منظور از از اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت در کریپتوکارنسی‌ها چیست؟

منظور از از اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت در کریپتوکارنسی‌ها چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت زمانی رخ می‌دهد که معامله با میانگین قیمت متفاوتی نسبت به قیمت درخواستی اولیه انجام می‌شود. این موضوع معمولاً در هنگام اجرای سفارشات به روش قیمت بازار اتفاق می‌افتد.

اگر نقدشوندگی برای تکمیل سفارش کافی نباشد یا بازار دچار نوسان باشد، قیمت نهایی سفارش ممکن است تغییر کند. در معامله‌‌ دارایی‌هایی که نقدشوندگی کمتری دارند می‌توان با تقسیم سفارش خود به بخش‌های کوچکتر، از لغزش قیمت اجتناب کنید.

اسلیپیج (slippage) چیست؟

در بازارهایی با نوسان بالا و نقدشوندگی پایین، لغزش قیمت امری رایج است. همانطور که گفته شد اسلیپیج زمانی رخ می‌دهد که معامله با قیمت متفاوتی نسبت به قیمت درخواستی اولیه یا مورد انتظار انجام می‌شود.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید سفارش خرید به قیمت بازار را با قیمت 100 دلار ثبت کنید اما بازار نقدشوندگی لازم برای اجرای سفارش با این قیمت را ندارد. در نتیجه، مجبور خواهید بود تا زمانیکه سفارشات تکمیل نشده است، سفارشات بعدی را با قیمت بیشتر از 100 دلار ارسال کنید. این باعث خواهد شد میانگین قیمت خرید شما بیشتر از 100 دلار باشد که این را اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت می‌نامیم.

به عبارت دیگر، وقتی از روش سفارش به قیمت بازار استفاده می‌شود، سفارش خرید یا فروش شما از سوی صرافی به‌طور خودکار با سفارشات محدود در دفتر ثبت سفارشات منطبق می‌شود. دفتر سفارشات وظیفه دارد اردر (order) یا سفارش شما را با بهترین قیمت جفت کند اما اگر در طرف دیگر سفارشی با قیمت مدنظر شما وجود نداشته باشد، حرکت صعودی در این زنجیره‌ سفارش ادامه خواهد داشت. این فرایند باعث می‌شود سفارش شما با قیمتی غیرمنتظره و متفاوت انجام شود.

در معاملات ارزهای دیجیتال، اسلیپیج برای بازارسازان خودکار و صرافی‌های غیرمتمرکز امری متداول است. در آلت‌کوین‌هایی که نوسان زیاد یا نقدشوندگی پایین دارند، می‌تواند بیش از 10 درصد قیمت مورد انتظار باشد.

اسلیپیج (slippage) مثبت

اسلیپیج یا لغزش قیمت لزوماً به این معنی نیست که همیشه به قیمتی کمتر از قیمت مورد انتظار خواهید رسید. اگر قیمت در حین ثبت سفارش خرید یا فروش به‌ترتیب کاهش یا افزایش یابد، اسلیپیج مثبت می‌‌تواند رخ دهد. اسپیلیج مثبت به‌ ندرت در بازارهای پرنوسان مشاهده می‌شود.

محدوده‌ اسلیپیج (slippage)

در برخی صرافی‌ها این امکان وجود دارد که محدوده‌ اسلیپیج را به‌طور دستی تنظیم کنید. این گزینه را در بازارسازان خودکاری نظیر پن‌کیک‌سواپ روی زنجیره‌ی هوشمند بایننس و یونی‌سواپ اتریوم مشاهده می‌کنید.

محدوده‌ یا تولرانس اسلیپیج (slippage)

این محدوده می‌تواند به‌طور غیرمستقیم روی زمان انجام سفارش شما تاثیر بگذارد. اگر سطح اسلیپیج را پایین تنظیم کنید، ممکن است مدت انجام سفارش طولانی شود یا اصلاً انجام نشود. اگر سطح اسلیپیج را خیلی بالا تنظیم کنید، ممکن است معامله‌گر یا بات دیگری سفارش شما را مشاهده کرده و پیش‌دستی کند.

در این مورد، پیش‌دستی زمانی رخ می‌دهد که یک معامله‌گر دیگر کارمزد گس بیشتری برای خرید دارایی مد نظر شما، تعیین می‌کند. سپس، او معامله‌ دیگری تنظیم می‌کند تا آن دارایی را با بالاترین قیمتی که مایلید بر اساس محدوده‌ اسلیپیج خود، به شما بفروشد.

به حداقل رساندن اسلیپیج منفی

اگر چه همیشه نمی‌توان از اسلیپیج (slippage) اجتناب کرد، اما استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توان اسلیپیج را حداقل کرد. برخی از آنها در زیر آورده شده است.

  1. سفارش بزرگ را به بلاک‌های کوچکتر تقسیم کنید. دقت داشته باشید که اُردرها را در دفتر سفارشات پخش کنید تا سفارشاتی بالاتر از حجم موجود اجرا نکنید.
  2. اگر از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید. برخی شبکه‌ها با توجه به ترافیک بلاکچین، کارمزدهای سنگینی تعیین می‌کنند که می‌تواند سودی را که با اجتناب از اسلیپیج عایدتان شده را خنثی کند.
  3. اگر با دارایی‌هایی با نقدشوندگی پایین کوچک سروکار دارید، فعالیت معاملاتی شما می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی قیمت دارایی داشته باشد. یک تراکنش واحد ممکن است اسلیپیج کوچکی ایجاد کند اما اگر تعداد این تراکنش کوچک زیادتر شود می‌تواند بر قیمت بلاک بعدی تأثیر بگذارد.
  4. از سفارشات محدود استفاده کنید. از طریق این سفارشات می‌توان مطمئن شد که قیمت مطلوب یا قیمت بهتری در معامله خواهید داشت. درست است که سرعت سفارش را در مقابل قیمت بازار فدا می‌کنید، اما مطمئن هستید که هیچ اسلیپیج منفی نخواهید داشت.

سخن پایانی

وقتی معاملات رمزارز انجام می‌دهید، فراموش نکنید که اسپرد خرید-فروش (Bid-Ask Spread) یا اسلیپیج می‌تواند بر قیمت نهایی معامله تاثیر بگذارد. اگرچه همیشه نمی‌توان از آنها اجتناب کرد اما بهتر است همیشه در تصمیم‌گیری‌تان لحاظ کنید. شاید میزان اسپرد در معاملات کوچکتر رقم بزرگی نباشد، اما به یاد داشته باشید که در سفارشاتی با حجم بزرگ، قیمت میانگین به ازای واحد ممکن است بالاتر از مقداری باشد که انتظار دارید.

برای کسانی که در زمینه‌ امور مالی غیرمتمرکز فعالیت دارند، آشنایی با اسلیپیج از اصول اولیه‌ معاملاتی مهم محسوب می‌شود. اگر به این مفاهیم و اصول پایه اشراف نداشته باشید، ممکن است پول خود را در تراکنش پیش‌دستانه یا اسلیپیج مفرط از دست بدهید.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چیست و چگونه بر کریپتو تاثیر می‌گذارد؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa