پروژه جنجالی ورلد کوین (Worldcoin) چیست و نحوه دریافت رایگان آن چگونه است؟

پروژه جنجالی ورلد کوین (Worldcoin) چیست و نحوه دریافت رایگان آن چگونه است؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

با پیشرفت تکنولوژی هر روز اختراعات و ایده‌های جدید و حتی بسیار عجیب ظهور می‌کنند. در چند وقت اخیر، یک پروژه جنجالی در فضای ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد شده است که حسابی توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این پروژه به اسم ورلد کوین (Worldcoin) در حال فعالیت می‌باشد و کار اصلی آن انجام احراز هویت از طریق مردمک چشم انسان‌ها است.

برخی بر این باورند چنین ایده‌ای باعث خواهد شد که انسان‌ها در آینده تحت کنترل ربات‌ها باشند و به‌عنوان یک برده برای هوش مصنوعی فعالیت کنند. خالقان و طرفداران این پروژه جنجالی بر این باور هستند که چنین ایده‌ای باعث می‌شود ربات‌ها و انسان‌ها از هم تشخیص داده شوند و زندگی بشریت با هیچ خطری روبرو نخواهد شد. در ادامه با جزئیات بیشتری خواهیم گفت ورلد کوین چیست.

 

معرفی پروژه ورلد کوین (Worldcoin)

سام آلتمن، مدیر OpenAI، و الکس بلانیا، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Tools for Humanity، بیش از ۳ سال پیش Worldcoin را تأسیس کردند.

ورلد کوین (Worldcoin)
احراز هویت از طریق مردمک چشم

حریم خصوصی، خود حضانتی و تمرکززدایی، سه ستونی هستند که جامعه کریپتو به خوبی از آنها دفاع می‌کند. اما به نظر می‌رسد ورلد کوین (Worldcoin) با فناوری پیشرفته Orb خود که مردمک انسان را به شناسه جهانی خود خطاب می‌کند، از آنها سرپیچی می‌کند.

با توجه به چشم‌انداز آنها، این فناوری به دنبال موارد زیر است:

  • ارائه آزادی مالی: دسترسی همگانی به اقتصاد جهانی را بدون توجه به کشور یا پیشینه ایجاد کنید.
  • تشخیص ربات هوش مصنوعی از انسان: احراز هویت دیجیتال می‌تواند به‌عنوان مدرکی برای اثبات اینکه چیزی توسط انسان ساخته شده یا یک الگوریتم باشد.
  • ارائه مالکیت: بسیاری از افراد مدرک هویتی ندارند، که مانع از دسترسی آنها به نیازهای اولیه می‌شود.

آیا Worldcoin و Orbs یک تهدید واقعی برای ارزش‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال هستند؟ یا یک پارادایم جدید در این صنعت که راه را برای یک هویت و شبکه مالی فراگیر جهانی آسان می‌کند؟ تا انتهای این مقاله جذاب از وبلاگ اتراکس با ما همراه باشید.

 

گوی بیومتریک چیست و چرا KYC نیست؟

راه‌حل‌های شناخته شده «مشتری خود را بشناسید» (احراز هویت) زمانی که افراد هیچ مدرکی نداشته باشند، بی‌فایده می‌شوند. امروزه بسیاری از مردم از استفاده از منابع مالی منع شده‌اند، تنها به این دلیل که صاحب هیچ هویتی نیستند. به‌علاوه، بیومتریک‌های مورد استفاده در دستگاه‌های ما (تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و غیره) برای تشخیص یک فرد به خوبی کار می‌کنند، اما آنها در مقایسه یک فرد با بقیه افراد تلاش می‌کنند.

این تیم تصمیم گرفت یک گوی برای تشخیص مردمک چشم ایجاد کند، عمدتاً به این دلیل که این عنصر بیومتریک است که منحصر به فرد بودن فرد را بیشتر تعریف می‌کند.

این Orb‌ها از چندین حسگر و لنز ساخته شده‌اند، و تمامی محاسبات به‌صورت دقیق انجام می‌شود. دستگاه‌ها مردمک فرد را اسکن می‌کنند، تصویر پردازش می‌شود و یک کد منحصر به فرد تولید می‌شود. این کد شناسه تنها داده‌ای است که از دستگاه خارج می‌شود، طبق گفته تیم، هیچ داده دیگری ذخیره نمی‌شود.

در زمانی نگارش این مقاله برخی از این Orbs به تمام نقاط جهان از جمله آرژانتین، ژاپن، امارات متحده عربی، پرتغال، ایالات متحده، کنیا، اوگاندا و بسیاری از کشورهای دیگر ارسال شده‌اند.

شما حتی می‌توانید برای اپراتور Orb درخواست دهید و برای هرکسی که با Orb ثبت نام می‌کند، درآمد کسب کنید. به این معنی که شما مسئول مدیریت عملیات، پیدا کردن یک تیم و فروش ایده به‌منظور جمع آوری افراد برای پیوستن به Worldcoin هستید.

 

اثبات شخصیت چیست؟

در بلاکچین کلماتی مانند Proof-of-Work، Proof-of-Stake و بسیاری از مکانیزم‌های دیگر را شنیده‌ایم. اکنون ورلد کوین (Worldcoin) اصطلاح جدیدی به نام اثبات شخصیت را در اکوسیستم بلاکچین آورده است.

Proof-of-Personhood (PoP) به تایید هویت یک فرد به‌ عنوان انسان اشاره دارد. عملکرد این مکانیزم به‌گونه‌ای است که بدون نیاز به افشای هویت کاربر، کاربر را شناسایی می‌کند. این احراز هویت دیجیتالی بین انسان‌ها اعمال می‌شود، اما در آینده نیز لازم است بین انسان و هوش مصنوعی تمایز قائل شد.

این مکانیزم وسیله‌ای برای غلبه بر موانع از جمله رای‌گیری آنلاین، سرقت ادبی و اصالت انسانی ارائه می‌دهد.

برای دستیابی به اثبات شخصیت (PoP)، چندین بلوک ساختمانی مورد نیاز است:

  • Deduplication: برای اطمینان از منحصر به فرد بودن، مکانیزم PoP نیاز به کپی برداری بین کاربرانی دارد که برای آنها مدرکی مبنی بر هویت شخصی صادر شده است.
  • احراز هویت: هنگام صدور اعتبارنامه PoP، صادرکنندگان فقط باید تأیید کنند که یک نفر واقعاً آن شخص است. هیچ اطلاعات شخصی اضافی مورد نیاز نیست.
  • بازیابی: در چارچوب یک پروتکل PoP، مکانیزم‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بازیابی اعتبار استفاده کرد، مانند بازیابی اجتماعی از طریق دوستان و خانواده و بازیابی پشتیبان.
  • ابطال: اگر صدور یک اعتبارنامه در چندین مکان صادرکننده غیرمتمرکز باشد و فقط یک زیرمجموعه تحت تأثیر قرار گیرد، زیرمجموعه مربوطه می‌تواند توسط خود مرجع صادرکننده لغو شود.
  • انقضا: برخلاف سایر قطعات هویت، انقضا برای کارکرد مکانیزم PoP لازم نیست.

 

شناسه جهانی

همان‌طور که قبلا ذکر شد، Worldcoin هیچ داده‌ای را روی Orb خود ذخیره نمی‌کند و تنها اطلاعاتی که از دستگاه‌های آن خارج می‌شود، کد تولید شده توسط اسکن مردمک است. این کد به‌عنوان شناسه جهانی محسوب می‌شود.

شناسه‌های جهانی روی پروتکل ورلد کوین (Worldcoin) صادر می‌شوند که به افراد اجازه می‌دهد منحصر به فرد بودن خود را ثابت کنند. این امر امکان ورود یکپارچه به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه (web2) و همچنین dApps کریپتوکارنسی (web3) را بدون اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی فراهم می‌کند.

از آنجا که شناسه‌های جهانی شخصاً محدود شده‌اند، استفاده از آن توسط یک بازیگر متقلب بسیار دشوار است. در صورت سرقت یا گم شدن، شناسه جهانی همیشه قابل بازیابی است.

 

چگونه شروع کنیم؟

برای اینکه بخشی از پروتکل ورلد کوین (Worldcoin) شوید، می‌توانید با دانلود برنامه World شروع کنید. شماره فقط به یک گوشی هوشمند نیاز دارید، سپس باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.

پروژه جنجالی ورلد کوین (Worldcoin)
تصویر از وب سایت WorldCoin

این اپلیکیشن همچنین یک کیف پول غیرحضانتی برای بیت کوین و اتریوم است و به زودی ارزهای دیجیتال بیشتری اضافه خواهند شد.

مرحله بعدی این است که ID جهانی خود را با کمک یک Orb ایجاد کنید. مطمئن شوید که یک Orb (گوی اسکن چشم) در نزدیکی محل زندگی خود دارید، در غیر این صورت، نمی‌توانید احراز هویت را ادامه دهید. این امر ممکن است در زمان نگارش این مقاله برای کاربر ایرانی غیرممکن باشد، اما با پیشرفت چشم‌گیر آن، مطئنا به‌زودی در ایران نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

به محض اینکه شناسه جهانی خود را تأیید کردید، واجد شرایط ایردراپ WDC خواهید بود. بیایید در ادامه نگاهی عمیق‌تر به این توکن بیندازیم.

 

توکنومیک ورلد کوین (Worldcoin)

اثرات شبکه در نهایت با موارد پذیرش و استفاده از آن مرتبط است. این یکی از دلایلی است که افت قیمت برای پروژه مهم است. این مکانیزم همچنین می‌تواند WLD را به پر توزیع‌ترین ارز دیجیتال تبدیل کند.

توکن WLD به‌عنوان یک توکن کاربردی با ویژگی‌های حاکمیتی طراحی شده است. این امر به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا در مورد به‌روزرسانی‌های پروتکل صحبت کنند.

Worldcoin (WLD) یک توکن ERC-20 در شبکه اصلی اتریوم است و افرادی که مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارند، از طریق شبکه اصلی Optimism (راه حل لایه 2 اتریوم) پاداش دریافت خواهند کرد.

 

سوالات متداول درباره ورلد کوین

ورلد کوین (Worldcoin) چیست؟

ورلد کوین ارز دیجیتالی است که توسط سام آلتمن، مدیر OpenAI و الکس بلانیا، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Tools for Humanity، ساخته شده است.  همچنین با مکانیزمی به اسم «اثبات شخصیت» کار می‌کند. طبق ادعای سازنده‌های ورلدکوین، این ارز دیجیتال روند احراز هویت را ساده‌تر می‌کند.

چگونه ورلد کوین (Worldcoin) را رایگان به دست آوریم؟

شما از طریق انجام احراز هویت و اسکن مردمک چشم خود می‌توانید این ارز دیجیتال را به‌صورت رایگان دریافت کنید. در حال حاضر گوی اسکن چشم ورلد کوین در ایران موجود نیست.

آیا می‌توان ورلد کوین (Worldcoin) را از اتراکس خریداری کرد؟

بله. با مراجعه به پنل کاربری این صرافی به راحتی ورلد کوین را با کمترین کارمزد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.

 

خلاصه آنچه در مقاله ورلد کوین (Worldcoin) چیست مطالعه کردیم:

خوبی این پروژه این است که همه چیز منبع باز است. وایت پیپر سندی است که اکثر ما اطلاعات مربوط به یک توکن را از آنجا استخراج می‌کنیم. وایت پیپر ورلدکوین به‌طور عمیق به توکنومیک، معماری و حتی بخش سخت‌افزار می‌پردازد. اما برای اثبات موارد زیر کافی نیست:

  • حریم خصوصی: طبق گفته تیم ولد کوین، داده‌های افراد ذخیره نمی‌شود و به ID جهانی افراد دیگری غیر از مالک آن دسترسی ندارند.
  • تمرکززدایی: تعداد گوی‌ها باید در آینده نزدیک افزایش یابد، آیا این امر بهتر از آوردن یک گوشی هوشمند به تمام نقاط جهان است؟ سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند به تمرکززدایی بیشتری دست یابند که به خوبی انجام می‌دهند و افراد بیشتری را به آزادی مالی می‌رسانند.

همچنین هدف ورلد کوین دسترسی افراد به اقتصاد جهانی است. اما چقدر می‌توانیم در این مورد مطمئن باشیم؟ آیا ارزش دارد بیومتریک خود را برای چند توکن که هنوز موارد استفاده قوی ندارند به جای حاکمیت ارائه دهید؟

 

اتراکس، دنیایی از ارزهای دیجیتال با امکانات نامحدود

به دنیای ارزهای دیجیتال با امکانات نامحدود خوش آمدید! اتراکس، صرافی‌ ارز دیجیتال بی‌نظیر با امکان خرید و فروش حدود 400 ارز دیجیتال، واریز و برداشت نامحدود و بیش از همه، بستری برای یادگیری و تحلیل‌های کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد.

چرا باید اتراکس را انتخاب کنید؟

  • مجموعه‌ای از برترین ارزهای دیجیتال: با دسترسی به حدود 400 ارز دیجیتال مختلف، هیچ محدودیتی در انتخاب ارزهای مورد نظرتان وجود ندارد.
  •  واریز و برداشت نامحدود: ما با افتخار، به شما امکان واریز و برداشت نامحدود را فراهم می‌کنیم تا شما به راحتی معاملات خود را انجام دهید.
  • وبلاگ آموزشی فوق‌العاده: با وبلاگ اتراکس، دنیای ارزهای دیجیتال را از نزدیک بشناسید. آموزش‌های جامع و مفید درباره ارزها، تحلیل‌های کاربردی و راهنماهای مهم برای معاملات موفق را در اختیار دارید.
  • آخرین تحلیل‌ها و اخبار: ما به شما اطلاعات بروز از بازار ارزهای دیجیتال و آخرین تحلیل‌ها را ارائه می‌دهیم تا بهترین تصمیمات را در خرید و فروش بگیرید.

اگر به دنبال راهی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال با آسانی و اطمینان هستید، اتراکس انتخابی بی‌نظیر است.

همین حالا به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید و عضو شوید تا به بهترین تجربه معاملاتی خود دست یابید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa