هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال ریپل (XRP) بدانید و ارزش سرمایه گذاری آن

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال ریپل (XRP) بدانید و ارزش سرمایه گذاری آن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال ریپل (XRP)، از رمزارزهایی است که روی لجر XRP ساخته شده است. لجر (Ledger) از سیستم غیرمتمرکز حاکمیتی استفاده می‌کند و بیش از 150 تاییدکننده (اعتبارسنج) در سرتاسر دنیا دارد و بدون یک مرکز معتبر و مسئول، تراکنش‌های سریع و ارزانی ارائه می‌کند. لجر XRP از ریپل‌نت و ریپل‌ایکس، که محصولات اصلی این پلتفرم هستند، پشتیبانی می‌کند.

از پتانسیل ریپل برای تحول نظام مالی آینده هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. در حال حاضر نیز، ارز دیجیتال ریپل (XRP)، قدرت سوئیفت در انتقال پول بین‌مرزی را تهدید می‌کند. 

ریپل (XRP) چیست و چرا ایجاد شد؟

ریپل نوعی پول دیجیتالی است که با هدف استفاده در شبکه‌های پرداخت و بانک‌ها ساخته شده است. این ارز دیجیتال، یک توکنی بومی روی ریپل‌نت است. ریپل‌نت نیز یک سیستم پرداخت است که توسط Ripple Labs اداره می‌شود و بر روی لجر XRP، که یک تکنولوژی بلاک‌چین متن‌باز و غیرمتمرکز محسوب می‌شود، ساخته شده است. این سیستم پرداخت بخاطر سرعت تراکنش‌ها بالایی که دارد – بطور متوسط چهار ثانیه برای تسویۀ هر تراکنش- به خود می‌بالد. آن را با سرعت تسویه تراکنش 3600 ثانیه‌ای بیت کوین مقایسه کنید.

ایده ریپل به ذهن چه کسانی رسید؟

ایده ریپل از اکوسیستم کریپتوکارنسی‌ قدیمی‌تر است. رایان فوگر (Ryan Fugger) کسی است که مفهوم تسویۀ ناخالص آنی (RTGS) غیرمتمرکز را، در سال 2004، مطرح کرد. بعدها در سال 2012، مک‌کِیلِب و کریس لارسون (Jed McCaleb و Chris Larson) این ایده را توسعه دادند و اوپن‌کوین که پیش‌مقدمه‌ای برای ساخت ریپل بود را به وجود آوردند.

مک‌کیلب و لارسون در وایت پیپر اوپن‌کوین از نوعی پرداخت بر پایۀ بلاک‌چین صحبت کردند که مؤسسات مالی را به‌عنوان مشتریان اصلی‌، هدف گرفته بود. پس از تغییر نام به ریپل، بنیان‌گذاران آن شرکتی با نام ریپل‌لبز را تأسیس کردند و بِرَد گارلینگهَوس را به‌عنوان مدیرعامل آن استخدام کردند تا این سیستم پرداخت را مدیریت کند.

یکی از حوزه‌هایی که ریپل روی آن تأثیر آنی داشت پرداخت‌های بین‌مرزی بود. توسعه‌دهندگان ریپل‌نت را ایجاد کردند تا تراکنش‌ها را ساده‌سازی کند. در تراکنش ارزهای بی‌پشتوانه، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها اغلب با این مشکل روبرو هستند که باید ارزها را به یکدیگر تبدیل کنند که گاهی اوقات از تفاوت نرخ ارزها متضرر می‌شوند. ریپل‌نت از توکن XRP به‌عنوان رابطی استفاده می‌کند تا تبادل ارزهای بی‌پشتوانه را بدون افت قیمت امکان‌پذیر کند.

به‌علاوه، این ارز دیجیتال تسویۀ سریع‌تر تراکنش‌ها را با سرعتی که در روش‌های پرداخت سنتی دیده نمی‌شود، مهیا می‌کند. به‌دلیل استفاده از سیستم تراکنش همتا به همتا، کاربران نیز کارمزد بسیاری پایینی پرداخت می‌کنند که به‌ طور متوسط 0.0003403 دلار است. کارمزد رقبای ریپل‌نت در بخش پرداخت‌هایی مانند ویزا کارت (VISA)، هزاران برابر بیشتر است.

طرز کار ریپل چگونه است؟

قبل از هرچیزی، ریپل ارز دیجیتالی است که قدرتش را از تکنولوژی بلاکچین می‌گیرد. بیشتر پلتفرم‌های بلاکچین با استفاده از مکانیزم‌های اثبات کار (PoW) یا اثبات سهم (PoS) به اجماع می‌رسند. سیستم اثبات کار آهسته‌تر است و انرژی بیشتری مصرف می‌کند، اما سیستم اثبات سهم اعتبارسنجی تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام می‌دهد و انرژی کمتری هم مصرف می‌کند.

با این حال، پلتفرم‌های بلاکچینی مثل لجر XRP نوعی از اجماع را به کار می‌برند که در مورد ریپل، الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) است. اجماع به این معنی است که گره‌ها چگونه در شبکه بلاکچین، توافق و اصلاحات را حفظ می‌کنند. RPCA روی بیش از 150 گره‌ای که جامعه ریپل را تشکیل می‌دهد، اجرا می‌شود.

این سیستم اجماع هفت سال است که به ریپل ثبات بخشیده و این امکان را به توسعه‌دهندگانش داده است که گسترۀ محصولات این اکوسیستم را بزرگ‌تر کنند. برای مثال، توسعه‌دهندگان ریپل موفق شده‌اند ظرفیت ریپل‌نت را آنقدر افزایش دهند که نقدینگی مورد درخواست برخی از مشتریان سازمانی خود را فراهم کنند. این دلایل باعث ارزان‌تر و سریع‌تر شدن پرداخت‌های جهانی می‌شود.

سه نکتۀ کلیدی دربارۀ ارز دیجیتال ریپل (XRP)

تسویۀ سریع تراکنش‌ها

پرداخت‌هایی که در لجر XRP انجام می‌شوند کمتر از چهار ثانیه طول می‌کشند. این بخاطر شبکۀ اعتبارسنج‌ ریپل است که در هر قاره‌ای وجود دارند. در هنگام مبادلات و حواله‌های نقدی، ریپل‌نت پیش‌نیازهای تأمین مالی را حذف می‌کند. در نتیجه، تراکنش‌ها تقریباً بلافاصله تأیید می‌شوند. همچنین، تغییرناپذیری جزئیات اعلام‌شده توسط لجر XRP باعث افزایش شفافیت در پرداخت‌های بین‌المللی شده است.

مقیاس‌پذیری بالا

درحال حاضر، ریپل می‌تواند تا 1500 تراکنش در ثانیه انجام دهد. در مقایسه با شبکه‌های رقیب مثل بیت‌کوین، که متوسط تراکنش‌هایش 5 تراکنش بر ثانیه (TPS) است، سرعت ریپل شگفت‌انگیز است. توسعه‌دهندگان ریپل ادعا می‌کنند که ریپل‌نت مقیاس‌پذیری لازم برای رسیدن به میزان تراکنش بر ثانیه‌ ویزا را دارد؛ تراکنش بر ثانیۀ ویزا تا ژوئیه 2019، 65 هزار تراکنش بر ثانیه بوده است. بنابراین، XRP نه تنها شفاف و مقرون‌به‌صرفه است، بلکه تراکنش بر ثانیۀ (TPS) بالایی هم دارد.

باثبات‌بودن

ثبات در بحث رمزارزها مفهوم پیچیده‌ای است، مخصوصاً اگر تعداد فورک‌‌هایی که ایجاد می‌شود را در نظر بگیریم. از زمان تأسیس ریپل، اکوسیستم آن قوی و پویا مانده است. تا کنون، بیش از 59 میلیون لجر بدون هیچ مشکلی بسته شده‌اند. همچنین، از آنجا که مکانیزم اجماع RPCA به ارتقا پیچیده و بی‌ثبات‌کننده‌ای نیاز ندارد، مصرف انرژی به‌صرفه‌ای دارد.

آیا ریپل (XRP) ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ارز دیجیتال ریپل (XRP) دو دلیل اصلی برای سرمایه‌گذاری، ارائه می‌کند. نخست اینکه، قیمت این ارز دیجیتال پایین است.

محصولاتی چون ریپل‌نت بخش پرداخت‌های جهانی را دگرگون کرده‌اند و هنوز هم دارند قوی‌تر ظاهر می‌شوند. به این ترتیب، XRP هم می‌تواند کارایی عمومی بیشتری به دست بیاورد و در نتیجه ارزشش بالاتر برود. امکان رشد قیمت XRP در آینده انگیزۀ خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

موضوع دیگری که این رمزارز را باارزش‌ می‌کند این است که مشکلاتی که مصرف‌کننده‌ها و کسب‌وکارها را سال‌ها به خود مشغول کرده است، حل می‌کند. مصرف‌کننده‌ها به دنبال راحتی و کارمزد پایین‌تر تراکنش‌ها و کسب‌وکارها به دنبال سرعت بالاتر تراکنش‌ها هستند. ریپل‌نت به هر دو ویژگی دست یافته و هنوز نیز برای بهتر شدن جا دارد. بدون شک، ریپل، در آینده نقش پررنگ‌تری در پرداخت‌های بین‌المللی خواهد داشت.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می‌خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

 

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت ریپل در مقابل استلار در چیست؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa