با انواع مدل سفارش های معاملاتی در بازارهای مالی آشنا شوید

با انواع مدل سفارش های معاملاتی در بازارهای مالی آشنا شوید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وقتی‌ سهام یا ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید، قطعا با انتخاب یکی از انواع سفارش‌ های معاملاتی زیر با بازار تعامل می‌کنید:

  • سفارش بازار دستوری است برای خرید یا فروش فوری (به قیمت فعلی بازار).
  • سفارش محدود دستوری است برای صبر تا رسیدن قیمت به محدوده‌ تعیین‌شده.

البته هر یک از این دسته‌بندی‌ها، انواع متفاوتی دارند که بر اساس شیوه‌ معاملاتی شما، کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. در این مقاله، به انواع سفارش‌های معاملاتی و کاربرد آنها پرداخته شده است.

انواع سفارش های معاملاتی

منظور از order، سفارشاتی است که شما برای یک صرافی ارسال می‌کنید تا دارایی‌های مختلف را خریداری کرده یا بفروشید. همان‌طور که گفته شد دو نوع اصلی سفارش محدود و بازاری وجود دارد.

سفارش بازاری و سفارش محدود

سفارش‌های بازاری، مواردی هستند که انتظار می‌رود فوراً اجرا شوند. اساساً، در این نوع سفارش به صرافی اعلام می‌شود که در قیمت فعلی، دستور را اجرا کن.

فرض کنید در صرافی اتراکس معامله می‌کنید و می‌خواهید 3 بیت‌ کوین با قیمت هر کدام 16000 دلار بخرید. اگر فکر می‌کنید قیمت منصفانه است و از پرداخت 48000 دلار خوشحال خواهید بود و قصد صبر کردن ندارید تا قیمت‌ ها پایین‌تر بیایند، یک سفارش خرید سریع ارسال می‌کنید.

می‌پرسید چه کسی این توکن را می‌فروشد؟ برای پاسخ به این سوال، باید به دفتر سفارش‌ها مراجعه کرد. اینجا جایی است که صرافی، لیست بزرگی از سفارش‌های محدود را نگهداری می‌کند، که اساساً سفارش‌هایی است که فوراً اجرا نمی‌شوند. ممکن است این سفارش‌ها بگویند در قیمت x، فلان کار (خرید با فروش) را انجام بده.

در مثال قبل، ممکن است کاربر دیگری زودتر از شما، سفارشی در صرافی قرار داده باشد که بر مبنای آن، صرافی باید زمانی که بیتکوین به قیمت 16000 دلار رسید، 3 بیت‌ کوین بفروشد. بنابراین، زمانی که سفارش بازار خود را ارسال می‌کنید، صرافی آن را با سفارش‌های محدود موجود در دفترچه تطبیق می‌دهد.

اساساً، شما سفارشی ایجاد نکرده‌اید در عوض، یکی از سفارش‌های موجود را تکمیل کرده و آن را از دفتر سفارش‌ها حذف کرده‌اید. از آنجا که شما بخشی از نقدینگی صرافی را خارج کرده‌اید، به شما گیرنده یا taker گفته می‌شود.

از طرف دیگر، به کاربری که با خرید خود، نقدینگی به صرافی تزریق می‌کند، maker یا سازنده می‌گویند. چون سازنده، برای صرافی سودآوری دارد، معمولا کارمزد کمتری پرداخت می‌کند.

نکاتی که باید در رابطه با سفارش‌ های بازار بدانید

انواع سفارش‌های بازار اصلی، سفارش‌های خرید و فروش هستند. به صرافی دستور می‌دهید تا در بهترین قیمت موجود، معامله‌ای را انجام دهد. به این نکته توجه کنید که همیشه بهترین قیمت در دسترس، قیمت فعلی نمایش داده‌شده نیست، این امر به دفترچه سفارش‌ها بستگی دارد. بنابراین امکان دارد معاملات شما، در قیمت‌هایی اجرا شود که کمی با بهترین قیمت تفاوت دارد.

سفارش‌های بازار برای معاملات فوری (یا تقریباً فوری) مناسب‌اند. شاید بتوان گفت که کارایی آن‌ها به همین‌جا ختم می‌شود. کارمزدهای صرافی و لغزش (slippage) به این معنی است که اگر همین معامله با استفاده از سفارش محدود انجام می‌شد، معامله‌ای ارزان‌تری نصیبتان می‌شد.

انواع سفارش‌ های معاملاتی رایج

ساده‌ترین آنها، سفارش‌های بازاری خرید و فروش و همچنین سفارش‌های محدود خرید و فروش هستند. انواع سفارش‌های معاملاتی به این موارد محدود نمی‌شوند. با استفاده از مواردی که در ادامه می‌آید، می‌توانید از شرایط بازار، در معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود، به بهترین شکل استفاده کنید.

سفارش‌ های حد ضرر

سفارش حد ضرر از انواع سفارش‌های معاملاتی است که طی آن دستوری در خارج از دفترچه سفارش‌ها ثبت می‌کنید که به صرافی دستور می‌دهد دارایی شما را در قیمت خاصی بفروشد.

همان‌طور که از نام این نوع سفارش هم مشخص است، این نوع سفارش بدین منظور طراحی شده است تا از شما در برابر ضررهای بزرگ حفاظت کند. از آنجا که در این نوع سفارش‌ها شما بجای معامله در قیمت‌های موجود، قیمتی را انتخاب می‌کنید که معاملات در آن‌ها انجام شود، این نوع سفارش‌ها به‌ ظاهر از نوع سفارش‌های محدود است. هرچند، این نوع سفارش‌ها در دفتر مربوط به سفارش‌های محدود ثبت نمی‌شوند. پلتفرم معاملاتی تنها زمانی سفارش شما را به یک سفارش بازاری تبدیل می‌کند که قیمت محرک (trigger) فعال شود.

سفارش‌ های حد توقف

سفارش‌های حد توقف ابزاری دیگری هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها ضررهای ناشی از معاملات را محدود کرد. این سفارش‌ها تا حدی مشابه سفارش‌های حد ضرر هستند، اما این سفارش‌ها یک گام اضافی دارند.

اگر بیت‌کوین در 16000دلار معامله‌شده و شما حد ضرری برابر با 15000دلار ثبت کنید، مطمئن می‌شوید دارایی‌های خود را پس از 1000 دلار کاهش قیمت می‌فروشید.

سفارش حد توقف ویژگی‌های مثبت انواع مختلف را ترکیب می‌کند تا مطمئن شود که شما دقیقاً به این عدد دست پیدا می‌کنید. اگر مجدداً به مثال بیت‌کوین 16000دلاری خود بازگردیم، شما دو پارامتر مشخص می‌کنید: یک حد ضرر و یک حد توقف.

برای مثال، شاید حد توقف شما 14950دلار باشد. این عدد به صرافی می‌گوید سفارش محدودی با توجه به قیمت محدودی که وارد کرده‌اید ایجاد کند مثلاً 15000دلار.

اگر قیمت دوباره به آن سطح برگردد، شما می‌توانید دارایی‌های خود را به 15000دلار یا بیشتر بفروشید. این نکته را به یاد داشته باشید که سفارش تنها زمانی در صرافی قرار می‌گیرد که قیمت این رمزارز به قیمت توقف مشخص‌شده برسد. هر چند، همچنان این ریسک وجود دارد که قیمت برنگردد، در این صورت اگر قیمت همچنان از 14950 دلار پایین‌تر برود، شما حمایتی نخواهید داشت.

سفارش‌ های OCO (یک سفارش، سفارش دیگری را لغو می‌کند)

سفارش OCO، ابزار پیشرفته‌ای است که به شما اجازه می‌دهد تا دو سفارش شرطی را ترکیب کنید. به‌محض اینکه یکی از سفارش‌ها فعال شود، سفارش دیگر لغو می‌شود. اگر مثال بیت کوین 16000دلاری را در نظر بگیریم، می‌توان از سفارش OCO استفاده کرد. به این صورت که به صرافی دستور داده می‌شود که در صورت رسیدن قیمت بیت کوین به 15000دلار، سفارش خرید و در صورت رسیدن قیمت به 17000دلار، سفارش فروش را برای شما فعال کند. یکی از این سفارش‌ها پیش از سفارش دیگر فعال خواهد شد، یعنی سفارش دوم به شکل خودکار لغو خواهد شد.

مدت‌ زمان اجرای سفارش ها چیست؟

یکی دیگر از مسائل مهم در ارتباط با سفارش‌ها، مدت‌زمان اجرا است. این پارامتر، هنگام آغاز یک سفارش، شرایط انقضا آن را مشخص می‌کند.

سفارش‌ های GTC (پابرجا تا زمان لغو شدن)

سفارش‌های GTC دستوری است که اعلام می‌کند یک معامله باید تا زمان اجرایی شدن و یا لغو دستی، باز بماند. عموماً پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارزها به‌صورت پیش‌فرض روی این گزینه قرار دارند.

در بازارهای بورس، یکی از گزینه‌های جایگزین رایج این است که در پایان روز معاملاتی سفارش را ببندند. با اینکه بازار رمزارزها ۲۴ ساعته و هفت روز هفته فعال است، استفاده از GTC رایج‌تر است.

سفارش فوری یا لغو (IOC)

سفارش‌های IOC بیان می‌کند که هر بخشی از سفارش که تکمیل نشد، باید فوراً لغو شود. فرض کنید سفارشی را برای خرید 10 بیتکوین به قیمت 16000ثبت کرده‌اید اما تنها می‌توانید 5 بیتکوین‌ را با این قیمت خرید کنید. در این صورت، شما پنج بیت کوین خریده و مابقی سفارش بسته خواهد شد.

سفارش تکمیل یا کشتن (FOK)

سفارش‌های FOK یا فوراً تکمیل می‌شوند یا کشته (لغو) می‌شوند. اگر به صرافی دستور دهید 10 بیت‌کوین را به قیمت 16000 دلار خریداری کند، صرافی بخشی از سفارش را تکمیل نمی‌کند. اگر کل 10 بیت‌کوین فوراً با آن قیمت در دسترس نباشد، کل سفارش لغو خواهد شد.

سخن پایانی

تسلط روی انواع سفارش‌های معاملاتی حیاتی است. چه اینکه بخواهید از سفارش‌های حد ضرر استفاده کنید تا ضررهای بالقوه خود را محدود کنید، چه اینکه بخواهید از سفارش‌های OCO استفاده کرده و به‌ طور هم‌زمان برای احتمالات مختلف برنامه‌ریزی کنید، آگاهی از ابزارهای معاملاتی امری حیاتی است.

اتراکس؛ برترین صرافی ارزهای دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال همچون یک دریای بی‌ کران است، اگر به دنبال بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی هستید، اتراکس بهترین گزینه‌ ای است که به دنبالش هستید!

اتراکس، یک صرافی معتبر ارزهای دیجیتال برای ایرانیان است که با ارائه خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به سادگی و سرعت برای شما امکان پذیر می کند. اتراکس با تکنولوژی پیشرفته و امنیت بالا و تنوع بی‌نظیر ارزها بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. همین حالا به اتراکس ملحق شوید و جذابیت دنیای ارزهای دیجیتال را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa