانی است. این امر باعث می‌شود که مدل حاکمیت درون‌زنجیره‌ی توکن مورد تردید قرار بگیرد، زیرا ناکامی در حاکمیت دنیای حقیقی تزوس تاثیر بسیار بزرگی بر توسعه این کوین داشت.

  1. می‌توانید تزوس را سهام‌گذاری کنید و سود بگیرید.

ارز دیجیتال تزوس در فهرست بسیاری از مبادلات ممتاز رمزارز قرار دارد. این یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند این توکن را به‌طور امن خرید و فروش کنند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند و سود کسب کنند.

برخلاف بیت‌کوین (BTC)، تزوس از مدل اثبات سهام با سازگاری بیشتری با محیط، برای تایید مبادلات و ایمن نگه داشتن شبکه استفاده می‌کند. اگر تزوس خود را استیک کنید، کوین را قفل می‌کنید تا بتوانید شبکه را تقویت کنید.

 سخن پایانی

موضوع جالب درباره‌ رمزارزها این است که فناوری بلاکچین در تکامل است و مسائل بسیاری وجود دارد که باید حل شود. در حال حاضر، تعدادی از بلاک‌چین‌های قابل برنامه‌نویسی باهم در رقابت هستند تا سهم بازار را از غول‌ اتریوم بگیرند. اتریوم اولین بلاکچینی بود که به بازار آمد اما با ازدحام شبکه و کارمزدهای بالا دست به گریبان است.

تزوس مسلماً در این رقابت است و قرارداد دارایی‌ توکنیزه‌شده آن اخیراً نشان می‌دهد که فناوری آن کاربردهایی در جهان حقیقی دارد. اما تاکنون، قیمت ارز دیجیتال تزوس مانند رقبایش جهش زیادی نداشته است. این افزایش قیمت ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، اما این احتمال هم وجود دارد که اعتماد سرمایه‌گذاران به عملکرد ضعیف تزوس ترمیم نگردد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa