غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها برای سرمایه‌گذاری را بشناسید

غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها برای سرمایه‌گذاری را بشناسید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تمرکززدایی یکی از اصول اصلی ارزهای دیجیتال است، اما سطح تمرکززدایی می‌تواند در بین پروژه‌های مختلف بسیار متفاوت باشد. در این مقاله، ارزهای دیجیتال را می‌توان غیرمتمرکز در نظر گرفت و فهرستی از غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها را برای شما ارائه می‌دهیم.

مقدمه

تمرکززدایی در ارزهای دیجیتال به این معنی است که تراکنش‌ها در آن شبکه ارز دیجیتال توسط یک مرجع مرکزی کنترل نمی‌شوند، بلکه توسط شبکه‌ای از کاربران ثبت و تأیید می‌شوند. این بدان معنی است که هیچ موجودیت واحدی توانایی دستکاری یا خاموش کردن شبکه را ندارد.

کدام توکن‌ها غیرمتمرکز هستند؟

طبق تعریف، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز باید در معرض حملات 51 درصدی باشد، چه از طریق هش، سهام، و یا سایر منابع بدون مجوز. اگر نتوان 51 درصد به یک رمزارز حمله کرد، مجاز و متمرکز است. – چارلی لی، خالق لایت کوین

تمرکززدایی یک مفهوم نسبی است و سطح تمرکززدایی از یک ارز دیجیتال نسبت به ارز دیجیتال دیگر متفاوت است. معیارهایی وجود دارد که بر اساس آنها تمرکززدایی یک ارز دیجیتال ارزیابی می‌شود:

  • شبکه غیر متمرکز؛ شبکه کریپتوکارنسی باید با تعداد زیادی گره غیرمتمرکز همراه باشد که تراکنش‌ها را تایید، و زنجیره بلوکی را حفظ می‌کند. هر چه شبکه از گره‌های بیشتری تشکیل شده باشد، غیرمتمرکزتر است.
  • کنترل غیر متمرکز؛ گره‌های شبکه باید توسط تعداد زیادی از افراد و یا سازمان‌های مختلف کنترل شوند.
  • انتشار غیرمتمرکز توکن؛ توکن‌های جدید باید به صورت غیرمتمرکز توسط شبکه‌ای از گره‌ها از طریق استخراج یا ضرب تولید شوند.
    دسترسی، این ارز دیجیتال می‌تواند توسط هر کسی استفاده شود، صرف نظر از اینکه در چه کشوری هستند.
  • شفافیت؛ بلاک چین ارزدیجیتال باید منبع باز و شفاف باشد و به هر کسی اجازه دهد تراکنش‌ها را مشاهده کند.
  • مدیریت غیرمتمرکز؛ توسعه و تصمیم گیری ارز دیجیتال باید غیرمتمرکز و برای مشارکت کاربران باز باشد تا اینکه توسط یک مرجع مرکزی کنترل شود.
  • عدم تمرکز جغرافیایی؛ گره‌های شبکه باید در کشورهای مختلف توزیع شوند. اگر بیشتر گره‌ها در یک کشور متمرکز شوند، خطر دخالت دولت در شبکه افزایش می‌یابد.
  • مالکیت غیرمتمرکز توکن؛ اگر اکثر توکن‌های یک ارز دیجیتال متعلق به تعداد کمی از افراد باشد، خطر دستکاری بازار در قیمت توکن افزایش می‌یابد.
  • بدون نقطه شکست؛ شبکه نباید هیچ نقطه خرابی واحدی داشته باشد، به این معنی که اگر یک گره یا جزء از کار بیفتد، شبکه همچنان می‌تواند کار کند.

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز

تعداد ارزهای دیجیتال مختلف اکنون از 20000 عدد،فراتر رفته است و همه آنها درجات مختلفی از عدم تمرکز دارند. بنابراین، کدام یک از آنها جزو غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها است؟ لیست غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها در ادامه اورده شده است.

ارزیابی میزان تمرکززدایی یک ارز دیجیتالی همیشه آسان نیست. بسیاری از ارزهای دیجیتالی که به طور گسترده بسیار غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شوند، متمرکزتر از آن چیزی هستند که معمولاً تصور می‌شود، تمرکززدایی می‌تواند به تدریج در طول زمان از بین برود زیرا عوامل مختلف برای تمرکز قدرت و کنترل در دستان چند بازیگر بدنام است. با این وجود، ما فهرستی از توکن‌های کریپتو که در حال حاضر جزو غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها هستند، تهیه کرده ایم.

بیت کوین (BTC)

اولین و شناخته شده‌ترین ارزدیجیتال، بیت کوین، به طور گسترده یکی از غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها است، شبکه بیت کوین از بیش از 13000 گره در سراسر جهان تشکیل شده است. بیت کوین مبتنی بر مکانیزم اجماع اثبات کار است که ماینرها را ملزم به رقابت برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین می‌کند. از لحاظ تئوری، هر کسی می‌تواند یک ماینر بیت‌کوین شود.

علاوه بر این، بیت کوین دارای یک جامعه توسعه غیرمتمرکز با فرآیند شفاف برای ایجاد تغییرات در پروتکل است. این تضمین می‌کند که تصمیمات از طریق اجماع اتخاذ می‌شوند و تحت تأثیر یک فرد یا گروه واحد نیستند.

با این حال، رقابت شدید بین ماینرهای بیت کوین به این معنی است که استخراج آن تنها بر روی تجهیزات ویژه و نسبتاً گران قیمت ارزشمند است، که آستانه ورود به استخراج را افزایش می‌دهد و تمرکززدایی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برای دریافت پاداش استخراج مداوم، ماینرهای جداگانه به یکدیگر ملحق می‌شوند تا استخرهای استخراج را تشکیل دهند. این امر منجر به این شده است که چهار استخر بزرگ ماینینگ اکنون بیش از 75 درصد از قدرت هش بیت کوین را کنترل کنند.

اتریوم (ETH)

دومین ارزدیجیتال پرطرفدار نیز دارای درجه نسبتاً بالایی از عدم تمرکز است. شبکه آن از بیش از 10000 گره تشکیل شده است. با این حال، بیش از نیمی از آنها در یک کشور، ایالات متحده واقع شده اند. اعتبارسنجی‌ها به طور مساوی بین استخرها نسبت به بیت کوین توزیع می‌شوند.

بزرگترین نقطه ضعف اتریوم از نظر تمرکززدایی، رهبری متمرکز به نمایندگی از ویتالیک بوترین است که نفوذ زیادی بر توسعه شبکه دارد.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال اتریوم چیست

مونرو (XMR)

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال حریم خصوصی است، مونرو نیز درجه بالایی از تمرکززدایی را حفظ کرده است. شبکه آن متشکل از بیش از 2000 گره است که در ده‌ها کشور در سراسر جهان قرار دارند. برخلاف بیت کوین، مونرو برای استخراج به تجهیزات گران قیمت نیاز ندارد، که آستانه ورود را کاهش می‌دهد و تمرکززدایی را افزایش می‌دهد. با این حال، ماینرهای مونرو همچنان باید به استخرهای استخراج بپیوندند. و مانند بیت کوین، چهار استخر بزرگ بیش از 85 درصد از قدرت هش شبکه را کنترل می‌کنند. علاوه بر این، جامعه توسعه Monero نسبت به بیت کوین یا اتریوم متمرکزتر است.

همچنین بخوانید: ارز دیجیتال مونرو چیست

لایت کوین (LTC)

یکی از قدیمی ترین ارزهای دیجیتال، لایت کوین در سال 2011 راه‌اندازی شد. شبکه لایت کوین در حال حاضر بیش از 1000 گره دارد. مانند سایر ارزهای دیجیتال اثبات کار، یک تهدید برای تمرکززدایی لایت کوین، متمرکز کردن استخرهای ماینینگ است. علاوه بر این، مانند اتریوم، تمرکززدایی لایت کوین به دلیل داشتن یک رهبر قدرتمند، چارلی لی، ضعیف شده است.

همچنین بخوانید: ارز دیجیتال لایت کوین چیست

لیست استیبل کوین های غیرمتمرکز

استیبل کوین‌ ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها با قیمت یک دارایی اساسی، معمولاً ارز فیات، مرتبط است. با توجه به اهمیت استیبل کوین‌ها برای صنعت ارزهای دیجیتال، جای تعجب نیست که علاوه بر استیبل کوین‌های متمرکز، جایگزینی به شکل غیرمتمرکز نیز پدید آمده باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم لیستی از غیرمتمرکزترین کریپتوکارنسی‌ها را ارائه دهیم. غیرمیتمرکز بودن در صنعت کریپتوکارنسی از همیت بالای برخوردار است، و هرچقدر دارایی که در اختیار دارید غیرمتمرکزتر باشد، سرمایه‌گذاری شما ایمن‌تر است. برای خرید ارزهای دیجیتال ذکر شده در این لیست و استیبل کوین‌ها می‌توانید از طریق اکوسیستم اتراکس اقدام کنید.

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال امن و سریع

اگر به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال بدون احراز هویت هستید تا سریعا معاملات خود را در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کنید بهتر است کمی با صرافی ارز دیجیتال اتراکس آشنا شوید. اتراکس یک صرافی رمز ارز معتبر در ایران است که با دارا بودن درگاه بانکی و خدمات احراز هویت خودکار معاملات سریع و امن را برای شما فراهم می کند. در اتراکس امکان معامله بیش از 400 ارز دیجیتال مختلف با کارمزد ریالی صفر و کارمزد کریپتو تنها 0.1 درصد برای شما فراهم است و این مورد در کمترین صرافی ایرانی یافت می شود. از دیگر ویژگی های اتراکس این است که امکان واریز و برداشت از یک دلار تا بالای 25 میلیون تومان، پشتیبانی 24 ساعته، ثبت نام و احراز هویت راحت، سریع و خودکار و امکان دسترسی از هر نقطه‌ ای از جهان می باشد.

برای ثبت نام در صرافی اتراکس همین حالا اقدام کنید و خودتان مقایسه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa