کریپتوپانک چیست و چه کاربردی دارد؟ از کجا CryptoPunk بخریم؟

کریپتوپانک چیست و چه کاربردی دارد؟ از کجا CryptoPunk بخریم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کریپتوپانک (CryptoPunk) قطعات کلکسیونی هنری رمزنگاری‌شده‌ای هستند که توسط NFT (توکن‌های غیرقابل‌معاوضه) در بلاکچین اتریوم ارائه می‌شوند. در حال حاضر 10000 پانک کوچک 8 بیتی وجود دارد که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در این مقاله با جزئیات توضیح خواهیم داد که کریپتوپانک چیست، چه کاربردی دارد و از کجا می توانیم کریپتوپانک بخریم.

کریپتو پانک چیست؟

کریپتوپانک ها به‌عنوان یکی از اولین پروژه‌های NFT معروف، الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان رمزنگاری بوده و حتی منشا توسعه‌ توکن استاندارد ERC-271 برای موارد کلکسیونی دیجیتال هم بوده‌اند. در سال 2021، بعد از اینکه بعضی کریپتوپانک‌ها با قیمت چند میلیون دلاری فروخته شدند. و به برخی از گران‌ ترین NFT ها تبدیل شدند، محبوبیت‌شان افزایش پیدا کرد.

در نگاه اول، این چهره‌های پیکسلی کوچک موجود در مربع‌های بسیار ریز، خیلی خاص به نظر نمی‌رسند. بعضی دارند پیپ می‌کشند. برخی کلاه به سر دارند. حتی برخی آدم فضایی هستند. اما وقتی از NFT‌ها صحبت می‌کنیم، ظاهر اشیا می‌تواند بسیار گول‌زننده باشد.

تنها داشتن یکی از این پانک‌های به‌ظاهر خنده‌دار احتمالاً می‌تواند هر چیزی از یک آپارتمان کوچک گرفته تا یک عمارت عظیم را برایتان بخرد. این پانک‌های 8 بیتی، NFTهای کلکسیونی هستند که به دلیل محدودیت 10000 موردی، تقاضای زیادی برای خرید آن‌ها وجود دارد.

آن‌ها نمی‌جنگند، واگذار نمی‌شوند و هیچ کار دیگری نمی‌کنند، فقط همین پانک کوچکی هستند که می‌بینید. آن‌ها یکی از اولین پروژه‌های NFT هستند که تابه‌حال وجود داشته است.

چه کسی کریپتوپانک را خلق کرد؟

کریپتوپانک‌ها زاده ذهن آزمایشگاه‌های لاروا در نیویورک است که توسط مت هال و جان واتکینسون پایه‌گذاری شدند. این پروژه در سال 2017 و به‌منظور بررسی ارزش NFTها و هنر آغاز شد و به محبوبیت آنچه امروز به‌عنوان هنر رمز‌نگاری می‌شناسیم کمک کرد.

آن‌ها نوعی رمزارز هستند که با بیت کوین و سایر توکن های بایننس تفاوت دارند. تمام این 10000 پانک، NFTهای خاصی هستند که در بستر بلاکچین اتریوم قرار دارند. 3840 تا از آن‌ها مؤنث و 6039 مورد از آن‌ها مذکر هستند. میمون‌ها، آدم فضایی‌ها و زامبی‌ها نیز در این ترکیب حضور دارند.

ترکیب ویژگی‌های مختلف که می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند، این موضوع را تضمین می‌‎کند که هر یک از این پانک‌ها کاملاً از دیگری متمایز باشد. این پانک‌ها ابتدا به شکل رایگان توزیع‌شده و در دسترس بودند. تنها کاری که باید انجام داده می‌شد، پرداخت کارمزد اتریوم بود.

از آن زمان تاکنون، محبوبیت این آثار هنری، در کنار محبوبیت عمومی NFT، به اوج خود رسیده است. حتی خانه حراج کریستیز نیز کلکسیونی را به حراج می‌گذارد که تخمین زده می‌شود میلیون‌ها دلار به فروش برسد.

این پانک فضایی رنگ‌پریده که نواری بر روی سر دارد، رکورد گران‌قیمت‌ترین سایبرپانک فروخته‌شده را به خود اختصاص داده است. این پانک، 4200 اتریوم به فروش رسید، عددی که در زمان فروش این پانک در مارس 2021 تقریباً برابر با 7.58 میلیون دلار بود. در جایگاه دوم، کریپتوپانک شماره #7804 قرار دارد که تقریباً با همان میزان از اتریوم به فروش رسید (تقریباً برابر با 7.57 میلیون دلار در زمان فروش).

تفاوت موجود به علت افزایش کارمزد اتریوم ایجاد شده است. در رابطه با بازار عمومی NFTها، این دو در جایگاه دومین و سومین توکن غیرقابل‌معاوضه فروخته‌شده قرار دارند. در حال حاضر، اثر “هر روز: 5000 روز اول” از بیپل با 69،346،250 دلار، جایگاه اول را در اختیار دارد.

کریپتوپانک چگونه کار می‌کند؟

در زمان آغاز به کار این پروژه، پروتکل توکن 721–ERC، که امروزه برای NFTها به کار گرفته می‌شود، وجود نداشت. آزمایشگاه‌های لاورا باید با چیزی کار می‌کردند که در اختیار داشتند: ERC-20.

به روش منحصربه‌فرد خود، این گروه کد ERC-20 را به حدی اصلاح کرد که برای تولید موارد غیرقابل‌معاوضه مناسب باشد، چیزی که بعد از مدت کوتاهی الهام‌بخش توسعه‌ی ERC721 شد.

اگر در Ethescan به این توکن نگاه کنیم، می‌بینیم که قسمت حداکثر عرضه عدد 10000 عدد است. با وجود نمایش پانک‌ها به‌عنوان ERC20، توکن‌های مشابهی نیستند.

می‌توان با هش کردن تصویر مرجع هر یک از کریپتوپانک‌ها و مقایسه‌ آن با تصویر هش خاص موجود در قرارداد توکن، اعتبار هر یک از کریپتوپانک‌ها را بررسی کرد.

از آنجا که این تصاویر برای ذخیره شدن روی بلاکچین زیادی بزرگ هستند، آزمایشگاه‌های لاروا تصویر ترکیبی‌ به وجود آورد که تمام این 10000 پانک را در خود جای‌ دهد. هشی از این تصویر در قرارداد توکن کریپتوپانک‌ها وجود دارد.

ولی از کجا بدانید که کدام‌یک از این پانک‌ها را در اختیار دارید؟ خوب، هر یک از این توکن‌های پانک حاوی فراداده‌ای است که جایگاه آن را در تصویر ترکیبی مشخص می‌کند. برای مثال، کریپتوپانک #7804، 7804مین پانک در تصویر بزرگ ترکیبی است.

از کجا می‌توان کریپتوپانک خرید؟

علاوه بر طراحی کریپتوپانک‌ها، آزمایشگاه‌های لاروا بازار مخصوص کریپتوپانک‌ها را نیز روی وب‌سایت خود ایجاد کرده‌ است. اینجا جایی است که خریداران برای کریپتوپانک‌ها پیشنهاد داده و آن‌ها را خرید و فروش می‌کنند. می‌توان با نصب و اتصال به متامسک در این بازار تعامل کرد.

کریپتوپانک‌ها راه خود را به OpenSea هم بازکرده‌اند. این سایت یکی بازارهای پیشگام در NFT روی اتریوم است. هرچند، این پانک‌های پیکسلی کمی متفاوت‌اند. این پانک‌ها در ERC721 بسته‌بندی‌ شده‌اند تا بتوانند در بازارهای NFT قابل‌معاوضه باشند.

یک کریپتوپانک ERC-721 می‌تواند به‌سادگی دوباره به شکل ERC-20 تبدیل شود. روندهای بسته‌بندی کردن و بازکردن آن در Wrapped PUNKS صورت گرفته و می‌توان در کیف پول متامسکی که کریپتوپانک داشته باشد آن را انجام داد.

سخن پایانی

درحالی‌که شاید کریپتوپانک‌ها در دنیای NFT امروز دیگر مثل گذشته خاص نباشند، آن‌ها زمانی از نظر ارزش هنری، جزو پیشگامان این حوزه در بلاکچین بودند. برخلاف CryptoKitties که ویژگی‌های بازی دارد، هر پانک تنها یک تصویر ساده است که کارکرد دیگری ندارد. هنوز هم می‌توان محبوبیت آن‌ها را از تعداد پروژه‌های زیادی که مستقیماً با آن‌ها ارتباط دارند درک کرد.

چرا اتراکس را انتخاب کنیم؟

با اتراکس، صرافی ارز دیجیتال پر سرعت و قابل اعتماد، به جهان هیجان‌ انگیز ارزهای دیجیتال خوش آمدید. این صرافی با بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر، تجربه‌ای نوآورانه از معاملات ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. با سرعت بالا، امنیت قوی و تیم پشتیبانی حرفه‌ای، اتراکس به شما اطمینان می‌دهد که ارزهای دیجیتال شما در امان هستند. از امکانات تحلیل بازار و پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته نیز می‌توانید بهره‌ ببرید و تجربه‌ی پیشرفته‌ای از معامله‌گری داشته باشید. به اتراکس بپیوندید و به آینده‌ی ارزهای دیجیتال سلام کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa