ارز دیجیتال آیوتا چیست؟ سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال IOTA

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟ سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال IOTA
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) نوع دیگری از کریپتوکارنسی‌هاست و برخلاف رقبایش، برای انجام کارها از فناوری بلاکچین استفاده نمی‌کند. در عوض، این پلتفرم به چند اپلیکیشن اینترنت اشیاء (IoT) متکی است. به همین خاطر، این پلتفرم مقیاس‌پذیری بی‌نظیری دارد و موارد استفادۀ آن در بازار نامحدود است.

مقدمه

جالب توجه است که هم‌بنیان‌گذاران این پروژه ابتدا قصد نداشتند میزبان کریپتوکارنسی یا حتی شبکۀ غیرمتمرکز باشند. آیوتا به‌عنوان تولیدکنندۀ تراشه‌های سخت‌افزاری IoT شروع به کار کرد. این سیستم‌ها می‌توانند تراکنش بین دستگاه‌ها و ماشین‌ها در اکوسیستم اینترنت اشیاء (IoT) را ثبت و اجرا کنند.

پس از شناخت پتانسیل شبکۀ IoT، تمرکز شرکت روی گسترش ابعاد شبکۀ غیرمتمرکز این فناوری سوق داده شد. آیوتا به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا سناریوهای موردنظر خود و ویژگی‌های کاربردی IoT را بیشتر کشف و بررسی کنند. به همین خاطر، آیوتا نقش مهمی در پذیرش هر چه بیشتر این فناوری انقلابی و رو به تحول ایفا می‌کند.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا اصطلاحی است که برای توصیف میلیاردها دستگاه هوشمند در دنیای امروز استفاده می‌شود. هر دستگاهی را می‌توان با افزودن سنسورهای تعبیه‌شده و امکان اتصال به اینترنت، «هوشمندسازی» کرد. مفهوم IoT از سال 1982 ظاهر شد.

فناوری IoT که امروزه بسیار شناخته شده است، در سال 2008 به اوج شهرت خود رسید. درست زمانی که اتصال به اینترنت پرسرعت و دستگاه‌های هوشمند از نظر مالی قابل استفاده، پایدار و سریع شد. امروزه سنسورهای IoT به شرکت‌ها این امکان را می‎‌دهد تا در هزینه‌های انتقال داده و نظارت بر آن، میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی کنند. این شبکه‌ها بسیار رایج‌تر از هر زمان دیگری هستند، زیرا سیستم مهم کسب‌وکار را به روشی غیرقابل‌تصور اتوماتیک و ساده‌سازی می‌کنند.

IoT اینجاست تا بماند

طبق آمارهای اخیر، جامعۀ IoT شامل 20.4 میلیارد دستگاه در سراسر جهان است. جالب است که درآمد بازار برای این بخش 212 میلیارد است که رشد بسیار زیادی برای آینده آن پیش‌بینی می‌شود. برای مثال، فقط در سه ماهۀ نخست سال 2019، شرکت آمازون بیش از 100 میلیون دستگاه دارای قابلیت الکسا را به مشتریان خود فروخته است. درحال‌حاضر، بی‌شمار دستگاه‌ هوشمند برای مصرف‌کنندگان بازار وجود دارد.

آیوتا چه مشکلاتی را رفع می‌کند؟

آیوتا (IOTA) تلاش می‌کند برخی مشکلات موجود در بخش‌های IoT و بلاکچین را رفع و اصلاح کند. از نظر برخی کارشناسان، آیوتا گزینه‌ی جایگزینی برای برنامه‌نویسی Dapps در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این تنوع، امکان توزیع بهتر اطلاعات را فراهم می‌کند.

داده‌های IoT در حالت فعلی خود بسیار بخش‌بندی شدند که البته تبادل و به اشتراک‌گذاری داده بسیار کم است. البته، آیوتا استانداردهایی را معرفی می‌کند و روشی مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد برای تمام این دستگاه‌ها ارائه می‌دهد تا کارایی سایر سنسورهای شبکه را بهبود دهد.

برای مثال، تصور کنید که یخچال هوشمند می‌توانست متوجه شود شیر تمام شده است. سپس درخواست یک گالن شیر را به خودروی هوشمند شما یا پلتفرم سفارش‌دهی فروشگاه موادغذایی شما ارسال می‌کرد. از آنجا، خودروی هوشمند می‌توانست به فروشگاه رفته و سفارش شما را تحویل بگیرد، یا فروشگاه مستقیما سفارش شما را به درب منزل ارسال می‌کرد. تمام این‌ موارد و حتی بیش‌ از این نیز با توسعه و پیشرفت شبکه‌های IoT امکان‌پذیر است. از همه بهتر، می‌توان هر چیز و هر کاری را مستقیماً از تلفن هوشمند پیگیری کرد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری یکی از مسائل مهمی است که IOTA آن را حذف کرده است. ساختار خاص این پلتفرم به این معناست که هر چه کاربران بیش‌تری به این شبکه ملحق شوند، این پلتفرم سریع‌تر و پایدارتر می‌شود. به دلیل هجوم کاربران، در مقایسه با بلاکچین‌های امروز تراکنش‌ سریعتر و کارمزد کمتری تجربه می‌کند. در سال 2017، سرعت شبکۀ بیت‌کوین به دلیل ازدحام جمعیت بسیار کاهش یافت. از آنجا که فناوری آیوتا، توانایی تامین نیازها و خواسته‌های اقتصاد جهانی را برطرف می‌کند، تمام این نگرانی‌ها را برطرف کرده است.

مکانیسم ارز دیجیتال آیوتا (IOTA)

از نظر تئوری، آیوتا بسیار ساده است. این پلتفرم مانند پلی بین دستگاه‌های IoT عمل می‌کند. مخصوصاً که این شبکه می‌تواند داده‌ها و اطلاعات دستگاه‌های متصل در اکوسیستم IoT را منتقل کند. این شبکه قادر است قراردادهای هوشمند پیچیده و چند دستگاهی را مستقیماً اجرا کند که برای انجام این کار، به فناوری جدیدی تحت عنوان Tangle متکی است.

Tangle

تنجل (Tangle) یک مکانیزم اجماع برای ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) است. این پروتکل مانند یک گراف بی‌دور جهت‌دار (directed acyclic graph:DAG) عمل می‌کند که انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای به شبکه می‌دهد. در یک شبکۀ تنجل، ماینرها با هماهنگ‌کنندۀ مرکزی جایگزین می‌شوند. این هماهنگ‌کننده، داده‌ها را از سیستم گره‌ها گردآوری کرده و از آن برای تأیید اعتبار تراکنش استفاده می‌کند. این کد همان چیزی است که آیوتا را به یکی از سریع‌ترین و گسترده‌‎ترین بلاکچین‌های توسعه‌یافته تبدیل می‌کند.

بازار داده‌ها

بازار داده‌ها در مرکز اکوسیستم آیوتا قرار دارد که به عنوان یک هاب، به توسعه‌دهندگان سنسور آیوتا کمک می‌کند به صورت ایمن، داده‌ها را بفروشند و به جریان فعال داده‌ها معروف به داده‎‌های رمزگذاری شده MAM (پیام تأیید شده ماسکدار) دسترسی داشته باشند. هدف بازار داده‌های غیرمتمرکز در دسترس قرار دادن داده‌های MAM برای طرف‌های ذینفع است.

از همه بهتر، این داده‌ها به صورت لحظه‌ای گردآوری و معامله می‌شوند. برنامه‌نویسان با استفاده از این داده‌ها قادر به نوشتن برنامه‌های بسیار کاربردی هستند. علاوه‌براین، این استراتژی بسیار کارآمدتر از سنسورهای مجزایی است که در تلاشند تا داده‌ها را از طریق پیشنهادات خود بفروشند.

MAM

MAMها در عملکرد ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) بسیار مهم هستند. این مجموعه داده‌ها یک سیستم بی‌اعتماد برای کاربران فراهم می‌کند تا اطلاعات و ارزش را به‌ صورت همتا-به-همتا به‌اشتراک بگذارند. از همه بهتر، این شبکه امنیت بالایی دارد، و تمام MAMها از طریق کانال‌های رمزگذاری‌شده معامله می‌شوند. علاوه‌براین، هویت منبع MAM خصوصی است. به این ترتیب، این شبکه بهتر می‌تواند یکپارچگی را در ابعاد کلی حفظ کند.

Bosch XDK (دامین کراس توسعه‌یافته)

کد متن باز Bosch XDK یک پروتکل است که MAMها و بازار داده‌ها را به هم پیوند می‌دهد. سیستم یکپارچه، این توانایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا سنسورهای قابل برنامه‌ریزی را ایجاد کرده و داده‌ها را در سراسر شبکه منتقل کنند. به این ترتیب، آیوتا اهداف خود را دنبال می‌کند تا مانند یک پلتفرم پروتوتایپ اینترنت اشیا عمل کند.

توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) از طریق پلتفرمی که در اختیار دارند، به مجموعه‌ای از سنسورهای قابل برنامه‌ریزی دسترسی دارند. درحال‌حاضر، این پلتفرم از برنامه‌نویسی فناوری سنسور MEMS، WiFi، BLE، اسلات کارت SD، و بسته‌های نرم‌افزاری آماده برای استفاده پشتیبانی می‌کند.

آیوتا مانند طیف کاملی از راه‌حل گره عمل می‌کند که توانایی گردآوری داده‌های لحظه‌ای خاص را دارد. این اطلاعات می‌تواند از طریق بازار داده‌ها فروخته شود.

میوتا

میوتا توکن ابزاری اصلی در حوزۀ آیوتا است. این کریپتوکارنسی برای حساب تراکنش‌ها، پرداخت کارمزدها و شروع قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. در کل 27 کوادریلیون آیوتا در طول عمر پروژه منتشر خواهد شد. در اصل، ساختار آیوتاها قابلیت گسترش آن را تنها با انعطاف‌پذیریِ زبان‌های برنامه‌نویسی محدود می‌کند.

مزایای سرمایه‌گذاری در آیوتا  (میوتا)

هنگام سرمایه‌گذاری در آیوتا، مزایای بسیار زیادی متوجه کاربران می‌شود. از نظر برخی، طراحی این شبکه تمام کارمزدهای تراکنش را حذف می‌کند. علاوه‌براین، این شبکه سرعت بسیار بالایی دارد. آیوتا مقیاس‌پذیری تقریباً نامحدودی دارد. همچنین از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمدتر از کریپتوکارنسی‌های مبتنی بر بلاکچین است.

تاریخچۀ آیوتا

تاریخچۀ پروژۀ ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) در واقع با پروژۀ Jinn آغاز می‌شود. جین به‌عنوان توسعه‌دهندۀ پردازندۀ چند منظوره IoT وارد بازار شد. در سپتامبر 2014، جین میزبان یک رویداد گسترده‌ای بود که 250،000 دلار برای پروژۀ آینده تأمین کرد. البته، در عین حال، نظارت زیادی وجود نداشت و چارچوب نظارتی در حد صفر، برای پیگیری از نظر ICO شرکت وجود داشت. این وضعیت باعث شد جین فشارهای قانونی برای این رویداد تحمل کند.

در اکتبر 2015، جین حرکت هوشمندانه‌ای با برندسازی مجدد تحت عنوان آیوتا انجام داد. این پلتفرم رسماً از طریق فروش توکن که 500،000 دلار برای شبکه سود خالص داشت، وارد بازر شد. توسعه‌دهندگان به دنبال ترویج ابعاد توکن ابزاری پروژه بودند تا از بروز مشکلات آتی نظارتی جلوگیری کنند.

جزئیات پروژۀ جین

جین یک پردازندۀ سه گانۀ کم هزینه (قیمت هدف: 1 دلار) است که طراحی آن به گونه‌ای است تا بتواند ردپا و اثر ناچیزی روی دستگاه‌های loT کوچک، ارزان قیمت با مصرف بسیار کم برق برای مدیریت PoW آیوتا و سایر کارها و وظایف نامشخص داشته باشد.
آیوتا پس از مفهومی‌سازی جین طراحی شده و سایر سکه‌های بلاکچین نتوانستند با آن همگام شوند.
کل تیم آیوتا با تمام افرادی که در حال توسعۀ جین هستند همکاری نزدیکی دارد که احتمالاً باعث ایجاد هم‌پوشانی بین تیم‌ها می‌شود.
دیوید از “مه” و “غبار” به‌عنوان نسخۀ نسل بعدی ابری نام برده است، که به‌طور بالقوه‌ به کاربرد جین به‌عنوان مبنایی برای لایۀ آتی روی فرایند اینترنت غیرمتمرکز اشاره دارد.

2017

دو سال بعد، بنیاد آیوتا تشکیل شد. هدف این بنیاد نفوذ بیش‌تر ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) در بازار در تمام بخش‌ها بود. قابل توجه است که ایجاد این بنیاد فقط به این دلیل امکان‌پذیر بود که سرمایه‌گذاران توکن آیوتا 5% از کل عرضۀ توکن را اهدا کردند. امروزه، بنیاد آیوتا نقشی مهم در بازار دارد.

برای مثال، این بنیاد یکی از اعضای هیئت مدیرۀ انجمن بین‌المللی برنامه‌های قابل اعتماد بلاکچین (INATBA) است که نشان‌دهنده کیفیت آن است. این سازمان نقشی مهم در توسعۀ قانون بلاکچین و سایر تحولات مهم در این بخش را ایفا می‌کند.

2018

در ژانویه 2018، آیوتا قربانی یک هک بسیار بزرگ شد. در این حادثه، توکن‌های آیوتا به ارزش 10 میلیون دلار دزدیده شدند. هکرها توانستند برای دزدیدن این پول به ژنراتور seed نفوذ کنند. با این‌حال، برخلاف بیش‌تر هکرهای کریپتو، مقامات فردی را یک سال بعد از دزدی دستگیر کردند. این هکر یک مرد 36 ساله ساکن در آکسفورد انگلیس بود.

این هک باعث ناراحتی جدی توسعه‌دهندگان شد زیرا سرمایه‌گذاران تصور می‎‌کردند این هک نتیجۀ برنامه‌نویسی اشتباه و ناقص برنامه‌نویسان آیوتا بود. در این حادثه، خودِ آیوتا به‌خطر نیفتاده بود. گره‌های مورد استفادۀ عموم در شبکه، از جانب هکرها تحت حملۀ نقض سرویس توزیع‌شده (DDOS) قرار گرفته بودند.

2019

یک سال بعد، حملۀ دیگری توسط یک هکر روی داد. این بار، هکرها از آسیب‌پذیری کیف پول دسکتاپی و موبایلی تحت مدیریت بنیاد آیوتا موسوم به Trinity بهره‌برداری کردند. این هکر توانست تقریباً ارزشی برابر با 2 میلیون دلار ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) سرقت کند. این هک به‌قدری شدید و جدی بود که آیوتا کل شبکۀ خود را به مدت تقریباً 10 روز خاموش کرد تا این آسیب‌پذیری را اصلاح کند.

نحوۀ ذخیره‌سازی آیوتا

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) از آپشن خوب گزینۀ ذخیره‌سازی بهره‌مند هستند. اگر یک معامله‌گر معمولی هستید که فقط برای تفریح آیوتا را معامله می‌کنید، ممکن است راحت‌ترین گزینه برای شما گذاشتن کریپتو در صرافی باشد.

گزینۀ بهتر انتخاب یک کیف پول موبایلی قابل اعتماد است. این نوع کیف پول‌ها به دلیل سادگی، رایج‌ترین نوع ذخیره‌سازی کریپتو به شمار می‌روند. علاوه‌براین، اکثر این پلتفرم‌ها هیچ هزینه‌ای برای دانلود دریافت نمی‌کنند. برخی از بهترین کیف‌پول‌های موبایلی برای آیوتا GUI Light و Nostalgia Light Wallet است.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری زیاد در آیوتا هستید یا اگر قصد دارید این کریپتو را برای مدت طولانی نگه دارید (HODL)، کیف پول سخت‌افزاری توصیه می‌شود. این کیف پول در فضای ذخیره‌سازی اَبری، کریپتوهای شما را به‌صورت آفلاین نگه می‌دارد. این استراتژی تهدیدات آنلاین برای دسترسی به دارایی‌های شما را غیرممکن می‌کند. لجر نانو اِس یا لیجر نانو ایکس، هر دو از آیوتا پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

رویکرد خاص آیوتا برای بخش غیرمتمرکز، نقض قوانین است. با نگاهی اجمالی به ابعاد فنی این پلتفرم، دلیل افزایش روند پذیرش شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اینترنت اشیاء بیشتر مشخص می‌شود. درحال‌حاضر، آیوتا یکی از جالب‌ترین پروژه‌های موجود در بازار است.

اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارزدیجیتال آیوتا هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز آیوتا یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی محبوب و حرفه‌ای اِتراِکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

با اتراکس بدون محدودیت در واریز و برداشت وجه به معامله بپردازید و از امنیت و سرعت این صرافی ارز دیجیتال مطمئن باشید. پشتیبانی 24 ساعته اتراکس همراه شماست.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال پایدارتر از بیت کوین

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa