ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) چیست؛ بنیانگذاران، نحوه‌کار و ارزش

ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) چیست؛ بنیانگذاران، نحوه‌کار و ارزش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مدت زمان مطالعه:3دقیقه

تقریبا هر ارز دیجیتالی با یک ارزش پیشنهادی و هدف وارد بازار می‌­شود تا توجه سرمایه‌­گذاران را به خود جلب کند. پس از محدودیت‌­هایی که در کُندی تراکنش بیت کوین وجود داشت، زمزمه­‌های ارز جدیدی تحت عنوان بیت کوین کش (BCH) به گوش می­‌رسید. در این مقاله، بنا داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که بیت‌کوین کش چیست و چه کاربردی دارد.

مقدمه

از زمان‌ آغا‌ز به‌کار بیت‌کوین افراد زیادی، توانایی مقیاس‌­پذیری آن را زیر سؤال برده‌اند. با این که بلاکچین، انقلابی در فناوری ثبت دفتری محسوب می‌شود، اما بلاکچین بیت‌کوین، امنیت و پایداری را به مقیاس‌پذیری ترجیح می‌دهد.

این امر باعث کُند شدن بیت‌کوین می‌شود مخصوصا زمانی که آن را با تراکنش‌ کارت­‌های اعتباری مانند ویزا کارت که تقریباً ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد، مقایسه می­‌کنیم. از سوی دیگر، بیت کوین توانایی پردازش 7 تراکنش در ثانیه دارد و پردازش بسته‌های (بچ‌­های) تراکنشی (بسته به زمان‌بندی بلاک) تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

بیتکوین کش (BCH) توسط گروهی از ماینرهای بیت کوین و توسعه‌دهندگانی که همگی نگران آیندة مقیاس‌پذیری رمز‌ارزها بودند ایجاد شد. با این حال، بر خلاف دیگر ماینرهای بیتکوین، این گروه از ماینرها علاقه‌ای به SegWit2x نداشتند و تصمیم گرفتند اندازة هر بلاک درون بلاک‌چین را افزایش دهند.

به این ترتیب بیتکوین کش (BCH) رسماً در اوت ۲۰۱۷ به رمز ارز مجزایی تبدیل شد، که حاصل اجرای فورک سخت (hard fork) روی بلاک‌چین بیت کوین است.در زمان نگارش این مقاله  این ارز دیجیتال طبق داده های اطلاعاتی سایتcoinmarketcap قیمتی برار با 111 دلار و ارزش بازار تقریبی 2میلیارد دلار را دارا میباشد

بیت کوین کش چطور کار می‌کند؟ 

به علت شباهت کد‌های بیت کوین کش و بیت کوین، این دو رمزارز نقاط اشتراک زیادی دارند. روش استفادة کاربران از بیت کوین کش تفاوتی با روش استفاده از بیت کوین ندارد.

تنها تفاوت در عملکرد مقیاس‌پذیری است. بیتکوین فناوری‌هایی را انتخاب می‌کند که به آن اجازه مقیاس‌پذیری بدون افزایش ابعاد بلاک می‌دهد، اما بیت کوین کش گزینه افزایش ابعاد بلاک را انتخاب می‌کند و تمام روش‌های مقیاس‌پذیری را که مبتنی بر ادغام فناوری‌ جدید هستند رد می‌کند.

همچنین بیت کوین کش (BCH) بر اساس همان سازوکار اجماعی اثبات کار بیت کوین اجرایی می‌­شود که از چیزی به‌ نام الگوریتم هش امن (SHA) بهره می‌برد.

بنیان‌گذاران بیت کوین کش چه کسانی هستند؟ 

بیت کوین کش (BCH) توسط گروهی از ماینرها و توسعه‌دهندگان تأسیس شد که از تقلا برای یافتن راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری خسته شدند و تصمیم به انتشار کدی گرفتند که این وضعیت را تغییر دهد، و برای این منظور از چیزی به نام فورک سخت استفاده کردند.

نرم‌افزار ABC بیت کوین که بعداً از آن برای تولید بیت کوین کش استفاده شد، اولین بار در ژوئن ۲۰۱۷ رونمایی شد. این رمزارز در یکم اوت ۲۰۱۷، بعد از پایان دورة آزمایشی، انتشار عمومی یافت.

راجر ور را غالباً سرسخت‌ترین هوادار بیت کوین کش می‌شناسند. او با این که خالق بیت کوین کش نبود، اما بسیار مجذوب این پروژه شد و شروع به حمایت از دیدگاه فورک بیت کوین کرد.

چه چیزی بیت کوین کش را منحصربفرد می‌کند؟

بر خلاف لایت‌کوین که سعی می‌کند مانند برادری برای بیت کوین رفتار کند، بیت کوین کش رقیب مستقیم آن است. یکتا بودن این رمزارز در راه‌حل مقیاس‌پذیری‌ است که به‌جای SegWit بیت کوین یا استفاده از شبکه لایتنینگ، اقدام به افزایش ابعاد بلاک‌ می‌کند.

در حال حاضر، بیت کوین کش می‌تواند تا ۶۱ تراکنش در ثانیه انجام دهد، و این یعنی سقف تراکنش شبکة آن بسیار بیشتر از بیت کوین است.

ارزش بیت کوین کش در چیست؟ 

بیتکوین کش ارزش خود را مدیون عرضه محدود (۲۱ میلیون) است، به عبارتی، نرخ ورود به گردش (flat rate) BCH تا زمانی که تمام سکه‌‌ها ماین شوند مقدار ثابتی است.

فراتر از همه، تقاضای روبه‌رشد برای رمزارزهایی که بتوانند تراکنش‌های سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشند قطعاُ ارزش بیشتری برای بیت کوین کش به همراه خواهد داشت.

چه تعداد سکه بیت کوین کش (BCH) در گردش است؟ 

تعداد بیت کوین کش‌ها دقیقاً برابر با تعداد بیت کوین‌هاست و مجموع عرضه آن ۲۱ میلیون سکه است. عرضه در گردش فعلی آن بالغ بر ۱۸.۵ میلیون سکه است، که حدود ۸۹ درصد کل عرضه را تشکیل می‌دهد.

درست مانند بیت کوین، ماینرها نقش تأییدکنندگان را دارند و بابت توان محاسباتی خود پاداش دریافت می‌کنند. در حال حاضر، هر بلاک ۱۲.۵ بیت کوین کش را وارد گردش می‌کند تا زمانی که به مقدار ۲۱ میلیون سکه برسد. البته بیت کوین کش در آوریل ۲۰۲۱، هاوینگ دارد و در این تاریخ پاداشی که ماینرهای آن دریافت می‌کنند نصف می‌شود.

ساختار الگوریتم اثبات کار و مجموعه‌ای از ماینرها که از آن استفاده می‌کنند تأییدیه‌­ای برای امنیت بالای تراکنش­‌های بیت کوین کش قلمداد می‌­شود.

چطور از بیت کوین کش استفاده می‌شود؟

هدف بیت کوین کش ایجاد روشی برای پرداخت است، که موارد استفاده آن موید این ادعاست. این رمز‌ارز هنوز کاربرد چندانی پیدا نکرده است زیرا سرمایه­‌گذاران زیادی هنوز آن را نپذیرفته‌اند. با این حال، بیت کوین کش می‌کوشد تا به هدف خود که تبدیل ‌شدن به سیستم پرداخت الکترونیکی نظیر‌به‌نظیر است برسد.

چطور کیف پول بیت کوین کش انتخاب کنیم؟

کیف‌ پول‌های زیادی هستند که می‌توانند بیت کوین کش را نگهداری کنند. کاربران با توجه به نیازشان به امنیت و قابلیت استفاده کیف پول‌ها، کیف پول مناسب خود را انتخاب می‌کنند.

جمع‌بندی

بیت کوین کش توسط کسانی خلق شد که به بیت کوین علاقه‌مند بودند اما راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری آن را به‌طور کامل نمی‌پسندیدند. هدف بیت کوین کش این است که هرگز از راه‌حل‌های خارج از زنجیره (off-chain) مانند شبکة لایتنینگ استفاده نکند و برای پرداخت دیجیتال، روشی بر مبنای دیدگاه ساتوشی ناکاموتو، خالق بیتکوین، فراهم سازد.

در حال حاضر، بیت کوین کش مقیاس‌پذیری بسیار بهتری در مقایسه با بیت کوین دارد، اما هنوز تا تراکنش در ثانیه مطلوب که بتواند آن را به روش قابل‌قبولی برای پرداخت تبدیل کند فاصله دارد.

البته این وضعیت ممکن است تغییر کند و حتی با تمام کارهایی که در رابطه با راه‌­حل لایه 2 بیت کوین انجام شده است، مقیاس‌پذیری بیت کوین کش می‌تواند باعث جلو زدن این رمزارز از بیت کوین شود.

سؤالات متداول درباره بیت کوین کش 

آیا بیت‌کوین کش بهتر از بیت کوین است؟ 

به رغم‌شباهت‌های زیادی که بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد، هر دو تفاوت‌هایی دارند که آنها را از هم مجزا می‌کند. ترجیح BCH نسبت به BTC (یا هر رمز‌ارز دیگر) مسأله‌ای شخصی است.

با این حال، نیازی به طرفداری از هیچکدام نیست، زیرا هر کاربری می‌تواند درصرافی­‌های مجاز مثل (اتراکس) با هر دو رمزارز اقدام به خرید، فروش، نگهداری یا مبادله کنند.

مقایس‌پذیری بیت‌کوین کش تا کجا ادامه خواهد یافت؟

بیت کوین کش (BCH) قصد دارد از زنجیره فرعی یا فناوری‌های لایه دوم استفاده نکند، به عبارتی، آنها می‌خواهند مقیاس‌پذیری را فقط از طریق افزایش ابعاد بلاک‌هایشان ارتقا دهند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید در مورد ارز دیجیتال اتم (ATOM) بدانید

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa