هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) بدانید!

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) بدانید!
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) یک سیستم نقدی دیجیتال همتا-به-همتا و متن باز شبیه بیت‌ کوین است که برای بهبود برخی کاستی‌های بیت‌کوین توسعه یافته است. تا این حد که برخی بیت کوین را طلا و لایت‌کوین را نقره بازار ارزهای دجیتال نامیده‌اند.

این ارز، امکان پرداخت سریع و آنی را برای همه افراد در سرتاسر دنیا فراهم می‌کند. لایت‌کوین یک شبکۀ پرداخت جهانی و متن باز است که بدون داشتن هیچ مرجع مرکزی، کاملاً غیرمتمرکز است.

ریاضیات، امنیت شبکه را تأمین می‌کند و به افراد امکان کنترل امور مالی خود را می‌دهد. لایت‌کوین دارای زمانی سریع‌تر برای تأیید تراکنش و کارآیی ذخیره‌سازی بهتری نسبت به ارزهای برجستۀ مبتنی بر ریاضی است. با پشتیبانی قابل‌توجه از صنعت، حجم تجارت و نقدینگی، به عنوان یکی از ابزارهای تجاری مکمل بیت‌کوین تأیید شده است.

چارلی لی، توسعه دهندۀ لایت‌کوین، این پروژه را با قرض گرفتن کد اصلی از بیت‌کوین آغاز و سپس چند تغییر مهم در پروتکل ایجاد کرد. یکی از اصلی‎‌ترین نسخه‌های ارتقاءیافته‌ای که چارلی معرفی کرد، کاهش زمان تأیید بلوک از 10 دقیقه به 2.5 دقیقه بود. درست مانند بیت‌کوین، این بلوک‌ها شامل دسته یا بچ بعدی تراکنش‌ها و معاملاتی است که منتظر تأیید و تصویب هستند.

ارز دیجیتال لایت‌ کوین (LTC) چگونه کار می‎‌کند؟

عملکرد لایت‌کوین شباهت زیادی به بیت کوین دارد. در واقع، سیستم پرداخت آنلاینی است که مستقیما از انتشار پروتکل بیت‌کوین الهام گرفته است. بسیاری از مردم وقتی متوجه می‌شوند که لایت‌کوین یکی از اولین فورک‌های بیت‌کوین در بازار است بسیار شگفت‌زده می‌شوند. البته در کنار شباهت‌هایی که دارد، چند تفاوت اساسی نیز دارد.

کاهش زمان بلوک

کاهش زمان بلاک، مقیاس‌پذیری بیشتری به لایت‌کوین داده است و در حال حاضر، زمان انجام تراکنش‌ها در واحد ثانیه، 4 برابر سریعتر از بیت کوین شده است. لی مدل کارمزد تراکنش در LTC را طوری تنظیم کرد تا بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد. مخصوصاً که ساختار کارمزد لایت‌کوین 1/50th بیت‌کوین است.

ساختار کارمزد یکی از موارد اصلی در این پلتفرم است. این کارمزد تنها 1/1000 از یک LTC برای پردازش یک تراکنش است. این کارمزد کوچک براساس اندازۀ تراکنش تغییر نمی‌کند و همیشه مبلغ ثابتی در نظر گرفته شده است. این استراتژی، ارتقای بزرگی برای رهبران فعلی بازار ایجاد کرد. برای مثال، PayPal، کارمزد 3% برای هر تراکنش انجام شده در شبکۀ خود را دارد.

عرضه کل LTC

یکی از موارد اصلی ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC)، و به‌طور کلی کریپتوکارنسی‌ها، عرضۀ محدود آنهاست. بر خلاف ارزج رایج که دولت‌ها می‌توانند به میل خود چاپ کنند، لایت‌کوین تنها در فواصل زمانی مشخصی پس از تأیید یک بلاک از تراکنش‌های شبکه، تولید می‌شود. بر مبنای محاسبات توسعه‌دهندگان، در مجموع، 84 میلیون لایت‌کوین تولید می‌شود.

از آنجا که لایت‌کوین تراکنش‌هایی با سرعت 4x نسبت به بیت‌کوین دارد، ارائه شبکه‌ای با 4x توکن از نظر توسعه‌دهندگان، کاری خردمندانه و عاقلانه است. نقدی که بر این تصمیم وارد است اینجاست که تورم در طول زمان، تاثیری بر ارزش کلی این مقدار ثابت توکن نخواهد داشت. در صورتی که هر چه زمان بیشتری سپری شود، هر لایت‌کوین باید ارزش بیشتری داشته باشد.

از نظر بسیاری از معامله‌گران، لایت‌کوین یک گزینۀ پایدارتر در بازار است. این دیدگاه بی‌دلیل نیست. از نظر برخی، LTC نوسان کم‌تری در مقایسه با برادر بزرگترش بیت‌کوین تجربه می‌کند. همچنین، تیم توسعه‌دهندۀ این پروژه کمی بیشتر از تیم توسعه‌دهندۀ بیت‌کوین سودبخش هستند. این پلتفرم اولین پلتفرمی بود که به‌روزرسانی شاهد تفکیک‌شده (Segregated Witness) را اضافه کرد.

لایت‌کوین ماه‌ها قبل از بیت‌کوین پردازش تراکنش‌های شبکۀ لایتینگ را آغاز کرد. در ماه مه 2017، LTC پروتکل Segregated Witness را ماه‌ها قبل از بیت‌کوین اعمال کرد. همان سال، تیم توسعه‌دهندۀ این پروژه اولین تراکنش شبکۀ لایتینگ خود را از زوریخ آلمان به سانفرانسیسکو انجام دادند.

تاریخچۀ لایت‌کوین (LTC)

شهرت ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) در اکتبر 2011 با انتشار وایت پیپر این پروژه توسط چارلی لی آغاز شد. جالب است که لی یکی از کارکنان اسبق گوگل بود و از نخستین روزهای انتشار بیت‎‌کوین آن را پیگیری می‌کرد. در عین حال، لی متوجه ارزش بیت‌کوین شد اما دریافت حوزه‌هایی وجود دارند که اگر بهبود یابند به استقبال بلاکچین در میان مردم کمک می‌کند. پیشرفت‌های لی روی کاهش زمان تراکنش، کارمزد و حذف مخازن استخراج متمرکز، تمرکز داشت.

به‌طورچشم‌گیری، ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) ظرف 2 سال به سرمایۀ 1 میلیارد دلاری در بازار رسید. این ارز همچنان بر بازار تسلط دارد. لایت‌کوین در تاریخ 10 می 2021 که به بالاترین سطح قیمتی خود یعنی 411 دلار رسید، ارزش آن در مقایسه با سال قبل، بیش از 8200% رشد را تجربه کرد. در آن زمان، قیمت لایت‌کوین در بازار حدود44 دلار بود.

فروش بنیان‌گذار لایت کوین!!

در یک اتفاق جالب، لی تصمیم گرفت تمام دارایی‌های لایت‌کوین خود را در دسامبر 2017 بفروشد. در آن زمان، او دلیل این تصمیم را نگرانی‌هایش در مورد تأثیر و نفوذ در حال رشد خود بر این پلتفرم عنوان کرد.

به نقل از او در پست‌های معروفش، «هر زمان در مورد قیمت لایت‌کوین یا حتی اخبار خوب و بد توئیت می‎‌کردم، متهم می‌شدم که این کارها را برای منافع شخصی خود انجام می‌دادم. از نظر برخی مردم من حتی LTC را پیش فروش می‎کنم! به همین خاطر به این نتیجه رسیدم که نگهداشتن LTC برای من و توئیت کردن در مورد آن به این دلیل تضاد منافع است که تأثیر و نفوذ بسیار زیادی دارم.»

این بود که لی تصمیم گرفت برای حذف تضاد منافعی که به دلیل موقعیتش به‌عنوان بنیان‌گذار LTC ایجاد شده است، لایت کوین‌های خود را بفروشد.

استخراج ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC)

استخراج لایت‌کوین بسیار شبیه بیت‌کوین است. این شبکه از مکانیزم اجماع استفاده می‌کند تا از معتبر بودن وضعیت شبکه اطمینان حاصل کند. البته لایت‌کوین برخلاف بیت‌کوین مکانیزم اجماع SHA-256 را به نفع یک پروتکل متفاوت موسوم به «ماین اسکریپت» کنار می‌گذارد. طرفداران لایت‌کوین، اینگونه تصور می‌کنند که روش توزیع ماین برای ماین اسکریپت LTC یک مدل عادلانه‌تر است. اسکریپت به سخت‌افزارهایی مانند GPU اجازه می‌دهد تا لایت‌کوین را با موفقیت استخراج کنند.

اساساً، هنوز می‌توان LTC را در Mac یا Windows PC (مک یا ویندوز کامپیوترهای شخصی) استخراج کرد. ماینرها می‌توانند کارهای خود را به تنهایی یا با کمک یک مخزن استخراج انجام دهند، چیزی که برای استخراج بیت‌کوین امکان‌پذیر نیست. ضمن این که امروزه استخراج لایت‌کوین را می‌توان با یک رایانۀ شخصی خانگی نیز انجام داد، اما روند بسیار کُند است. عاقلانه‌تر این است که یک دکل استخراج خریداری کنید که طراحی ویژه‌ای برای الگوریتم‌های استخراج اسکریپت داشته باشد. این استراتژی نتایج بهتری خواهد داشت و شانس شما برای تبدیل شدن به ماینر بعدی و تأیید تراکنش‌‌ها افزایش می‌یابد.

هر روز 14400 لایت‌کوین استخراج می‌شود به این معنی که هر 2.5 دقیقه یک بلاک LTC استخراج می‌شود. گره‌ای که بلاک بعدی تراکنش‌ها را به بلاکچین اضافه کند، پاداش 25 لایت‌کوین ایجاد شده را دریافت می‌کند. مشابه استراتژی بیت‌کوین، پاداش استخراج با گذر زمان نصف می‌شود. در اکتبر 2015، پاداش لایت‌کوین به نصف کاهش یافت. قابل ذکر است که این نصف شدن در فواصل منظم تا زمان استخراج 84،000،000th لایت‌کوین ادامه خواهد داشت.

لایت‌کوین را کجا می‌توان ذخیره کرد؟

زمانی که موضوع ذخیره‌سازی ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) مطرح باشد، گزینه‌ها برای ذخیره‌سازی آن کم نیست. برای فعالیت‌های تجاری کوچک روزانه، می‌توانید لایت‌کوین خود را در کیف پول صرافی قرار دهید. البته، شایان ذکر است که امروزه این روش برای ذخیرۀ رمزارزها زیاد ایمن نیست.

گزینۀ بعدی، کیف پول‌های موبایل یا کامپیوترهای شخصی هستند. تعداد زیادی کیف پول با قابلیت لایت‌کوین در دسترس عموم قرار دارند.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری عمده در LTC هستید یا اگر قصد نگهداری این رمزارز برای بلندمدت دارید، یک کیف پول سخت‌افزاری می‌تواند بهترین گزینه باشد. کیف پول سخت‌افزاری، رمز ارز شما را به‌صورت آفلاین (cold storage) نگه می‌دارد. این استراتژی، خطر تهدیدات آنلاین را غیرممکن می‌کند. هر دو کیف پول لجر نانو اِس یا لجر نانو ایکس از لایت‌کوین پشتیبانی می‌کنند.

معاملۀ لایت‌کوین

معاملۀ ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC) شبیه معاملۀ سایر رمزارزهای برتر است. باید بازار را رصد کرد تا درک صحیحی از محیط فعلی آن به‌دست آورد. علاوه‌براین، رصد اخبار و تحولات لایت‌کوین یکی از مراحل مهم دیگر است. برای مثال،در گذشته، رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، قانونی را امضا کرد که به موجب آن رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و لایت‌‎کوین به رسمیت شناخته می‌شوند.

سخن پایانی

اخبار مثبتی مانند بخش‌نامه‌ها و تاییدیه‌های سازمانی معمولاً به روند افزایش قیمتی ارزها می‌انجامد. برعکس، می‌توانید ضررهای قریب‌الوقوع بازار را با پوشش‌دهی اخبار منفی احساس کنید. جالب است که تحلیلگران گزارش کرده‌اند که لایت‌کوین عادت دارد از حرکات قیمتی بیت‌کوین پیروی کند.

چرا صرافی اتراکس را انتخاب کنیم؟

کاربران میتوانند لایت کوین و سایر دارایی های دیجیتالی را از صرافی ارز دیجیتال اتراکس خریداری کنند،این صرافی دارای بیش از 320 رمزارز است که در این زمینه جزو معدود صرافی های داخل کشور است، همچنین میتوانید رمزارز خریداری شده خود را داخل کیف پول اختصاصی این صرافی نگهداری کنید.

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اتراکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اتراکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اتراکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa