معایب تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گر باید بداند

معایب تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گر باید بداند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تحلیل تکنیکال مدت بسیار زیادی است که در بازارهای مالی وجود دارد و به یکی از محبوب ترین ابزارهای تحلیلی در این حوزه تبدیل شده است. تحلیل تکنیکال برای برخی از معامله‌گران بسیار کاربردی و پر سود بوده است اما کسانی مانند وارن بافت مخالف تحلیل تکنیکال هستند. همیشه این سوال را از طرفداران تکنیکال می‌پرسند که آیا تحلیل تکنیکال مشروعیت لازم را دارد یا خیر. همچنین معامله‌گران بسیار موفقی مانند مارک داگلاس، الکسندر الدر، استیو نیسون و بسیاری دیگر نیز وجود دارند که کتاب‌هایی نوشته‌اند تا دانش تکنیکالی خود را به همتایان خود منتقل کنند.  در حالی که تحلیل تکنیکال ابزاری ارزشمند و قدرتمند است، دانستن این نکته نیز مهم است که معایب تحلیل تکنیکال را بشناسید؛ زیرا چه یک فرد مبتدی باشید چه حرفه‌ای، دانستن خطرات و محدودیت‌های احتمالی تحلیل تکنیکال بسیار ارزشمند است.

 

مقدمه

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی هر دو روش‌هایی هستند که توسط سرمایه‌گذاران، معامله‌گران کوتاه مدت و بلند مدت در صنعت مالی برای تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه قبل از ورود به معامله استفاده می‌شود. برخلاف تحلیل بنیادی، که بر عوامل اقتصادی و چندین عامل دیگر که بر قیمت یک دارایی خاص مانند بیت کوین یا طلا و سهام تأثیر می‌گذارند، تمرکز دارد، تحلیل تکنیکال بر الگوهایی تمرکز می‌کند که حرکت آینده قیمت یک بازار مالی را پیش‌بینی می‌کنند. تحلیل تکنیکال روش یا ابزاری است که معامله‌گران داده‌های بازار را از طریق مطالعه رفتار قیمت در گذشته کشف می‌کنند. نمونه‌ای از الگوها حمایت و مقاومت، خطوط روند، الگوی پرچم یا حتی استفاده از اندیکاتورها هستند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال در چند سال گذشته به‌طور قابل توجهی محبوب شده است؛ زیرا مردم دریافتند که ابزار قدرتمندی برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده است. تا اواخر دهه 2000 بود که معاملات روزانه نیز با تجزیه و تحلیل تکنیکال محبوبیت پیدا کرد. اما فراموش نکنیم که تحلیل تکنیکال یک جنبه منفی نیز دارد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

این مقاله به‌هیچ عنوان نباید شما را از تحلیل تکنیکال دور کند. هر نوع تحلیلی؛ اعم از تحلیل بنیادی، تحلیل احساسات در بازار کریپتو و تحلیل تکنیکال دارای مزایا و معایبی هستند. یک معامله‌گر حرفه‌ای همه اینها را باهم ترکیب کرده و بیشترین سود را از بازار می‌گیرد. 

مقاله پیشنهادی: نحوه ترکیب تحلیل بنیادی و تکنیکال

 

1. از معایب تحلیل تکنیکال: تکیه زیاد بر تحلیل تکنیکال

از معایب تحلیل تکنیکال می‌توان به تکیه زیاد بر خود تحلیل اشاره کرد. با این کار عوامل دیگر مانند تحلیل بنیادی به کلی نادیده گرفته خواهد شد. اگرچه تحلیل تکنیکال مبتنی بر داده‌های تاریخی و الگوهایی است که خود تکرار می‌شوند، اما نباید از رویدادهای مهم در مورد یک دارایی اجتناب کرد. به‌عنوان مثال، برخی از معامله‌گران روزانه فارکس، جفت‌ ارزها را هنگام انتشار رویدادهای خبری مهم که می‌تواند در آن لحظه بر بازار تأثیر بگذارد، معامله نمی‌کنند. بنابراین اجتناب از تحلیل بنیادی می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و زیان‌های غیرضروری در بازار شود.

 

2. از معایب تحلیل تکنیکال: سیگنال‌های دقیق همیشه وجود ندارد!

تحلیل تکنیکال بر الگوها و شاخص‌ها برای تولید سیگنال تکیه دارد. با این حال، همه سیگنال‌ها یکسان نیستند؛ که اگر معامله گران ندانند چگونه با آن برخورد کنند، می‌تواند مشکل بزرگی باشد. تجزیه و تحلیل تکیکال برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده استفاده می‌شود اما همیشه 100٪ دقیق نیست. بسته به مدیریت ریسک ای که معامله‌گران استفاده می‌کنند و روانشناسی آن‌ها، می‌توانند یک شروع با ضرر را به یک شروع سودآور تبدیل کنند.

 

3. شاخص‌ های با عملکرد دیر

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مردم تحلیل تکنیکال را دوست ندارند، عقب ماندن شاخص‌هایی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، MACD و میانگین‌های متحرک است. ممکن است بپرسید شاخص‌های عقب مانده یا عملکرد با تاخیر چیست؟ مشکل این است که این شاخص‌ها بر اساس داده‌های قیمت گذشته هستند و پشت حرکت قیمت فعلی هستند؛ به‌عنوان مثال: فرض کنید معامله‌گر A از استراتژی متقاطع EMA استفاده می‌کند و لحظه‌ای که یک ema از دیگری عبور می‌کند و به سمت بالا می‌رود، به این معنی است که شما می‌خواهید برای خرید وارد شوید. فرض کنید بازار در حال حاضر در یک روند صعودی قوی است، اما متقاطع ema چنین نکرده است، هنوز اتفاق نیفتاده است، یعنی فقط تماشای چگونگی گذر یک فرصت. این منجر به از دست رفتن فرصت‌هایی مانند دیر وارد شدن به پوزیشن معامله یا ایجاد ضررهای غیرضروری می‌شود. یکی از راه‌های رفع این مشکل، پیاده‌سازی الگوهای کندلی است.

 

4. ذهنیت

درست است که در مقالات بسیار زیادی بر تحلیل تکنیکال و اصول آن تاکید شده است، اما معامله‌گران می‌توانند آن را متفاوت تفسیر کنند. دو معامله‌گر ممکن است به همان نمودار به‌طور متفاوتی نگاه کنند که در نتیجه نقاط ورودی و خروجی متفاوتی ایجاد می‌شود. این می‌تواند به‌خصوص برای معامله‌گران مبتدی که هنوز در حال یادگیری هستند و هنوز درک کاملی از نمودارها ندارند مشکل ساز باشد.

 

5. پرهزینه بودن از معایب تحلیل تکنیکال

منظور از پرهزینه چیست؟  افرادی که هنوز در تلاش برای یادگیری تحلیل تکنیکال هستند، باید زمانی را صرف مطالعه نمودارها، شناسایی الگوها و شاید استفاده از برخی شاخص‌ها برای پیش‌بینی بهتر تغییرات قیمت در آینده کنند. این فرآیند می‌تواند زمان زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که هنگام یادگیری تحلیل تکنیکال به صبر و تعهد نیاز دارید. همچنین زمان و تلاشی که یک معامله‌گر برای بررسی تغییرات مداوم در بازار نیاز دارد، چنین رویدادهای جدید یا سایر عوامل اقتصادی نیز ممکن است وقت گیر باشند.

گاهی تحلیل تکنیکال ​​شامل استفاده از نرم افزارها و ابزارهای خاصی است که ممکن است برای برخی گران باشد. به‌عنوان مثال برخی از ویژگی‌های بسیار مفید در نسخه پریمیوم Tradingview یا نرم افزارهای بک تست مانند FX پخش مجدد. برخی از افراد همچنین به شرکت در دوره‌های آنلاین فکر می‌کنند و برخی حتی به جلسات خصوصی فکر می‌کنند که هزینه آن بسیار زیاد است.

 

سخن پایانی

در حالی که تجزیه و تحلیل تکنیکال می‌تواند یک ابزار عالی و مفید باشد، معامله‌گران باید معایب تحلیل تکنیکال را نیز در نظر داشته باشند. تکیه و اعتماد بیش از حد به اندیکاتورها، سیگنال‌های نه همیشه دقیق، اندیکاتورهای با عملکرد دیر، ذهنی بودن و پرهزینه بودن همه مواردی هستند که یک معامله‌گر باید در نظر داشته باشد. با درک هر یک از معایب تحلیل تکنیکال، یک معامله‌گر می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرد و از ضررهایی که حتی ضروری نیست جلوگیری کند.

 

اتراکس؛ مرکزی مطمئن برای معاملات ارز دیجیتال

اتراکس در صدر صرافی‌های ارز دیجیتال ایران قرار دارد. با اتکا به درگاه‌های بانکی معتبر، این صرافی ارز دیجیتال ایرانی امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند و با ویژگی‌هایی نظیر واریز و برداشت بدون محدودیت، تأیید هویت سریع، پشتیبانی 24 ساعته، سرعت در انجام معاملات و رابط کاربری شیک و ساده، خدماتی بی‌نظیر را به کاربران خود ارائه می‌دهد. همچنین با پوشش بیش از 400 ارز دیجیتال، اتراکس به بهترین انتخاب برای تبادلات رمزارز تبدیل شده است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa