توکنومیک‌ های نادرست (False tokenomics) را چگونه تشخیص دهیم؟

توکنومیک‌ های نادرست (False tokenomics) را چگونه تشخیص دهیم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

انتخاب یک توکن خوب برای سرمایه‌گذاری موفق و سودده می‌تواند کمی پیچیده باشد و باید فاکتورهای زیادی را بررسی کنیم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم. توکنومیک یا اقتصاد توکنی یک پروژه به درستی می‌تواند نقشه راه سرمایه‌گذاری ما درآینده باشد اما توکنومیک‌ های نادرست هم می‌توانند سرمایه‌‌ی ما را به سمت نابودی بکشانند.

مقدمه

برای سرمایه‌گذاران اولیه و مبتدی، توکنومیک‌ های نادرست می‌توانند یک هشدار بزرگ باشد. هنگام تصمیم‌گیری اینکه کدام پروژه بیشترین پتانسیل را دارد، بسیار مهم است که نگاهی به نحوه تنظیم توکنومیک پروژه بیندازید. با کمی تفکر انتقادی و اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد Tokenomics، هر کسی می‌تواند یک الماس گرانبها را از یک فلز کم ارزش تشخیص دهد. ما در این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس نگاهی به این خواهیم داشت که کجا اطلاعات مناسب را پیدا کنیم و همچنین به دنبال چه چیزی باید باشیم.

 

تولید کننده سریع توکنومیک

Tokenomics، مطالعه سیاست‌های اقتصادی و مالی یک ارز دیجیتال یا یک توکن است. این به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم یک توکن چگونه ایجاد، توزیع و مدیریت می‌شود و چگونه با بقیه اکوسیستم تعامل دارد. با بررسی مکانیسم‌های زیربنایی یک توکن، می‌توانیم بینش‌های ارزشمندی در مورد نحوه عملکرد و نقش آن را در سیستم گسترده‌تر به دست آوریم.

طراحی توکنومیک بر اصولی مانند عرضه کل، توکن‌سوزی و تولید کردن، نرخ انتشار و توزیع توکن متکی است.

 

بررسی توکنومیک یک پروژه

اولین نکته کلیدی این است که بدانید کجا باید جستجو کنید تا در مورد توکنومیک یک پروژه خاص، اطلاعات جمع‌آوری کرد. همه پروژه‌ها، به خصوص پروژه‌های کوچکتر یا جوان، همه اطلاعات را به وضوح در یک سایت یا مکان نگهداری نمی‌کنند، بنابراین باید کمی تحقیق کنید.

نقطه شروع معمولاً وب‌سایت پروژه است. برخی از سایت‌ها دارای بخش خاصی در مورد توکنومیک هستند که در آن می‌توانید کل عرضه، تخصیص، انواع توکن‌های تولید شده و غیره را پیدا کنید. این روش از تحقیق، ساده‌تر خواهد بود، با این حال، به احتمال زیاد باید جستجوهای بیشتری انجام دهید.

یک سایت که مدارک و اسناد مربوط به یک پروژه را جمع‌آوری کند، معمولاً یک صفحه وب مستقل با چندین بخش مجزا است. هر بخش حاوی اطلاعات مربوط به بخش خاصی از پروژه است. به دنبال بخش tokenomics باشید. هنگامی که یکی را پیدا کردید، باید توضیحات مفصلی از توکنومیک پروژه داشته باشد.

اگر پروژه صفحه docs ندارد، بهتر است مستقیماً به Whitepaper پروژه بروید. وایت پیپر یک سند جامع و کامل است که جزئیات یک پروژه ارز دیجیتال یا بلاک چین، از جمله فناوری، اهداف و تیم آن را مشخص می‌کند. باز هم، به احتمال زیاد با اصطلاحات فنی بیشتری مواجه واهید شد، بنابراین مطمئن شوید که اصطلاحات را به درستی درک کرده‌اید.

می‌توانید از بخش CoinBrain Dictionary برای توضیح آسان درباره بسیاری از موضوعات استفاده کنید، زیرا ممکن است به شما در تجزیه و تحلیل بهتر پروژه‌های بیشتر کمک کند.

 

هشدارها در توکنومیک‌ های نادرست

هنگام تجزیه و تحلیل Tokenomics چند نشانه خاص وجود دارد، که باید به آنها توجه کنید. ممکن است ایده خوبی باشد که یک چک لیست با این نشانگرهای مهم ایجاد کنید و یکی یکی برای تعیین ارزش توکنومیک پیش بروید.

 

1- عرضه کل غیر ضروری

اگر پروژه دارای تعداد زیادی توکن است که حتی نام آن را نشنیده‌اید، باید توجه شما را نسبت به خطر یا کلاهبرداری جلب کند. این عمل در توکن‌هایی که فقط برای دستکاری قیمت طراحی شده‌اند (توکن‌های میم و یا کلاهبرداری) رایج است.

عرضه کل عظیم اغلب به قیمت بسیار پایین برای هر توکن تبدیل می‌شود. می‌توانیم نمونه‌هایی از توکن‌ها را با قیمت آنقدر پایین ببینیم که اساساً به صفر نزدیک می‌شوند. قیمت پایین همچنین دارای جنبه روانی است و دلالان تمایل به خرید بیشتر از آنچه که در غیر این صورت انجام می‌دهند، هستند، فقط به این دلیل که قیمت یک حس کاذب فرصت و پتانسیل صعودی ایجاد می‌کند.

با بررسی معیارهای کلیدی یک توکن در سایت کوین مارکت‌کپ به راحتی می‌توانید از تصمیمات سرمایه‌گذاری بد جلوگیری کنید.

 

2- هیچ کاربرد خاصی وجود ندارد

نکته مهم دیگری که باید در توکنومیک‌ های نادرست در نظر گرفت، کاربرد توکن‌ها است. اکثر توکن‌های موجود در بازار در حال حاضر کاربرد بسیار محدودی دارند که باعث می‌شود قیمت آن‌ها فقط محصول حدس و گمان باشد. اسناد و مدارک پروژه را از نزدیک بررسی کنید، اینکه آیا واقعا کاربردی ذکر شده است یا خیر.

قیمت‌های نجومی لزوماً چیز بدی نیستند، زیرا می‌توان از آن به روش‌های مختلف دیگری استفاده کرد، اما توجه داشته باشید که هیچ کاربرد و ابزار اساسی، توکن را اساساً بی‌ارزش و در نتیجه سرمایه‌گذاری را بسیار پرخطر نمی‌کند.

 

3- توکنومیک تورمی

اگر می‌خواستیم تورم داشته باشیم، می‌توانستیم در بازار سنتی فعالیت خود را ادامه دهیم. توکنومیک تورمی با افزایش مداوم عرضه در گردش معمول است. این افزایش ارزش بازار را کاهش می‌دهد، و بنابراین به تدریج قیمت هر توکن کاهش می‌یابد. تورم را می‌توان با برخی مکانیسم‌های کاهش تورم، مانند توکن سوزی، کاهش داد. اما برای حفظ قیمت آن، مقدار توکن سوزی باید همیشه بیشتر از مقدار تولید آن باشد.

توکن‌هایی مانند شت کوین‌ها معمولاً دارای منابع توکن نامحدود هستند، بنابراین همیشه می‌توانند توکن‌های جدیدی را برای اضافه کردن به گردش تولید کنند. توکن‌های جدید اغلب به‌عنوان مکانیزم تشویقی برای پاداش دادن به دارندگان استفاده می‌شوند و به آن یک اصل شبیه به پانزی می‌دهند.

 

توزیع توکن ناهموار در توکنومیک‌ های نادرست

توزیع توکن به ما می‌گوید که چگونه کل عرضه بین کاربران، تیم موسس، سرمایه گذاران اولیه و غیره تقسیم می‌شود. نقش بسیار مهمی در ارزیابی توکنومیکس ایفا می‌کند زیرا نگرش تیم موسس را نسبت به پروژه نشان می‌دهد.

بسیاری از اوقات، پروژه‌هایی که اکثریت عرضه توکن، متعلق به بنیانگذاران و سرمایه گذاران اولیه است، از یک طرح ساده پامپ و دامپ پیروی می‌کنند، که متأسفانه سرمایه‌گذاران کوچک از بین می‌روند.

 

سخن پایانی

در نتیجه، درک توکنومیکس برای تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ضروری است. با ارزیابی سودمندی توکن پروژه، طرح توزیع، عرضه و تقاضا، نقدینگی و پیچیدگی، می‌توانید تعیین کنید که آیا توکنومیک آن قوی است یا ضعیف.

علاوه بر این، مرور وایت پیپر پروژه می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد فناوری، اهداف و تیم پشت پروژه ارائه دهد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از سرمایه گذاری در هر پروژه کریپتوکارنسی، تحقیقات خود را انجام دهید و از پرسیدن سؤال یا مشاوره تخصصی نترسید. با درک بهتر توکنومیک و نگاه انتقادی، می‌توانید از کلاهبرداری جلوگیری کنید و سرمایه‌گذاری‌های امیدوارکننده‌ای را پیدا کنید که می‌تواند در بلندمدت بازده قابل‌توجهی داشته باشد.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس، معتبر و سریع

اتراکس؛ پلتفرمی منحصر به فرد در عرصه رمزارزها است. صرافی ارز دیجیتال اتراکس با برتری‌ ها و خدمات بی‌ نظیر خود، به عنوان یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌ شود. تراکنش‌های امن با استفاده از درگاه‌ های بانکی، امکان واریز و برداشت وجه بدون محدودیت، احراز هویت در لحظه، پشتیبانی بی‌ وقفه، معاملات با سرعت بالا و رابط کاربری جذاب و کاربرپسند همراه با پشتیبانی از بیش از 400 رمزارز، تنها قسمتی از تجربه‌ ای است که اتراکس به شما می‌ دهد.

به شدت توصیه می‌کنیم که مقاله کلی اقتصاد توکنی ما را در بخش وبلاگ صرافی اتراکس بررسی و مطالعه کنید، زیرا حاوی اطلاعات ارزشمندی از جنبه نظری است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa