بورد ایپ یات کلاب (BAYC) چیست و چه مزایایی دارد؟

بورد ایپ یات کلاب (BAYC) چیست و چه مزایایی دارد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بورد ایپ یات کلاب (bored ape yacht club) یا به اختصار BAYC که به آن بایاک هم گفته می شود، کلکسیونی متشکل از 10,000 ان اف تی (NFT) است که هر کدام از آن‌ها مشخصه‌های خاص خود را دارند. بعضی مشخصه‌ها کمیاب‌تر از بقیه محسوب می‌شوند و این موجب ارزشمندتر شدن‌شان می‌شود.  همچنین کاربران با خرید Ape یا میمون، به مجموعه‌ای از قابلیت‌های مخصوص اعضای کلاب از جمله کلکسیون‌های آتی و جدید دسترسی انحصاری خواهند داشت.

دارندگان BAYC توانستند با یک سرُم، که به صورت ایردراپ به آن‌ها داده شده بود، میمون‌های خسته خود را به ان اف تی Mutant Ape یا میمون‌های جهش‌یافته تبدیل کنند. میمون‌های جهش‌یافته در قالب عرضه‌ی عمومی نیز ضرب می‌شدند و هرکدام 3 اتریوم قیمت داشتند. دارندگان میمون‌های BAYC اولیه شانس ضرب NFT کلاب داگ (Club Dog) به صورت رایگان را نیز داشتند لازم به ذکر است که این باشگاه درآمد به دست آمده از فروش ثانویه NFTها را به موسسات خیریه حیوانات اهدا کرد.

مطالب مرتبط: ارزدیجیتال اتریوم چیست

یکی از علت‌های موفقیت BAYC تمرکزش بر ساخت دنیا و باشگاه اختصاصی متکی بر NFT بوده است. همچنین BAYC به خاطر بازی‌هایی همچون Mutant Arcade، اقدامات انسان‌دوستانه و همچنین مزایای اختصاصی برای اعضای خود توانسته است شور و هیجان کاربران و همچنین قیمت NFT های خود را بالا نگه دارد.

مقدمه

این روزها زیر نظر داشتن تمام پروژه‌های NFT سخت شده است. در ازای هر پروژه موفق، ده‌ها پروژه ناموفق وجود دارند. فرمول‌های قدیمی دیگر عادی شده‌اند، اما هنوز هم بعضی پروژه‌ها توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. چند وقتی است که کلکسیون بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) در اکوسیستم NFT بسیار محبوبیت یافته است. ولی دقیقا چه کاری را برای دستیابی به این موفقیت انجام داده است؟ هرچند فرمت آن آشنا به نظر می‌رسد، ولی باز هم توانسته است مرزهای دنیای NFT را جابجا کند.

باشگاه قایق‌ های تفریحی میمون‌های خسته (BAYC) چیست؟

BAYC به طور کلی مجموعه‌ای 10,000 عددی از توکن‌های توکن های تعویض‌ناپذیر (NFT) به شکل میمون‌های خسته است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. ایده اولیه کلکسیون Bored Ape در واقع از پروژه‌های NFT دیگر همچون کریپتوپانک گرفته شده که مجموعه‌ای از NFTهای منحصربه‌فرد و کاملا مجزا است. هر کدام از میمون‌ها بسته به لباس، پس زمینه و کاری که انجام می‌دهند، به اندازه خود کمیاب و خاص محسوب می‌شوند.

این پروژه را چهار فرد با اسامی مستعار Gargamel ،Gordon Goner ،Emperor Tomato Ketchup و No Sass تاسیس کردند. از زمان تاسیس تاکنون، تیم توسعه‌دهنده این پروژه مشغول ارائه خدماتی همچون سری‌های جدید NFT، آپگریدهای جدید NFT، و باشگاه اختصاصی برای دارندگان توکن‌های BAYC بوده‌اند. این پیشرفت‌ها موجب شدند علاقه و توجه مردم هم به این پروژه بیشتر شود و در نتیجه قیمت فروش NFTها بسیار بالا برود، مثل NFT تصویر زیر که در حراج‌خانه آثار هنری ساتبیز (Sotheby’s) به قیمت 3.4 میلیون دلار به فروش رسید.

هر میمون‌ Bored Ape در حقیقت یک NFT با استاندارد ERC-721 ساخته شده بر بستر شبکه اتریوم است. هر ایپ هفت مشخصه دارد که در زمان ساخت تعیین می‌شود: تمام توکن‌های این کلکسیون تعویض‌ناپذیر هستند، به این معنی که همگی منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند و قابل معاوضه با دیگر رمزارزها یا توکن‌ها نیستند.

هفت مشخصه احتمالی:

  1. زمینه
  2. لباس
  3. گوشواره
  4. چشم
  5. خز
  6. کلاه
  7. دهان

هر کدام از این مشخصه‌ها چندین گونه و حالت دارند. به عنوان مثال در عکس زیر می‌توانید ببینید که یک NFT بورد ایپ می‌تواند موی Solid Gold ،Trippy ،Noise و انواع مختلف دیگر داشته باشد.  هر کدام از مشخصه‌ها تعداد مشخصی هم دارند و به همین خاطر ممکن است از نظر آماری کمیاب‌تر از بقیه باشند.

معمولا مشخصه‌های کمیاب‌تر موجب می‌شوند قیمت معامله میمون هم بالاتر برود. وقتی تمام مشخصه‌های Ape را کنار یکدیگر قرار دهید، می‌توانید آن را از نظر کمیاب بودن رتبه‌بندی کنید. به بیان دیگر، میمونی که مجموعه‌ای از مشخصه‌های کمیاب‌تر را داشته باشد گران‌تر از میمونی با مشخصه‌های معمولی فروخته می‌شود.

مزایای کلاب BAYC چیست؟

دارندگان NFT های Bored Ape به باشگاه‌های اختصاصی و اطلاعات دست اول این پروژه دسترسی دارند. از جمله این اطلاعات می‌توان به ان اف تی های جدید، آپگرید‌های NFT و قابلیت‌های دیگر اشاره کرد. به عنوان مثال Mutant Ape Yacht Club و Bored Ape Kennel Club اجازه دادند اعضای کلاب BAYC به صورت رایگان در باشگاه آن‌ها عضو شوند. با توجه به اینکه هر دوی این کلکسیون‌ها با قیمت‌های بسیار بالا خرید و فروش می‌شوند، مزایای عضویت درBAYC کاملا مشخص است.

باشگاه قایق تفریحی میمون‌های جهش‌یافته (MAYC) چیست؟

MAYC کلکسیونی از میمون‌های مشابه با BAYC اصلی است، با این تفاوت که حس و حال زامبی‌مانند و جهش‌یافته به میمون‌ها داده شده است.  یک شیشه سرُم جهش به صورت ایردراپ به 10,000 دارنده‌ی اولیه ان‌اف‌تی‌های BAYC داده شد. این شیشه سرم می‌توانست به صورت تصادفی از سه نوع M2 ،M3 و M1 باشد.

البته شیشه‌ سرم‌ها به صورت کاملا تصادفی به کیف پول صاحبان NFTها داده شد. اگر صاحب NFT سرم جهش ژنتیکی M1 یا M2 را به ایپ خود می‌داد، گونه‌ای جهش‌یافته از همان میمون ساخته می‌شد که در برخی مشخصه‌ها با ایپ اصلی مشترک بود.   اما اگر شیشه سرم M3 به میمون می‌شد، می‌توانست گونه‌ای کاملا جدید بسازد که حتی از میمون قبلی کمیاب‌تر باشد.

یوگا لبز (Yuga Labs) اعلام کرده است که میمون‌های جهش‌یافته «آخرین سطح عضویت» برای صاحبان میمون هستند. از این به بعد، یوگا لبز تمرکز خود را بر اضافه کردن قابلیت‌ها و مزایای بیشتر برای اعضای BAYC خواهد گذاشت.

باشگاه Bored Ape Kennel Club چیست؟

باشگاه سگ‌های بورد ایپ یات کلاب (BAYC) چیست؟  (Bored Ape Kennel Club) هم یک کلکسیون NFT دیگر است که یوگا لبز ساخته و اختصاصا در اختیار دارندگان ایپ‌ها قرار داده است. کیف پول‌هایی که یک ایپ در خود داشتند، توانستند ان اف تی Club Dog مخصوص خود را با مشخصه‌های منحصربه‌فرد و گاها کمیاب بسازند. این سگ‌ها برای دارندگان بورد ایپ هزینه‌ای جز هزینه گس تراکنش شبکه اتریوم نداشتند. هر گونه خرید و فروش ثانویه توکن‌ها هم تا مدتی محدود 2.5 درصد حق نشر (royalty fee) برای سازنده کلکسیون دارد که البته تمام آن به موسسه‌های خیریه مخصوص حیوانات اهدا می‌شود.

بازی Mutant Arcade چیست؟

بخشی از جذابیت خاص BAYC حس و حال و فضای داستانی آن است که همراه NFTها به کاربران عرضه می‌شود. کریپتوپانکس فقط NFT داشت، اما BAYC یک جهان تم‌دار ایجاد کرده است.  یک نمونه از این دست، بازی کوچک Mutant Ape Arcade بود که همراه کلکسیون میمون‌های جهش‌یافته MAYC عرضه شد.

NFTهای BAYC را از کجا می‌توانم بخرم؟

BAYC و مجموعه‌های دیگر مرتبط به آن به لطف محبوبیت زیادشان نسبتاً گران‌قیمت شده‌اند.  از آنجا که دیگر امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد، فقط در بازارهای ثانویه خرید و فروش می‌شوند. در صورت داشتن وجوه لازم، می‌توانید آن‌ها  را در بازار OpenSea یا Rarible خریداری کنید.

برای خرید Apeها، مطمئن شوید که مقدار اتریوم کافی برای پرداخت هزینه‌ی آن و کارمزد تراکنش در کیف پول‌تان دارید. همچنین به یک کیف پول مثل متامسک یا کیف پول زنجیره‌ هوشمند باینانس نیاز دارید که بتواند به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) متصل شود.

سخن پایانی:

بورد ایپ یات کلاب (BAYC) توانسته است با ایجاد خلاقیت در یک الگوی محبوب ساخت ان اف تی، به موفقیتی چشم‌گیر دست پیدا کند. Yuga Labs، به لطف کمک‌های بسیار به موسسه‌های خیریه، ارتقاها و دیگر مزایای عضویت در باشگاه، شور و هیجان را به فرمت آشنای کریپتوپانک اضافه کرده است. درست مثل بقیه جوامع NFT محو، تمرکز دیگر روی کلکسیون‌داری نیست و کاربرد NFTها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با اتراکس، جهان ارزهای دیجیتال در دستان شماست!

کاربران ارزهای دیجیتال میتوانند تمامی خریدهای خود را در هر شبکه و بستری مانند شبکه اتریوم شبکه ترون و شبکه هوشمند بایننس در صرافی ارز دیجیتال معتبر اتراکس انجام دهند، صرافی اتراکس در زمان نگارش این مقاله دارای بیش از 320 ارز دیجیتال میباشد و این رقم را در ماه های آینده به بیش از 600 رمز ارز خواهد رساند، بنابراین این صرافی با چشم انداز و دورنمای مفیدی که دارد بستری ساده و آسان را برای کاربران فراهم آورده تا هر نوع ارزی را در هر نوعی شبکه ای که خواستند بتوانید خرید یا فروش کنند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa