هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال مونرو (XMR) بدانید!

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال مونرو (XMR) بدانید!
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارزدیجیتال مونرو (XMR) یک ارز دیجیتال نظیربه‌نظیر متمرکز بر حریم خصوصی است و طوری طراحی شده که غیرقابل ردیابی و ناشناس باشد.

مقدمه

در بلاکچین مونرو نمی‌توان تراکنشی را به یک کاربر یا هویتی خاص در دنیای واقعی لینک کرد چرا که این رمز‌ارز قابل تعویض است. این اصطلاح ارزی را توصیف می‌کند که هر واحد آن یکسان و با هر واحد دیگری از آن ارز قابل‌تعویض است. بنابراین اگرچه بیت‌کوینی که از ابر دارک‌نت خریداری شده را می‌توان از بیت‌کوینی که از کوین‌بیس خرید شده با استفاده از آنالز تراکنش‌های بلاکچین تشخیص داد، اما دو سکه جداگانه مونرو کاملاً یکسان هستند و نمی‌توان گفت از هم جدا هستند.

از آنجا که نمی‌توان پرداخت‌های XMR را پیگیری یا داده‌های مربوط به کاربران را گردآوری کرد،باعث شده است که مونرو به ارزی نسبتاً نامحبوب برای بسیاری از قانون‌گذاران مالی تبدیل شود.

ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال مونرو (XMR) به منظور محفاظت از حریم خصوصی و ناشناس ماندن، روی دو مفهوم مهم تکیه دارد:

آدرس‌های مخفی (stealth addresses) و امضاهای حلقوی (ring signatures).

آدرس‌های مخفی:

این وبژگی، فرستنده را قادر می‌سازد تا برای هر تراکنش واحد از طرف دریافت‌کننده، یک آدرس عمومی ایجاد کند. اما، با این وجود دریافت‌کننده هنوز هم می‌تواند مانند بیت کوین از آدرس عمومی منفرد برای دریافت همه پرداخت‌هایش استفاده کند. هر کاربر مونرو یک کلید مشاهده خصوصی و یک کلید پرداخت خصوصی ایجاد خواهد کرد.

کلید مشاهده خصوصی به آنها اجازه می‌دهد همه تراکنش‌های مربوط به حساب خود را مشاهده کنند و کلید پرداخت خصوصی نیز مشابه با کلید خصوصی بیت‌کوین هست،یعنی برای پرداخت‌های مجاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضاهای حلقوی

امضاهای حلقوی، برگرفته از مفهوم کلی رمزنگاری است و به امضا دیجیتالی اشاره دارد که می‌تواند توسط هر عضوی از گروه که کلیدهای خصوصی،امضا شود. هنگامی که یک تراکنش XMR ایجاد می‌شود، کیف‌ پول مونرو شما حلقه‌ای از کلیدها برای سایر کاربران ایجاد می‌کند که از بلاکچین بیرون آمده‌اند.

با این فرایند،امکان تشخیص اینکه کلید چه کسی برای امضا استفاده شده، غیرممکن می‌شود که همین امر باعث ناشناس ماندن تراکنش می‌شود.

در ژانویه 2017، مونرو تراکنش‌های محرمانه حلقوی (RingCT) را معرفی کرد که ارزش تراکنش را نیز مخفی می‌کرد.

تاریخچه ارز دیجیتال مونرو (XMR)

شروع کار مونرو با انتشار وایت پیپر CryptoNote در سال 2012 آغاز شد. این مقاله توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام نیکولاس وان سبرگن که هویت اصلی او مشخص نیست، منتشر شد. در این وایت پیپر، روش‌های رمزنگاری و نوع جدیدی از پول نقد الکترونیکی به نام «CrytpoNote» پیشنهاد شده بود.

در جولای 2012، بایت‌کوین (Bytecoin) به اولین رمز‌ارزی تبدیل شد که بر مبنای پروتکل CryptoNote راه‌اندازی شد.

سپس در سال 2014، فورک جدیدی از پایگاه کد بایت‌کوین ایجاد شد تا ارز جدیدی به نام Bitmonero  که امروزه به عنوان مونرو شهرت دارد.

مونرو یک موسس یا مدیرعامل واحد ندارد. یک تیم اصلی از توسعه‌دهندگان روی آن کار می‌کند که بیشتر آنها نیز ناشناس باقی مانده‌اند. یکی از این توسعه‌دهندگان که به اسم Riccardo Spagni (aka FluffyPony) شناخته می‌شود، مدعی اصلی مونرو بود که در دسامبر 2019 کناره‌گیری کرد. Spagni ابتدا در سال 2011 با استخراج بیت‌کوین درگیر رمزارزها شد و به این کار ادامه داد تا هم‌بنیان‌گذار Tari شد که روی زنجیره جانبی از مونرو متمرکز بود و بر توانمندسازی توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFTها) تکیه داشت.

ارز دیجیتال مونرو (XMR) به عنوان یک پروژه‌ منبع باز، عمدتاً به کمک‌های جامعه توسعه‌دهندگان، تکیه داشت. صدها نفر در سراسر جهان با طرح‌های پیشنهادی و تأمین مالی از طریق سیستم سرمایه‌گذاری جمعی جامعه مونرو (CCS) از این پروژه حمایت می‌کنند.

چه چیزی ارز دیجیتال مونرو (XMR) را منحصربه‌فرد می‌کند؟

اگرچه توسعه‌دهندگان ناشناس و پایگاه کد منبع باز مونرو ممکن است شبیه بیت‌کوین باشد، اما تفاوت‌های عمده دیگری نیز وجود دارد، که یکی از آنها شیوه به‌روزرسانی‌هاست.

در بیت‌کوین هنگامی که مسئله انشعاب مطرح می‌شود کمی بی‌میلی وجود دارد طوری که حتی ساده‌ترین به‌روزرسانی‌ها قبل از اجرا مستلزم دوره بحث طولانی است، اما نرم‌افزار مونرو طوری طراحی شده است که بطور اتوماتیک هر شش ماه یکبار به‌روزرسانی شود.

در سال 2018، مونرو به اولین رمزارزی تبدیل شد که از تکنولوژی تحت عنوان «ضدگلوله‌ها» استفاده کرد؛ تکنولوژی که تا حد زیادی کارایی تراکنش‌های XMR را بهبود بخشیده و منجر به حداقل 80 درصد کاهش اندازه متوسط تراکنش‌ها شده و بطور چشمگیری کارمزد کاربر نهایی را کاهش داده است.

اگرچه ارزهای خصوصی دیگری نیز وجود دارد، اما شاید مونرو شناخته‌ترین آنها باشد که بزرگترین ارزش بازاری را دارد. مونرو بطور پیش‌فرض حریم خصوصی را در نظر دارد، برخلاف برخی جایگزین‌های دیگر مانند Zcash که این ویژگی در آن به صورت دستی انتخاب می‌شود.

چه چیزی به ارز دیجیتال مونرو (XMR) ارزش می‌دهد؟

برای بیشتر کاربران، ارزش مونرو به حریم خصوصی و گمنامی آن برمی‌گردد. مونرو این امکان را فراهم ساخته است که افراد بدون نگرانی از اینکه تراکنش توسط دولت وهکرها یا هر شخص ثالث دیگری رصد شود، در هر کجا، هر زمان و به هر دلیلی انجام شود.

از آنجا که هیچ راهی برای پیگیری تراکنش‌ها وجود ندارد، نمی‌توان تراکنش‌های شرکت‌های بلک لیست را رصد کرد.

ارز دیجیتال مونرو (XMR)، علاوه بر سودمندی آن به عنوان وسیله‌ای برای مبادله، ممکن است برای سرمایه‌گذارانی ارزشمند باشد که معتقدند در آینده تقاضا برای حریم خصوصی افزایش پیدا می‌کند و قیمت و ارزش بازاری XMR بالا می‌رود.

چه مقدار سکه مونرو (XMR) در گردش هستند؟

عرضه کل مونرو 18.4 میلیون XMR است که انتظار می‌رود در ماه می‌2022 به این مقدار برسد، اما ماکسیمم عرضه برای آن متصور نشده‌اند چرا که بعد از این نقطه، مونرو بطور نامتناهی به ازای استخراج هر بلوک، 0.6 مونرو منتشر می‌شود که به “انتشار دم” مشهور است.

سایر داده‌های تکنیکال

مونرو بدون استخراج قبلی، ICO یا سرمایه مؤسس منتشر شد و در مقایسه با سایر سکه‌های خصوصی، بالاترین ارزش بازاری را دارد. اگرچه، قیمت این ارز، نوسانات زیادی دارد ولی همواره حجم تراکنش روزانه آن در حال افزایش است.

چگونه از مونرو استفاده کنیم؟

افزایش عرضه XMR باعث شده است تا به عنوان پوشش ریسک در مقابل تورم نسبت به سایر رمزارزها، کمتر استفاده شود،  موارد استفاده آن به عنوان وسیله‌ای برای انجام تراکنش‌های ناشناس، محبوبیت بیشتری دارد.

این ویژگی می‌تواند در شرایط مختلف مفید باشد، از جمله کسب‌وکارهایی که می‌خواهند تأمین‌کنندگان خود را مخفی نگه دارند، شهروندانی که سعی می‌کنند از فشارهای دولتی فرار کنند، و افراد معمولی که فقط می‌خواهند خریدهای خود را از هر گونه بررسی دقیق دور نگه دارند.

چگونه کیف پول مونرو را انتخاب کنیم؟

نوع کیف مونرویی که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به این بستگی دارد که برای چه چیزی می‌خواهید از آن استفاده کنید و چه مقدار به ذخیره‌سازی نیاز دارید.

کیف‌های سخت‌افزاری یا (cold wallets)، گزینه ذخیره‌سازی ارزی امن‌تری، از لحاظ ذخیره‌سازی آفلاین و پشتیبانی، ارائه می‌کنند. لجر، ترزور، کاستلو راه‌حل‌هایی برای ذخیره‌سازی XMR ارائه می‌کنند. کیف‌‌های سخت افزاری می‌توانند کمی منحنی یادگیری بیشتری داشته باشند، با این حال گزینه گران‌تری هستند. همچنین، ممکن است برای ذخیره‌سازی مقادیر بزرگتر XMR برای کاربران باتجربه‌تر مناسب باشند.

کیف‌های نرم‌افزاری گزینه دیگر و رایگانی هستند که استفاده از آنها آسان است. آنها قابلیت دانلود به عنوان اپلیکیشن‌های دسکتاپ یا موبایل‌های هوشمند را دارند و می‌توانند از نوع حضانتی یا غیرحضانتی باشند. اگر چه این کیف‌ها راحت هستند، اما تصور می‌شود در مقایسه با کیف‌های سخت‌افزاری امنیت کمتری داشته باشند و ممکن است برای مقادیر کمتر XMR یا برای کاربران مبتدی مناسب باشند.

مونرو همچنین یک کیف GUI (واسط کاربری گرافیکی) ارائه می‌کند که می‌توان آن را روی دسکتاپ دانلود کرد و برای افرادی که دانش تکنولوژیکی کمی دارند و می‌خواهند سریعا XMR را ارسال و دریافت کنند، توصیه می‌شود.

کیف‌های آنلاین یا تحت وب نیز رایگان هستند و استفاده از آنها آسان است. این کیف‌ها با استفاده از مرورگر وب در دستگاه‌های مختلف در دسترس هستند اما در مقایسه با جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، ایمنی کمتری دارد. همچنین این کیف‌ها بیشتر برای نگهداری مقادیر کوچکتر یا برای معامله‌گران حرفه‌ای مناسب هستند.

اگر پلتفرم ایمنی را برای ذخیره‌سازی خود انتخاب کنید، خرید و فروش XMR یا مبادله آنها با هر رمزارز دیگری می‌تواند در کسری از ثانیه انجام شود.

استخراج ارز دیجیتال مونرو (XMR)

شبکه مونرو بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) است و همانند بیت‌کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر، که استخراج‌کنندگان را ترغیب می‌کند تا بلاک‌های بیشتری به این بلاکچین اضافه کنند،الگوریتمی که این سیستم را مدیریت می‌کند، طوری طراحی شده است تا در مقابل جریانات یکپارچه ویژه برنامه (ASICها) مقاوم باشد.

بیش از 65 درصد قدرت هش بیت‌کوین از فارم‌های استخراج ASIC در چین ناشی می‌شود، بنابراین بدیهی است که آنها این شبکه را به لحاظ متمرکز شدن، در معرض ریسک قرار دهند. در سال 2019، مونرو به صورت الگوریتم RandomX به‌روزرسانی شد که برای ماینرهای نوع CPU (برای مثال، لپتاپ) و ماینرهای GPU (با استفاده از کارت‌های گرافیکی مجزا) بهینه‌سازی شده است، که از نظر تئوری باید شبکه را غیرمتمرکزتر حفظ کند.

سخن پایانی

اگر چه در دهه گذشته بیت‌کوین گام‌های اولیه مهمی در راستای تبدیل شدن به وجه نقد دیجیتالی خصوصی‌تر برداشته، اما مونرو پیشرفت‌های قابل‌توجهی برای ناشناس بودن به لحاظ مالی، کرده است.

مونرو،اگرچه یکی از چندین توکن خصوصی در دسترس بازار است، اما باتوجه به رمزنگاری پیشرفته آن و ویژگی‌هایی مثل آدرس مخفی و امضا حلقوی، همراه با مقاومت در برابر ASIC، موقعیت خود را به عنوان بزرگترین سکه خصوصی بر اساس سقف بازار، حفظ کرده است.

علاوه براین، ارز دیجیتال مونرو (XMR) توسط جامعه‌ای اداره می‌شود که بیشتر تحت تأثیر این ایده‌ است که حریم خصوصی یک حق اساسی است و سود در درجه بعدی قرار می‌گیرد.

از آنجا که حقوق خصوصی در دنیای مدرن بیش از همیشه پایمال می‌شود، ارزش رمزارزهایی همچون مونرو بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد مونرو با جامعه اختصاصی و بروزرسانی‌های منظم برنامه‌ریزی شده، جایی برای خود در بازارهای ارز دیجیتال باز کرده و قصد ترک آن را ندارد.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس راهی امن و سریع برای ورود به بازار رمزارزها

ارزدیجیتال مونرو و سایر دارایی های دیجیتال را میتوانید از صرافی اتراکس بصورت سریع خرید و فروش کنید،این صرافی دارای بیش از 320 رمزارز است که بزودی این تعداد را به بالای 600 رمزارز ارتقا خواهد داد. همچنین میتوانید رمزارزهای خریداری شده را در تمامی شبکه های بلاکچینی در کیف پول اختصاصی این صرافی نگهداری کنید.

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اتراکس بهترین گزینه است!

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اتراکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اتراکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اتراکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa