هر آنچه باید در مورد ارز دیجیتال اتم (ATOM) بدانید

هر آنچه باید در مورد ارز دیجیتال اتم (ATOM) بدانید
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارز دیجیتال اتم (ATOM) یا کازماس، اکوسیستمی متشکل از بلاکچین‌ ها را طراحی می‌ کند که می‌ توانند در آن رشد کنند و با هم تعامل داشته باشند.

ارز دیجیتال اتم چیست

اگر از شما پرسیده شود که مهم‌ترین رمز‌ارزها کدام هستند، چه جوابی می‌دهید؟ احتمالاً بیت کوین، چون می‌تواند ارزش را به‌ شکلی مطمئن نگهداری و منتقل کند. شاید هم به اتریوم (ETH) اشاره کنید، چون یکی از رایانه‌های جهانی است که به توسعه اینترنت نسل جدید غیرمتمرکز کمک خواهد کرد. حتی ممکن است چین‌ لینک (LINK) را نام ببرید، چون با پیشگویی داده‌ ها می‌تواند اپلیکیشن‌ های مبتنی بر بیت کوین را در دنیای واقعی قابل استفاده کند.

با این حال، گمان می‌کنم فراموش کردید از کازماس (ATOM) به‌عنوان پروژه‌ای رمزارزی یاد کنید که در حال تبدیل شدن به ستون فقراتی برای همکاری بین همه بلاکچین‌های رمز‌ارزی است. علاوه بر این، برخی از رمز‌ارزهایی که بزرگترین مارکت کپ (ارزش بازاری) را دارند، از جمله BNB و Terra (LUNA)، با استفاده از کازماس SDK ایجاد شده‌اند.

پیدایش رمز ارز دیجیتال اتم (ATOM)

اگر ارز دیجیتال اتم، رمزارز ناآشنایی برای شماست، در این مقاله سعی شده است اطلاعات مختصری درباره آن ارائه شود. کازماس توسط یک شرکت نرم‌افزاری کالیفرنیایی به نام آل این بیتس (AiB) خلق شد، که غالباً به آن شرکت تندرمینت گفته می‌شود.

شرکت تندرمینت در ژانویه ۲۰۱۴ توسط یکی از دانشمندان علوم رایانه شرکت کورنل به نام جای کوان تأسیس شد که نویسنده مشترک وایت پیپر کازماس در سال ۲۰۱۶ نیز به‌شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۷ او سازمان غیرانتفاعی بنیاد اینترچین را تأسیس کرد که میزبان عرضة اولیه کوین ATOM بود. ارزش آن در پایان همان سال به بیش از ۱۷ میلیون دلار رسید.

شرکت تندرمینت از سوی بنیاد اینترچین مأموریت گرفت که شبکه اصلی کازماس را توسعه دهد و در نهایت این شبکه در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد.

در حال حاضر، حدود بیست شرکت روی شبکه کازماس فعالیت می­‌کند. از نظر مفهومی، می‌توانید شبکه کازماس را مجموعه‌ای از بلاک‌چین‌های رمز‌ارزی در نظر بگیرید که به جای چندین واسط (پل) از یک پل برای اتصال همه بلاک­چین­‌ها استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال اتم (ATOM) چگونه کار میکند

شبکه کازماس از چندین هاب که اساساً بلاکچین‌های کازماس هستند، استفاده می‌­کند. هر هاب مانند نقطه‌ای واحد عمل می‌کند که هزاران بلاکچین می‌تواند برای همکاری با سایر چین‌هایِ متصل به هاب به آن وصل شوند.

بنابراین، برای مثال، به‌جای ایجاد پل بین اتریوم و بیت‌کوین، پلی بین بیت‌کوین و پولکادوت (DOT)، و پلی بین پولکادوت و اتریوم برقرار می‌شود. و در عوض هر سه زنجیره به یک هاب واحد متصل می‌شوند.

بلاک‌چین کازماس صرفاً یکی از چندین هاب موجود در شبکه کازماس است و با اینکه فاقد توکن است، به استیکینگ روی بلاکچین کازماس محدود می‌شود که برای کنترل کل شبکه کازماس از ATOM استفاده می‌شود.

جای کوان برای تسهیل شرایط ایجاد بلاکچین‌های جدید، سازوکار اجماعی و جدیدی برای اثبات سهام (PoS) به نام تندرمینت ابداع کرد. بلاکچین‌های تندرمینت یکی از امن‌ترین و مقیاس‌پذیر‌ترین رمز‌ارزها به شمار می‌روند. آنها می‌توانند تا 10،000 تراکنش در ثانیه را به‌صورت نامنظم اداره کنند و حتی اگر یک‌سوم نودهای تأیید‌کننده، آفلاین باشند یا سعی در مختل‌کردن شبکه کنند به کار خود ادامه دهند.

علاوه‌براین، به کمک تندرمینت می‌توان ظرف چند هفته، به‌جای چند سال، بلاک‌چین‌هایی سفارشی، امن و مقیاس‌پذیر را از صفر تولید کرد. چیزی که نیاز به توازن دارد این است که چین‌های تندرمینت تعداد محدودی از تأیید‌کننده‌ها را می‌تواند پشتیبانی کند. محدودیت فعلی تعداد تأییدکنندگان برای بلاک‌چین کازماس فقط ۱۲۵ عدد است، که کاملاً روی یک رمزارز متمرکز است.

برای تسهیل توسعة چین‌های تندرمینت و قراردادهای هوشمند، شرکت تندرمینت کازماس SDK را ایجاد کرد که در حال حاضر به یکی از رایج‌ترین ابزارهای توسعه‌دهنده در حوزه رمز ارز تبدیل شده است.

در زمان اوج‌گیری قیمت، بیش از ۳۰ بلاکچین رمزارز مبتنی بر تندرمینت وجود داشت. هر بلاک‌چین تندرمینت به‌سادگی می‌تواند از طریق هاب‌های کازماس، که چند خط قبل‌تر به آن اشاره شد، با بلاک‌چین‌های دیگر همکاری کند.

توضیح IBC کازماس

باور بر این است که آخرین نسخه IBC یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در فضای رمزارز است، زیرا بلاک‌چین‌‌های مبتنی بر تندرمینت تنها بلاک‌چین‌‌هایی نیستند که در این فضا با هم همکاری می‌کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت تندرمینت، پنگ ژونگ، به‌صورت تئوری، هر نوع بلاک‌چین اثبات سهام می‌تواند به IBC متصل شود. IBC  در حال حاضر همه بلاک‌چین‌های بستر پایه، از جمله پولکادات (DOT) و کوساما  (KSM) پیشیبانی می‌کند.

فرآیند همکاری برای هر بلاک‌چین اثبات سهامی که به هاب‌های کازماس وصل می‌شود شبیه توکن‌های بسته‌بندی‌شده (wrapped tokens) روی اتریوم است.

برای مثال، وقتی استیبل کوین ترا UST به «زنجیره هوشمند بایننس» ارسال می‌شود، آن UST روی بلاکچین ترا قفل می‌ماند تا مقدار معادلUST روی «زنجیره هوشمند بایننس» ایجاد شود. حتی اگر هابی مانند شبکه کازماس واسطه چنین تراکنشی باشد.

ارز دیجیتال اتم (ATOM) صرفاً یکی از چندین رمزارزی است که می‌تواند برای پرداخت کارمزد تراکنشی میان‌زنجیره‌ای استفاده شود. بلاکچین‌های اثبات سهام، مانند بیت کوین و اتریوم نیز می‌توانند با استفاده از IBC به هاب‌های کازماس متصل شوند، اما در این حالت فرآیند انتقال دارایی کاملاً متفاوت است.

برای مثال، اگر بخواهید با استفاده از IBC مقداری BTC را به بلاکچین ترا (Terra) ارسال کنید، BTC را به آدرس کیف پولی که روی بلاکچین بیت‌کوین قرار دارد ارسال می‌کنید. وقتی منطقه پگ (Peg Zone) مشاهده کند که BTC  شما در مسیر آدرس کیف پول درست خود قرار دارد، به‌صورت خودکار توکن‌های BTC را روی بلاکچین ترا ایجاد و آنها را به آدرس کیف پولی که داده‌اید ارسال می‌کند.

اکنون می‌توان بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین (LTC)، بیتکوین کش (BCH)، SUSHI، BTCB و BNB را بدون بسته‌بندی (رپینگ) و بدون صرافی متمرکز با هم معامله کرد. این قابلیت به‌زودی به هاب کازماس اضافه خواهد شد.

به‌روزرسانی‌های ارز دیجیتال اتم (ATOM)

  • سپتامبر سال گذشته، صرافی کوین‌ بیس ویژگی ‌دریافت ATOM را به صرافی خود اضافه کرد.
  • در اکتبر، سایت خبری کوین‌دسک گزارش داد که محبوبیت کازماس در هند در حال افزایش است.
  • در حال حاضر بیش از 1،000 سفیر کازماس در هند وجود دارد که اکثرشان دانشجو هستند.

این وضعیت شاید ناشی از این واقعیت باشد که برخی اساتید دانشگاه در هند در دوره‌های درسی خود درباره شبکه کازماس نیز صحبت کرده‌اند. در نتیجه، زوج تجاری ATOM و روپیه هند بیشترین حجم معاملات پاییز را در بین تمام زوج‌های ATOM به خود اختصاص داد.

در ژانویه سال جاری شرکت سرمایه‌گذاری گری‌ اسکیل به کازماس پیشنهاد سرمایه‌گذاری تراست داده بود. البته باید خاطر نشان کرد که هنوز هیچ گونه تراست ATOM گری‌اسکیلی در زمان اوج‌گیری قیمت وجود ندارد.

در فوریه، کازماس اولین بلاک‌چین عمومی‌ بود که با شبکه خدمات بلاک‌چین کشور چین (BSN) ادغام شد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که BSN چین تا آن زمان فقط شامل بلاکچین‌های خصوصی و مجاز بود. اما هیچ یک این اندازه شگفت‌انگیز نیست که بدانیم حضور کشور چین در دومین هاب کازماس هاب IRIS و بلاک‌چین شرکت‌محور با قابلیت همکاری جدی است. در همان ماه، گراف (GRT) اعلام کرد که به‌دنبال ادغام با تعدادی از بلاک‌چین‌های رمز‌ارزی از جمله کازماس است.

همان روزی که پروتکل IBC کازماس اجرایی شد، شرکت تندرمینت اعلام کرد که ۲۰ میلیون دلار برای تأمین بودجه پروژه‌هایی که روی کازماس ایجاد می‌شوند اختصاص خواهد داد. این اتفاق بخشی از مسیر جدیدی است که کازماس با اجرایی‌شدن IBC انتخاب خواهد کرد.

آینده ارز دیجیتال اتم (ATOM)

در اواخر آوریل، شرکت تندرمینت شبکه آزمایشی تشویقی را برای معامله‌گران راه اندازی خواهد کرد که ارزش تندرمیت را به بیش از 200،000 دلار خواهد رساند.

گراویتی دکس صرفاً یکی از چندین ویژگی آتی است که تیم تندرمینت امیدوار است ارزش افزوده‌ای برای کازماس داشته باشد و منجر به افزایش کاربرد و تقاضا برای ارز دیجیتال اتم (ATOM) شود. پروژه در حال اجرای بعدی پل گراویتی است که یک منطقه پگ به هاب کازماس اضافه می‌کند تا بتوان توکن‌ها را بین بلاک‌چین اتریوم و کازماس مبادله کرد.

نقطة اوج ماجرا و چیزی که بیش از همه جلب توجه می­‌کند، معرفی مشتقات استیکینگ کازماس در سال ۲۰۲۲ بود، که بابت هر وثیقه‌ای نیازمند ATOM خواهد بود.

همچنین، مدیر عامل شرکت تندرمینت، پنگ ژونگ، اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که هر چه بتوانند، تعداد بیشتری بلاک­‌های تندرمیت به هاب کازماس متصل می‌کند.

اگر بتوانند بازیگرانی مانند بایننس، Crypto.com و ترا (LUNA) را متقاعد کنند که همة بلاک‌چین‌های خود را با استفاده از هاب کازماس به هم لینک کنند، تغییرات قابل توجه روی قیمت ATOM ایجاد خواهد شد.

اکثر زنجیره‌های تندرمینت در حال حاضر به یکدیگر و به پروژه‌های اثبات سهام مانند پولکادات (DOT) و کاردانو (ADA) متصل شده‌اند و آماده آزادسازی قرارداد‌های هوشمند خود هستند. به نظر می­‌رسد برای دیدن این اتفاق فقط باید منتظر زمان بود.

سخن پایانی

کازماس پروژه‌ای در حوزه رمز‌ارز است که مدت‌هاست رصد می­‌شود. قابلیت همکاری، یکی از باارزش‌ترین ویژگی­‌ در رمز‌ارزهاست که تاکنون پروژه‌های زیادی به آن نپرداخته‌اند.

به نظر می­‌رسد، یکی از راه‌حل‌های فعلی ایجاد تعامل مانند رمزارز REN که از نسخه‌­ی تندرمینت استفاده می‌کند، تصادفی نباشد. بخش عمده اتریوم لایه-2 نیز این روند قوی اثبات سهام را که کازماس پیشگام آن بود استفاده کرده‌اند. این مسئله ثابت می‌کند که این راه‌حل جدا از بحث قابلیت همکاری فواید دیگری نیز دارد.

حتی صرافی‌‌هایی مانند بایننس، Crypto.com و OKEx نیز در حال استفاده از ابزارهایی مانند تندرمینت و کازماس SDK هستند. قطعاً توسعه‌دهندگان آن‌ها بیش از هر شخص دیگری درباره کریپتو اطلاعات دارند. اکنون که پروتکل IBC اجرایی شده است، واقعاً به‌نظر می‌رسد که در نهایت همه چیز به کازماس ختم می‌شود.

تنها نگرانی رقابت است. چیزی نمی‌تواند مانع این شود که بایننس و Crypto.com، هاب خودشان را در شبکه کازماس ایجاد نکنند. آنها با جذب کازماس و زنجیره تندرمینت فراغت بیشتری خواهند داشت و این قدرت مالی را پیدا می‌کنند که اطمینان یابند همه چیز روبه‌راه و به‌موقع در حال اجراست.

چرا صرافی اتراکس را انتخاب کنیم؟

کاربران میتوانند ATOM و سایر دارایی های دیجیتالی را از صرافی معتبر اتراکس خریداری کنند،این صرافی دارای بیش از 350 رمزارز است که در این زمینه جزو معدود صرافی های داخل کشور است، همچنین میتوانید رمزارز خریداری شده خود را داخل کیف پول اختصاصی این صرافی نگهداری کنید.

اما چرا اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال است!

اتراکس، با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون را به صورت سریع و امن برای شما فراهم می کند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa