بهترین کیف پول بیت کوین در سال 2022 کدام است؟

بهترین کیف پول بیت کوین در سال 2022 کدام است؟
زمان مطالعه: 9 دقیقه

این روزها سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و پرچمدار آنها یعنی بیت کوین، نُقل محافل شده است. در این سرمایه‌گذاری، کیف پول دیجیتال مطمئن، یکی از ارکان ضروری است. حال سوالی که ممکن است ذهن مخاطبان را درگیر کند این است که بهترین کیف پول دیجیتال بیت کوین کدام است و چگونه باید آن را تهیه کرد؟

بیت کوین (BTC) ارز دیجیتالی است که باید در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره شود. این کیف پول با کلیدهای اختصاصی، در دسترس خواهد بود و نرم‌افزار کیف پول به طور خودکار از آن کلید اختصاصی برای تاییدیه تراکنش‌ها و همچنین تولید آدرس‌های کیف استفاده می‌کند.

البته توجه داشته باشید که دستگاهی که کیف پول بیت‌کوین‌تان روی آن قرار می‌دهید تنها کلید خصوصی را ذخیره می‌کند و خود بیت کوین‌ها نیست. در واقع کوین‌های شما روی بلاکچین بیت‌کوین ذخیره شده‌اند و برای حق انتقال آن کوین‌ها به کیف پول فرد دیگری، کلید خصوصی شما لازم است.

شکل‌های مختلفی از کیف پول بیت کوین وجود دارد که با توجه به امنیت، راحتی، در دسترس بودن و موارد دیگر با هم تفاوت دارند. کیف پول‌های به اصطلاح فول نود (Full Node)، به غیر متمرکز بودن و پشتیبانی از شبکه بیت‌کوین کمک می‌کنند. البته کیف پول‌های موبایلی هم وجود دارند که با توجه به کیف پولی که استفاده می‌کنید، مبادلات رمز ارز و اسکنرهای کد QR مناسب را ارائه می‌کنند.

اطمینان از سازگاری کیف پول انتخابی‌تان با ارزهایی که ذخیره می‌کنید و تأمین نیازهای خاص امنیتی و کاربردی‌تان مهم است.

انواع کیف‌ پول‌ بیت‌ کوین

موبایل 

افرادی که برای فعالیت‌های روزانه خود مانند پرداخت‌های آنلاین یا حضوری در فروشگاه‌ها، از بیت‌کوین استفاده می‌کنند، کیف پول رمز ارز موبایلی ابزاری اساسی است که به صورت یک اپلیکیشن روی گوشی همراه شما نصب و اجرا می‌شود و کلیدهای خصوصی‌ را ذخیره می‌کند و به شما امکان پرداخت هزینه‌ها، معامله و ذخیره رمزها را می‌دهد.

علاوه بر این، بعضی اپلیکیشن‌ها، از ویژگی NFC استفاده می‌کنند که به کاربران این امکان را می‌دهد بدون نیاز به ارائه هرگونه اطلاعاتی و با لمس دکمه مربوطه روی موبایل، به دستگاه پرداخت وصل شوند.

بهترین کیف پول بیت کوین

مزایا و معایب کیف پول بیت کوین موبایلی 

مزیت این نوع کیف پول‌ها، استفاده از فناوری تایید پرداخت ساده است و از آنجایی که فقط با زیرمجموعه‌های بلاکچین کار می‌کند، با توجه به نودهای قابل اعتماد در شبکه بیت کوین، این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات صحیح است.

نقطه ضعف این کیف پول‌ها این است که این نودهای قابل اعتماد، کنترل کوین‌ها و معاملات را در دست دارند، که به فلسفه بی‌اعتمادی دامن می‌زند. با این حال، این کیف‌پول‌ها به دلیل محدودیت منابعی که دارند، برای تلفن‌های همراه ضروری هستند. اما امکان این دسترسی آسان به کوین‌ها را در گوشه ذهنتان داشته باشید.

علاوه‌براین، در کنار ذخیره‌سازی راحت کوین‌ها، این نوع کیف پول، بسیار مستعد بدافزار و هک شدن هستند. همچنین اگر فردی به موبایل شما دسترسی پیدا کند، ممکن است کنترل کیف پول‌تان را از دست بدهید، مخصوصا اگر احراز هویت دو عاملی را فعال نکرده باشید.

احراز هویت دو عاملی (FA2) 

احراز هویت دو عاملی (FA۲) دومین لایه محافظتی است که برای ورود به کیف پول علاوه بر نام کاربری و رمزعبور، یک کد هم وارد می‌کنید. تفاوت کلیدی بین کد FA۲ و رمز عبور این است که کد FA۲ ایمیل پیامک می‌شود. روش ایمن‌تر FA۲ استفاده از یک نرم‌افزار احراز هویت مانند Google Authenticator یا FreeOTP است، چون چنین نرم‌افزارهایی در برابر حملات تعویض سیم کارت یا هک ایمیل غیرقابل نفوذ هستند.

توصیه مهم

توصیه می‌شود فقط به اندازه‌ای که نیاز دارید در کیف‌پول موبایل، بیت‌کوین واریز کنید و منابع بزرگتر بیت‌کوین را در کیف پول سخت‌افزاری یا کاغذی جداگانه‌ای ذخیره کنید.

نرم‌افزارهای بسیار متنوع کیف‌ پول بیت‌کوین وجود دارند که روی اندروید و iOS کار می‌کنند. آنها کیف‌پول‌های سبکی هستند که کل بلاکچین را روی تلفن یا تبلت شما دانلود نمی‌کنند اما همچنان ممکن است بلاکچین را برای محاسبه موجودی‌تان اسکن کنند.

مراقب کلاهبرداری‌ها و نرم‌افزارهای تقلبی کیف پول باشید. دزدهای زیادی هستند که کلیدهای خصوصی‌تان را خواهند دزدید.

کیف‌پول‌های وب (کیف‌های صرافی) 

کیف‌پول‌های وب، کلیدهای خصوصی‌تان را روی سرور ذخیره می‌کنند که همیشه آنلاین هستند و توسط شخص ثالثی کنترل می‌شوند. سرویس‌های مختلف ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند، بعضی از آنها می‌توانند به کیف‌پول‌های موبایل و دسکتاپ لینک شوند.

مانند کیف‌پول‌های موبایل، کیف‌پول‌های الکترونیکی به کاربرانشان این قدرت را می‌دهند که با هر دستگاهی که به اینترنت متصل است به دارایی‌شان دسترسی داشته باشند. شرکت‌هایی که وب سایت را اداره می‌کنند می‌توانند به کلیدهای خصوصی تان دسترسی داشته باشند، و بنابراین کنترل کامل دارایی شما را در دست بگیرند.

اکثر کیف پول‌های الکترونیکی در صرافی های ارز دیجیتال اجرا می‌شوند، با این حال، مواردی از تعطیل شدن مراکز و خاموش شدن این کیف‌ها با بودجه کاربرانشان هم مشاهده شده‌است. کیف پول‌های صرافی معمولا توسط هکرها مورد هدف قرار می‌گیرند چون تنها با استفاده از آدرس ایمیل و رمز ورود شما، قابل دسترسی هستند.

در بعضی موارد، کیف پول‌های صرافی‌ها، درجه‌ای از محافظت در برابر از دست دادن سرمایه را پیشنهاد می‌دهند – به عنوان مثال، بیمه یا وجوه تضمین برای بازپرداخت به کاربران در صورت هک شدن صرافی.

نشت اطلاعات مربوط به رمزعبورها و ایمیل‌ها، این مسئله را از لحاظ ریسک امنیتی با چالش روبرو می‌کند چرا که اغلب مردم از آدرس ایمیل و رمز عبور یکسان برای سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که آدرس ایمیل‌ نیمی از اطلاعات ورود به سیستم‌تان است.

کیف پول دسکتاپ 

کیف پول‌های دسکتاپ بر روی کامپیوتر دانلود و نصب می‌شوند و کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک یا SSDتان ذخیره می‌کنند. طبق تعریف، آنها نسبت به کیف پول‌های آنلاین و موبایلی ایمنی بیشتری دارند، چون برای داده‌هایشان به اشخاص ثالث متکی نیستند و سرقت از آنها دشوارتر است.

اما هنوز به اینترنت متصل هستند که باعث می‌شود ذاتا امنیت کمتری داشته باشند. با این حال، کیف پول‌های دسکتاپ راه حل عالی برای افرادی است که مقدار کمی بیت‌کوین با کامپیوتر معامله می‌کنند.

انواع کیف پول بیت کوین دسکتاپی و مزایای آن 

انواع مختلف کیف پول دسکتاپ وجود دارند که نیازهای مختلفی را تأمین می‌کنند. بعضی از آن‌ها روی امنیت، بعضی روی ناشناس ماندن، راحتی، غیر متمرکز بودن و سایر موارد توجه دارند. کیف پول‌هایی که به عنوان نودهای کامل (Full nodes) اجرا می‌شوند، کل بلاکچین را روی رایانه‌تان دانلود می‌کنند. این به صدها گیگابایت فضای دیسک و اتصال سریع به اینترنت نیاز دارد. با این حال، کنترل کاملی روی معاملات خواهید داشت که در اکثر کیف پول‌ها پیدا نخواهید کرد.

بعضی از مزایای این کیف پول‌ها شامل موارد زیر است اما به این موارد محدود نمی‌شوند

  • کادر جایگزینی کارمزد تراکنش: این ویژگی به شما امکان می‌دهد که در صورت نیاز به افزایش سرعت تراکنش‌تان، بعدا هزینه معامله را پرداخت کنید.
  • جعبه کشویی بصری با کارمزد معامله و کنترل سرعت.
  • عملکرد: معاملات مستقیما از طریق حافظه و بدون مراجعه به ارائه دهنده نودی که شخص ثالث باشد توزیع می‌شوند.
  • API و CLI: رابط کاربری خط فرمان (command-line) ارائه شده توسط کیف پول‌های full node، طیف وسیعی از کنترل‌ها را فراهم می‌کند که در اپلیکیشن‌های کیف پول سبک در دسترس نیستند. این API به دولوپرها، این امکان را می‌دهد که توابع مربوط به بیت‌کوین را در نرم‌افزارهایشان ادغام کنند.

کیف پول بیت کوین سخت‌افزاری

کیف پول سخت‌افزاری نوع نسبتا منحصر به فردی از کیف پول بیت‌کوین است که کلیدهای خصوصی را در دستگاه فیزیکی ایمنی ذخیره می‌کند. این باور وجود دارد که این کیف پول‌ها ایمن‌ترین راه برای ذخیره هر مقدار بیت‌کوین هستند.

برخلاف کیف پول‌های کاغذی، که باید بالاخره، زمانی در نرم افزار ایمپورت شوند، کیف پول‌های سخت افزاری را می‌توان ایمن و به صورت تعاملی استفاده کرد. علاوه بر این، آنها در برابر ویروس‌ نیز ایمنی بیشتری دارند. وجوه ذخیره شده را نمی‌توان با متنی ساده از دستگاه منتقل کرد؛ و در بیشتر موارد، نرم‌افزارشان منبع باز است.

بیشتر کیف‌پول‌های سخت‌افزاری فیلتر نیز دارند که یک لایه دیگر امنیتی ایجاد می‌کند. برای مثال، فیلتر می‌تواند عبارت بازیابی ایجاد کند تا مقدار و آدرس پرداختی را که می‌خواهید انجام دهید تصدیق کند. بنابراین، تا زمانی که شما در دستگاه معتبری که توسط تولیدکننده‌ای قابل اعتماد و با صلاحیت ساخته شده‌است سرمایه گذاری کنید، وجوهتان ایمن و به دور از خطر خواهند بود.

هرگز کیف پول سخت‌افزاری را از بازارهای استاک (دسته دوم یا تعمیراتی) نخرید. کیف پول‌های سخت افزاری جعلی زیادی وجود دارد.

همیشه کیف پول‌های سخت افزاری را از سازنده بخرید و بررسی کنید که در وب سایت رسمی‌شان باشید. URL را در نوار آدرس مرورگر خودتان بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان پیدا کنید.

کیف پول کاغذی 

کیف پول کاغذی در اصل سندی فیزیکی است که یک آدرس عمومی برای دریافت بیت‌کوین و یک کلید خصوصی دارد، که به شما اجازه می‌دهد بیت‌کوین ذخیره شده در آن آدرس را خرج کنید یا انتقال دهید. کیف پول‌های کاغذی اغلب به صورت کد QR چاپ می‌شوند تا شما بتوانید به سرعت آنها را اسکن کنید و کلیدها را به یک کیف پول نرم‌افزاری یا اپلیکیشن اضافه کنید.

کیف پول کاغذی می‌تواند با استفاده از سرویس‌هایی ایجاد شود که به کاربران اجازه می‌دهد با کلید خصوصی‌شان یک آدرس بیت‌کوین تصادفی ایجاد کنند.

مزایا و معایب کیف پول کاغذی 

مهمترین مزیت کیف پول کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره شده‌اند، و این باعث می‌شود این کیف پول در برابر حملات هک از جمله بدافزاری که ضربات روی دکمه‌ها را ثبت می‌کند، مانند keylogger ها، بسیار مقاوم باشد و کاملا در برابر آن‌ها ایمنی داشته باشد. با این حال‌، هنوز هنگام ایجاد کیف پول بعضی از اقدامات احتیاطی لازم هستند. شما باید مطمئن شوید که هیچ فردی شما را درحال ساختن کیف پول نمی‌بیند یا نمی‌تواند محل ذخیره آن را مشاهده کند.

برای جلوگیری از خطر هر گونه نرم افزار جاسوسی که فعالیت‌هایتان را کنترل کند، توصیه می‌شود از سیستم عاملی تمیز مانند اوبونتو استفاده کنید که از طریق درایو فلش USB یا DVD اجرا می‌شود. علاوه بر این، وقتی کیف پول کاغذی تنظیم شد، باید بتواند کد وب سایت را به صورت آفلاین اجرا کند، که به کاربر امکان خروج از اینترنت، پیش از تولید کلیدها می‌دهد.

در آخر، از پرینتری استفاده کنید که به شبکه متصل نباشد.

علاوه بر این، مهم است که بدانید در حال چاپ اطلاعات خصوصی و ارزشمندی روی یک کاغذ هستید. برای محافظت از آن قطعه کاغذ تمام تلاش خود را به کار گیرید. برای مثال، توصیه می‌شود آن را در کیسه پلاستیکی مهر و موم شده‌ای نگهداری کنید و در مکانی خشک و ایمن تا از تماس با آب و رطوبت در امان باشد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند آن را ورقه ورقه کرده و در صندوق امانات ذخیره کنند.

بیت‌کوین فیزیکی 

سکه‌های بیت کوین فیزیکی، تا زمانی که کلیدهای خصوصی آن، مخفی باشد، نمی‌تواند خرج شود.

اولین نوع آن، بیت بیل Bitbill شبیه کارت اعتباری بود، اما جایگزین‌های بعدیT مانند مدالی گرد بودند. مایک کادول، یکی از علاقمندان به رمز ارزها ملقب به «کاساسسیوس»، اولین بیت‌کوین فیزیکی محبوب کاساسیوس را در سال 2011 ساخت. کلیدهای خصوصی در زیر هولوگرامی قابل انعطاف پنهان شده بودند و پس از حذف، دستکاری مشهود به جای می‌گذاشت. هنگام بازخرید، کوین ارزش دیجیتالی‌اش را از دست داد. از آن زمان بود که چندین تولیدکننده جدید کوین و بعضی از شرکت‌ها، کارت‌های از قبل دانلود شده را ارائه می‌دهند که شامل مقدار مشخصی رمزارز هستند.

به دلیل محدودیت‌های ذاتی ارز فیزیکی، بیت‌کوین فیزیکی اکنون در درجه اول برای جمع‌آوری استفاده می‌شود که این سکه‌های فیزیکی، یکی از مهمترین مزیت‌های بیت کوین یعنی نقل و انتقالات یکپارچه به هر نقطه از جهان است را غیر عملی می‌کنند.

بانک 

بسیاری از بانک‌ها فعالیت‌های مربوط به بیت‌کوین را انکار می‌کنند. بانک‌ها معمولا پولشویی را یکی از دلایل عدم انتخاب این سرویس می‌دانند. البته که فلسفه بیت‌کوین برای کاهش یا از بین بردن نیاز به متصدیانی نظیر بانک‌ها طراحی شده‌است.

در سال‌های اخیر، موسسات مالی متعارف، مانند بانک‌ها، نه تنها به توسعه رمز ارزهای خودشان بلکه به ارائه خدمات نگهداری رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین علاقه نشان داده‌اند. همچنین نهادهای نظارتی تلاش می‌کنند بانک‌ها را در ارائه خدمات نگهداری از رمز ارز برای بانک‌ها توانمند کنند.

بانکداری برای رمز ارز می‌تواند تکراری به نظر برسد، چون بیت‌کوین اطلاعات سکه و کیف پول را به طور ایمنی روی بلاکچین‌اش ذخیره می‌کند. همچنین، بیت‌کوین توانایی انجام معاملات بین‌المللی را بدون نیاز به تایید بانک یا حداقل کارمزد فراهم می‌کند.

این خدمات بویژه درصورتی که رمزارز  طولانی مدت نداشته باشید بسیار مفید هستند. با این حال، شباهت آنها به بانک‌ها به همین جا ختم نمی‌شود – آنها می‌توانند حسابتان را مسدود کنند، یا می‌توانند وجوهتان را ضبط کنند. حتی اگر تجربه کلی بانک‌های بومی رمز ارز در مقایسه با سیستم بانکی سنتی غیرمتمرکز باشد، با وجود دانستن نیازهای مشتری‌هایتان، شما هم معرض محدودیت‌های برداشت قرار می‌گیرید. علاوه بر این، تعداد کمی از این بانک‌ها وجود دارند که به صورتی کاملا منظم فعالیت می‌کنند.

کیف پول‌ بیت‌ کوین و امنیت آن 

ریسک‌هایی که امنیت کیف پول بیت‌ کوین را به خطر می‌اندازند 

  • بدافزار سرقت کلید: نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند هارد دیسک‌تان را اسکن کنند و کلیدهای خصوصی تان را بدزدند، این یعنی آن‌ها می‌تواند بیت‌کوین‌تان را در عرض چند دقیقه بدزدند.
  • تروجان (Trojan) می‌تواند همه فایل‌های موجود در هارد دیسک‌تان را رمزگذاری کند. پس از آن، ممکن است تمام پیوندهای کیف پول را پیدا کند، سپس متوجه شود که شما چقدر پول دارید و مقدار دقیق بیت‌کوین‌ها را برای رمزگشایی هارد دیسک تان بخواهد. به این باج افزار می‌گویند.
  • یک صرافی دیجیتال می‌تواند یک «اسکم خروج» دهد با اینکه بهای آن را با بیت کوین پرداخت کرده‌اید.
  • همچنین گم شدن لپتاپ یا موبایلی که کیف پول در آن نصب شده است، می‌تواند ریسک بعدی باشد.

بیت کوین خود را از دزدان دور کنید

  • از هر نوع کیف پولی که به اتصال به اینترنت نیاز دارد استفاده نکنید؛ به جای آن از گزینه‌های ذخیره‌سازی سرد استفاده کنید.
  • همیشه محتاط باشید و همه چیز را دو بار بررسی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید ایمیلی دریافت کنید که به نظر برسد از سوی BlockWallet باشد اما در واقع از BlockWalet است. (یک حرف L کم دارد).

اگر به آن اجازه بدهید، ممکن است بلافاصله بیت‌کوین‌تان ناپدید شود. این نوع کلاهبرداری گسترده «فیشینگ» نام دارد.

  • اگر از کیف پول دسکتاپ یا موبایل استفاده می‌کنید از وب سایت‌های ناشناخته دوری کنید، چون ممکن است بدافزار داشته باشند.
  • اگر کسی از شما تقاضای ارسال بیت کوین کرد و قول داد که مقدار بیشتری به شما بازگرداند: این کار را نکنید، این کلاهبرداری است.
  • اگر کسی از شما کلید خصوصی بیت‌کوین تان را می‌خواهد، آن را برایش ارسال نکنید چون این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تمام سکه‌هایتان را بدزدند.

 

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

کیف پول های ارزدیجیتال برای مبتدیان

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa