تعریف بازار صعودی و بازار نزولی و استراتژی سرمایه گذاری مناسب برای هر کدام

تعریف بازار صعودی و بازار نزولی و استراتژی سرمایه گذاری مناسب برای هر کدام
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

بازار صعودی و بازار نزولی دو مورد از رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای سرمایه‌گذاری هستند. این دو مفهوم مدت‌ها است که نمادی از احساسات مخالف بازار بوده‌اند. در این مقاله از وبلاگ اتراکس، معنای بازارهای صعودی و نزولی، نحوه تعریف معمول آنها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای هر یک را توضیح خواهیم داد.

 

تعریف بازار صعودی و بازار نزولی

بازار صعودی چیست؟

یک بازار صعودی، در طول یک دوره مداوم افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌شود. برخی تصور می‌کنند که گاوی که در خیابان وال‌استریت شاخ هایش را به سمت بالا برده است، به‌عنوان نمایشی از حرکت صعودی بازار است. این اصطلاح بیشتر در زمینه بازار سهام استفاده می‌شود اما می‌تواند بازارهای دیگر یا ابزارهای مالی را توصیف کند؛ به عنوان مثال، ممکن است یک بازار صعودی در یک طبقه دارایی مانند اوراق قرضه وجود داشته باشد. یک دارایی فردی مانند طلا نیز می‌تواند در بازار صعودی باشد. یک تعریف عمومی پذیرفته شده این است که بازار صعودی زمانی آغاز می‌شود که قیمت‌ها از پایین‌ترین سطح گذشته 20 درصد افزایش یافته باشد. 

زمانی که سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، صعودی توصیف می‌شود و زمانی که انتظار کاهش قیمت‌ها را دارد، نزولی تعریف می‌شود. ایده اصلی این است که گاوها (سرمایه‌گذاران صعودی) در طول بازارهای صعودی بر خرس‌ها (سرمایه‌گذاران نزولی) تسلط دارند.

مطالب مرتبط: منظور از بازار گاوی و خرسی در ارزهای دیجیتال

 

بازار نزولی چیست؟

بازارهای نزولی برعکس بازارهای صعودی هستند. برخی روشی را که یک خرس پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌کشد، به عنوان نمایشی از حرکت نزولی قیمت در بازار نزولی می‌دانند. زمانی که قیمت‌ها نسبت به اوج خود 10 درصد کاهش یابد، به‌عنوان یک اصلاح بازار در نظر گرفته می‌شود. بازار نزولی معمولا به‌عنوان شروع، زمانی تعریف می‌شود که یک بازار از بالاترین سطح اخیر حدود 20 درصد سقوط کرده باشد. وقتی تحلیل‌گران بازار می‌گویند که بازار وارد روند نزولی شده‌است، معمولا به یک شاخص عمده مانند S&P 500 یا میانگین صنعتی داوجونز و در ارزهای دیجیتال به بیت کوین اشاره می‌کنند که 20٪ از بالاترین سطح اخیر کاهش یافته است. در طول بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران نزولی بر سرمایه‌گذاران صعودی تسلط دارند.

چه چیزی باعث ایجاد بازار صعودی می‌شود؟

بازارهای صعودی در سهام معمولا در پس زمینه یک اقتصاد قوی و رو به رشد اتفاق می‌افتد. در طول بازارهای صعودی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) مثبت است، سود شرکت‌ها افزایش و بیکاری کاهش می‌یابد. مشخصه بازارهای صعودی تقاضای فزاینده برای سهام و ارزهای دیجیتال است که ناشی از داده‌های مثبت اقتصادی و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران است. در طول یک بازار صعودی، تقاضا بیشتر از عرضه است و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

 

چه چیزی باعث ایجاد بازار نزولی می‌شود؟

بازارهای نزولی در ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها کاهش می‌یابد و ترس شدید تمام بازار را احاطه می‌کند.  عوامل دیگری که می‌توانند منجر به بازار نزولی شوند، حباب‌ها هستند؛ مانند حباب دات‌کام که در سال 2001 ترکید. همه‌گیری کرونا همان چیزی بود که باعث شد آخرین بازار صعودی در سال 2020 به پایان برسد.

در طول بازارهای نزولی، داده‌های اقتصادی منفی وجود دارد و عدم اطمینان در بین سرمایه‌گذاران حاکم است. سرمایه‌گذاران بدبین ممکن است تصمیم بگیرند دارایی‌های خود را بفروشند تا از دارایی خود محافظت کنند یا زیان‌های موجود را متوقف کنند. این وضعیتی را ایجاد می‌کند که عرضه بیشتر از تقاضا باشد و قیمت‌ها را کاهش دهد.

 

استراتژی‌ های سرمایه‌گذاری در بازار صعودی

سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در طول یک بازار صعودی در نظر گرفته شوند شامل ارزهای دیجیتال در بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت می‌شوند.

 

ارزهای دیجیتال مستعد رشد

معمولا در بازارهای صعودی عملکرد خوبی دارند. آنها اغلب دارای نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالایی هستند که منعکس‌کننده انتظارات رشد بالای سرمایه‌گذاران است.

 

ارزهای دیجیتال دوره‌ای

(که به آن ارزهای تهاجمی نیز می‌گویند) در طول بازارهای صعودی، زمانی که اقتصاد در حال شکوفایی است، تمایل به افزایش قیمت دارند. ارزهای دوره‌ای همراه با اقتصاد به‌عنوان یک شاخص، افزایش و کاهش می‌یابد.

 

ارز دیجیتال با ارزش بازار کوچک

اغلب در بازارهای صعودی عملکرد بهتری دارند. رمزارز با ارزش بازار کوچک ارزی است که ارزش بازار آن بین 100تا 200 میلیون دلار است. در حالی که ارز دیجیتال با سرمایه کوچک ممکن است نوسان و ریسک بالایی داشته باشد، در طول بازارهای صعودی ممکن است در نتیجه رشد اقتصادی مثبت و جو خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران، افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط: نحوه شناسایی ارزهای دیجیتال کم ارزش

 

معاملات آپشن

معاملات آپشن یک راه قدرتمند برای سود بردن از یک بازار رو به رشد با سرمایه نسبتا کم هستند. معامله و قرارداد اختیار خرید به سرمایه‌گذار این حق را می‌دهد که برای خرید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال در مدت زمان مشخص، اقدام کند. بیشترین چیزی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند با خرید معاملات آپشن از دست بدهد، مبلغ حق بیمه یا فاندینگ ریت است.

 

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار نزولی

سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در طول یک بازار نزولی در نظر گرفته شوند شامل: ارزهای دیجیتال با ارزش، ارزهای دفاعی، ETFها و قراردادهای اختیار فروش هستند.

 

ارزهای دیجیتال با ارزش

معمولا در بازارهای نزولی سرمایه‌گذاری مناسبی هستند. ارزهای دیجیتال‌ با ارزش نسبت P/E پایینی دارند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار رشد بالایی از آن را ندارند.

 

ارزهای دیجیتال‌ تدافعی

می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی در بازارهای نزولی باشند. اینها ارزهایی هستند که تمایل دارند حتی در دوره‌های رکود اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشند؛ به‌ عنوان مثال ارز دیجیتال اتریوم در بازار نزولی اخیر، عملکرد فوق‌العاده خوبی را از خود نشان داد.

 

ETFها

سرمایه‌گذاران می‌توانند با فروش یا خرید ETF های معکوس از گرفتن موقعیت‌های فروش در طول یک بازار نزولی سود ببرند؛ برای مثال، می‌توانند در ETFهای بیت کوین معاملات فروش را فعال کنند و در نزول بازار کسب سود کنند.

سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند با خرید قراردادهای فروش، از بازار کریپتوکارنسی در روند نزولی سود کسب کنند. قرار داد اختیار معامله، به سرمایه‌گذار این حق را می‌دهد، برای فروش مقدار مشخصی از دارایی در مدت زمان مشخص اقدام کند. قردادهای اختیار فروش به سرمایه‌گذاران بازار خرسی اجازه می‌دهد تا حدس بزنند که قیمت ارزدیجیتال در مدت زمان مشخصی با هزینه اولیه نسبتا کمی سقوط می‌کند. در صورت سقوط بازار، خریدار قرارداد فروش، حق فروش به قیمت بالا را دارد و از این طریق سود می‌برد.

استفاده از میانگین هزینه دلاری می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند ریسک خود را در طول یک بازار نزولی مدیریت کنند. این استراتژی سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری در یک دارایی در فواصل دوره‌ای در طول زمان، به‌جای انجام یک خرید واحد است. این موضوع به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از خرید نزولی در بازار سود ببرند و همچنین مانع از آن می‌شود که کل خرید خود را در اوج بازار انجام دهند.

 

بازار صعودی و نزولی چقدر دوام دارند؟

از نظر تاریخی، بازارهای نزولی معمولا کوتاه‌تر از بازارهای صعودی هستند. طبق گزارش Invesco، با استفاده از داده‌های سال‌های 1968 تا 2020، میانگین طول یک بازار نزولی 349 روز بود، در حالی که میانگین طول یک بازار صعودی 1764 روز بود. میانگین زیان در بازار نزولی 36.34 درصد و میانگین سود در بازار صعودی 180.04 درصد بود.

طولانی‌ترین بازار صعودی تاریخ بین سال‌های 2009 تا 2020 اتفاق افتاد. بازار صعودی با احیای سهام پس از بحران مالی جهانی 2007-2008 آغاز شد و در نهایت با فروش بیش از 20 درصدی سهام در مارس 2020 به پایان رسید. دومین بازار صعودی طولانی بین سال‌های 1990 تا 2000 با 113 ماه به طول انجامید.

طولانی‌ترین بازار نزولی در تاریخ بین سال‌های 1937 و 1942 اتفاق افتاد؛ زیرا رکود بزرگ در طول دهه 1930 ادامه داشت و خطر جنگ در اروپا وجود داشت. بازار گاوی از 1942 تا 1946 اندکی پس از پیوستن آمریکا به جنگ جهانی دوم به دلیل حمله به پرل هاربر در دسامبر 1941 آغاز شد.

 

سخن پایانی

بازار صعودی و بازار نزولی هردو دارای مزایا و معایبی خاصی هستند، و نباید متعصبانه آنها را قضاوت کرد. از آنجا که بازار ارزهای دیجتال دو طرفه است نباید برای معامله‌گر فرق چندان زیادی داشته باشد. زیرا معامله‌گر حرفه‌ای از ریزش و صعود بازار سود کسب می‌کند. در حالی که ممکن است سرمایه‌گذاران از وجود و اجتناب‌ناپذیر بودن بازارهای نزولی غافل شوند، چنین شرایطی در بازار می‌تواند معامل‌گر یا سرمایه‌گذار را وادار به ضررهای جبران ناپذیری کند. تحقیقات هارتفورد فاندز نشان می‌دهد که در طول 92 سال گذشته، بازارها 78 درصد در حال افزایش بوده‌اند و تنها حدود 20 سال بازارهای نزولی داشته‌اند.

 

اتراکس؛ پایگاه معتبر در معاملات رمزارز

با قرار گرفتن در میان برترین صرافی‌ های ارز دیجیتال ایرانی، صرافی ارز دیجیتال اتراکس توانمندی‌های خود را نشان می‌دهد. با استفاده از درگاه‌های بانکی مورد اعتماد، امنیت معاملات را بالا می‌برد و با امکاناتی چون واریز و برداشت بدون مرز، احراز هویت آنی، پشتیبانی مستمر، عملکرد سریع در تبادلات و محیط کاربری زیبا و ساده، خدمات استثنایی را به کاربرانش ارائه می‌دهد. با پشتیبانی از 400 ارز دیجیتال معتبر و حتی بیشتر، اتراکس را می‌ توان بهترین گزینه برای معاملات رمزارز دانست.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال موردنظر خود با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن در تسویه حساب، به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید. صرافی اتراکس از معدود صرافی‌های ایرانی است که هیچ‌گونه محدودیتی در واریز وجه به کاربر خود ندارد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa