انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال؛ معرفی 5 نوع مهم

انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال؛ معرفی 5 نوع مهم
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شاید شما هم از آن افرادی باشید که بخواهید تفاوت کوین و توکن را بدانید. به همین منظور قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال را معرفی کرده‌ایم.

مقدمه

دنیای کریپتوکارنسی‌ها مملو از پروژه‌های مختلفی شده است که برای رفع نیازهای تجاری کاربران طراحی شده است و فناوری بلاکچین به عنوان بازیگر اصلی نقش ایفا می‌کند. ارزش جاری این صنعت در سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

شرکت فیسبوک برای عرضه استیبل‌کوین خاص خود به نام لیبرا در سال 2019 نیز عملا اقراری بر پتانسیل نوظهور رمزارزها بود که حتی توجه مخالفان این حوزه را نیز به خود جلب کرد.

با این‌حال، همانطور که شرکت فیسبوک نیز به سرعت متوجه شد، اعلامیه‌ این شرکت به جای آنکه پاسخی برای سوالات موجود پیرامون این صنعت باشد، سوالات بیشتری ایجاد کرد. انجمن و سازمان‌های نظارتی فعلی رمزارزها را بر مبنای کاربردهایی که دارند، طبقه‌بندی کرده‌اند. در نتیجه آن، افراد بسیاری هم در درک ارتباط بین کاربردهای مختلف این رمزارزها با زندگی روزمره خود و هم درک اصطلاحاتی که برای توصیف کارایی آن‌ها استفاده می‌شدند با مشکل روبرو بودند.

افراد بسیاری برای اولین بار نام «کوین» و «توکن» را شنیدند. شاید این اصطلاحات برای تازه‌واردان این صنعت، هم معنی و معادل به حساب آید اما تمایز واضحی بین این دو وجود دارد که مبتنی بر روش استفاده از آن‌هاست:
ارزهایی مانند استیبل‌کوین مشهور MakerDAO (دای)
که با وثیقه فراوانی پشتیبانی می‌شود، نقشی همانند ارزهای متعارف ایفا می‌کنند. در حالی که توکن‌ها از فناوری رمزارزها برای تامین انواع نیازهای متنوع کاربران در صنایع مختلف استفاده می‌کند.

یک سیستم طبقه‌بندی برای توضیح انواع مختلف ارزهای دیجیتال ایجاد شد تا به درک و یادگیری افراد کمک کند.

بررسی اجمالی انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال

توکن‌های ارز دیجیتال، دارایی‌های الکترونیک معاوضه‌پذیری هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان واسطه مبادلات (معامله) در فضای پروژه‌‌های بلاکچین صادرکننده آن‌ها استفاده کرد. بهترین راه توصیف آن‌ها استفاده از خدماتی است که به کاربر نهایی ارائه می‌کنند.

می‌توان توکن‌ها را به صورت مواد غذایی خاصی در نظر گرفت که اکوسیستم بلاکچین‌ را تغذیه می‌کنند. هر توکن بر اساس نوع کارایی خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی به کاربر ارائه می‌کند. توکن‌ها می‌توانند در بیش از یک دسته نیز جای بگیرند و به همین دلیل این گروه‌ها منحصربه‌فرد نیستند.

  1. توکن‌های پلتفرمی

از (Platform Tokens) برای استفاده زیرساخت‌های بلاک‌چین در طراحی نرم‌افزارهای کاربردی غیرمتمرکز که کاربردهای مختلفی دارند استفاده می‌شود. برای مثال، با توجه به اینکه رمزارز دای به دلیل تثبیت ارزش خود متناسب با ارزش دلار ایالات متحده و وجود مکانیز‌م‌هایی در قراردادهای هوشمند، ارزش و قیمت آن را در محدوده ثابتی نگه می‌دارد، در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد اما به دلیل اینکه روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است، نوعی توکن پلتفرمی نیز محسوب می‌شود.

توکن‌های پلتفرمی از مزایای بلاک‌چین‌هایی که روی آن‌ها ساخته می‌شوند، مانند امنیت بالا و توانایی پشتیبانی از تراکنش‌ها، بهره می‌برند. توکن‌های پلتفرمی، کاربردهای مختلفی دارند و در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و جمع‌آوری اقلام کلکسیونی دیجیتال (کریپتوکیتیز!) تا تبلیغات و صنایع بازاری استفاده می‌شوند.

  1. توکن‌های سهمی

اصطلاح «توکن‌های سهامی» (Security Tokens) در نتیجه تشدید نگرانی‌های نظارتی رمزارزها پدیدار شد. سازمان‌های نظارتی خاص مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به دنبال تعیین رمزارزهای خاصی بودند که فناوری استفاده شده در آن، تعاریف حقوقی فعلی را به چالش نکشاند.

بطور کلی اوراق بهادار، ابزارهای مالی خاصی هستند که شرکت‌ها، صندوق‌ها، سازمان‌های دولتی یا سایر نهادهای حقوقی منتشر می‌کنند که یک حق مالکیت مبتنی بر بدهی، سهیم بودن در درآمدها، سهم داشتن در توزیع اموال یا سایر حقوق قانونی مشابه محسوب می‌شود.

توکن‌های سهامی شامل اوراق قرضه، سند بدهی، اسناد خزانه، قراردادهای آپشن، سهام و گواهی‌های خاص و موارد مشابه را شامل می‌شوند که قابل معامله هستند و یا حتی ممکن است به روش دیگری بتوان مالکیت آن‌ها را آزادانه به فرد دیگری منتقل کرد.

اگر چه استفاده از توکن‌های سهامی همچنان به طور گسترده رواج پیدا نکرده است اما به نوعی نماینده‌ مستقیم اوراق‌ بهادار واقعی روی شبکه بلاک‌چین شناخته می‌شوند. این توکن‌ها به عنوان ابزارهایی روی شبکه‌ بلاکچین در نظر گرفته می‌شوند که برای پروژه‌های این شبکه و سایر دارایی‌های دیجیتال نقش مشابهی ایفا می‌کنند.

توکن‌های سهامی می‌توانند نشان‌دهنده‌ حقوق مالکیت باشند. برای مثال، سرمایه‌گذاران حاضر در پلتفرم Meridio می‌توانند توکن‌های نماینده سهام املاک و مستغلات را به‌طور مداوم و بی‌وقفه با یکدیگر معامله و هزینه‌های انجام معاملات خود را بر اساس توکن دای پرداخت کنند در حالی که شرکت Fluidity Factora نیز به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از رمزارز دای در املاک و مستغلات بروکلین نیویورک سرمایه‌گذاری کنند.

زمانی که توکنی نماینده مالکیت دارایی خاصی در خارج از بلاکچین مانند املاک و مستغلات، تجهیزات، صورتحساب‌های قابل پرداخت یا کسب‌وکار خاصی باشد ارزش این توکن به ارزش آن دارایی وابسته می‌شود. به عبارتی هرچه این دارایی ارزشمندتر باشد توکن آن نیز ارزشمندتر خواهد شد.

3.توکن‌های تراکنشی

توکن‌های تراکنشی (Transactional Tokens)، همانگونه که از نامش پیداست برای انجام تراکنش استفاده می‌شوند، این توکن‌ها در واقع به عنوان واحدهای محاسباتی عمل می‌کنند و در ازای کالا و خدمات مبادله می‌شوند. این توکن‌ها اغلب کاربردهایی مانند ارزهای متعارف دارد اما در برخی موارد مزایای بیشتری ارائه می‌کند.

برای مثال، رمزارزهای غیرمتمرکزی مانند بیت‌کوین و دای به کاربران اجازه می‌دهند تراکنش خود را بدون نظارت نهادهای واسطه‌ یا نهاد مرکزی خاصی مانند بانک یا درگاه‌های پرداخت انجام دهند. رمزارز دای علاوه‌بر کارکردهای خود به عنوان یک ارز متعارف برای انجام معاملات در سایر شبکه‌ها نیز استفاده می‌شود.

برای مثال، شبکه‌ POA ارز دیجیتال xDai را که نوعی توکن معاملاتی مشابه دای است را روی بلاکچین جانبی خاصی ایجاد کرده است تا امکان انجام سریع و ارزان تراکنش را فراهم کند. البته تمام توکن‌های تراکنشی، ارز نیستند. زنجیره‌های عرضه جهانی و سایر صنایع دیگر از این توکن‌ها برای بهره‌مندی از ماهیت تغییرناپذیر بلاکچین و استفاده از انعطاف‌پذیری قراردادهای هوشمند در عملیات خود استفاده می‌کنند.

  1. توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی (Utility Tokens) در پروتکل‌های موجود روی بلاک‌چین ادغام می‌شوند و دسترسی به خدمات آن پروتکل را فراهم می‌کنند. این توکن‌ها برخلاف توکن‌های سهامی برای سرمایه‌گذاری‌ مستقیم ایجاد نمی‌شوند بلکه برای پرداخت هزینه خدمات در داخل فضای مشخص خود استفاده می‌شوند.

توکن‌های پلتفرمی و کاربردی رابطه‌ هم‌افزایی با یکدیگر دارند چرا که پلتفرم‌ها، امنیت توکن‌های کاربردی را تامین می‌کنند. از طرفی توکن‌های کاربردی نیز فعالیت شبکه‌ای لازم برای تقویت اقتصاد این پلتفرم را فراهم می‌کند.

برای مثال، توکن دای در پلتفرم بازی آکسی اینفینتی (Axie Infinity) ادغام شده است تا نوعی دنیای دیجیتال حیوانات خانگی بسازد که بازیکنان، کنترل اقتصاد آن را در دست دارند. بدین ترتیب ارز باثباتی برای استفاده در این بازی به بازیکنان ارائه می‌کند. پروژه‌های دیگری مانند کریپتوکاپ از ثبات دای برای ایجاد تجربه بهتر کاربران استفاده می‌کند.

  1. توکن‌های حکمرانی

با گسترش و تحول روزافزون پروتکل‌های غیرمتمرکز نیاز به پالایش فرآیندهای تصمیم‌گیری پیرامون آن‌ها اهمیت حیاتی پیدا کرده است. حکمرانی مبتنی بر بلاک‌چین به تمام گروه‌های ذینفع اجازه می‌دهد تا در مورد نحوه مدیریت یک سیستم با یکدیگر همکاری و بحث کنند و با رای خود در تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ می‌شوند سهمی داشته باشند.

این توکن‌ها، سیستم‌های رای‌گیری بلاک‌چین‌محور را تقویت می‌کند که غالبا برای نشان دادن حمایت کاربران از تغییرات پیشنهادی و رای‌گیری در مورد پیشنهادات جدید استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال توکن حکمرانی پروتکل میکر (MKR) نامیده می‌شود.

سخن پایانی

دنیای کریپتوکارنسی‌ها، پهناور و دائماً در حال تحول و تغییر است. در این مقاله، انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال بررسی شد که در اینجا نیز به طور خلاصه و برای جمع‌بندی ارائه می‌شود.

  • توکن‌های پلتفرمی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی که بر روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند پشتیبانی می‌کند.
  • توکن‌های سهامی مالکیت حقوقی دارایی‌های فیزیکی یا دیجیتال را نشان می‌دهند.
  • توکن‌های تراکنشی به عنوان یک واحد محاسباتی عمل می‌کند و برای پرداخت هزینه‌ کالاها و خدمات استفاده می‌شوند.
  • توکن‌های کاربردی در پروتکل‌های فعلی ادغام و برای تامین دسترسی به خدمات آن‌ها استفاده می‌شوند.
  • توکن‌های حکمرانی، سیستم رای‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین را تقویت می‌کند.

انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال که توضیح داده شد، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و ممکن است کاربرد برخی از آن‌ها مانند استیبل‌کوین دای با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشد.

تعریف انواع مختلف توکن‌ها گام مهمی در راستای درک عمیق‌تر این مسئله است که سازمان‌هایی مانند میکر با استفاده از فناوری بلاکچین چطور به افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا از مزایای پول دیجیتال بدون تحمل نوسانات شدید قیمت آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت کوین و توکن

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa