دانلود اپلیکیشن

آنچه باید درباره ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) بدانید!

شبکه ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) با امکان دسترسی به داده‎‌های دنیای واقعی، رویدادها، پرداخت‌ها و موارد دیگر، بدون اینکه امنیت و اطمینان ذاتی به فناوری بلاکچین را تضعیف کند. قابلیت‌ قراردادهای هوشمند را بهبود داده است. چین‌لینک (Chain Link) یک شبکۀ اوراکل غیرمتمرکز است. ارائه‌دهندگان داده‌های خارجی، فعالیت‌های خود را در شبکه‌ به اشتراک می‌گذارند که به آن «اوراکل»…

فهرست محتوا

آنچه باید درباره ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) بدانید!
Abbas Kafi
2 سال قبل

شبکه ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) با امکان دسترسی به داده‎‌های دنیای واقعی، رویدادها، پرداخت‌ها و موارد دیگر، بدون اینکه امنیت و اطمینان ذاتی به فناوری بلاکچین را تضعیف کند. قابلیت‌ قراردادهای هوشمند را بهبود داده است.

چین‌لینک (Chain Link) یک شبکۀ اوراکل غیرمتمرکز است. ارائه‌دهندگان داده‌های خارجی، فعالیت‌های خود را در شبکه‌ به اشتراک می‌گذارند که به آن «اوراکل» می‌گویند. این اوراکل‌ها، به قراردادهای هوشمند چین‌لینک امکان دریافت داده‎‌های دقیق از منابع خارجی (غیر بلاکچینی) مانند هر نوع API و برخی اتواع فیدهای داده‌ را می‌دهد. لینک یک توکن یا رمز ERC-20 است که برای پرداخت و اطمینان از دقت این اوراکل روی شبکۀ چین‌لینک استفاده می‌شود.

تیم چین‌لینک که نخستین مرتبه در سال 2017 ایجاد شد. تاکنون توانسته چشم‌انداز خوبی از ارائه داده‌های خارجی دقیق به بلاک‌چین‌ها را ارائه دهد. گرچه چین‌لینک از اتریوم (ETH) ایده می‌گیرد، اما برای همکاری با هر بلاک‌چینی که قابلیت قراردادهای هوشمند را دارد، طراحی شده است. چین‌لینک، بلاکچین اختصاصی خود را ندارد – در عوض، قابلیت همکاری دارد و روی بسیاری از بلاک‌چین‌های مختلف به صورت همزمان اجرا می‌شود.

ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) چگونه کار می‌کند؟

به‌ منظور امکان برقراری ارتباط بین قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین و منابع داده‌های خارجی، چین‌لینک از فرآیند سه مرحله‌ای ابتکاری زیر پیروی می‌کند:

انتخاب اوراکل

یک کاربر چین‌لینک، توافق‌نامۀ سطح خدمات (SLA) را برای مجموعه خاصی از نیازمندی‌های داده‌ای تنظیم می‌کند. سپس نرم‌افزار چین‌لینک از این SLA استفاده می‌کند تا کاربر را با مناسب‌ترین اوراکلی که بتواند داده‌ها را ارائه دهد، منطبق می‌کند. پس از تنظیم پارامترها، کاربر SLA را ارسال می‌کند و ارزدیجیتال چین‌لینک را در یک قرارداد تطبیق‌دهنده سفارشات (Order-Matching) قرار می‌دهد تا پیشنهادات (bids) را از اوراکل‌ها بپذیرد.

گزارش داده‌ها

در این مرحله، اوراکل‌ها با منابع داده‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کنند تا داده‌های واقعی درخواستی در SLA چین‌لینک را به‌دست آورند. سپس داده‌ها توسط اوراکل‌ها پردازش شده و با استفاده از خدمات چین‌لینک به قراردادها ارسال می‌شوند.

گردآوری نتایج

مرحلۀ نهایی این فرآیند شامل تطبیق نتایج داده‌های گردآوری شده توسط اوراکل‌ها و برگرداندن آن‌ها به چیزی است که به‌ عنوان قرارداد تجمع (Aggregation contract) شناخته‌ شده است. این قرارداد داده را گرفته، اعتبار هر یک را بررسی و امتیاز وزنی را با استفاده از مجموع داده‌های دریافتی به کاربر برمی‌گرداند (قرارداد هوشمند).

آنچه باعث قدرتمند شدن این فرآیند می‌شود، تایید داده‌هایی است که از چند منبع گوناگون گرفته شده است. به لطف اعتبار سیستم داخلی، چین‌لینک می‌تواند با دقت نسبتاً بالایی منابع قابل اعتماد را تعیین کند – و موجب افزایش دقت نتایج و محافظت از قراردادهای هوشمند در برابر انواع مختلف حملات مخرب شود.

LINK چه نقشی در تمام این فرایند بازی می‌کند؟ قراردادهای هوشمندی که داده‌ها را درخواست می‌کنند، به اپراتورهای گره چین‌لینک، بابت دریافت و ارائۀ خدمات، ارز دیجیتال چین‌لینک (LINK) پرداخت می‌کنند. قیمت‌ها توسط اپراتورهای گره و براساس شرایط بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند.

اپراتورهای گره نیز برای اطمینان از تعهد بلندمدت به پروژه، لینک را استیک می‌کنند. به همین خاطر، اپراتورهای چین‌لینک برای دریافت پاداش‌های LINK با یک مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) تحریک می‌شوند.

بنیان‌گذاران چین‌لینک چه کسانی هستند؟

ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) محصول یک استارتاپ مبتنی بر بلاکچین به نام اسمارت کانتراکت (قرارداد هوشمند) است که در سال 2014 تأسیس شد. هدف این شرکت استفاده از فناوری بلاکچین – مخصوصاً قراردادهای هوشمند – برای ایجاد توافق‌نامه‌های است که تمام شرکت‌کنندگان این صنعت، بتوانند صرف‌نظر از تجربه و میزان مهارت خود، از آن استفاده کنند.

با پشتیبانی گروه سرمایه‌گذاری Data Collective، شرکت اسمارت کانتراکت قصد دارد با همکاری تیمی از نوآوران برجسته در این صنعت، چشم‌انداز خود را به واقعیت تبدیل کند.

سرگی نظروف مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار این شرکت است که سابقه بنیان‌گذاری صرافی کریپتوکارنسی Secure Asset Exchange را پیش از اسمارت کانتراکت و چین‌لینک دارد. او همچنین بنیان‌گذار خدمات ایمیل کاملاً غیرمتمرکز با نام کریپتومیل نیز هست.

استیور الیس، مدیر فنی و هم‌بنیان‌گذار شرکت است. الیس از قبل با نظروف در پلتفرم Secure Asset Exchange همکاری داشته است. وی همچنین مهندس نرم‌افزار باتجربه‌ای است، که پیش از این در Pivotal Labs کار کرده است.

یکی دیگر از اعضای بنیان‌گذار اصلی تیم چین‌لینک، آری جولز است که همراه با نظروف و الیس، وایت پیپر چین‌لینک را نوشتند.

چین‌لینک در سپتامبر 2017، عرضه اولیۀ سکه (ICO) را آغاز کرد و 32 میلیون دلار جمع کرد که مجموع آن عرضۀ 1 میلیارد توکن یا ارز لینک بود. پس از عرضه اولیه، 35% از توکن‌های لینک به اپراتورهای گره ارسال شد تا انگیزه‌ای برای شروع شبکه غیرمتمرکز اوراکل باشد و 30% نیز برای تأمین بودجه توسعه آتی در تیم چین‌لینک باقی ماند.

چه چیزی باعث منحصربه‌فرد بودن ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) شده است؟

پروژۀ چین‌لینک ابعاد منحصربه‌فرد زیادی دارد. ساختار خارج از زنجیرۀ چین‌لینک، یکی از جالب‌ترین بُعدهای آن است. شبکۀ چین‌لینک بخشی از این ساختار و معماری است که تمام گره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. سپس هر یک از این گره‌ها از طریق APIها به یک منبع وصل می‌شوند تا پاسخ‌های مربوط به هر قرارداد را با استفاده از سرویس چین‌لینک جمع‌آوری کنند.

ممکن است چین‌لینک نیز آداپتورهای خارجی داشته باشد که به گسترش اتصالات تا تقریباً هر نقطۀ پایانی API شخص ثالثی کمک کند.

داده‌های خارج از زنجیره نیز از طریق نرم‌افزار ChainLink Core ترجمه و منتقل می‌شوند. این امر به شیوه‌ای انجام می‌شود که داده‌ها در زنجیره نیز قابل خواندن باشند، و به هیچ نوع ترجمه و انتقالی نیاز نباشد. وظایف فرعی SLAها نیز توسط این نرم‌افزار پردازش می‌شوند، به این معنا که کل عملیات قادر است خارج از زنجیره یا درون زنجیره انجام شود.

این آداپتورهای خارجی اجازه تعامل با نقاط پایانی API شخص ثالث را می‌دهد و به این ترتیب، مانند یک پل برای فاصله‌ بین بلاکچین و اپلیکیشن‌های دنیای واقعی ایجاد می‌کند. تمام آداپتورها در طرح چین‌لینک نوشته می‌شوند و قابلیت همکاری کامل را تضمین می‌کنند.

چه چیزی به ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) ارزش می‎‌دهد؟

اپراتورهای گره چین‌لینک می‌توانند لینک را به‌عنوان روشی برای ارائۀ پیشنهاد به خریدار داده‌ها استیک کنند. اپراتورهای گره نیز باید اطلاعات را به درخواست‌کننده قرارداد، ارائه کنند. تمام پرداخت‌های اپراتورها به شکل توکن‌های لینک است.

این رویکرد باعث تشویق اپراتورهای گره می‌شود تا همچنان لینک را به صورت تجمعی حفظ کنند. چرا؟ داشتن توکن بیش‌تر به معنای دسترسی به قراردادهای کلان‌تر و پردرآمدتر است. اگر اپراتور تصمیم به نقض قوانین بگیرد، توکن‌های لینک او حذف می‌شود.

بنابراین، توکن لینک به پرداخت اپراتورهای موجود در شبکه کمک می‌کند. ارزش و تقاضای این توکن‌ها تا حد زیادی به تعداد اپراتورهایی بستگی دارد که در راستای تأمین امنیت شبکه کار می‌کنند، البته توکن، ارزش خود را از سایر کاربردهای شبکۀ غیرمتمرکز اوراکل نیز دریافت می‌کند. هر چه موارد استفاده بیشتر باشند، پلتفرم چین‌لینک بیشتر استفاده می‌شود و توکن آن نیز ارزش‎مندتر خواهد شد.

چند توکن چین‌لینک در گردش هستند؟

ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) معمولا در بین 10 ارز برتر از نظر ارزش بازاری قرار دارد که ممکن است ارزش بازاری آن مانند سایر کریپتوکارنسی‌ها نوسان شدیدی داشته باشد.

چین‌لینک برنامه عرضه حداکثر 1 میلیارد توکن لینک را دارد. 35% این عرضه در ICO سال 2017 فروخته شد. مابقی آن برای توسعه و پیشرفت‌‎های آتی به تیم یا به منظور ایجاد انگیزه در شبکۀ غیرمتمرکز اوراکل به گره‌های شبکه اختصاص یافت.

لینک برخلاف بسیاری از دارایی‌های کریپتو، هیچ فرآیندی برای افزایش عرضه در گردش ندارد.

سایر داده‌ها واطلاعات فنی

چین‌لینک، پلتفرمی است که ویژگی‌های زیادی دارد و کریپتوکارنسی بومی آن نیز از این ویژگی‌ها پیروی می‌کند.

ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK)، قراردادش را به‌ صورت توکن ERC20 توسعه داد که باعث شد بتواند عملیات‎‌های استانداردی مانند تأیید و انتقال را ارائه دهد.

در یک نوآوری، قرارداد توکن لینک رابط ERC677 را نیز اجرا می‌کند. این امر باعث شد بتواند عملکرد انتقال و فراخوانی (transferAndCall) را ارائه دهد تا امکان انجام تمام پرداخت‌ها و فراخوانی‌ها یا درخواست‌ها با یک تراکنش واحد انجام شود.

امنیت شبکه چین‌لینک چگونه تأمین می‌شود؟

شبکه ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) با مفهومی مشابه PoS تأمین می‌شود، که در آن گره‌‎های اعتبارسنج، لینک را استیک می‌کنند تا قراردادهای داده را بدست آورده و شبکه به آن‌ها پاداش دهد. سیستم پاداش تشویقی مانع رفتار مخرب یا نادرست در گره‌های شبکه می‌شود، زیرا ریسک از دست رفتن لینکی که استیک شده وجود دارد.

امنیت شبکۀ غیرمتمرکز اوراکل چین‌لینک با سه نوع قرارداد هوشمند سفارشی تأمین می‌شود

قرارداد تجمیع

این همان چیزیست که داده‌ها را از اوراکل‌ها جمع‌آوری و نتایج دقیق را با قرارداد هوشمند مورد نیاز آن‌ها مطابقت می‌دهد.

قرارداد تطبیق سفارشات

این قراردادها مسئول تطبیق بهترین اوراکل ممکن با نیازهای SLA قرارداد هوشمند هستند.

قرارداد اعتبار

صحت و سقم یک اوراکل را با بررسی آمار آن، از جمله تعداد کل درخواست‌های انجام شده، میانگین زمان پاسخ‌گویی و میزان توکن‌های لینک استیک شده توسط اوراکل را تأیید می‌کند.

نحوۀ استفاده از ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK)

لینک یک توکن ERC-20 است که برای پرداخت کارمزد خدمات در شبکه اوراکل چین‌لینک استفاده می‌شود. این توکن موجب تقویت ساختار خودِ چین‌لینک می‌شود.

متقاضیان قرارداد از لینک برای پرداخت کارمزد اپراتور گره بابت تهیۀ داده‌های مورد نیاز، استفاده می‌کنند. اپراتور گره چین‌لینک، قیمت‌ها را بر اساس تقاضا برای داده‌هایی که می‌تواند ارائه دهد و براساس بازار فعلی این داده‌ها، تعیین می‌کند.

اپراتورهای گره از لینک به‌عنوان استیک نیز در شبکه استفاده می‌کنند – اپراتورهای گره برای نشان دادن تعهد خود به شبکه و تشویق خدمات خوب، لینک را سپرده‌گذاری می‌کنند، ضمن اینکه از جریمه بابت کارهای مخرّب و نادرست نیز اطمینان حاصل می‌کنند.

قرارداد اعتبار چین‌لینک، هنگام خرید داده از اندازۀ استیک لینک یک گره استفاده می‌کند (همراه با سایر فاکتورها). احتمالاً گره‌های دارای استیک‌های بیشتر را برای انجام درخواست‌ها انتخاب می‌کنند.

انتخاب کیف پول ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK)

انتخاب نوع کیف پول ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) به دلیل استفاده شما و مقدار پس‌انداز مورد نیازتان بستگی دارد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های سرد با ذخیره‌سازی یا پس‌انداز آفلاین و پشتیبان‌گیری، ایمن‌ترین گزینه هستند. در حال‌ حاضر لدجر (Ledger) تنها کیف پول سخت‌افرازی پیشنهادی برای لینک است – ترزور (Trezor) فضای ذخیره‌سازی لینک را در نسخه بتا ارائه می‌دهد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینه گران‌تری هستند. بدین ترتیب، ممکن است برای ذخیره‌سازی لینک بیشتر برای کاربران باتجربه مناسب‌تر باشد.

کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز گزینۀ دیگری به شمار می‌روند که گاهی اوقات رایگان هستند و رابط کاربری آسانی دارند. آنها معمولا اپلیکیشن‌های موبایل یا دسکتاپ قابل دانلود هستند و می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند.

کیف‌پول‌های حضانتی کلیدهای خصوصی دارند که ارائه‌دهندۀ خدمات از طرف شما آن‌ها را مدیریت کرده و از آن‌ها پشتیبان‌ می‌گیرد.

نوع غیرحضانتی نیز از عناصر امنیتی روی دستگاه شما استفاده می‌کند تا کلیدهای خصوصی را ذخیره کند. در عین راحتی، امنیت کمتری در مقایسه با نوع سخت‌افزاری دارد و ممکن است برای حساب‌های کوچک‌تر یا کاربران مبتدی‌تر مناسب‌تر باشند.

کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول وب نیز رایگان بوده و استفاده از آن آسان است و از طریق چند دستگاه با استفاده از مرورگر وب در دسترس هستند. این‌ها را Hot wallet درنظر می‌گیریم که امنیت کمتری در مقایسه با نوع سخت‌افزاری یا گزینه‌های نرم‌افزاری دارند. اگر برای مدیریت لینک خود به این پلتفرم اعتماد می‌کنید، باید خدمات معتبر، امن و حضانتی را انتخاب کنید. بدین ترتیب، برای نگهداری حساب‌های کوچکتر یا تریدرها و کارگزاران باتجربه مناسب‌تر هستند.

کریپتومت یک راه‌حل ذخیره‌سازی ایمن ارائه می‌دهد که امکان ذخیره‌سازی و معامله توکن‌های لینک را بدون هیچ دردسری فراهم می‌کند. ذخیرۀ لینک با کریپتومت، امنیت سازمانی و رابط کاربرپسند در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید و فروش لینک، یا مبادلۀ آن با سایر کریپتوکارنسی‌ها فقط زمانی انجام می‌شود که پلتفرم و بستر امن به‌عنوان راه‌حل ذخیره‌سازی انتخاب شود.

استیک کردن ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK)

گره‌های اعتبارسنج چین‌لینک مانند اوراکل‌های بلاکچین عمل کرده و طیف گسترده‌تری از وظایف را در مقایسه با گره‌های بسیاری از سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز انجام می‌دهند. این اوراکل‌ها با قراردادهای هوشمند ارتباط برقرار کرده و داده‌ها را از منابع خارجی به اوراکل‌ها و قراردادها منتقل می‌کند. اعتبارسنج‌ها با دریافت توکن‌های لینک برای اجرای این وظایف تشویق می‌شوند. گره‌های اعتبارسنج باید لینک را استیک کنند، و هرچه استیک شما بزرگ‌تر باشد قراردادهای بهتر و بیشتری می‌گیرید.

استیک کردن هنوز در شبکۀ چین‌لینک برای گره‌های غیراعتبارسنج فعال نشده است. درحال‌حاضر، تنها اعتبارسنج‌ها قادرند توکن‌های لینک را با استیک کردن به‌دست آورند و سپس وظایف را برای تکمیل درخواست‌های داده شده در شبکه انجام دهند.

سخن پایانی

ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) «مشکل اوراکل» که ریشه در مشکلات قراردادهای هوشمند و نحوۀ اجرای کامل آن‌ها دارد را حل کرده است. معمولاً قراردادهای هوشمند، داده‌‎های خارجی را از اوراکل‌ها می‌گیرند (نقاط داده، API) – و این جایی است که مشکل نهفته است.

قراردادهای هوشمند تنها به‌اندازۀ اطلاعات ارائه شده توسط اوراکل‌ها، هوشمند هستند. اگر یک قرارداد هوشمند کد مخرّب یا دادۀ نادرست داشته باشد، همچنان کد یا داده را پردازش می‌کند زیرا فقط یک کد است – و احتمالا نتیجه غیرقابل پیش‌بینی، اشتباه یا بدتر خواهد بود.

وقتی تیم چین‌لینک روی نحوۀ بازیابی و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات از اوراکل‌هایی کار می‌کند به دنبال این هستند که بدون به‌خطر انداختن امنیت بلاکچینی که قرارداد هوشمند روی آن اجرا می‌شود، مشکل اوراکل را حل کنند.

این مورد با ایجاد یک شبکۀ غیرمتمرکز انجام می‌شود که مانند یک پل بین اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. این سیستم از مجموعه گره‌های منفرد ساخته شده است و هر یک از گره‌ها مانند قراردادهای هوشمند عمل می‌کند و اطلاعات را جمع‌آوری و در صورت لزوم آن‌ها را ارائه می‌کند. اکنون، به‌جای اعتماد کورکورانه به یک منبع، قراردادهای هوشمند از طریق شبکۀ چین‌لینک اجرا می‌شوند که بدون محدودیت به منابعی مانند دیتا فید، به پرداخت‌های حساب بانک سنتی و APIهای وب دسترسی دارند.

صرافی ارز دیجتال اتراکس بهترین و مطمئن ترین

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارزدیجیتال چین لینک هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز لینک یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی ارز دیجیتال اتراکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

امنیت بی‌ نظیر کیف پول اختصاصی، کارمزد بسیار کم در خرید و فروش ارز های دیجیتال و پشتیبانی 24 ساعته؛ همین حالا به جمع مشتریان ارزهای دیجیتال ما بپیوندید و دنیای جدیدی از فرصت‌ ها را تجربه کنید!

سؤالات متداول

اکثر سؤالات متداول در مورد شبکۀ اوراکل چین‌لینک در بالا پاسخ داده شدند. تعداد اندکی سؤال بی‌پاسخ باقی مانده که روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم:

آیا ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) یک پروژه متن باز است؟ کجا می‌توان کد چین‌لینک را بررسی کرد؟

بله، چین‌لینک یک پروژۀ کاملاً متن باز است و کد خود را تحت مجوز MIT در گیت‌هاب منتشر کرد.

چه چیزی دقیقاً روی امتیاز اعتبار اوراکل تأثیرگذار است؟

اعتبار اوراکل تحت‌تأثیر عوامل زیر قرار است

تعداد کل درخواست‌های تعیین‌شده، انجام‌شده و پذیرفته‌شده، میانگین زمان پاسخ و میزان پرداخت‌های جریمه.

سیستم اعتبار اوراکل ارز دیجیتال چین‌ لینک (LINK) پارامترهای زیر را جمع‌آوری و برای ارزیابی گره‌ها ردیابی می‌کند

کل تراکنش‌ها، نسبت اتمام کار، میانگین هزینه سوخت (gas price) در هر تراکنش، مجموع گس پرایس در یک پنجرۀ 10 دقیقه‌ای، متوسط گس استفاده شده در هر تراکنش، مجموع گس استفاده شده در یک پنجرۀ 10 دقیقه‌ای، میانگین زمان پاسخ به ثانیه، کل زمان پاسخ به ثانیه در یک پنجرۀ 10 دقیقه‌ای. این سیستم دائماً با خدمات و ویژگی‌های جدید بهبود می‌یابد.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط